Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Autoni lämmityslaite vaikutti tarpeettoman vähätehoiselta. Lämmintä alkoi tulla vasta, kun termostaatti rupesi aukeamaan, jolloin lämmitysteho kasvoi selvästi.

Käsityksekseni tuli, että jäädytysnesteen kierto lämmittimessä on kovin vähäinen.

Asensin siksi järjestelmään sähköisen kiertovesipumpun.

Kokemuksia:

- Lämmitysteho kasvaa selvästi ja lämmintä alkaa tulla heti, kun moottori vähänkin lämpiää.

- Lämmitysteho pysyy alkuperäisellä tasolla, kun pumppu ei ole toiminnassa. Pumpun aiheuttama virtausvastus lienee siis pieni.

- Moottorin jäähdytinnesteen lämpötila käyttäytyy kiertovesipumpun asennuksen jälkeen "normaalisti". Lämpötilan nousu on luonnollisesti hieman hitaampaa kuin ilman kiertovesipumppua ja "loppulämpötila" pumpun kanssa hieman alempi kuin ilman, jos lämmityslaitteesta otetaan täysi lämmitysteho.


Pumppu on Motonetin tarvikepumppu 19 mm (3/4 in) letkuliitännöin, tuotenumero 38-6750, hinta 64,90 e. Arvioisin pumpun sähkötehoksi 20 W.

Asennuspaikka on moottorin takana olevan poikkipalkin päällä, "asennusraudan" vääntelin itse.

Pumpun imuliitäntä on letkutettu termostaattikoteloon ja paineliitäntä menee lämmittimen kennolle. Pumppu on siis moottorilta lämmityskennolle menevässä letkussa. Asennukseen kului muutamia valmiita 19 mm letkumutkia yms.

Sähkö pumpulle tulee sulake- ja relerasian liittimen 5 kontaktista nro 5 (sinikeltainen johdin).Kyseinen kontakti on jännitteinen, kun sytytysvirta on päällä. Asensin kytkentään 3 A:n sulakkeen ja merkkivalollisen kytkimen ajovalojen korkeussäätimen viereen. Pumpun johtimen läpivienti kytkinvaijerin rinnalla.

Vastaava rakenne toiminee kaikissa 11X:issä ja periaatteessa myös Samaroissa. Samaroissa lämmittimen kennoston ilmaaminen saattaa vaatia lisätoimia. 110-sarjassahan lienee kaikissa malleissa ilmausletku lämmitinkennoston ja paisuntasäiliön välillä, joten järjestelmä ilmautuu varmasti, kunhan pumppua ei vain asenneta liian ylös.

Toistaiseksi vaikuttaa siis siltä, että nyt on yhdistetty suuri suomalainen keksintö (sauna) suureen venäläiseen keksintöön (auto).

Auto on 2111, 16-v, m/2003.

SvS

Kuva

Seloste:
A - termostaattikotelo
B - kiertovesipumppu
C - paisuntasäiliön letku
D - lämmityslaitteen paluuletku
punainen viiva - letkuyhteys moottorista kiertovesipumppuun
vihreä viiva - letkuyhteys kiertovesipumpusta lämmityslaitteeseen
punainen pisteviiva - alkuperäinen letkuyhteys

***

Auton lämmityslaitteeseen sopiva kv-pumppu näyttää esimerkiksi tältä:

Kuva

Imuyhde on pumpun akselin suuntainen ja paineyhde kuvassa ylöspäin osoittava. Pumppu on järkevintä asentaa kuvan asentoon (paineyhde suurinpiirtein ylöspäin), jotta pumppuun ei muodostu ilma- tai höyrytaskua. Pumppu on asennettava siten, että se pumppaa jäähdytysnestettä moottorista lämmittimeen, eikä siis ime lämmittimestä ja pumppaa moottoriin. Jälkimmäinen asennus voi aiheuttaa ilman erottumisen nesteestä pumpun imupuolella.

Internetistä löytyy lisätietoja hakukoneilla käyttämällä esimerkiksi sanoja "circulation pump", "Umwälzpumpe" tai "насос циркуляции".
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 23.6.2011 14:02. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Yksi järkevimmistä aiheista tällä palstalla.Hyvä :D
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Toi kiertopumppuhan on hieno keksintö! Noissa lämppäreissähän on yleensä ainakin se ongelma, että tyhjäkäynnillä lämmitysilma viilenee. Pari kuvaa olisi hieno nähdä. :wink:

Jossain Za Ruljom-lehdessä oli artikkeli sellaisesta pienestä pöntöstä, mikä parantaa Samaran lämmitystehoa tyhjäkäynnillä. Valitettavasti se juttu on ilmeisesti jo poistettu netistä. Oliskohan sellaisia Venäjällä nykyisin myynnissä?

tässä mä sitä jotain olin yrittänyt käännellä siitä jutusta:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... %A4#p95754
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
jimi
Viestit: 254
Liittynyt: 31.8.2006 21:29
Paikkakunta: Panttila
Viesti:

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja jimi »

Mulla oli edellisessä autossa, Mersu-moottorinen Mercury :o , ilmastoinnin kenno kytkettynä ylimääräisellä kiertovesipumpulla jäähdytysjärjestelmään (niin freoni oli päästetty jo amerikan mantereella otsonikerrosta tuhoamaan) ja täytyy myöntää, että jopa aito CCCP-ladakin oli kylmä auto siihen verrattuna. 30 asteen pakkasessakin sai päästellä ilman pipoa ja kaikki kasvihuoneen lasitkin pysyi sulana.

Normaalilla talvikelillä edes termostaatti ei auennut työmatkan (35km) aikana, vaan se lämmityslaite riitti koko kolmelitraisen moottorin jäähdyttämiseen.

Kuva

Pumppu on kuvan vasemmassa laidassa oleva punaisen akkukaapelin yläpään vasemmalla puolella oleva tummempi ympyrä
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kuva

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Mulla on ollu sama mielessä ja tuota kokeilinkin mutta moottorin lämmöt alkoivat seilaamaan ja tuli "vaahtoa" paisuntasäiliöön. :?
Tutkipa sldelano omaa mittaria että miten lämmöt vaihtelee. Tuo pumppu ainakin mulla tais vaikuttaa liikaa veden kiertoon. Lämpöä tulee kyllä huomattavasti lisää mutta otin pumpun pois.

Nyt mulla on punametallikenno ja kerään kokemuksia siitä parhaillaan. Kunhan tulis kunnon pakkaset niin.. :D
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Aijoo muuten tuli mieleen että oisko minun pumppu ollu liian tehokas tuohon käyttöön?
Se oli vanha kiertovesipumppu matkailuauto dukaton sisätilan vesikierrosta, wepastosta tai eeperistä.

Mulla olis jo valmis paikka pumpulle kun on ne mutkatkin siellä valmiina siellä palkin päällä. Vaikka hyötyähän niistä on ilman pumppuakin. Nyt letku ei tule suoraan kennolle kannesta ja riuho kennonpäätyä irti! Tekee samanlaisen mutkan kuin kaasuputket. :D
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Moottorin jäähdytinnesteen lämpötila käyttäytyy kiertovesipumpun asennuksen jälkeen "normaalisti". Lämpötilan nousu on luonnollisesti hieman hitaampaa kuin ilman kiertovesipumppua ja "loppulämpötila" pumpun kanssa hieman alempi kuin ilman, olettaen, että lämmityslaitteesta otetaan täysi lämmitysteho.

Mitään lämpötilan "seilaamista" tms ei ole, eikä neste vaahtoa.

Nesteen vaahtoaminen voisi johtua suuritehoisen pumpun kavitoinnista imupuolella, erityisesti, jos imupuoli on "ahdas".

Yritän saada aikaan valokuvia rakennelmasta.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Itse myös tuota kavitointia epäilin. Koska tuo vaahtoaminen paisuntasäiliöön kennolta tulevassa letkussa ilmeni aina kun käytti autoa kauan joutokäynnillä paikallaan. Samalla myös lämmitysteho laski ja lämpömittari alkoi heittelemään, laskemaan.

Kai tuo kaikki johtui siitä että paisuvaisesta meni ilmaa koko järjestelmään vaahdon mukana. :?

Täytyy väsätä tuohon pumppuun transistori tai esivastus ohjaus ja pudottaa pyörintänopeutta. Pumppu itsessään pitäis olla ihan laadukas ja soveltuva kyseiseen käyttöön, joku boschin pumppu se on. Hieman isompi vaan kuin mitä eeperin tai webaston kiertovesipumppu yleensä.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Hmmm.. Kokeiltavan arvoinen idea tuohon nykyiseen pirssiin, 1,9 Diesel 1510 Talbottiin, kun tuntuu ettei siellä millään tarkene edes pikkupakkasilla ja pitkän ajon jälkeenkään :?

Pitänee kuitenkin ensin vielä purkaa lämppäri ja kattoa ettei kennon päällä ole kymmenen sentin lehti/havunneulas kerrosta niinkuin yleensä :lol:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lämmityslaitteen teho kasvoi vielä, kun laitoin lämmittimeltä jäädyttimen paisuntasäiliölle tulevaan ilmausletkuun kuristuksen (sylinterimäinen halkaisijaltaan n. 8 mm holkki, jossa 2 mm reikä).

Kuristus tehostaa nesteen kiertoa lämmittimessä, kun vain vähäinen määrä pumpun pumppaamasta nesteestä menee lämmitinkennon ohi paisuntasäiliöön.

Lämmittimen teho kiertovesipumpun kanssa on noin peukalotuntumalla jopa kaksinkertainen vakioratkaisuun verrattuna.

Teho riippuu luonnollisesti jäähdytinnesteen ja ulkoilman lämpötilasta, moottorin (vesipumpun)käyntinopeudesta sekä lämmityslaitteen ilmamäärästä, joten peukalotuntuma-arvo on vain suuntaa antava.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Vieläkun yhdistät siihen sisäpuhaltimen niin saat kätevän tauko lämmittimen!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

toktornivako kirjoitti:Vieläkun yhdistät siihen sisäpuhaltimen niin saat kätevän taukolämmittimen!
Terve!

Taukolämmittimenä toimii mainiosti auton oma puhallin. En ole muistanutkaan tätä tauko-ominaisuutta mainostaa; lämmintä riittää kohtuullisesti, eikä ikkunat huurru.

Moottorinohjausyksikkö katkaisee virran niin sytytykseltä kuin bensiinipumpultakin, jos moottoria ei vähään aikaan virran päällelaiton jälkeen yritetä käynnistää.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Päätin kanssa asentaa vanhaan, matala kojetauluiseen Samaraan kiertovesipumpun. Viime talvena tuli huomattua lämmityslaitteen rajallisuus monen monta kertaa.

Ensin oli ajatuksena asentaa pumppu moottoritilaan termostaatikotelosta lähtevään kuumavesiputkeen. Aika pian kävi selväksi, ettei tuohon letkuun oikein pääse helposti käsiksi ainakaan yläkautta. Alakautta pääsee paremmin, mutta vanhan, kovettuneen, pitkän S-muotoisen tulovesiletkun lyhentäminen ei houkutellut sittenkään.

Helpoimmaksi asennuspaikaksi pumpulle valitsin matkustamosta lämmityslaitteen hanan jälkeinen pieni tila keskikonsolin takana. Tuossa paikassa pumppu ei tarvitse kiinnitystä. Auton oma muoviverhoilu muodostaa pienet seinät pumpun molemmille puolille ja tekevät pumpusta huomaamattoman.

[URL=http://img819.imageshack.us/i/pump ... .jpg[/img]
[/url]

Asennus kävi suht nopeasti, ehkä noin puolitoista tuntia. Asennuksessa käytin yhden Z-muotoisen kumiputken, lisäksi lyhyen suoran pätkän samaista vesiletkua. Koska vanhassa Samarassa lämmityskennossa ei ole uudemmissa malleissa esiintyvää ilmausletkua, päätin etten tyhjennä jäähdytyvesiä pois järjestelmästä vaan asennan pumpun ”vauhdissa”. Asennuksessa tosin pääsi kuin pääsikin ilmaa järjestelmään reilusti.


Jos joku muu haluaa asentaa pumpun Samaraan, niin asennuksen tein tässä järjestyksessä.

Annetaan moottorin jäähtyä kylmäksi, mikäli on ajettu. Suljetaan lämmityslaitteen lämmön säätönuppi täysin kiinni, kylmälle puolelle. Kardaanikotelon päällä oleva muoviverhoilu voi yrittää poistaa mutta saa sen pumpun sinne muutenkin ujutettua paikalleensa. Laitetaan sanomalehteä auton lämmityslaitteen kennon alapuolelle reilusti roiskeita imemään ja lainataan jostain litran astiaa johon voi tarvittaessa valuttaa jäähdytysnestettä.

Irroitetaan kuumavesiletkun kennon puoleinen pää varovasti kannua alla pidellen ja saman tien tulpataan kennon reikä, jottei kenno valu tyhjäksi. Tulppauksessa käytetään esim lyhyttä halkaisijaltaan 19mm letkunpätkää joka on tukittu toisesta päästä.

Nyt voidaan irroittaa kuumavesiletkun hanan puoleinen pää ilman suurempia vuotoja/roiskeita. Tämä on hankalin vaihe koko hommassa sillä tilaa työkalulle letkunkiristimen irroittamiseksi ei ole nimeksikään Rakennetaan uusi vedensyöttölinja lämmityslaitteen hanalta pumpulle, pumpulta Z-putkenpätkän kautta kennolle. Suljetaan liitokset letkunkiristimillä huolellisesti. Pumpun sähköjohdot pujotetaan katkaisijalle ja sitten ei kuin koekäyttöä. Parhaillaan kerään kokemuksia. Mitään meteliä ei pumpusta sisätiloissa aiheudu. Muutostyö maksoi kaikkiaan noin 70 euroa.

Sitten ei kun odottelemaan Kenraali Talvea.....

[URL=http://img829.imageshack.us/i/katk ... .jpg[/img]
[/url]
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Laittaa uuden mallin alumiinisen samaran kennon tilalle vanhan samaran messinkikennon niin alkaa sisätilat lämpenemään? :D
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kiertovesipumppu 2111:n lämmityslaitteeseen

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Olettaisin, vielä mitään suurempia kokemuksia, ettei niin suureen operaatioon kuin kennon vaihto tarvitse omassa Samarassani ryhtyä. Samaran lämmitysjärjestelmä taitaa olla hivenen yksinkertaisempi kuin satakympin että luulisi "tehoa" saatavan helpommin siitä "ulosmitattua" kuin satakympissä. Vedenkierto on kennossa nyt ainakin kaksin-, tai kolminkertainen alkuperäiseen verrattuna joten luulisi sen riittävän ainakin siihen, että lämmintä saa vielä alle -20 asteessa pakkasta.

Mielenkiintoista on myös se, onko tuolla kiertovesipumpun sijoituksella kuinka suuri merkitys? Onko parempi että pumppu on lähellä kennoa painamassa vettä sisään vaiko onko parempi paikka sittenkin vähän kauempana termostaattikotelon luona?

Yksi asia jolla voi vielä vaikuttaa lämpiämiseen vanhassa autossa on se, että vaihtaa nuo vanhat ja väsyneet ovitiivisteet uusiin ja tiivimpiin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin