110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja pena »

Satakympissä (v.2002, 8-sylint.) on merkkikorjaamo todennut ohivuotoa 2. venttiilissä 40 prosenttia; ko.venttiili on kuulema vaihdettava, ja siinä sivussa moottori purettava yhtä hyvin kuin vaihdettava jakohihna ja öljyt ym. Ajotietokone BK-10 näytti vikoja 0300 ja 0302.
Deltan arvio korjauksen hinnasta on n.1500 euroa.
Kannattaako työ panna ns. tavalliselle korjaamolle vai pitäisikö panna ko. merkkikorjaamolle vai onko paras harkita jo luopumista koko ajokista (mittarissa 115000 km)? :-( Viimeksi mainittu ratkaisu voi tuntua vähän oudolta, mutta tuli sekin mieleen.
Mitä mieltä ovat asioita paremmin tietävät ja muutkin?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja audiq »

pena kirjoitti:...Satakympissä (v.2002, 8-sylint.) on merkkikorjaamo todennut ohivuotoa 2. venttiilissä 40 prosenttia; ko.venttiili on kuulema vaihdettava...
On noita korjattu ihan venttiilit säätämällä, vaikka Deltan diaknoosi on ollut sama. Kannattaa ensin selvittää venttiilivälykset.

1500e on kyllä aika kalliin kuuloinen remontti, jos kone siis sama kuin Samaran 8V.
Ei pitäisi olla kuitenkaan kovinkaan hankala remontti, mutta aikaahan siihen kyllä saa menemään ja siitähän se hintakin sitten muodostuu.

Miksi et tee sitä itse?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kun itse olen joskus tarvinnut apua ja asiantuntijaa Samaran korjauksessa, olen kiikuttanut autoni hieman yli 60 vuotiaalle asentajalle joka on korjannut kaikenmerkkisiä autoja jo varmaan 40 vuotta. Hän on ollut urallaan myös Lada-merkkikorjaamolla töissä 1980-luvulla. Suosittelisin häntä tekemään diagnoosin autostasi ja mahdollisen remontin sinulle. Hän on nopea käsistään ja taitava. Ei ole kallis ja veloittaakin vähän koska tekee autokorjausjuttuja vähän niinkuin harrastemielessä. Hänellä on korjaamotilat ja erikoistyökalut omassa asuinrakennuksessaan. Muistaakseni esim venttilien säätö hänellä maksaa jotain 40-60 euroa. Hän tosin asuu maalla, noin 70 kilometrin päässä ja aika hänelle pitää tilata 2-4 viikkoa etukäteen. Pistän sulle varmuuden vuoksi yksityisviestinä hänen puhelinnumeron jos tarviit. Luulisin, että tuollainen remontti hänellä maksaisi muutaman satasen. Delta-autoon ei kannata viedä korjaukseen tulee vaan hirmu kalliiksi, tosin se on lähempänä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja pressa »

tarkista venttiilivälykset heti ennekuin ajat yhtään enempää!!
säädä välystä mikäli liian pieni, joskus on ohivuodot korjaantunut pelkällä säädöllä ellei ole kovin paljoa ajettu "kantavalla" venttiilillä.

ja mikä tahansa autoja korjannut korjaamo osaa korjata mikäli kansi pitää avata, tosin jokapaikasta ei venttiilin säätölevyjä löydy.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jos itse tekee niin ainuat työt oikeestaan on kannen irrotus! Kannen joutuu kuitenkin viemään oikaistavaksi ja jos ei omista KUNNOLLISTA momenttiavainta niin kiinnityskin kannattaa jättää muitten murheeksi! Ja venttiilin hiomisen joutuu teettämään muualla.

Ja muuten jos tuollanen venttiilivika on niin autolla voi ajaa ilman katin tuhoutumista lyhyitä matkoja mikäli kyseessä on bosch ruisku!! :D Kun laittaa käyntiin niin ei saa koskea kaasuun, antaa röpeltää kolmella pytyllä joutokäynnillä niin kauan että mi-valo alkaa vilkkua ja syttyy palamaan. Silloin on kytkeytynyt päälle hätätila ja viallisen sylinterin suutin on kiinni. Ajoa voi jatkaa turvallisesti ilman yhtä sylinteriä! Venäläinen insinööri on viisas! 8)
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja jta »

larssi21074 kirjoitti:Jos itse tekee niin ainuat työt oikeestaan on kannen irrotus! Kannen joutuu kuitenkin viemään oikaistavaksi ja jos ei omista KUNNOLLISTA momenttiavainta niin kiinnityskin kannattaa jättää muitten murheeksi! Ja venttiilin hiomisen joutuu teettämään muualla.
Miksi viedä kansi oikaistavaksi jos se ei ole kiero? Itse en ainakaan näe syytä viedä koneistettavaksi tuolloin kantta.

Venttiilitkin pystyy kyllä itse hiomaan tahnan avulla riippuen toki venttiilin kunnosta. Tosin pitää vaan olla työkalut että saa venttiilit irti kannesta.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jos venttiili on palanu niin luuletko että tulee hyvä kun pyöräyttää uutta venttiiliä tahnan kansa!? :lol:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä ainakin tahnaisin ite ja kiristäisin tolla biltema momenttiavaimella kannen kiinni, eikä se mitään tasotustakaan tarvii. mut oletettavasti tossakin selvitään vaan venttiilien säädöllä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja jta »

larssi21074 kirjoitti:Jos venttiili on palanu niin luuletko että tulee hyvä kun pyöräyttää uutta venttiiliä tahnan kansa!? :lol:
Kylläpäs sen uuden venttiilin tuonne saa tahnallakin hiottua. Ei ainakaan itelläni oo ongelmia tuon osalta ollut. Saanut venttiilit tuolleenkin pitämään. Näkeehän sen aika hyvin siitä hionta jäljestä kun muutaman kerran pyöräyttää että saako sitä tahnalla sinne sovitettua vai onko koneistus tarpeen. Ja onpahan noita joutunu koneistuksenkin jäljiltä vielä tahnalla hiomaan ennenkuin on saatu pitäviä venttiileitä.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:Jos itse tekee niin ainuat työt oikeestaan on kannen irrotus! Kannen joutuu kuitenkin viemään oikaistavaksi ja jos ei omista KUNNOLLISTA momenttiavainta niin kiinnityskin kannattaa jättää muitten murheeksi! Ja venttiilin hiomisen joutuu teettämään muualla.
Sä unohdit, että ei Lada-foorumilla paljon kansia oikaista, eikä venttiilejä/seetejä koneisteta. :lol:

Itseasiassa katsoin, että oh hoh, joku kirjoitellut ihan asiaakin, mutta onneksi olivat jo perään kerenneet laittamaan pakolliset lätinät, että mitään oijota, jos ei vuoda ja jne. :lol:

Oikeestihan tuo tosiaan tehdään niin, että kansi irti ja koneistamo tekee sitten venttiilityöt ja pyyhkäisee kannen suoraksi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

no jotkut professionaalit taas sanoo, että sit pitää lohkokin vetää tasasex, et sekään ei ole suora (kun ladasta on kyse)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja samarai »

Miksi se kansi pitää välttämättä höylätä venttiiliremontin yhteydessä? Ja miksi se istukka pitää koneistaa, jos se ei ole palanut?

Toi 40% on jo sen verran reilu ohivuoto, että tuskin auttaa enää säädöt. Kyllä siellä on todennäköisesti pakoventtiili selvä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Eiköhän tästä arvuuttelusta selvitä, kunhan potilas on avattu... :lol: tai säädetty. Vinkkejä on ainakin tullut riittävästi toimia varten.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja audiq »

samarai kirjoitti:Miksi se kansi pitää välttämättä höylätä venttiiliremontin yhteydessä?
Sen takia, että se on lähes aina kiero.
samarai kirjoitti:Ja miksi se istukka pitää koneistaa, jos se ei ole palanut?

Seetit ja ohjurit on kuluvia osia ja totta kai ne pitää koneistaa samalla kuin venttiilit kunnostetaan/vaihdetaan.
Ihan turha niitä 95:lla kraatereiksi poltettuja tiivistepintoja lähteä tahnalla hinkkaamaan.
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

Viesti Kirjoittaja pressa »

ladamaster kirjoitti:Eiköhän tästä arvuuttelusta selvitä, kunhan potilas on avattu...
täällä kirjoittelu on paljon mukavampaa ja helpompaa kuin tallissa ruuvaaminen.
Vastaa Viestiin