Raidetanko ja umpio

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
thecrazed

Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Eli kävin juuri katsastamassa '86 1200L ladaa ja sanottii että raidetangonpää on välyksellinen, kuulemma kumi kulunu tai jotain. Eli voisko joku selkeyttää ku en oo raidetangon kans ollu ennen tekemisissä, onko iso homma vaihtaa, mitä siinä pitää edes vaihtaa -koko tanko vai kumi vai häh? ja onnistuuko itekseen vai pitäskö viiä johonki? Ja jos joku osais vielä sanoa hinta-arviota noin suunnilleen tolle osalle.

Sitten toinen huomautuksen aihe (niistä kuudesta) oli etuvalon umpion ruostuminen. Minkähä hintasia uudet umpiot mahtaa olla, vai kannattasko kysellä jostain käytettyä vai onko neki kaikki ruostunu?

Kiitos ja kumarrus niille jotka jaksaa vastata.
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja pressa »

raidetangon päitä saa lähes jokaisesta varaosaliikkeestä. Onko kyseessä ulompi vai sisempi?? Vaihto on helppoa kunhan otat tarkan mitan enne asennusta että saat samalle kohtaa uuden. umpioita kannattaa kysellä harrastajilta, eivät kaikki ole ruostuneita.
pikku vikoja, helppo korjata.....
Avatar
Vuosaaren Ladamies
Viestit: 158
Liittynyt: 31.5.2006 18:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja Vuosaaren Ladamies »

Raidetangon pään vaihto suhteellisen helppo homma. Jos ei halua - taitoa vaihtaa itse, onnistuu esim. AutoFit - korjaamoissa. Umpio esim. Motonetissa 11,50 e. Löytyy varmasti myös varaosaliikkeistä.
Lada 1200L ( 1987 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
thecrazed

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

pressa kirjoitti:Onko kyseessä ulompi vai sisempi??
Mistäs ton tietää sit? Lapussa luki vaan että: Raidetangon pää, Edessä oikealla, Välyksellinen.. Eikä katsastusmieskään puhunu muutaku raidetangon päästä ku katteli sitä :shock:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No jospas itse katsot että kumpi... :idea:
Tai jos ei itseltä nuo hommat oikein luista, niin suosiolla pajalle, ne tietää mitä tekee ja vaihtoon voipi tuhraantua jopa vartti...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja Jokari »

thecrazed kirjoitti:
pressa kirjoitti:Onko kyseessä ulompi vai sisempi??
Mistäs ton tietää sit? Lapussa luki vaan että: Raidetangon pää...
Eikä katsastusmieskään puhunu muutaku raidetangon päästä ku katteli sitä.. :shock:
Raidetangon päät tuppaa yleensä olemaan ulommaisina :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Umpio kannattaa minun mielestä hakea motonetistä, maksaa tosiaan tuon 11,50e. Ottaa samalla molemmat, ja uudet polttimot samalla. Saa sillä lailla kivasti valotehoa lisää jos vanhat umpiot on vähän huonot :)

Raidetangon päitä saa myöskin motonetistä tai muista varaosa liikkeistä. Yleensä katsastuksessa huomataan että suojakumi on rikki ja siitä huomautetaan. Koska uusia kumeja ei yleensä irtonaisena saa niin vaihdetaan sitten koko raidetangon pää. Hyvin tyypillistä tuo että katsuri ei kunnolla kerro että mikä raidetangon pää on kyseessä. Mutta kait sen itsekkin huomaa kun katselee että mistä on kumi rikki.
Vaihtamisesta niin paljon että jos ei ole äskettäin auki niin voi istua hyvin äkäseen. Se kartio istuttaa itsensä yleensä hyvin kovaa kiinni, tässä auttaa tuohon tarkoitukseen tarkoitettu työkalu. Mossahtaa iloisesti irti sitten kun lähtee :D
Sitten se pitää vielä saada pyörimään niissä kierteissä jotka yleensä on ruosteessa. Tähän auttaa että pieksii vasaralla putkea missä on kierre. Pitää puukalikkaa alla jota vasten lyö. Lyö sitä sitten ympäriinsä, ruiskuu irrotusöljyä ja antaa lämpöä jos mahdollista. Tähän saa yleensä antaa voimaa ihan pirusti. Sitten kun lähtee aukeamaan niin pyörittää vanhan pään pois ja uuden tilalle. Laittaa vaikka jotain rasvaa niihin kierteisiin niin lähtee seuraavalla kerralla paremmin pois.
Kannattaa tosiaan tarkkaan mitata miten pitkä raidetanko oli vanhalla päällä, ja laittaa sitten saman pituiseksi. Jotta pysyy haritukset kohdallaan. Tai voihan sitä myöskin mitata harituksen ja säätää ohjearvojen mukaiseksi.

Huh, tulipa tekstiä taas :D
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Parhaillaan on JIMin kotimekaanikko-ohjelmassa menossa raidetangon päiden vaihto. Siinä se tehdään koko hammastanko irrottaen, mutta kyllä se pelkkien päiden vaihtokin siitä käy selville.
Katsele niiden nettisivuilta, olikohan se diynetwork.com tai sinnepäin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokari kirjoitti:Raidetangon päät tuppaa yleensä olemaan ulommaisina
RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT LADA TAKAVETOISET
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
Lada Raidetangon pää V/O/U. . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx ???
Lada Raidetangon pää V/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx???
Lada Raidetangon pää O/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxxx ???


tässä malliksi kotkalaisille lainaus erään varaosaliikkeen luettelosta, ja siinäkin on sisemmät ja uloimmat. Oletkos jokari koskaan nähnyt tankoa jossa on vain yksi pää??
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pressa kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Raidetangon päät tuppaa yleensä olemaan ulommaisina
RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT LADA TAKAVETOISET
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
Lada Raidetangon pää V/O/U. . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx ???
Lada Raidetangon pää V/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx???
Lada Raidetangon pää O/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxxx ???


tässä malliksi kotkalaisille lainaus erään varaosaliikkeen luettelosta, ja siinäkin on sisemmät ja uloimmat. Oletkos jokari koskaan nähnyt tankoa jossa on vain yksi pää??
Ei tartte taas ruveta viisastelemaan siellä pohjanmaan perähikiällä, asia on kyllä erittäin hyvin tiedossa. Itse jos puhun raidetangon päistä, niin yleensä tarkoitan niitä ulommaisia jotka kiinnittyvät olka-akseliin. Ja tämä vain siksi koska nämä tuppaavat olemaan enemmän kulutustavaraa kuin noi sisimmäiset päät, YLEENSÄ.
Ja kun olen pyytänyt tuomaan raidetangon päitä, niin olen myös saanut ulommaisia päitä.
Koita nyt jo ymmärtää että ihmiset puhuvat eri asioista eri nimillä. En mä vedä palkokasveja kärsään vaikka joku puhuukin jostain jutusta eri tavalla tai eri termeillä kuin mä itse.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Samarassa (kuten varmaan muutenkin hammastanko-ohjattavissa) on vain yhdet päät raidetangossa (tai minkä nyt pääksi mieltää) mutta takaveto-Ladan rakenteessa on ihan selkeät raidetangon päät sisällä simpukkaa (apu tai pää) ja sitten pyöränkeskiöön ulommat. Ite olen siinä käsityksessä että juurikin näitä niveliä ja raidetankoja ostaessa kannattanee välttää motonetin italian osia. Olen ihan ammattilaisten kuullut sanovan että näissä osissa orkkikset on laatua. Itsellä on Samarassa nyt väljistynyt orkkis raidetangon pää autolla ikää 13 vuotta ja 200 tkm, olettaisin että koskaan ei ole vaihdettu kun on alkuperäiset palikat kiinni. Tarvike niveliä on vaihdetttu jo vaihdetunkin tilalle liian usein.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokari kirjoitti:Ei tartte taas ruveta viisastelemaan siellä pohjanmaan perähikiällä, asia on kyllä erittäin hyvin tiedossa.
eli jokarikin tietää, mutta periaatteesta pitää soittaa suutaan...
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Lada-Jussi kirjoitti: Ite olen siinä käsityksessä että juurikin näitä niveliä ja raidetankoja ostaessa kannattanee välttää motonetin italian osia. Olen ihan ammattilaisten kuullut sanovan että näissä osissa orkkikset on laatua. Itsellä on Samarassa nyt väljistynyt orkkis raidetangon pää autolla ikää 13 vuotta ja 200 tkm, olettaisin että koskaan ei ole vaihdettu kun on alkuperäiset palikat kiinni. Tarvike niveliä on vaihdetttu jo vaihdetunkin tilalle liian usein.
Lahdessa ainakin vetivät varaosaliikkeistä Italiaanot pois pari vuotta sitten kun eivät kestäneet, tuli Saksalaiset tilalle.
thecrazed

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Vein tutulle korjaamolle sit osan mukanani ja seurailin vaihdon, eihän se vaikea homma tosiaan ole mut eipä ois tainnu kotikonstein aueta ku ei meinannu korjaajakaa saada irti vaikka lämmitteliki ja sanoki ettei ikinä oo niin tiukassa ollu. Osa ei tosiaan ollu kallis (6,5 e) ja umpioki oli vain 8e pintaan.. Ja huomenna sit kokeileen leimaa uuestaan 8)
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Raidetanko ja umpio

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Lada-Jussi kirjoitti:Samarassa (kuten varmaan muutenkin hammastanko-ohjattavissa) on vain yhdet päät raidetangossa (tai minkä nyt pääksi mieltää) mutta takaveto-Ladan rakenteessa on ihan selkeät raidetangon päät sisällä simpukkaa (apu tai pää) ja sitten pyöränkeskiöön ulommat. Ite olen siinä käsityksessä että juurikin näitä niveliä ja raidetankoja ostaessa kannattanee välttää motonetin italian osia. Olen ihan ammattilaisten kuullut sanovan että näissä osissa orkkikset on laatua. Itsellä on Samarassa nyt väljistynyt orkkis raidetangon pää autolla ikää 13 vuotta ja 200 tkm, olettaisin että koskaan ei ole vaihdettu kun on alkuperäiset palikat kiinni. Tarvike niveliä on vaihdetttu jo vaihdetunkin tilalle liian usein.
Voihan se sieltä sisäpäästä fäljistyä hammastanko-ohjattavissakin... :)
Vastaa Viestiin