Raidetanko ja umpio
-
thecrazed
Raidetanko ja umpio
Eli kävin juuri katsastamassa '86 1200L ladaa ja sanottii että raidetangonpää on välyksellinen, kuulemma kumi kulunu tai jotain. Eli voisko joku selkeyttää ku en oo raidetangon kans ollu ennen tekemisissä, onko iso homma vaihtaa, mitä siinä pitää edes vaihtaa -koko tanko vai kumi vai häh? ja onnistuuko itekseen vai pitäskö viiä johonki? Ja jos joku osais vielä sanoa hinta-arviota noin suunnilleen tolle osalle.
Sitten toinen huomautuksen aihe (niistä kuudesta) oli etuvalon umpion ruostuminen. Minkähä hintasia uudet umpiot mahtaa olla, vai kannattasko kysellä jostain käytettyä vai onko neki kaikki ruostunu?
Kiitos ja kumarrus niille jotka jaksaa vastata.
Sitten toinen huomautuksen aihe (niistä kuudesta) oli etuvalon umpion ruostuminen. Minkähä hintasia uudet umpiot mahtaa olla, vai kannattasko kysellä jostain käytettyä vai onko neki kaikki ruostunu?
Kiitos ja kumarrus niille jotka jaksaa vastata.
Re: Raidetanko ja umpio
raidetangon päitä saa lähes jokaisesta varaosaliikkeestä. Onko kyseessä ulompi vai sisempi?? Vaihto on helppoa kunhan otat tarkan mitan enne asennusta että saat samalle kohtaa uuden. umpioita kannattaa kysellä harrastajilta, eivät kaikki ole ruostuneita.
pikku vikoja, helppo korjata.....
pikku vikoja, helppo korjata.....
- Vuosaaren Ladamies
- Viesti:
Raidetangon pään vaihto suhteellisen helppo homma. Jos ei halua - taitoa vaihtaa itse, onnistuu esim. AutoFit - korjaamoissa. Umpio esim. Motonetissa 11,50 e. Löytyy varmasti myös varaosaliikkeistä.
Lada 1200L ( 1987 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
-
thecrazed
Mistäs ton tietää sit? Lapussa luki vaan että: Raidetangon pää, Edessä oikealla, Välyksellinen.. Eikä katsastusmieskään puhunu muutaku raidetangon päästä ku katteli sitäpressa kirjoitti:Onko kyseessä ulompi vai sisempi??
Raidetangon päät tuppaa yleensä olemaan ulommaisinathecrazed kirjoitti:Mistäs ton tietää sit? Lapussa luki vaan että: Raidetangon pää...pressa kirjoitti:Onko kyseessä ulompi vai sisempi??
Eikä katsastusmieskään puhunu muutaku raidetangon päästä ku katteli sitä..
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Umpio kannattaa minun mielestä hakea motonetistä, maksaa tosiaan tuon 11,50e. Ottaa samalla molemmat, ja uudet polttimot samalla. Saa sillä lailla kivasti valotehoa lisää jos vanhat umpiot on vähän huonot 
Raidetangon päitä saa myöskin motonetistä tai muista varaosa liikkeistä. Yleensä katsastuksessa huomataan että suojakumi on rikki ja siitä huomautetaan. Koska uusia kumeja ei yleensä irtonaisena saa niin vaihdetaan sitten koko raidetangon pää. Hyvin tyypillistä tuo että katsuri ei kunnolla kerro että mikä raidetangon pää on kyseessä. Mutta kait sen itsekkin huomaa kun katselee että mistä on kumi rikki.
Vaihtamisesta niin paljon että jos ei ole äskettäin auki niin voi istua hyvin äkäseen. Se kartio istuttaa itsensä yleensä hyvin kovaa kiinni, tässä auttaa tuohon tarkoitukseen tarkoitettu työkalu. Mossahtaa iloisesti irti sitten kun lähtee
Sitten se pitää vielä saada pyörimään niissä kierteissä jotka yleensä on ruosteessa. Tähän auttaa että pieksii vasaralla putkea missä on kierre. Pitää puukalikkaa alla jota vasten lyö. Lyö sitä sitten ympäriinsä, ruiskuu irrotusöljyä ja antaa lämpöä jos mahdollista. Tähän saa yleensä antaa voimaa ihan pirusti. Sitten kun lähtee aukeamaan niin pyörittää vanhan pään pois ja uuden tilalle. Laittaa vaikka jotain rasvaa niihin kierteisiin niin lähtee seuraavalla kerralla paremmin pois.
Kannattaa tosiaan tarkkaan mitata miten pitkä raidetanko oli vanhalla päällä, ja laittaa sitten saman pituiseksi. Jotta pysyy haritukset kohdallaan. Tai voihan sitä myöskin mitata harituksen ja säätää ohjearvojen mukaiseksi.
Huh, tulipa tekstiä taas
Raidetangon päitä saa myöskin motonetistä tai muista varaosa liikkeistä. Yleensä katsastuksessa huomataan että suojakumi on rikki ja siitä huomautetaan. Koska uusia kumeja ei yleensä irtonaisena saa niin vaihdetaan sitten koko raidetangon pää. Hyvin tyypillistä tuo että katsuri ei kunnolla kerro että mikä raidetangon pää on kyseessä. Mutta kait sen itsekkin huomaa kun katselee että mistä on kumi rikki.
Vaihtamisesta niin paljon että jos ei ole äskettäin auki niin voi istua hyvin äkäseen. Se kartio istuttaa itsensä yleensä hyvin kovaa kiinni, tässä auttaa tuohon tarkoitukseen tarkoitettu työkalu. Mossahtaa iloisesti irti sitten kun lähtee
Sitten se pitää vielä saada pyörimään niissä kierteissä jotka yleensä on ruosteessa. Tähän auttaa että pieksii vasaralla putkea missä on kierre. Pitää puukalikkaa alla jota vasten lyö. Lyö sitä sitten ympäriinsä, ruiskuu irrotusöljyä ja antaa lämpöä jos mahdollista. Tähän saa yleensä antaa voimaa ihan pirusti. Sitten kun lähtee aukeamaan niin pyörittää vanhan pään pois ja uuden tilalle. Laittaa vaikka jotain rasvaa niihin kierteisiin niin lähtee seuraavalla kerralla paremmin pois.
Kannattaa tosiaan tarkkaan mitata miten pitkä raidetanko oli vanhalla päällä, ja laittaa sitten saman pituiseksi. Jotta pysyy haritukset kohdallaan. Tai voihan sitä myöskin mitata harituksen ja säätää ohjearvojen mukaiseksi.
Huh, tulipa tekstiä taas
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Parhaillaan on JIMin kotimekaanikko-ohjelmassa menossa raidetangon päiden vaihto. Siinä se tehdään koko hammastanko irrottaen, mutta kyllä se pelkkien päiden vaihtokin siitä käy selville.
Katsele niiden nettisivuilta, olikohan se diynetwork.com tai sinnepäin.
Katsele niiden nettisivuilta, olikohan se diynetwork.com tai sinnepäin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT LADA TAKAVETOISETJokari kirjoitti:Raidetangon päät tuppaa yleensä olemaan ulommaisina
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
Lada Raidetangon pää V/O/U. . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx ???
Lada Raidetangon pää V/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx???
Lada Raidetangon pää O/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxxx ???
tässä malliksi kotkalaisille lainaus erään varaosaliikkeen luettelosta, ja siinäkin on sisemmät ja uloimmat. Oletkos jokari koskaan nähnyt tankoa jossa on vain yksi pää??
Ei tartte taas ruveta viisastelemaan siellä pohjanmaan perähikiällä, asia on kyllä erittäin hyvin tiedossa. Itse jos puhun raidetangon päistä, niin yleensä tarkoitan niitä ulommaisia jotka kiinnittyvät olka-akseliin. Ja tämä vain siksi koska nämä tuppaavat olemaan enemmän kulutustavaraa kuin noi sisimmäiset päät, YLEENSÄ.pressa kirjoitti:RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT LADA TAKAVETOISETJokari kirjoitti:Raidetangon päät tuppaa yleensä olemaan ulommaisina
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
Lada Raidetangon pää V/O/U. . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx ???
Lada Raidetangon pää V/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxx???
Lada Raidetangon pää O/S. . . . . . . . . . . . . . . . . . xxxxxx ???
tässä malliksi kotkalaisille lainaus erään varaosaliikkeen luettelosta, ja siinäkin on sisemmät ja uloimmat. Oletkos jokari koskaan nähnyt tankoa jossa on vain yksi pää??
Ja kun olen pyytänyt tuomaan raidetangon päitä, niin olen myös saanut ulommaisia päitä.
Koita nyt jo ymmärtää että ihmiset puhuvat eri asioista eri nimillä. En mä vedä palkokasveja kärsään vaikka joku puhuukin jostain jutusta eri tavalla tai eri termeillä kuin mä itse.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
- Lada-Jussi
Samarassa (kuten varmaan muutenkin hammastanko-ohjattavissa) on vain yhdet päät raidetangossa (tai minkä nyt pääksi mieltää) mutta takaveto-Ladan rakenteessa on ihan selkeät raidetangon päät sisällä simpukkaa (apu tai pää) ja sitten pyöränkeskiöön ulommat. Ite olen siinä käsityksessä että juurikin näitä niveliä ja raidetankoja ostaessa kannattanee välttää motonetin italian osia. Olen ihan ammattilaisten kuullut sanovan että näissä osissa orkkikset on laatua. Itsellä on Samarassa nyt väljistynyt orkkis raidetangon pää autolla ikää 13 vuotta ja 200 tkm, olettaisin että koskaan ei ole vaihdettu kun on alkuperäiset palikat kiinni. Tarvike niveliä on vaihdetttu jo vaihdetunkin tilalle liian usein.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Re: Raidetanko ja umpio
eli jokarikin tietää, mutta periaatteesta pitää soittaa suutaan...Jokari kirjoitti:Ei tartte taas ruveta viisastelemaan siellä pohjanmaan perähikiällä, asia on kyllä erittäin hyvin tiedossa.
Lahdessa ainakin vetivät varaosaliikkeistä Italiaanot pois pari vuotta sitten kun eivät kestäneet, tuli Saksalaiset tilalle.Lada-Jussi kirjoitti: Ite olen siinä käsityksessä että juurikin näitä niveliä ja raidetankoja ostaessa kannattanee välttää motonetin italian osia. Olen ihan ammattilaisten kuullut sanovan että näissä osissa orkkikset on laatua. Itsellä on Samarassa nyt väljistynyt orkkis raidetangon pää autolla ikää 13 vuotta ja 200 tkm, olettaisin että koskaan ei ole vaihdettu kun on alkuperäiset palikat kiinni. Tarvike niveliä on vaihdetttu jo vaihdetunkin tilalle liian usein.
-
thecrazed
Vein tutulle korjaamolle sit osan mukanani ja seurailin vaihdon, eihän se vaikea homma tosiaan ole mut eipä ois tainnu kotikonstein aueta ku ei meinannu korjaajakaa saada irti vaikka lämmitteliki ja sanoki ettei ikinä oo niin tiukassa ollu. Osa ei tosiaan ollu kallis (6,5 e) ja umpioki oli vain 8e pintaan.. Ja huomenna sit kokeileen leimaa uuestaan 
- lada 1200s
Voihan se sieltä sisäpäästä fäljistyä hammastanko-ohjattavissakin...Lada-Jussi kirjoitti:Samarassa (kuten varmaan muutenkin hammastanko-ohjattavissa) on vain yhdet päät raidetangossa (tai minkä nyt pääksi mieltää) mutta takaveto-Ladan rakenteessa on ihan selkeät raidetangon päät sisällä simpukkaa (apu tai pää) ja sitten pyöränkeskiöön ulommat. Ite olen siinä käsityksessä että juurikin näitä niveliä ja raidetankoja ostaessa kannattanee välttää motonetin italian osia. Olen ihan ammattilaisten kuullut sanovan että näissä osissa orkkikset on laatua. Itsellä on Samarassa nyt väljistynyt orkkis raidetangon pää autolla ikää 13 vuotta ja 200 tkm, olettaisin että koskaan ei ole vaihdettu kun on alkuperäiset palikat kiinni. Tarvike niveliä on vaihdetttu jo vaihdetunkin tilalle liian usein.