Lambda Anturi
Lambda Anturi
Mikä Lambda käy ruisku samaraan.. eli siis käykö joku noista esim bilteman vastaavista Lambdoista Ladaan.. vai mistä kannattaisi lambda anturi hommata?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lambda Anturi
riippuu vähän mallista, onko GM vai Bosch ruiskulla, molempiin löytyy Bosch osa, en nyt jaksa muistaa niitten mallinumeroita

Re: Lambda Anturi
Ei ainakaan Biltemasta.julbis kirjoitti:...vai mistä kannattaisi lambda anturi hommata?
Re: Lambda Anturi
Lambda-anturi on täysin yleismallin osa. Laske monta piuhaa siinä samaran lambdassa on ja korvaa yhtä monta johtoisella. Sinällään sama mistä sen ostat, tosin boschin lambdoja on pidetty kestävämpinä mitä noita halvempia tarvikkeita. Noita piuhamääriäkin voi sekoittaa kunhan tietää mitä tekee, tosin koska hinnoissa ei ole kummallista eroa, niin helpoin on laittaa saman piuhamäärän omaava anturi.
Vauhdin tae - alamäki
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lambda Anturi
Gm anturi ei ole sama kuin boschin anturi. Molemmat 4-johtoisia mutta samaran anturi on maissa myös pakoputken kautta.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lambda Anturi
eikös boschilla ole toi GM vastaava anturi, eli olikos Bosch jäjrelstelmässä joku Bosch LHS-24 ja malli Bosch LHS-25 käy korvaamaan GM:n anturia oliko se joku AFS-79 tjsp (en nyt ihan heti löytäny noille malleille varmennusta, muistelin noi koodit tollasex)

- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
Re: Lambda Anturi
minulta löytys yksi GM samaran labda
yveenä saa kysellä jos kiinnostaa 


Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Re: Lambda Anturi
Ei tuo lhs-koodi merkitse mitään silloin kun tilaa tukusta bosch-tavaraa, tilausnumero on nollaalkuinen.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lambda Anturi
joo tuo on tuotteen mallikoodi ei varaosanumero, toi mallikoodi kai näkyy lähinnä asiakkaalle päin, ainakin gm:n labdassa se lukee siinä sivussa, siinäkään ei lue varaosanumeroa

- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lambda Anturi
Tämä toimii ehkä näin vanhemmissa autoissa missä ei ole väliä kuin itse lambda arvolla mutta uudemmissa autoissa on väliä minkä tyyppinen anturi on käytössä!Stefa kirjoitti:Lambda-anturi on täysin yleismallin osa. Laske monta piuhaa siinä samaran lambdassa on ja korvaa yhtä monta johtoisella. Sinällään sama mistä sen ostat, tosin boschin lambdoja on pidetty kestävämpinä mitä noita halvempia tarvikkeita. Noita piuhamääriäkin voi sekoittaa kunhan tietää mitä tekee, tosin koska hinnoissa ei ole kummallista eroa, niin helpoin on laittaa saman piuhamäärän omaava anturi.
Lämmitysvastuksen resistanssi ei ole sama kaikissa antureissa ja tätä tietoa ohjainlaite käyttää kun päättää milloin lambda anturi on toiminta lämpötilassa. Anturin lämmitysvastuksen resistanssi siis muuttuu lämpötilan mukaan ja sen täytyy olla oikeissa rajoissa, muistaakseni ladassakaan se lämmitys ei ole on/off tyylinen vaan lämmitysvastuksen lämmitysvirtaa säädetään myös sen lämpötilan mukaan, joka päätellään sen vastuksen resistanssista.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lambda Anturi
Oma 2000-vuosimallinen bosch-tekniikalla varustettu autoni toimii yleismallin bosch-lambda anturilla numero 0258986505-36y, tällä koodilla se tilattiin örum-nimisestä tukusta. Liittimet oli erilaiset, mutta johdot samanväriset kuin vanhassa joten kytkentä oli jopa yksinkertaista.
Ls05 siinä lukee myös, mutta tällä numerolla ei kyllä ainakaan normivaraosakaupasta mitään voi tilata, ehkä deltassa sitä ymmärtävät. Vanhassa anturissa luki kanssa joku ls-numero, muttei bosch-numeroa.
Gm-tekniikalla varustetun samaran anturista en sitten tiedä, se on erilainen kuin tämä bosch-mallinen, ehkä ero on vain kytkennöissä vaikka liitin on kyllä samanlainen, tai sitten se on ihan erilainen titania-anturi, kuten jossain japsiautoissa.
Ls05 siinä lukee myös, mutta tällä numerolla ei kyllä ainakaan normivaraosakaupasta mitään voi tilata, ehkä deltassa sitä ymmärtävät. Vanhassa anturissa luki kanssa joku ls-numero, muttei bosch-numeroa.
Gm-tekniikalla varustetun samaran anturista en sitten tiedä, se on erilainen kuin tämä bosch-mallinen, ehkä ero on vain kytkennöissä vaikka liitin on kyllä samanlainen, tai sitten se on ihan erilainen titania-anturi, kuten jossain japsiautoissa.
Re: Lambda Anturi
Tässä asiassa olen kyllä Stefan kanssa samaa mieltä... Nimittäin esim. itselläni on Alfassa Bosch Motronic 5.1 moottorinohjaus ja se ei välttämättä tarvitse Lambdaa ollenkaan..larssi21074 kirjoitti:Tämä toimii ehkä näin vanhemmissa autoissa missä ei ole väliä kuin itse lambda arvolla mutta uudemmissa autoissa on väliä minkä tyyppinen anturi on käytössä!Stefa kirjoitti:Lambda-anturi on täysin yleismallin osa. Laske monta piuhaa siinä samaran lambdassa on ja korvaa yhtä monta johtoisella. Sinällään sama mistä sen ostat, tosin boschin lambdoja on pidetty kestävämpinä mitä noita halvempia tarvikkeita. Noita piuhamääriäkin voi sekoittaa kunhan tietää mitä tekee, tosin koska hinnoissa ei ole kummallista eroa, niin helpoin on laittaa saman piuhamäärän omaava anturi.
Lämmitysvastuksen resistanssi ei ole sama kaikissa antureissa ja tätä tietoa ohjainlaite käyttää kun päättää milloin lambda anturi on toiminta lämpötilassa. Anturin lämmitysvastuksen resistanssi siis muuttuu lämpötilan mukaan ja sen täytyy olla oikeissa rajoissa, muistaakseni ladassakaan se lämmitys ei ole on/off tyylinen vaan lämmitysvastuksen lämmitysvirtaa säädetään myös sen lämpötilan mukaan, joka päätellään sen vastuksen resistanssista.


Aja millä ajat ja Ladalla loput
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lambda Anturi
Teoriassa vaikuttaa mutta käytännössä ei vaikuta. Muutenkin tuo lambdan korjauskerroin on niin mitätön että auto toimii ihan hyvin ilmankin lambdaa. todennäköisesti ei edes ajosta eroa huomaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lambda Anturi
Villi veikkaus, että kaikissa antureissa on kuoressa maadoitus? En tosin ole mitannut. Toisekseen ei kai sitä ecua ny ole pakoputkeen tontitettu? Kyllähän maapotentiaali on oltava se nolla, referenssijännitteet on sitten oma asiansa.
Lambda antaa jännitettä sen nollan ja yhden voltin väliltä. Ja näppäilee tuolla välillä tasaisesti koko ajan. Kurkista larssi sillä skoopilla, että miltä se signaali oikeasti näyttää
Vinkkinä about siniaalto.
Mun käsittääkseni lämmitysvastusta ohjaa vastus itse, eli siinä on tavallaan oma takaisinkytketty säätöluuppinsa. Eli vastuksen resistanssi on voimakkaasti lämpötilariippuva. Eli sille voidaan antaa jatkuva 12V ja vastus säätää itse lämmitystehoa lämpötilan funktiona resistanssiaan muuttamalla. Tai siis lämpötilan kasvaessa resistanssi kasvaa ja toisinpäin.
Lambdan vaikutus taas riippuu autosta ja moottorinohjauksesta. Esimerkiksi Saab on vienyt tuon aktiivisäädön melkoisen pitkälle. Jos vaikkapa turbo vaihtuu, niin ecu säätää itsensä uusiksi pikkuhiljaa
Mulla meni joskus corollasta lambda, ajossa huomasi kulutuksen kasvusta ja pitkän moottorijarrun jälkeen tulleesta pienestä nykäisystä. Ei poltellut vikavaloja. Leimalla tuli punalappu tuon takia, lambda oli jotain 0,8 huiteilla
Oman nelijohtoisen tilalle heitin hyllyssä olleen 2-piuhaisen ja leimasta läpi. Vähäpäästöinenkin oli. Tosin tuo kylmä anturi aiheutti nykimisiä moottorijarrun jälkeen.
Lambda antaa jännitettä sen nollan ja yhden voltin väliltä. Ja näppäilee tuolla välillä tasaisesti koko ajan. Kurkista larssi sillä skoopilla, että miltä se signaali oikeasti näyttää

Mun käsittääkseni lämmitysvastusta ohjaa vastus itse, eli siinä on tavallaan oma takaisinkytketty säätöluuppinsa. Eli vastuksen resistanssi on voimakkaasti lämpötilariippuva. Eli sille voidaan antaa jatkuva 12V ja vastus säätää itse lämmitystehoa lämpötilan funktiona resistanssiaan muuttamalla. Tai siis lämpötilan kasvaessa resistanssi kasvaa ja toisinpäin.
Lambdan vaikutus taas riippuu autosta ja moottorinohjauksesta. Esimerkiksi Saab on vienyt tuon aktiivisäädön melkoisen pitkälle. Jos vaikkapa turbo vaihtuu, niin ecu säätää itsensä uusiksi pikkuhiljaa

Mulla meni joskus corollasta lambda, ajossa huomasi kulutuksen kasvusta ja pitkän moottorijarrun jälkeen tulleesta pienestä nykäisystä. Ei poltellut vikavaloja. Leimalla tuli punalappu tuon takia, lambda oli jotain 0,8 huiteilla

Vauhdin tae - alamäki
Re: Lambda Anturi
nyt päästöt on hyvät kävin motonetis ostamassa.. jonkun ruotsalaisen lambdan.. päästöt olivat katsastuksessa erinomaiset.. enään jarruissa säädettävää.. :S