Samaran katek-laturin laakerien kestoikä?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
rotsi4

Samaran katek-laturin laakerien kestoikä?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Katekkiin pitäisi vaihtaa tasasuuntaussilta, mutta pitäisikö samalla vaihtaa laakerit? autolla ajettu 85tkm, minkähän verran alkuperäisillä laakareilla ajaisi vielä? käsin pyöritellen niissä ei tunnu minkäänlaista vikaa.
Iskra-laturin laakerit on kestänyt 150tkm, se verran riittäisi minulle, mutta entä katekissa?

Toinen kysymys: mistä saa katekin tasasuuntaussiltoja tai sopivia irtodiodeja? varmaan boschin käyttämät diodit sopii kanssa, näyttävät samalta, mutta niitä ei näy olevan yksittäin myynnissä.
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Re: Samaran katek-laturin laakerien kestoikä?

Viesti Kirjoittaja mam »

Ei ole ollut minkäänlaista laakerivikaa ko. latureissa 20 vuoden aikana. Enimmillään ajettu yli 250 000 km.
Kahdesta laturista on mennyt diodi herätevirtapuolelta (ne irtodiodit). Niitä löytyy elektroniikkaliikkeistä. Varsinaisia tasasuuntausdiodeja ei ole mennyt ainoatakaan! Herätevirtadiodin vian huomaa siitä, että latausvalo alkaa palamaan himmeästi - ei vaikuta merkittävästi lataukseen.
Nykyisessä 110:ssä on toinen liuku melko kulunut (170 000 km) mutta uskoisin sen kestävän vielä pitkään.

Uusi tasasuuntaussilta maksaa venäjällä 3-5 Euroa.

Iskran laturi lienee sieltä huonoimmasta päästä?
Vain olennainen on tärkeää.
rotsi4

Re: Samaran katek-laturin laakerien kestoikä?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Vaihdoin sitten Katekkiin hihnapyörän puoleisen laakerin vaikkei siinä mitään vikaa ollutkaan päällisin puolin. Toisen pään laakerin jätin rauhaan koska sen uusiminen ilman sopivaa ulosvetäjää voi tehdä tuhoa hiilien liukurenkaille ja muoviosille jota siinä on ympärillä. Uuden diodin hankin Startaxista paikallisen autotarvikeliikkeen välityksellä.
Näillä eväillä alkoi katekkilaturi toimia.
Ihmettelen vaan mikä aiheutti sen että yksi tasasuuntausdiodi muuttui nokiklöntiksi ja savupilveksi, ja loput diodit jatkoi toimintaansa.

En minä kyllä iskran sähkölaitteita huonoita pidä, eivät tuonkaan laakerit vielä rikki ole mutta ääntävät rumasti.
Aukaisin nyt tuon iskra-laturin, ja panin merkille että siihen on ilmestynyt nsk laakerit, ja se on valmistettu 1993 vuonna kun tuo varaosaauto on 1996 mallinen, eli se on voinut seikkailla ties missä ennen kuin se on asennettu tuohon varaosa-autoon..ties joku vaihtolaite ym. Laakerit siinä on ainakin numeroa isommat kuin katekissa, tiivisteitä on enempi ja tasasuuntausdiodeissa on boschin leimat.
Vastaa Viestiin