Autoni lämmityslaite vaikutti tarpeettoman vähätehoiselta. Lämmintä alkoi tulla vasta, kun termostaatti rupesi aukeamaan, jolloin lämmitysteho kasvoi selvästi.
Käsityksekseni tuli, että jäädytysnesteen kierto lämmittimessä on kovin vähäinen.
Asensin siksi järjestelmään sähköisen kiertovesipumpun.
Kokemuksia:
- Lämmitysteho kasvaa selvästi ja lämmintä alkaa tulla heti, kun moottori vähänkin lämpiää.
- Lämmitysteho pysyy alkuperäisellä tasolla, kun pumppu ei ole toiminnassa. Pumpun aiheuttama virtausvastus lienee siis pieni.
- Moottorin jäähdytinnesteen lämpötila käyttäytyy kiertovesipumpun asennuksen jälkeen "normaalisti". Lämpötilan nousu on luonnollisesti hieman hitaampaa kuin ilman kiertovesipumppua ja "loppulämpötila" pumpun kanssa hieman alempi kuin ilman, jos lämmityslaitteesta otetaan täysi lämmitysteho.
Pumppu on Motonetin tarvikepumppu 19 mm (3/4 in) letkuliitännöin, tuotenumero 38-6750, hinta 64,90 e. Arvioisin pumpun sähkötehoksi 20 W.
Asennuspaikka on moottorin takana olevan poikkipalkin päällä, "asennusraudan" vääntelin itse.
Pumpun imuliitäntä on letkutettu termostaattikoteloon ja paineliitäntä menee lämmittimen kennolle. Pumppu on siis moottorilta lämmityskennolle menevässä letkussa. Asennukseen kului muutamia valmiita 19 mm letkumutkia yms.
Sähkö pumpulle tulee sulake- ja relerasian liittimen 5 kontaktista nro 5 (sinikeltainen johdin).Kyseinen kontakti on jännitteinen, kun sytytysvirta on päällä. Asensin kytkentään 3 A:n sulakkeen ja merkkivalollisen kytkimen ajovalojen korkeussäätimen viereen. Pumpun johtimen läpivienti kytkinvaijerin rinnalla.
Vastaava rakenne toiminee kaikissa 11X:issä ja periaatteessa myös Samaroissa. Samaroissa lämmittimen kennoston ilmaaminen saattaa vaatia lisätoimia. 110-sarjassahan lienee kaikissa malleissa ilmausletku lämmitinkennoston ja paisuntasäiliön välillä, joten järjestelmä ilmautuu varmasti, kunhan pumppua ei vain asenneta liian ylös.
Toistaiseksi vaikuttaa siis siltä, että nyt on yhdistetty suuri suomalainen keksintö (sauna) suureen venäläiseen keksintöön (auto).
Auto on 2111, 16-v, m/2003.
SvS

Seloste:
A - termostaattikotelo
B - kiertovesipumppu
C - paisuntasäiliön letku
D - lämmityslaitteen paluuletku
punainen viiva - letkuyhteys moottorista kiertovesipumppuun
vihreä viiva - letkuyhteys kiertovesipumpusta lämmityslaitteeseen
punainen pisteviiva - alkuperäinen letkuyhteys
***
Auton lämmityslaitteeseen sopiva kv-pumppu näyttää esimerkiksi tältä:

Imuyhde on pumpun akselin suuntainen ja paineyhde kuvassa ylöspäin osoittava. Pumppu on järkevintä asentaa kuvan asentoon (paineyhde suurinpiirtein ylöspäin), jotta pumppuun ei muodostu ilma- tai höyrytaskua. Pumppu on asennettava siten, että se pumppaa jäähdytysnestettä moottorista lämmittimeen, eikä siis ime lämmittimestä ja pumppaa moottoriin. Jälkimmäinen asennus voi aiheuttaa ilman erottumisen nesteestä pumpun imupuolella.
Internetistä löytyy lisätietoja hakukoneilla käyttämällä esimerkiksi sanoja "circulation pump", "Umwälzpumpe" tai "насос циркуляции".