1300 nokan ajotus
1300 nokan ajotus
heips
vaihdoin jakohihnan ja tarkistin ajotuksen. otin venttiilikopan auki ja katoin koska venttiilit vaihtaa. mitä hemmettiä. ykkönenhän vaihtaa aika paljon ennen yläkuolokohtaa.
jako on kohdallaan nokkapyörässä olevan merkin mukaan. mut se ei ole vaihtokohta, jos ymmärrätte. imu on auki aika paljon yläkoulokohdassa
tietääkö kukaan vakio 1300 nokan ajotuksia asteina?
vaihdoin jakohihnan ja tarkistin ajotuksen. otin venttiilikopan auki ja katoin koska venttiilit vaihtaa. mitä hemmettiä. ykkönenhän vaihtaa aika paljon ennen yläkuolokohtaa.
jako on kohdallaan nokkapyörässä olevan merkin mukaan. mut se ei ole vaihtokohta, jos ymmärrätte. imu on auki aika paljon yläkoulokohdassa
tietääkö kukaan vakio 1300 nokan ajotuksia asteina?
Vaan eikös imuventtilin pidäkkin aueta ennen yläkuolokohtaa? Ainakin mulla on sellanen muistikuva jääny... En sitten tiiä....
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Ei kai nyt sentäs...jta kirjoitti:Vaan eikös imuventtilin pidäkkin aueta ennen yläkuolokohtaa? Ainakin mulla on sellanen muistikuva jääny... En sitten tiiä....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Tai no siis ei kokonaan aueta mutta alkaa aukemaan kuitenkin... Näkyy tuo autoalan perusoppi tuommosta kertovan..
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Mä en tiiä millä nimellä tuota kutsutaan... Mä tunnen tuon sellasella ku että venttiilien "saksaus"... Eikös muutes nuo virinokkien teho perustukkin juuri tuohon että venttiilien auki oloaika pitenee ja tuo saksaus samalla pitenee.. Eli sen venttiilien yhtä aikaa auki oleminen... Parantaa jotenkin kaasun vaihtoa? Vähän offtopic sinänsä ku ei ollu virinokista kyse tässä topicissa mutta any way...Stefa kirjoitti:Eikös tuo ole justiinsa sitä overläppiä
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
nokka
No perusjuttua...
Virinokan parempi virtaus perustuu suurempaan nostoon ja pidempään ajoitukseen eli suurempiin asteisiin.
Nokkien välisellä ajoituksella taas saadaan säädettyä juurikin tuota overlap/saksaamista, vaikka asteet oliskin samat. Eli voidaan puhua vaikka 280 asteisesta nokasta missä vaikka 11mm nostoa. Jos tuossa nokassa käytetään pienempää nokkien välistä kulmaa niin saksatessa venttiilit on enemmän auki (ehkä luokkaa 3-4mm) ja nokka toiminee isommilla kierroksilla. Mikäli käytetään isompaa nokkien välistä kulmaa on venttiilit samanaikaisesti vähemmän auki (2-3mm) ja nokka toimii alemmilla kierroksilla.
Mikä taas aiheuttaa tuon kierroseron:
Kun nokka pitää venttiileitä samanaikaisesti paljon auki virtaa pienillä kierroksilla pakokanavasta palanutta kaasua takaisin ja seokset menee sekaisin. Isoilla kierroksilla taas saadaan hyödynnettyä pakokanavaan muodostunutta nopeata kaasunvirtausta eli pakosarja imee saksatessa palotilaan puhdasta seosta imusarjasta.
Kun käytetään nokkaa missä venttilit vähän auki samanaikaisesti on matalilla kierroksilla hyvä täytös ja virtaukset pysyy paremmin hallittuina. Isoilla kierroksilla taasen ei saada pakosarjan imusta hyötyä ja näinollen täytös heikentyy.
Tuon nopean virtauksen takia imuventtiilikin on suuriasteisessa nokassa auki vielä alakuolokohdan jälkeenkin, koska kovaa virtaava imuseos jatkaa matkaansa palotilaan vaikka mäntä on jo tulossa vastaan(ei paljon).
No tässä nyt oli nokasta juttua, mutta kun puhutaan virtauksista niin niihin vaikuttaa sitten tietysti imu- ja pakosarjatkin jotka tehostaa nokan toimintaa. Hyvään tehoonhan pääsee vasta kun imusarja, pakosarja ja nokka on mitoitettu samalle kierrosalueelle.
Virinokan parempi virtaus perustuu suurempaan nostoon ja pidempään ajoitukseen eli suurempiin asteisiin.
Nokkien välisellä ajoituksella taas saadaan säädettyä juurikin tuota overlap/saksaamista, vaikka asteet oliskin samat. Eli voidaan puhua vaikka 280 asteisesta nokasta missä vaikka 11mm nostoa. Jos tuossa nokassa käytetään pienempää nokkien välistä kulmaa niin saksatessa venttiilit on enemmän auki (ehkä luokkaa 3-4mm) ja nokka toiminee isommilla kierroksilla. Mikäli käytetään isompaa nokkien välistä kulmaa on venttiilit samanaikaisesti vähemmän auki (2-3mm) ja nokka toimii alemmilla kierroksilla.
Mikä taas aiheuttaa tuon kierroseron:
Kun nokka pitää venttiileitä samanaikaisesti paljon auki virtaa pienillä kierroksilla pakokanavasta palanutta kaasua takaisin ja seokset menee sekaisin. Isoilla kierroksilla taas saadaan hyödynnettyä pakokanavaan muodostunutta nopeata kaasunvirtausta eli pakosarja imee saksatessa palotilaan puhdasta seosta imusarjasta.
Kun käytetään nokkaa missä venttilit vähän auki samanaikaisesti on matalilla kierroksilla hyvä täytös ja virtaukset pysyy paremmin hallittuina. Isoilla kierroksilla taasen ei saada pakosarjan imusta hyötyä ja näinollen täytös heikentyy.
Tuon nopean virtauksen takia imuventtiilikin on suuriasteisessa nokassa auki vielä alakuolokohdan jälkeenkin, koska kovaa virtaava imuseos jatkaa matkaansa palotilaan vaikka mäntä on jo tulossa vastaan(ei paljon).
No tässä nyt oli nokasta juttua, mutta kun puhutaan virtauksista niin niihin vaikuttaa sitten tietysti imu- ja pakosarjatkin jotka tehostaa nokan toimintaa. Hyvään tehoonhan pääsee vasta kun imusarja, pakosarja ja nokka on mitoitettu samalle kierrosalueelle.
Nonih. Siinä tulikin sitten täyttä asiaa. Ihan hyödyllistä tietoa jos meinaa alkaa viritteleen konetta.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
kokeilu
testasin kun venttiilit ei osu mäntiin, yhden hampaan siirtoa myöhäsemmälle ja ei se vaikuttanut mihkään. lambda arvot ei muuttunut mihinkään ja moottorin toiminta on ihan normaali.
täytyy varmaan muuttaa takasin kun ei ollu mitään parannusta.
kommentteja.kiitos.......
täytyy varmaan muuttaa takasin kun ei ollu mitään parannusta.
kommentteja.kiitos.......