Lada 111 akun purkautuminen
Lada 111 akun purkautuminen
Minulla on Lada 111 (vm 2000). Mittasin akun itse purkautumisen, ja sain tulokseksi 0.22 ampeeria. Johtuuko tämä virrankulutus ajonestolaitteesta? Onko tämä arvo normaali? Mitä muut Lada 11x omistajat ovat mitanneet lepokulutukseksi?
Kun käännän virrat pois päältä, niin 5 sekunnin ajan akku purkaantuu 0.72 A virralla. Sitten kuuluu pieni napsahdus, ja virrankulutus pienenee 0.22 A. Mikä (rele) aiheuttaa napsahdus äänen?
Kun käännän virrat pois päältä, niin 5 sekunnin ajan akku purkaantuu 0.72 A virralla. Sitten kuuluu pieni napsahdus, ja virrankulutus pienenee 0.22 A. Mikä (rele) aiheuttaa napsahdus äänen?
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Kyllähän tuo 22 mA on ihan normi kulutus, etenkin jos mankka on kytketty suoraan akkuun. Sinne kun jää aina vahvari päälle vaikka radion nappulasta sammuttaakin.
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Voi kun olisikin vain 22mA, mutta kun on 220 mA, niin se vie vuorokaudessa 5,28 A, eli 55 Ah akku on kuollut 10 vuorokaudessa.
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Juu, aivan! Ajatuskatko muunnossa.
Re: Lada 111 akun purkautuminen
On toi kieltämättä tosi kova purkausvirta, talvisaikaan varsinkin voipi jäädä aika nopeasti käynnistymättä.
Mites olis perinteinen sulakkeiden nyppimisoperaatio samalla mittaria kytäten? Näin sais ainakin selvitettyä karkeasti missä se vika piilee...
Mites olis perinteinen sulakkeiden nyppimisoperaatio samalla mittaria kytäten? Näin sais ainakin selvitettyä karkeasti missä se vika piilee...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lada 111 akun purkautuminen
äitin 2001 vuoden Samarassa kului virtaa kummasti ja usein talvella ei enää saanut käyntiin, lopulta autoon vaihdettiin starttimoottori, siellä oli joku oikosulku joka aiheutti purkautumisen, miten se sitten Deltassa keksittiin syyksi, sitä en tiedä.

Re: Lada 111 akun purkautuminen
Sulakkeiden nyppimisidea tuli minunkin mieleen, ja kävin sitä kokeilemassa. Nypin yksi kerrallaan sulakkeet pois, mutta yleismittarin viisari ei värähtänytkään. Mikä on teidän itsepurkautumisvirta Lada 11x autoissanne?
Lada-Jussin ideaa pitää huomenna kokeilla!
Lada-Jussin ideaa pitää huomenna kokeilla!
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Jos arvot on noin tasaiset, niin en usko että kyseessä olisi vika. Minkälaiset stereot? Mulla oli kerran Elta-merkkinen autoradio ja sen lepovirta oli yli 100mA.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Tänään tuli tehtyä tutkimustyötä lepotilan virrankulutuksesta. Autoradion sähköt olen vetänyt suoraan akusta, ja sen lepotilan virrankulutus on 30 mA. Käynnistysmoottori ei vienyt yhtään virtaa, mutta laturi kuluttaa 100 mA vaaleanpunaisen 1.5 mm² sähköjohdon kautta. Onko tämä normaalia? Kaikki sulakkeet olen nypinyt kertaalleen; myös moottoriohjaimen, bensapumpun ja jäähdyttimen tuulettimen sulakkeet. Sulakkeiden poisotto ei muuttanut virrankulutusta.
Mittasin apulaitteiden virrankulutusta. Oven avaus vie 0.73 A (9 W), virtojen päällelaitto auton avaimella 2.24 A (27 W), puhallin ykkösasennossa 9.74 A (117 W) ja kakkosasennossa 12.20 A (146 W).
Mitä muut Lada 11x omistajat ovat saaneet akun lepokulutukseksi?
Mittasin apulaitteiden virrankulutusta. Oven avaus vie 0.73 A (9 W), virtojen päällelaitto auton avaimella 2.24 A (27 W), puhallin ykkösasennossa 9.74 A (117 W) ja kakkosasennossa 12.20 A (146 W).
Mitä muut Lada 11x omistajat ovat saaneet akun lepokulutukseksi?
Re: Lada 111 akun purkautuminen
....eli laturin herätevirta kuluttaa 100mA.Olisiko niin että akkumagnetoinnin herätevirta kulkee koko ajan liukurenkaille koska latauksen herätevirran releen kärjet on palaneet kiinni.Laita amppeerimittari herätevirtapiuhaan kiinni.Ala irroitella yksitellen sulakeboksista releitä....kun virta tipahtaa on "vikarele" löytynyt.Tupolev kirjoitti:Tänään tuli tehtyä tutkimustyötä lepotilan virrankulutuksesta. Autoradion sähköt olen vetänyt suoraan akusta, ja sen lepotilan virrankulutus on 30 mA. Käynnistysmoottori ei vienyt yhtään virtaa, mutta laturi kuluttaa 100 mA vaaleanpunaisen 1.5 mm² sähköjohdon kautta. Onko tämä normaalia? Kaikki sulakkeet olen nypinyt kertaalleen; myös moottoriohjaimen, bensapumpun ja jäähdyttimen tuulettimen sulakkeet. Sulakkeiden poisotto ei muuttanut virrankulutusta.
Mittasin apulaitteiden virrankulutusta. Oven avaus vie 0.73 A (9 W), virtojen päällelaitto auton avaimella 2.24 A (27 W), puhallin ykkösasennossa 9.74 A (117 W) ja kakkosasennossa 12.20 A (146 W).
Mitä muut Lada 11x omistajat ovat saaneet akun lepokulutukseksi?
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Miten Tupolev mittasit sen laturin virrankulutuksen?
Virtalukko kytkee herätevirran laturille, joten sinne ei pitäisi mennä virtaa lainkaan, jos virta ei ole kytketty. Herätevirta menee sitten sen latauksen merkkivalon kautta (pitäisi palaa).
Varsinaiset tasasuuntausdiodit voivat olla viallisia mutta tällöin virta menisi sitä varsinaista 'reittiä' pitkin.
Virtalukko kytkee herätevirran laturille, joten sinne ei pitäisi mennä virtaa lainkaan, jos virta ei ole kytketty. Herätevirta menee sitten sen latauksen merkkivalon kautta (pitäisi palaa).
Varsinaiset tasasuuntausdiodit voivat olla viallisia mutta tällöin virta menisi sitä varsinaista 'reittiä' pitkin.
Vain olennainen on tärkeää.
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Mittasin ottamalla akun miinuskaapelin irti. Laitoin sitten yleismittarin toisen johdon akun miinukseen ja toisen laturista irti ottamaani herätevirtajohtoon. Virtalukossa ei ollut virrat kytkettynä.
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Laturi ottaa ylimääräistä purkausvirtaa jos siinä on diodivika. Vikavirta kulkee varmaankin laturista akkuun menevää virtajohtoa pitkin.
Diodit ovat onneksi vaihdettavissa ja niiden kuntoa voi mitata yleismittarilla.
Omassa 2000vm lada samarassani lepotilan virrankulutus on sellainen ettei bilteman yleismittari 10A alueella näytä mitään muuta kuin nollaa, eli se milliampeeriluokkaa jota mittari ei tajua, näytössä kuitenkin välkkyy sen verran lukemaa että jotakin hiluvirtaa kulkee.
Diodit ovat onneksi vaihdettavissa ja niiden kuntoa voi mitata yleismittarilla.
Omassa 2000vm lada samarassani lepotilan virrankulutus on sellainen ettei bilteman yleismittari 10A alueella näytä mitään muuta kuin nollaa, eli se milliampeeriluokkaa jota mittari ei tajua, näytössä kuitenkin välkkyy sen verran lukemaa että jotakin hiluvirtaa kulkee.
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Multa meni diodi satakympin laturista aikoinaan, vaihdettiin uusi diodi, loppu akun purkaminen.
Siis purki akusta virran parkissa seistessä. Valot päällä ajaessa oli ilmeisesti purkauksen puolella.
Siis purki akusta virran parkissa seistessä. Valot päällä ajaessa oli ilmeisesti purkauksen puolella.
warre 353w sedan,
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 111 akun purkautuminen
Terve!
11X:n sallittu vuotovirta on korjaamokäsikirjan mukaan 11 mA. Omassani selvästi alle 5 mA.
***
Generaattorin kenttävirtapiirissä ei ole relettä, joten vika ei löydy siitä.
Veikkaisin kaukodiagnoosina, että jokin generaattorin kolmesta plusdiodista alkaa mennä oikosulkuun. (Vuotovirta kulkee sitten osin kenttävirtadiodien kautta ja siten myös D-liittimen kautta, tosin generaattorista poispäin. Tarkista virran suunta.)
Plusdiodin oikosulku voi kehittyä nopeastikin palo- ja muuten vaaralliseksi viaksi. Asia syytä panna heti kuntoon.
Ennen kunnostusta:Irrota akun miinusjohdin, kun poistut auton luota. Pidä koko ajan käsillä työkalu miinusjohtimen irrottamiseksi.
Tarvittaessa voit ajaa akun voimalla. Irrota akun miinusjohdin. Irrota generaattorin B-liittimen johtimet (ne paksummat). Kytke kyseiset johtimet hyvin toisiinsa (M6-ruuvi ja mutteri). Eristä tekemäsi liitos hyvin. Irrota vielä virran säästämiseksi generaattorin D-liittimen johdin (se ohut).Kytke akun miinusjohdin. Nyt akku on kytketty auton kaikkiin muihin sähkölaitteisiin paitsi generaattoriin ja generaattori puolestaan sähköisesti irrotettu kaikesta muusta.
SvS
11X:n sallittu vuotovirta on korjaamokäsikirjan mukaan 11 mA. Omassani selvästi alle 5 mA.
***
Generaattorin kenttävirtapiirissä ei ole relettä, joten vika ei löydy siitä.
Veikkaisin kaukodiagnoosina, että jokin generaattorin kolmesta plusdiodista alkaa mennä oikosulkuun. (Vuotovirta kulkee sitten osin kenttävirtadiodien kautta ja siten myös D-liittimen kautta, tosin generaattorista poispäin. Tarkista virran suunta.)
Plusdiodin oikosulku voi kehittyä nopeastikin palo- ja muuten vaaralliseksi viaksi. Asia syytä panna heti kuntoon.
Ennen kunnostusta:Irrota akun miinusjohdin, kun poistut auton luota. Pidä koko ajan käsillä työkalu miinusjohtimen irrottamiseksi.
Tarvittaessa voit ajaa akun voimalla. Irrota akun miinusjohdin. Irrota generaattorin B-liittimen johtimet (ne paksummat). Kytke kyseiset johtimet hyvin toisiinsa (M6-ruuvi ja mutteri). Eristä tekemäsi liitos hyvin. Irrota vielä virran säästämiseksi generaattorin D-liittimen johdin (se ohut).Kytke akun miinusjohdin. Nyt akku on kytketty auton kaikkiin muihin sähkölaitteisiin paitsi generaattoriin ja generaattori puolestaan sähköisesti irrotettu kaikesta muusta.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!