1300 nokan ajotus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

1300 nokan ajotus

Viesti Kirjoittaja evo2 »

heips

vaihdoin jakohihnan ja tarkistin ajotuksen. otin venttiilikopan auki ja katoin koska venttiilit vaihtaa. mitä hemmettiä. ykkönenhän vaihtaa aika paljon ennen yläkuolokohtaa.
jako on kohdallaan nokkapyörässä olevan merkin mukaan. mut se ei ole vaihtokohta, jos ymmärrätte. imu on auki aika paljon yläkoulokohdassa

tietääkö kukaan vakio 1300 nokan ajotuksia asteina?
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaan eikös imuventtilin pidäkkin aueta ennen yläkuolokohtaa? Ainakin mulla on sellanen muistikuva jääny... En sitten tiiä....
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

jta kirjoitti:Vaan eikös imuventtilin pidäkkin aueta ennen yläkuolokohtaa? Ainakin mulla on sellanen muistikuva jääny... En sitten tiiä....
Ei kai nyt sentäs...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tai no siis ei kokonaan aueta mutta alkaa aukemaan kuitenkin... Näkyy tuo autoalan perusoppi tuommosta kertovan..
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Imu

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllä se imuvena yläkuolokohdassa pitää pikkasen auki olla, kuin myös pakokin pitää olla hieman auki...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös tuo ole justiinsa sitä overläppiä :D
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

mut mun mielest se kyl pitäs olla sillee "aukeamassa" siis sillai just aukeemas ja vähä jo "auki".... täsähän menee kohta senat sakasi..
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Stefa kirjoitti:Eikös tuo ole justiinsa sitä overläppiä :D
Mä en tiiä millä nimellä tuota kutsutaan... Mä tunnen tuon sellasella ku että venttiilien "saksaus"... Eikös muutes nuo virinokkien teho perustukkin juuri tuohon että venttiilien auki oloaika pitenee ja tuo saksaus samalla pitenee.. Eli sen venttiilien yhtä aikaa auki oleminen... Parantaa jotenkin kaasun vaihtoa? Vähän offtopic sinänsä ku ei ollu virinokista kyse tässä topicissa mutta any way...
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

nokka

Viesti Kirjoittaja Jankos »

No perusjuttua...

Virinokan parempi virtaus perustuu suurempaan nostoon ja pidempään ajoitukseen eli suurempiin asteisiin.

Nokkien välisellä ajoituksella taas saadaan säädettyä juurikin tuota overlap/saksaamista, vaikka asteet oliskin samat. Eli voidaan puhua vaikka 280 asteisesta nokasta missä vaikka 11mm nostoa. Jos tuossa nokassa käytetään pienempää nokkien välistä kulmaa niin saksatessa venttiilit on enemmän auki (ehkä luokkaa 3-4mm) ja nokka toiminee isommilla kierroksilla. Mikäli käytetään isompaa nokkien välistä kulmaa on venttiilit samanaikaisesti vähemmän auki (2-3mm) ja nokka toimii alemmilla kierroksilla.

Mikä taas aiheuttaa tuon kierroseron:

Kun nokka pitää venttiileitä samanaikaisesti paljon auki virtaa pienillä kierroksilla pakokanavasta palanutta kaasua takaisin ja seokset menee sekaisin. Isoilla kierroksilla taas saadaan hyödynnettyä pakokanavaan muodostunutta nopeata kaasunvirtausta eli pakosarja imee saksatessa palotilaan puhdasta seosta imusarjasta.

Kun käytetään nokkaa missä venttilit vähän auki samanaikaisesti on matalilla kierroksilla hyvä täytös ja virtaukset pysyy paremmin hallittuina. Isoilla kierroksilla taasen ei saada pakosarjan imusta hyötyä ja näinollen täytös heikentyy.

Tuon nopean virtauksen takia imuventtiilikin on suuriasteisessa nokassa auki vielä alakuolokohdan jälkeenkin, koska kovaa virtaava imuseos jatkaa matkaansa palotilaan vaikka mäntä on jo tulossa vastaan(ei paljon).

No tässä nyt oli nokasta juttua, mutta kun puhutaan virtauksista niin niihin vaikuttaa sitten tietysti imu- ja pakosarjatkin jotka tehostaa nokan toimintaa. Hyvään tehoonhan pääsee vasta kun imusarja, pakosarja ja nokka on mitoitettu samalle kierrosalueelle.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Nonih. Siinä tulikin sitten täyttä asiaa. Ihan hyödyllistä tietoa jos meinaa alkaa viritteleen konetta.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

kokeilu

Viesti Kirjoittaja evo2 »

testasin kun venttiilit ei osu mäntiin, yhden hampaan siirtoa myöhäsemmälle ja ei se vaikuttanut mihkään. lambda arvot ei muuttunut mihinkään ja moottorin toiminta on ihan normaali.

täytyy varmaan muuttaa takasin kun ei ollu mitään parannusta.

kommentteja.kiitos.......
Vastaa Viestiin