Napakympistä laukesi kytkin

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Larsoni

Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Moro,

onkos muilla hajonnut paineasetelmia tuollaisessa suht nätissä työmatkakäytössä? Vm. 2000 satakympistämme, jolla on ajeltu n. 70.000 km, hajosi. Auto on ollut meillä nyt nelisen kuukautta. Parkkipaikkamme on tosin ihan tien vieressä oleva luiska pihaan päin joka on jyrkkä. Aika kovin saa pakilla luistatella jos meinaa mennä ajoradalle muuten kuin silmät kiinni...
Meinasin vaan, että eikai noissa mitään ns. tyyppivikaista kytkintä ole.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kytkin lienee 8-venttiilisessä sama ja 16-venttiilisessä lähes sama kuin Samarassa.

Ainakaan minun tiedossani ei ole mitään tyyppivikaa.

Onko selvillä, mikä kytkimestä oikein hajosi?

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hajosko se ihan oikeesti vai voisko sen vielä säätää? ainakin samarassa kytkintä voi säätää säätämällä kytkinpolkimen liikettä, sitten kun liike ylittää 160mm on kytkin lopussa, kytkin polkimen liikkeen tulisi olla normaalisti 125 mm

mitenkähän muuten noi kytkimet mahtaa olla, kun 110:ssä on ainakin 2110 ja 2112 mallista kytkintä, vientimallin ruiskusamaroissakin on käytetty 2112 kytkintä, näissä kai liene suurta eroa keskenään, mutta lähiaikoina Samara tarttis uuden kytkimen, niin parasmahdollinen pitäisi saada, vanhat 2108, 2109, 21093 kytkimet ei kai riitä ruiskumallin hurjalle väännölle ja tolkuttomalle teholle (4 hv vähemmän kuin kaasarimallissa)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Larsoni

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Varmastikin siitä tuo paineasetelma hajosi. Rusahdus kuulemma kuului, ja vaihteet lakkasivat menemästä silmään moottorin käydessä. Itse en ajanut kun tuo tapahtui. Kytkinpoljin meni veteläksi. Sitä vipua, johon kytkinvaijeri kiinnittyy askin kyljessä voi heilutella kädellä eestaas. Ropaamolle tuo piti tällä kertaa viedä, autotalli on jostakin syystä vieläkin muuton jäljiltä jotakin muuta kuin autotalli... Niin sissiolotilaa en kyennyt itselleni lietsomaan, että olisin kaivanut sen taivasalla auki. Vanhaksi tulossa tai jotain =)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jos kellä on samaran tai 8v 110:n kytkin ni ottakaapa mittoja. Mulla on 16v kytkin tuossa lattialla täys uus sarja ja oli paljon kalliimpi kuin 8v kytkin! Tuplahinta!
..eri valmistaja kyllä saattaa vaikuttaa hintaan.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja samarai »

Valmistajastakin tietysti riippuu toi hinta, mutta 16V:n kytkinlevyssä näkyis olevan 12% jäykemmät jouset kuin 8V:ssä. Varsinaisesti koko kyllä pitäisi olla sama kuten myös asetelma.
http://www.google.com/translate?u=http% ... en&ie=UTF8
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Larsoni

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Nyt on auto haettu pajalta laskun kera. Ilmeni, että se olikin painelaakerin siirtohaarukka joka oli katkennut. Haarukka löytyi Deltasta hintaan 32 €, vaan kytkinpaketti oli suolaisen hintainen... 300 euroa. Kuulemma oli orkkiskytkin niin huonona että halusivat sen vaihtaa. "Lukin" kytkin, niistä kuulemma tietää ainakin tietää mitä ne ovat. Hyvä pitäisi olla, tiedä häntä. On se kyllä nyt jotenkin kevyempi ja jämptimpi polkea.
Startti alkoi ryppyillä välittömästi pajalta noudon jälkeen, huomenna pitää mennä hakemaan kaverilta toinen tilalle.
Ensi kerralla pitää muistaa kysyä kustannusarvio, motonetissä tuo kytkinpaketti oli jotain viidenkympin luokkaa... Haste makes waste.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Orkkiskytkin on muuten 100 kertaa parempi ja kestävämpi kuin LUK!!!
Ja melko paljon halvempikin se on, deltassa.

Mulla on kokemusta kahesta LUKin kytkimestä, siltuksi menneestä kytkinlevystä ja löystyneistä värinänvaimennusjousista ta ta ta ta..

Tuo siirtohaarukka ei muuten ole eka katkennu.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

katkeileeko noita siirtohaarukoita samarastakin kuinka yleisesti? mulle tuli Samaraan orkkis Vazinterservisin valmistama 110:n kytkin, hyvin toimi ainakin tänään.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Larsoni

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Terve taasen,

ei tämä oikein enää kuulu tuohon alkuperäiseen topiciin, mutta en nyt jaksa uuttakaan perustaa. Kytkinrempan jälkeen startti alkoi siis pitämään outoa ääntä. Pajalle en enää ehtinyt autoa viedä uudestaan katsottavaksi, se on viikonloput kiinni ja napakympin pitää olla maanantaina ajossa.

Kaivoin sitten ihan piruuttani startin irti, ja kas kummaa. Sinne oli pultattu sen verran reilun kokoinen paineasetelma, että jokin asetelmassa oleva ulkonema löi joka pyörähdyksellä startin rattaan alapuolella olevaan samalla akselilla olevaan kaulukseen joka ilmeisesti on tämä bendix-laitos.
Se oli halki. Otin rämmäleet pois ja hitsasin loput nippuun, ei ota enää paineasetelmaan kiinni. Starttaa nätisti ilman sivuääniä. Että voi harmittaa... Pitää mennä maanantaina pajalle juttelemaan.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Menet reilula keskusteluasenteella, saat varmaan hyvän, siis itseäsi tyydyttävän tuloksen. Aina ei ole hyväksi agressiivinen asenne...
warre 353w sedan,
Larsoni

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

ff8728 kirjoitti:Menet reilula keskusteluasenteella, saat varmaan hyvän, siis itseäsi tyydyttävän tuloksen. Aina ei ole hyväksi agressiivinen asenne...

Sehän on sanomattakin selvää, ei tietenkään rähjäämällä. Olen itsekin työkseni tehnyt jos jonkinlaisia kunnossapitotöitä, joten on aika helppoa asettua "tiskin toiselle puolelle".
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

larssi21074 kirjoitti:Orkkiskytkin on muuten 100 kertaa parempi ja kestävämpi kuin LUK!!!
Ja melko paljon halvempikin se on, deltassa.

Mulla on kokemusta kahesta LUKin kytkimestä, siltuksi menneestä kytkinlevystä ja löystyneistä värinänvaimennusjousista ta ta ta ta..

tuo siirtohaarukka ei ole muuten eka katkennu
Ensimmäinen automerkki jonka siirtohaarukka kuuluu kulutusosiin kuten renkaat,jarrupalat ja ajovalopolttimot :lol: :lol: :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jaska HKI kirjoitti:
larssi21074 kirjoitti:Orkkiskytkin on muuten 100 kertaa parempi ja kestävämpi kuin LUK!!!
Ja melko paljon halvempikin se on, deltassa.

Mulla on kokemusta kahesta LUKin kytkimestä, siltuksi menneestä kytkinlevystä ja löystyneistä värinänvaimennusjousista ta ta ta ta..

tuo siirtohaarukka ei ole muuten eka katkennu
Ensimmäinen automerkki jonka siirtohaarukka kuuluu kulutusosiin kuten renkaat,jarrupalat ja ajovalopolttimot :lol: :lol: :lol:
mä olen nähnyt uudehkon vähän ajetun Fiat Puntonkin missä on siirtohaarukka pamahtanu hajalle ja siinä on sit hajonnu kaikkee muutakin, ei noissa nykyvehkeissä mitään ole tehty kestämään, kun ei auton käyttöiäksi ole tarkoitettu niiin pitkiä aikoja kuin suomessa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Napakympistä laukesi kytkin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jaska HKI kirjoitti: Ensimmäinen automerkki jonka siirtohaarukka kuuluu kulutusosiin
valmet traktoreistakin noita on napsahdellut...
Vastaa Viestiin