Lambda Anturi

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
julbis

Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja julbis »

Mikä Lambda käy ruisku samaraan.. eli siis käykö joku noista esim bilteman vastaavista Lambdoista Ladaan.. vai mistä kannattaisi lambda anturi hommata?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

riippuu vähän mallista, onko GM vai Bosch ruiskulla, molempiin löytyy Bosch osa, en nyt jaksa muistaa niitten mallinumeroita
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja audiq »

julbis kirjoitti:...vai mistä kannattaisi lambda anturi hommata?
Ei ainakaan Biltemasta.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lambda-anturi on täysin yleismallin osa. Laske monta piuhaa siinä samaran lambdassa on ja korvaa yhtä monta johtoisella. Sinällään sama mistä sen ostat, tosin boschin lambdoja on pidetty kestävämpinä mitä noita halvempia tarvikkeita. Noita piuhamääriäkin voi sekoittaa kunhan tietää mitä tekee, tosin koska hinnoissa ei ole kummallista eroa, niin helpoin on laittaa saman piuhamäärän omaava anturi.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Gm anturi ei ole sama kuin boschin anturi. Molemmat 4-johtoisia mutta samaran anturi on maissa myös pakoputken kautta.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös boschilla ole toi GM vastaava anturi, eli olikos Bosch jäjrelstelmässä joku Bosch LHS-24 ja malli Bosch LHS-25 käy korvaamaan GM:n anturia oliko se joku AFS-79 tjsp (en nyt ihan heti löytäny noille malleille varmennusta, muistelin noi koodit tollasex)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

minulta löytys yksi GM samaran labda 8) yveenä saa kysellä jos kiinnostaa :D
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
rotsi4

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Ei tuo lhs-koodi merkitse mitään silloin kun tilaa tukusta bosch-tavaraa, tilausnumero on nollaalkuinen.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo tuo on tuotteen mallikoodi ei varaosanumero, toi mallikoodi kai näkyy lähinnä asiakkaalle päin, ainakin gm:n labdassa se lukee siinä sivussa, siinäkään ei lue varaosanumeroa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Stefa kirjoitti:Lambda-anturi on täysin yleismallin osa. Laske monta piuhaa siinä samaran lambdassa on ja korvaa yhtä monta johtoisella. Sinällään sama mistä sen ostat, tosin boschin lambdoja on pidetty kestävämpinä mitä noita halvempia tarvikkeita. Noita piuhamääriäkin voi sekoittaa kunhan tietää mitä tekee, tosin koska hinnoissa ei ole kummallista eroa, niin helpoin on laittaa saman piuhamäärän omaava anturi.
Tämä toimii ehkä näin vanhemmissa autoissa missä ei ole väliä kuin itse lambda arvolla mutta uudemmissa autoissa on väliä minkä tyyppinen anturi on käytössä!

Lämmitysvastuksen resistanssi ei ole sama kaikissa antureissa ja tätä tietoa ohjainlaite käyttää kun päättää milloin lambda anturi on toiminta lämpötilassa. Anturin lämmitysvastuksen resistanssi siis muuttuu lämpötilan mukaan ja sen täytyy olla oikeissa rajoissa, muistaakseni ladassakaan se lämmitys ei ole on/off tyylinen vaan lämmitysvastuksen lämmitysvirtaa säädetään myös sen lämpötilan mukaan, joka päätellään sen vastuksen resistanssista.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
rotsi4

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Oma 2000-vuosimallinen bosch-tekniikalla varustettu autoni toimii yleismallin bosch-lambda anturilla numero 0258986505-36y, tällä koodilla se tilattiin örum-nimisestä tukusta. Liittimet oli erilaiset, mutta johdot samanväriset kuin vanhassa joten kytkentä oli jopa yksinkertaista.
Ls05 siinä lukee myös, mutta tällä numerolla ei kyllä ainakaan normivaraosakaupasta mitään voi tilata, ehkä deltassa sitä ymmärtävät. Vanhassa anturissa luki kanssa joku ls-numero, muttei bosch-numeroa.

Gm-tekniikalla varustetun samaran anturista en sitten tiedä, se on erilainen kuin tämä bosch-mallinen, ehkä ero on vain kytkennöissä vaikka liitin on kyllä samanlainen, tai sitten se on ihan erilainen titania-anturi, kuten jossain japsiautoissa.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

larssi21074 kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Lambda-anturi on täysin yleismallin osa. Laske monta piuhaa siinä samaran lambdassa on ja korvaa yhtä monta johtoisella. Sinällään sama mistä sen ostat, tosin boschin lambdoja on pidetty kestävämpinä mitä noita halvempia tarvikkeita. Noita piuhamääriäkin voi sekoittaa kunhan tietää mitä tekee, tosin koska hinnoissa ei ole kummallista eroa, niin helpoin on laittaa saman piuhamäärän omaava anturi.
Tämä toimii ehkä näin vanhemmissa autoissa missä ei ole väliä kuin itse lambda arvolla mutta uudemmissa autoissa on väliä minkä tyyppinen anturi on käytössä!

Lämmitysvastuksen resistanssi ei ole sama kaikissa antureissa ja tätä tietoa ohjainlaite käyttää kun päättää milloin lambda anturi on toiminta lämpötilassa. Anturin lämmitysvastuksen resistanssi siis muuttuu lämpötilan mukaan ja sen täytyy olla oikeissa rajoissa, muistaakseni ladassakaan se lämmitys ei ole on/off tyylinen vaan lämmitysvastuksen lämmitysvirtaa säädetään myös sen lämpötilan mukaan, joka päätellään sen vastuksen resistanssista.
Tässä asiassa olen kyllä Stefan kanssa samaa mieltä... Nimittäin esim. itselläni on Alfassa Bosch Motronic 5.1 moottorinohjaus ja se ei välttämättä tarvitse Lambdaa ollenkaan.. :shock: Tuli asia ilmi kun auto kävi liian rikkaalla (Lambdan ollessa rikki) ja sain ohjeet, että nykäise Lambdan piuha irti ens hätään, jolloin järjestelmä käyttää Lambdalta tulevan tiedon sijasta omaa parametriarvoa.. Kyseinen systeemi pystyy korjaamaan muutaman sadan kilometrin ajon aikana uuden tarvike Lambdan syöttämän tiedon järjestelmään sopivaksi... Korvasin nimittäin tuon rikkinäisen Lambdan tarvike mallisella ja pakokaasu arvot olivat viime leimalla täsmälleen samoissa kuin aikanaan omallakin anturilla.... Samaraan en tosin ole niin tarkkaan tutustunu.. :?
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Teoriassa vaikuttaa mutta käytännössä ei vaikuta. Muutenkin tuo lambdan korjauskerroin on niin mitätön että auto toimii ihan hyvin ilmankin lambdaa. todennäköisesti ei edes ajosta eroa huomaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Villi veikkaus, että kaikissa antureissa on kuoressa maadoitus? En tosin ole mitannut. Toisekseen ei kai sitä ecua ny ole pakoputkeen tontitettu? Kyllähän maapotentiaali on oltava se nolla, referenssijännitteet on sitten oma asiansa.

Lambda antaa jännitettä sen nollan ja yhden voltin väliltä. Ja näppäilee tuolla välillä tasaisesti koko ajan. Kurkista larssi sillä skoopilla, että miltä se signaali oikeasti näyttää :wink: Vinkkinä about siniaalto.

Mun käsittääkseni lämmitysvastusta ohjaa vastus itse, eli siinä on tavallaan oma takaisinkytketty säätöluuppinsa. Eli vastuksen resistanssi on voimakkaasti lämpötilariippuva. Eli sille voidaan antaa jatkuva 12V ja vastus säätää itse lämmitystehoa lämpötilan funktiona resistanssiaan muuttamalla. Tai siis lämpötilan kasvaessa resistanssi kasvaa ja toisinpäin.

Lambdan vaikutus taas riippuu autosta ja moottorinohjauksesta. Esimerkiksi Saab on vienyt tuon aktiivisäädön melkoisen pitkälle. Jos vaikkapa turbo vaihtuu, niin ecu säätää itsensä uusiksi pikkuhiljaa :wink:

Mulla meni joskus corollasta lambda, ajossa huomasi kulutuksen kasvusta ja pitkän moottorijarrun jälkeen tulleesta pienestä nykäisystä. Ei poltellut vikavaloja. Leimalla tuli punalappu tuon takia, lambda oli jotain 0,8 huiteilla :lol: Oman nelijohtoisen tilalle heitin hyllyssä olleen 2-piuhaisen ja leimasta läpi. Vähäpäästöinenkin oli. Tosin tuo kylmä anturi aiheutti nykimisiä moottorijarrun jälkeen.
Vauhdin tae - alamäki
julbis

Re: Lambda Anturi

Viesti Kirjoittaja julbis »

nyt päästöt on hyvät kävin motonetis ostamassa.. jonkun ruotsalaisen lambdan.. päästöt olivat katsastuksessa erinomaiset.. enään jarruissa säädettävää.. :S
Vastaa Viestiin