Sivu 1/1

Perusteita Seoksista ja niiden vaikutuksista?

Lähetetty: 12.4.2004 21:54
Kirjoittaja Lada-Jussi
On toi polttomoottorin toimintaperiaatteet vähän vieraita, joten osaako joku perehtynyt kertoa miten auto kulkee lujempaa ja tehokkaammin jos siinä ei ole seoksen säätöruuvia ollenkaan?

Kun kävi niin että ko ruuvi oli pudonnut, auto ei käynyt tyhjäkäyntiä mutta kulki 170 puolella kaasulla (vakio 1500), mikä sen aiheutti?

Tietysti sieltä reijästä pääsi lisää ilmaa imuun (+ kaikkia kottaraista pienempiä eläimiä) eli oliko kyseessä jonkinlainen turbo ilmiö kun vauhtia saatiin tarpeeksi? :?

toisaalta kaasuttimen alaosassa oleva reikähän aiheuttanee alipainehäviötä kaasuttimesta, mikä taas vaikuttaa kaasuttimen eri toimintoihin (polttoaineen ottoa, kakkoskurkun avatumista tossa Ozonissa) elikkä näin ajatellen auto kulki kivasti pelkällä ilmalla?

myöhemmin kun huomattiin että se ruuvi puuttui, saatiin tyhjäkäynti takaisin, mutta samalla menohalutkin heikkeni tavallisen Lada tasolle. Mitä muita haittoja tollasesta ajelusta voi koneelle olla kuin se että kaikkia kotieläimiä on saattanut päästä moottorin sisään? :oops:

käviskös joku kokeilemassa tätä samaa, eli ruuvi irti ja motarille?

Lähetetty: 12.4.2004 22:08
Kirjoittaja mika
mulla irtos tuo seos ruuvi niin ei mul sillon ainakaan toiminut yhtään! meno halut oli potkukelkan tasolla... :x nyt siinä on sellanen tavallinen ruuvi ja tulpat on ihan valkoset taitaa olla melko laihalla... heh.. mut on kärtynen! 8) tai siis oli...

Lähetetty: 12.4.2004 22:33
Kirjoittaja Turbiini
No voihan se ruuvin puuttuminen hieman korjata seoksia jos ne olisi muuten liian rikkaalla mutta kyllä oikea tapa olisi vaihdella suuttimet oikean kokoisiksi.

hmm

Lähetetty: 12.4.2004 22:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
Turbiini kirjoitti:No voihan se ruuvin puuttuminen hieman korjata seoksia jos ne olisi muuten liian rikkaalla mutta kyllä oikea tapa olisi vaihdella suuttimet oikean kokoisiksi.
eli meinaakko että vakio Ozon ei siis kovissa nopeuksissa enää anna riittävän hyvää seosta? elikkä ilmasuutinta pitäisi avartaa? ja kun tyhjäkäynti piiri on erikseen ja siihen ei kosketa, silloin tyhjäkäynti pysyisi kuitenkin hyvänä. Olisiko Ladan unelmallinen kulku noin pienestä kiinni?

Lähetetty: 12.4.2004 23:28
Kirjoittaja Turbiini
joo vaikuttaisi että ilmasuuttimien ja seos putkien muokkauksella vois saada paljonkin aikaan niitä on vaan paha mennä summis muuttamaan, optimaalinen tilanne olisi ajaa teho penkissä seos mittari kiinni. mutta kyllä ne saa pelkällä lambda anturin asentamisella pakoputkeen ja siitä yleismittarilla mittailemallakin ettittyä tien päällä aikaa vaan menee ja kaasarin kierteet on lujilla, keskimäärin noin 20 kertaa vähintään joutuu kaasarin pienistämään että saa säätöihin. Ja mikä pahinta kahta täysin samanlaista moottoria ei ole joten jokainen vaatii hieman erilaiset säädöt.

Koska sulla kulki noin hyvin puolella kaasulla eli sulla on ollu 2kurkku silloin vielä kiinni niin ongelma on ilmeisesti 1 kurkussa eli sen ilma suutinta voisi aavistuksen isontaa tai vaihtaa seosputki jossa on alareuna isommat reiät jolloin isoille kierroksille tulee hieman enemmän laihennusta.

Mitenkä se reakoi kaasun pohjaan painamiseen lisääntyikö teho silloin vielä lisää vai, jos ei niin sitten luultavasti 2 kurkulla meni jo liian laihalle jolloin sille pitäisi tehdä päin vastaiset toimen piteet.

Lähetetty: 13.4.2004 17:17
Kirjoittaja pravda

hmm

Lähetetty: 13.4.2004 19:28
Kirjoittaja Lada-Jussi
Ajotilanteessa taidettiin olla ihan kakkoskurkun rajamailla, kun vähän väliä tuntui sellainen erikoinen tehonykäisy, sellainen minkä luulisi esiintyvän silloin kun toinenkin kurkkua aukeaa. Tota tapahtui niin usein että aloin miettii avaako se jo 4. tai 5. kurkkua :lol: tai sitten se oli vaan jotain pätkimistä. Mä en edes alkanut laittaa poljinta ihan lattiaan, en tiedä mitä olis tapahtunut. Koneen käyntiääni oli sellaista varsin ompelukonemaista surinaa, kun 5. vaidetta ei ole. mutta ainakin auto reagoi kaasuun epämääräisen hyvin.

ajonaikana säätyvät ilmasuuttimet olis kova juttu 8) vois napsasta kovassa ajossa täydet ilmavirtaukset päälle.

Lähetetty: 13.4.2004 19:38
Kirjoittaja RTJN65
Vai että ajon aikana säätyvät ilmasuuttimet Ladaan. Mahtais venäläinen sputnik insinööri hämmästyä moista sydeemin ehdotusta.

En kyllä epäile yhtään etteikö ne niitä muuten rakentais.

Vaikka eihän se olis kovin vaikeaa: suutin on oltava kahdesta päällekkäin olevasta putkesta. Reikiä tai kiilamainen leikkaus toisessa. Sitten ajonopeuden/kaasupedalin asennon kukaan säätö joka pyöräyttää sisempää/ulompaa putkea siten että seos muuttuu.

jess

Lähetetty: 13.4.2004 20:00
Kirjoittaja Lada-Jussi
muistuikin nyt mielee mopoiästä, kun mulla oli soliferin kaasuttimessa sellinen käsinsäädettävä suutin.... en mä tajuu mikä se oli, mutta oli sellainen, sitä pystyi vaikka ajon aikana kiertämään :?:

Lähetetty: 13.4.2004 20:32
Kirjoittaja Stefa
Kyseessähän on ns. säätösuutin jota noissa vanhemmissa mopoissa käytetään. Siinä on siinä pohjassa olevassa reiässä neula jonka korkeutta säädetään kiertämällä jolloin virtaus kasvaa/pienenee. Onhan noita mopoja tullut viritettyä... Ajatuksena olisi vielä tehdä pappa-tunturiin kone joka hengittäisi läppäventtiileillä kampikammioon ja vielä jyrsiä ylösvirtauskanavat seinämän läpi pyttyyn, kärjetöntä sytkää jne. Tavoitteena 10 hevosta. Olikohan tampereen teekkareilla 14hv pappis mutta siinä jo vesikansi ja sellaista.

Menipähän kunnolla off-topic.

Lähetetty: 14.4.2004 18:19
Kirjoittaja Jaska HKI
Minullakin oli 30 vuotta sitten Tunturi mopossa säätösuutin.Koska 2-tahtinen tykkäsi kulkea laihalla ruuvatiin suutinta pienemmälle alamäessä,jotta moottori ottaisi kierroksia.Ylämäessä sitä taas ruuvattiin suuremmalle voiman saamiseksi.Taisipa joillakin moottorikin kajahtaa tässä säätösuutin pelleilyssä voitelun puutteen takia.

Lähetetty: 14.4.2004 18:53
Kirjoittaja Stefa
Tulipahan vielä noista mopoista yksi idea mieleen, pappa-tunturista ilmansuodatin pois ja vauhdissa pilottia sopivasti kurkkuun. Saa tehoa lisää hetkellisesti mutta tuossa tosissaan menee kone nopeasti...