seokset tarkkailussa

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

seokset tarkkailussa

Viesti Kirjoittaja evo2 »

moro
onkos kellään lambda anturi putkessa, vaan seoksien tarkkailuun. mä laitoin eilen kiinni ja tutkin tavallisella yleismittarilla seoksia ja mun epäilyt osottautua oikeiksi. lada käy rankasti rikkaalla! normaali ajossa mittari näyttää 0.94V. tyhjäkäynnillä 0.8V. täytyy alkaa pelailee suuttimien kanssa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onkos tuo minkälainen anturi? Jos sellainen lämmittämätön niin kestää todella ikuisuuden ennenkuin näyttää oikeita lukemia eikä oikeastaan paikallaan käytettäessä lämpene ollenkaan riittävästi eli noiden seoksien seurailuun kannattaa olla se lämmitettävä malli.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Stefa kirjoitti:Onkos tuo minkälainen anturi? Jos sellainen lämmittämätön niin kestää todella ikuisuuden ennenkuin näyttää oikeita lukemia eikä oikeastaan paikallaan käytettäessä lämpene ollenkaan riittävästi eli noiden seoksien seurailuun kannattaa olla se lämmitettävä malli.
Ite kans yritin säästää moottoripyörässä, ja ostin jonkun lämmittämättömän Lambaada anturin. Eipä hyvin toiminut ei. Vasta kun vähän aikaa ajeli sataakahtakymppiä, niin mittari alkoi näyttää jotakin järkeviä arvoja.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Tuskin tuossa on lämmön puutteesta kyse, kylmä anturihan antaa vähän jännitettä, joten kyllä tuo rikkaalla käy. Pitäis kans käydä ostamassa lambda-anturi omaan niin uskaltaisi ruveta pienentämään suuttimia ei oikein innosta tämä kulutus viimeisin tankillinen 28.5 l/100 km
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja evo2 »

Joo lämmitettävä se on.
Mukavaa kun normaali ajossa on rikkaalla ja kun kiihdytyspumpussa on jotain vikaa niin kiihdyttäessä menee laihalle (0.3V) täytyy pääsiäisenä alkaa tutkailee.
Tosta lämmittämättömän hitaasta heräämisestä mä oon vähän eri mieltä, mulla kun ei vielä ole lämmitys kytketty. tänäkin aamuna ei tarvinnut ajaa kun kaks kilsaa kun jo näytti et rikkaalla ollaan (lambda sijaitsee 5 senttiä yhdistymis kohdasta taaksepäin).
Liitän sen lämmityksen toimiin pääsiäisenä ni katotaa sit kuin nopee on.
Nyt sen huomaa kuinka vaikee on havaita normaali ajossa et on rikkaalla, auto toimii hyvin mutta bensaa palaa.

Voisin sanoo et jos ei haluu sijottaa lämmitettävään niin lämmittämätön on aina parempi kuin ei mitään.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eihän tuo muuten niin mahdottoman rikkaalla käy, eikös siviiliautoissa tuo arvo ole jotakuinkin 1 (pienet päästöt) ja muistaakseni 0,8 antaisi parhaat tehot. Korjatkaa jos muistan väärin. Tuo kiihdytettäessä laihalle meneminen on huomattavasti huolestuttavampi ilmiö, kannattaa se pumppu laittaa kuntoon.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Lambda

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kun lambdan jännite on pyörii välillä 0,2-0,6 volttia on lambda-arvo noin 1. Kun taasen jännite on noin 0,76 volttia on paras teho ja kun jännite on reilusti yli 0,76 volttia ollaan turhan rikkaalla.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

evo2 kirjoitti: kiihdyttäessä menee laihalle (0.3V) täytyy pääsiäisenä alkaa tutkailee.
Siis menee hetkellisesti vai on koko kiihdytyksen ajan? eihän kiihdytyspumppu rikasta kuin silloin kun poljinta liikutetaan. Taitaa olla 1kurkus liian suuri suutin ja 2 kurkus liian pieni, olisko vaihtunu keskenään?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sotkimpas jännitteet ja arvot lahjakkaasti
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Sekaisin

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ei muuten ole mitenkään ihmeellistä että menee lambda-arvo ja jännite sekaisin... Ja eikö se ole vielä niinpäin että lambda arvon pienentyessä jännite nousee, eli aika sekavaa, varsinkin kun on kyse luvuista samalla numeroalueella...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllä eli jännite nousee niin lambda putoaa. Tottunut että alle voltin jännitteistä puhutaan mV-yksikössä niin meni sekaisin. Pitäisi vähän enemmän ajutuksella lueskella.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

tuloksia

Viesti Kirjoittaja evo2 »

noniin
nyt tuli lomalla muutettua suuttimia ja tulokset tosi hyvät. tyhjäkäynti 0,2-0,4V. tasainen osakaasu 0,2-0,5V. kiihdytys 0,7-0,8V. ei mennyt aikaa kun kolme tuntia.
ei varmaan olisi ollut noin helppoa jos ei olisi ollut weber kirjaa käytettävissä. nyt kiinni olevat suuttimet ovat samat kuin cabri gt/escort gt 1.3 suuttimet

kannattaa säätää lambda-anturilla, muuten on aika arvailujen varassa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jäi tuo asia niin paljon vaivaamaan että piti taas noihin perehtyä, ja tämmöttistä löysin.

Paras teho kun seossuhde on noin 12.6:1 jolloin Lambda 0.86 ja anturin jännite noin 800-900mV.

Paras taloudellisuus noin 15.4:1 seossuhteella jolloin Lambda 1.05 ja anturin jännite noin 200mV.

Mistäs noita kirjoja saa? Löytyiskös siitä jotain osviittaa 1.8 koneeseen kahdella weberin 34ADF:llä. ei tarvisi ihan hakuammuntana aloittaa kun imusarja valmistuu.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

/

Viesti Kirjoittaja evo2 »

no niitä löytyy kirjastosta mut se ei tunne ku IDF:ää ja IDA:aa. missä niitä ADF:ää on käytetty?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

ADF löytyy noista fiatin twincameista, olis pari tuollasta 34millistä tarkoitus sovitella ladaan köyhän miehen tupliks. Voi vaan mennä mielenkiintoseks saada seokset kohdalleen.

Tarvinee paikallisesta kirjastosta käydä tuollaista kirjaa ihmettelemässä, sais noistakin jo jotain suuntaa varmaan ni tietäis edes vähän mistä aloittais. Minkäs niminen tuo kirja virallisesti on? Empäs olekaan kirjastossa käynyt varmaan 5 vuoteen...
Vastaa Viestiin