Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Jotta tässä ei kirjoittelemiset loppuisi niin kyselläänpä taas viisailta apua. Tosiaankin Ladan mjoottori (1,6l) tupruttelee välillä valkoista savua vaikka kone on lämmennyt. Tyhjäkäynti on myös epätasaista ja "ryntäilevää" kun kone on lämmin, seilaa 800-1000rpm välillä.
Kone myöskin vuotaa öljyä, vaikeaa toki sanoa varmuudella että mistä, ainakin apparinpuoleinen etunurkka on hyvin öljyinen.

Nuo pitäisi saada korjattua ennenkun lykkää turboa kylkeen. Tuosta valkoisesta savusta olen vähän epäillyt että olisiko kansipahvi mennyt? Mutta paisuntasäiliössä ei kupli, eikä näy öljyä, jäähdytysneste ei myöskään vähene.
Eikö kansipahvin meneminen myös voisi aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä.. Ja jos se vielä kaiken lisäksi siitä pukkaisi öljyä välistä.

Venttiilit on säädöissä, kuten myös kaasari ja sytkä. Joten Tuo puoli pitäisi olla OK.

Kiitos!
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kyllä mullakin vuotaa kannentiivisteestä öljyä ulospäin, kuskin puolelta takareunasta, vika on lähinnä kosmeettinen eli en viitsi tehdä sille mitään, koska vuoto on niin vähäistä.

Onko puristuspaineet mitattu? Arvojen pitäisi olla jotain 10-13kilon paikkeilla ja tasaiset joka pytyssä.
Sillähän saisi tarkennettua oletettua vuotokohtaa, mutta jos nestettä ei kulu ja ovat puhtaat, en näkisi asiassa ongelmaa.
Käyntihäiriöstä on kyllä paha sanoa tarkemmin tässä vaiheessa.
2102 16V ex.
2103 -75
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Kyllä mullakin vuotaa kannentiivisteestä öljyä ulospäin, kuskin puolelta takareunasta, vika on lähinnä kosmeettinen eli en viitsi tehdä sille mitään, koska vuoto on niin vähäistä.
Heh, ihan samasta kohtaa vaikuttaa minultakin puskevan hieman öljyä ulos. Mutta se suurin vuotokohta on kyllä jossain apparin puolen etukulmassa, sitä pitää tutkia. Koska öljyä kuitenkin vuotaa niinkin paljon että välillä pitää lisäillä.

Puristuspaineet yritän mitata tässä viikon aikana, tai viimeistään viikonloppuna. Sehän ei kyllä kauan kestä, joten helppo tehdä.

Jos kansipahvi olisi mennyt niin en tiedä että miksi se olisi mennyt. Nimittäin kone ei ole päässyt ylikuumenemaan tai vastaavaa. Vaan tuo valkoinen savu vähän hämää että mistä se voisi johtua..
VAZ-21013

Сделано в СССР
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

imusarja löysällä?vetää vettä pikkasen sitä kautta koneeseen+tyhjäkäynti vaeltaa
Minkäs väriset on tulpat?
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Revolver »

imusarja löysällä?vetää vettä pikkasen sitä kautta koneeseen+tyhjäkäynti vaeltaa
Minkäs väriset on tulpat?
hyvä idea, tuo on tarkistettava. tulpat on ihan oikean väriset, vaalean ruskeat.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Noniin, updateia tähän.

Tuossa viikolla vähän tutkiskelin että mikä voisi olla vikana. Aloitin tarkastamalla että onko imusarja löysällä. Ei se nyt lonksuttanut mutta vähän pystyi muttereita kiristämään joten niin tein. Sitten huomasin myös imusarjassa yhden pienen putken joka nyt siinä viattoman näköisenä törrötti.. Nooh sehän oli sitten ihan suora putki, ei tukittu tai mitään :oops: No otin putken pois ja laitoin siihen M6 pultin kierreliimalla kiinni. Nyt on tyhjäkäynti lämpimänä tasaista, tai ainakin hyvin paljon tasaisempaa kun aiemmin.

En nyt ole katsonut kun kone on käynyt lämpimänä että tuleeko valkoista savua vielä. Mutta paisuntasäiliöstä oli kyllä hieman nestettä hävinnyt joten jostain se sitä on imenyt.

Puristuspaineita en mitannut vielä, koska en löytänyt oikeaa päätä mittariin, oli väärän kokoiset jengat. Mutta nyt on toinen mittari ja siinä pitäisi olla oikeat jengat.

Palailen asiaan!
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Mara »

Revolver kirjoitti:Sitten huomasin myös imusarjassa yhden pienen putken joka nyt siinä viattoman näköisenä törrötti.. Nooh sehän oli sitten ihan suora putki, ei tukittu tai mitään :oops: No otin putken pois ja laitoin siihen M6 pultin kierreliimalla kiinni.
Se putki on imusarjassa sen takia, että kuumana smmuttaessa bensaa saattaa valua imusarjaan ja tuon putken kautta se valuu imusarjasta ulos, eikä männän päälle.
Tai näin ainakin olen ajatellut.
2102 16V ex.
2103 -75
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Revolver »

En pystynyt tänään pitämään sormia poissa Ladasta :D Yksi sytytyspiuhoista on erinäköinen, joten ajattelin että mittaan varmuuden vuoksi että siinä on sama vastus kun muissa, juu oli, 7,2 kOhm. Mutta mutta, kolmospytyn piuha ei näyttänyt ollenkaan mitään lukemaa.. Koitin sitä ja kipinää kyllä tuli. Oletin kuitenkin että tämä johtuu siitä että kipinä pääsee hyppämään piuhan sisällä vaikka se onkin poikki ja mittari ei näytä mitään. Joten lainasin uazista yhden sytkäpiuhan (ei orkkis) ja mittasin sen. Noh, siinä oli vastus 14kOhm, mutta laitoin sen kuitenkin, eihän siinä muuta kun kipinäteho vähän heikkene. Ja nyt kulkee paljon tasaisemmin tyhjäkäyntiä. Pitääpi käydä hakemassa uudet piuhat, jotta saadaan samaa kipunaa joka pyttyyn.

Valkoista savua toki vielä tahtoo vähän tuprutella vaikka tyhjäkäynti nyt on tasoittumaan päin. Pitää tarkistaa että onko se syönyt jäähdytysnestettä. Paisuntasäiliössä ei kupli eikä jäähdytysnesteessä ole öljyä.

Mittasin myös puristuspaineet:
1: 9,9
2: 9,9
3: 9,5
4: 10,1

Vähän heittoa 3-4 pytyn välillä, mutta tuon ei minun mielestä vielä pitäisi olla liikaa vai mitä sanoo arvon raati?
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hiukan on kyllä matalat puristukset, mut heitto menee mun mielestä kyllä ihan rajoihin. En kyllä yhtään tiedä mitkä ohjearvot puristuspaineille on...

Vertauksen vuoksi Lada 1500S -90 186500 km ja kahdella eri mittarilla varmistettu lukemien paikkansapitävyys:

1. 12,5 bar
2. 12,9 bar
3. 12,9 bar
4. 12,2 bar
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Hiukan on kyllä matalat puristukset, mut heitto menee mun mielestä kyllä ihan rajoihin. En kyllä yhtään tiedä mitkä ohjearvot puristuspaineille on...
En minäkään ole puristuksista varma. Mutta kun katsoin teknistä erittelyä joka löytyy kerhon julkaisemasta cd:stä niin 2101:ssa on 8,8, sitten 2101-2107 ovat kaikki 8,8. 2108 on sitten tuossa 9,9. En löytänyt noin korkeita arvoja mistään nopealla.

MUTTA hyvin mahdollista että uudemissa koneissa on nostettu puristuksia, onhan tuossa noin 3 vuotta eroa. Tai on en tiedä minkä vuosimallinen tuo minun 1,6l on. Onko sinulla Jokari muistikuvaa tuon minun koneen vuosimallista :D
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

Revolver kirjoitti:En minäkään ole puristuksista varma. Mutta kun katsoin teknistä erittelyä joka löytyy kerhon julkaisemasta cd:stä niin 2101:ssa on 8,8, sitten 2101-2107 ovat kaikki 8,8. 2108 on sitten tuossa 9,9. En löytänyt noin korkeita arvoja mistään nopealla.

MUTTA hyvin mahdollista että uudemissa koneissa on nostettu puristuksia, onhan tuossa noin 3 vuotta eroa. Tai on en tiedä minkä vuosimallinen tuo minun 1,6l on. Onko sinulla Jokari muistikuvaa tuon minun koneen vuosimallista :D
Eipäs nyt sekoiteta puristussuhdetta ja puristuspainetta keskenään. :wink:

edit: Niin ja tuosta puristussuhteesta senverran, että takavedoissa on ollut 8,8 puristukset vuoteen 1974 asti, jolloin tuli uusi kansi jonka myötä puristukset laski 8,5. Ainoastaan ruiskuladan kansi tekee tästä poikkeuksen, jonka puristussuhde on 9,3. :wink:
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jokari kirjoitti:Hiukan on kyllä matalat puristukset, mut heitto menee mun mielestä kyllä ihan rajoihin. En kyllä yhtään tiedä mitkä ohjearvot puristuspaineille on...

Vertauksen vuoksi Lada 1500S -90 186500 km ja kahdella eri mittarilla varmistettu lukemien paikkansapitävyys:

1. 12,5 bar
2. 12,9 bar
3. 12,9 bar
4. 12,2 bar
Nämä oli aika samat, kun Samaran koneesta (1,5i) mitattiin puristukset- eli 12,5 ja 13:n välillä. Samoin 110 (16V) oli myös tossa samassa sarjassa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja raul »

Mittasin tänään 2106:sta, kaikki oli 11,3-12,1 välillä, menee ainakin vielä omahyväksymiini rajoihin :lol: 2103:ssa kolmospytyssä vain 6 bar, kuitenkin käynnistyy, käy ja kulkee vaivatta, bensa haiskasti tuossa kohtaa, imuventtiili kantanee. Ja 2103:ssa oli myös tosi karstaset tulpat, jos ei nyt kansihommiin ryhdy niin ainakin puhistelun paikka ois.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Nyt tuli semmoinen juttu mieleen: kun olette puristuspaineita mitannut niin onko teillä sillon kaasu pohjassa?? Ihan sattumalta luin täältä foorumilta että sillon pitäää olla kaasu pohjassa kun mittaa. Nimittäin minulla ei ollut kaasua pohjassa, voisiko tämä vaikuttaa tuloksiin?

En kylläkään ymmärrä että miksi kaasu pohjassa vaikuttaisi mitään puristuspaineisiin. Eihän kaasu tee muuta kun kaasaria muuttaa.

EDIT:
Niin vai onko se niin simppeliä että kun on kaasu pohjassa moottori pystyy imemään enemmän ilmaa ja siten paineet nousee?
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Epätasainen tyhjäkäynti ja valkoinen savu

Viesti Kirjoittaja raul »

Revolver kirjoitti:Nyt tuli semmoinen juttu mieleen: kun olette puristuspaineita mitannut niin onko teillä sillon kaasu pohjassa?? Ihan sattumalta luin täältä foorumilta että sillon pitäää olla kaasu pohjassa kun mittaa. Nimittäin minulla ei ollut kaasua pohjassa, voisiko tämä vaikuttaa tuloksiin?

En kylläkään ymmärrä että miksi kaasu pohjassa vaikuttaisi mitään puristuspaineisiin. Eihän kaasu tee muuta kun kaasaria muuttaa.

EDIT:
Niin vai onko se niin simppeliä että kun on kaasu pohjassa moottori pystyy imemään enemmän ilmaa ja siten paineet nousee?
No siinähän sen keksit. Jos sinne valuu bensaa niin eihän siitä tule mitään ja haiseekin sitte :wink: Kaasu pohjassa :!: :idea:
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Vastaa Viestiin