Bosch ruiskun resetointi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Kajtsu

Bosch ruiskun resetointi

Viesti Kirjoittaja Kajtsu »

Meni 00 Samarasta akku ja leikin muutaman kerran kaapelien kanssa. Vaihdoin akun, mutta ruisku meni ilmeisesti sekaisin. Tuntuu kadottaneen ryypyn osaksi. Lähtee hyvin käymään, mutta sammuu minuutin päästä - ei rikasta ollenkaan uudelleen käynnistyessä. Lämpöisenä kone ottaa välillä vastaan korkeammilla kierroksilla. Kokeilin resetoida ottamalla plus- kaapelin irti, ei muutosta. Onko olemassa jotain kikkaa resetoida ruiskun tietokone kotivoimin?
larssi21074

Re: Bosch ruiskun resetointi

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ruiskussa on kahdenlaista muistia. Akun kengän pois ottamisesta nollautuvaa ja ajosyklin mukaan nollautuvaa. Kun akunkengän ottaa pois niin jonkun aikaa kulunut kone ja ruisku voi toimia huonosti kunnes ohjainlaite oppii uudet korjauskertoimet, jotka poikkeavat tehdasasetuksista.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
pommak1

Viesti Kirjoittaja pommak1 »

itellä just sama ongelma kun vaihdoin akun samaraani. Minulla on myös 00-vm samara. Tuntuu et käy kierroksilla liikaa ja liika kuumana moottori, mut eiköhän se mene ohi siitä aikapikaisesti, jonkun verran on myös nykimistä ollut.

Näiden vikojenhan pitäisi varmaan aika pian korjaantua?
Tupolev

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Ohjainlaitetta voi opettaa paikalla nostamalla muutaman kerran moottorin kierroksia suureksi, mutta ei ylikierroksille.
Kajtsu

Pikku hiljaa alkaa mennä paremmin, mutta kun kytkee virrat, ennen kuului polttoainepumpun ääni ja releen naksahdus. Nyt ei enään kuulu :shock: . Mikähän tässä - vai onko normaalia.
Kilometrejä tulee niin vähän, että taitaa mennä kauan ennenkuin ollaan taas normaalitilassa.
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Kuinkahan niiden kaapelien kanssa leikit..?

Akunkenkien irroituksen ja takaisinlaiton tuomien ongelmien ei pitäisi olla edes havaittavia täysin kunnossa olevassa autossa. Epäilen aika vahvasti jotakin anturi/sähkövikaa, sellainen tulee helposti esim. jännitepiikin vuoksi.

Palaako cheg-engine valo?
Kajtsu

Ei pala check engine.
Kajtsu

200km meni ja nyt on kaikki taas kunnossa :D . Bosch:in ruiskuboksissa ei taida olla patterivarmennusta sähköjen katkeamisen varalta :( .
mam

Viesti Kirjoittaja mam »

Kytke ensi kerralla paristo tupakansytyttimeen niin ei katoa sähköt kun ottaa akun pois.
Vain olennainen on tärkeää.
rotsi4

Ehkäpä bosch-ohjainlaite on vaan pienen ajon jälkeen sopeutunut vialliseen autoon ja meno voi jatkua kuten ennenkin. Katsastuksessa näkee onko vika päästöihin vaikuttava.
pommak1

Viesti Kirjoittaja pommak1 »

itellä vielä samaisen auton kans ton akun vaihdon jälkeen seuraavaa ongelmaa:

-kun auton käynnistää kylmänä esim. työpaikalta niin pitää vähän aikaa pitää kierroksia, että se pysyy käynnissä. Kierrokset siinä kohti epävakaat ja auto voi sammua. Akun vaihdon jälkeen tullut tämä. Mutta kun moottori lämpeää niin se pysyy hyvin käynnissä ja sen jälkeen autolla pystyy ajamaan normaalisti. Itse olen ajanut autolla akun vaihdon jälkeen vasta. n. 100 km. Kohta puoliin tulossa pitempää reissua ja ajoa. Korjautuisikohan sillä reissulla asetukset vai onko häikkää jossain muussa kuin ruiskussa? Ruiskussa ilmeisesti, koska autosta kuuluu puksuttava ääni moottorista alussa, joka sitten tasaantuu kun moottori lämpeää...

-jos auto kylmänä sammuu kun kierroksia ei pidä tarpeeksi niin chec engine valo syttyy, mutta muuten se ei pala normaalissa ajossa...
mam kirjoitti:Kytke ensi kerralla paristo tupakansytyttimeen niin ei katoa sähköt kun ottaa akun pois.
oletko itse kokeillut tuota patteri systeemiä? onko se tomiva noin?
pinpate

Viesti Kirjoittaja pinpate »

larssi21074 kirjoitti:Ruiskussa on kahdenlaista muistia. Akun kengän pois ottamisesta nollautuvaa ja ajosyklin mukaan nollautuvaa. Kun akunkengän ottaa pois niin jonkun aikaa kulunut kone ja ruisku voi toimia huonosti kunnes ohjainlaite oppii uudet korjauskertoimet, jotka poikkeavat tehdasasetuksista.
Ylläolevassa on kerrottu hyvin mitenkä toimii moottoria ohjaava elektroninen ohjausyksikkö. Virtakatkon jälkeen yksikkö nollautuu tehdasasetuksille ja "oppii"
parhaat asetukset vasta muutaman kymmenen km:n ajon jälkeen.

Jos haluaa pitää nuo opitut asetukset yksikössä, pitää ennen akkukengän irroitusta
kytkeä (napaisuus oikeinpäin) n. 12 voltin virtalähde joko akkukenkiin tai tupakan sytyttimeen. Virtaa ei kulu paljon (yksikkö ja kello) joten virran voi ottaa paristoista,
toisesta akusta tai kuten minä olen tehnyt, tietokoneesta. Kun noin tekee, akun uudelleen
kytkemisen jälkeen auton ominaisuudet moottorin osalta ovat ennallaan.
Viimeksi muokannut pinpate, 7.2.2008 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Kajtsu

pommak1 kirjoitti:itellä vielä samaisen auton kans ton akun vaihdon jälkeen seuraavaa ongelmaa:

-kun auton käynnistää kylmänä esim. työpaikalta niin pitää vähän aikaa pitää kierroksia, että se pysyy käynnissä. Kierrokset siinä kohti epävakaat ja auto voi sammua. Akun vaihdon jälkeen tullut tämä. Mutta kun moottori lämpeää niin se pysyy hyvin käynnissä ja sen jälkeen autolla pystyy ajamaan normaalisti. Itse olen ajanut autolla akun vaihdon jälkeen vasta. n. 100 km.
Samanlaista ongelmaa oli meidän Samarassa. Lisäksi kone alkoi hyytyä lämpöisenä välillä.
mam

Viesti Kirjoittaja mam »

"Kytke ensi kerralla paristo tupakansytyttimeen niin ei katoa sähköt kun ottaa akun pois."

Tämän pitäisi periaatteessa toimia - en ole itse näin menetellyt. Tosin ainakin omassa 111:ssa virran katkaisu poistaa myös tupakansytyttimen virran!

Ainakin akun vaihdossa tätä periaatetta voi soveltaa.
Vain olennainen on tärkeää.
rotsi4

Toinen akku ja tukevat `hauenleuat´tai jotkin muunlaiset liittimet jotka kytketään akun kenkiin ja toiseen akkuun irroituksen ajaksi niin ei virta katkea.
Ja saahan näitä varaosaliikkeestäkin.
Vastaa Viestiin