Kun minusta tuo 7 vuotta on ihan helekutin pitkä aika akun iäksi; etenkin jos on mikään 40-50e Biltema/Motonet halppisakku. Minulla akut kestää 2 vuotta ja kolmannen talven kun latailee parin kuukauden välein (toinen akku talvisin aina varalla kontissa - juurikin tänäaamuna kävi "naks naks" ja akuvaihto ennen töihin lähtöä.)Kyllä on huonoja akkuja nykyään, paria kuukautta vajaa seitsemän vuotta ja nyt jo simahti! Täytyy nyt vielä piruuttaan kokeilla ladata toi, jos vaikka se toimisikin ja akun purkautumiseen olisikin syynä joku muu, mikään sähkölaite ei kyllä päällä ollut. Uutta akkua en vielä hakenut, yritän tämän kuun pärjätä tuolla pikkuakulla, joulun jäljiltä kun tuota rahaa ei liikaa ole. Mutta jos tuonkin akun kanssa tulee ongelmia niin sitten se on 40 euroa uhrattava uuteen akkuun.
Akkujen kesto
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Akkujen kesto
Tästä on varmaan joskus aikasemminki ollut ketjua, mutta pisti silmään mitä AI kirjotti tossa 1970&1971 lada ketjussaan:
Re: Akkujen kesto
Nyt on käytössä Zappi, johon olen erittäin tyytyväinen ja josta runoilin toisaalle näin:
"Kun ton oman Nappiksen hain paalikouran alta pois, löysin takajalkatilasta Zapin 60Ah akun, latasin sen sitten ja se on palvellu uskollisesti jo 2 vuotta.
Kuitenkin se oli ihan tyhjä löydettäessä ja onpa päässy useamman kerran täysin tyhjäksi myös mulla, kun takalasin lämppärin rele hirttäytyi päälle..
Tosiaan, silti pelaa näillä pakkasillakin kun uus, vaikka ei ollu uus edes silloin löydettäessä."
Ylläoleva pitää edelleen paikkansa, nyt on vain yksi palvelusvuosi akulla lisää takanaan.
Akkujen hinta ei tunnu useinkaan olevan suhteessa laatuun, perusBilt*ma-akku kesti mulla komeasti neljä vuotta, eikä väsymisen merkkiäkään ja käytetyn auton mukana tuli, kaverin vastaava sensijaan meni alle puolen vuoden sisäiseen oikariin ja kypsyi kerralla.
Exiden joku "MegaBlast"-malli oli pettymys; kerran pääsi tyhjenemään, eikä siitä toipunut enää.
Optima YellowTop saa luvan kestää vielä kauan, vaikkei tällä hetkellä käytössä olekaan, ladataan säännöllisesti.
Ajoautossa olevaa akkua ei säälitä, ekan kerran kun jättää lähtemättä, paristo olan yli ja uutta tilalle. Ei se saa puutua aktiivikäytössä ja varmasti ei enää lataamalla parane!
Niinjoo, Hiluxissa on Boschin 70Ah akut, päivämäärä näyttää olevan jotain -03, toimii toistaiseksi ja kestää hehkuttaakin. Varmaan kuitenkin jo ylittäneet keski-ikänsä.
"Kun ton oman Nappiksen hain paalikouran alta pois, löysin takajalkatilasta Zapin 60Ah akun, latasin sen sitten ja se on palvellu uskollisesti jo 2 vuotta.
Kuitenkin se oli ihan tyhjä löydettäessä ja onpa päässy useamman kerran täysin tyhjäksi myös mulla, kun takalasin lämppärin rele hirttäytyi päälle..
Tosiaan, silti pelaa näillä pakkasillakin kun uus, vaikka ei ollu uus edes silloin löydettäessä."
Ylläoleva pitää edelleen paikkansa, nyt on vain yksi palvelusvuosi akulla lisää takanaan.
Akkujen hinta ei tunnu useinkaan olevan suhteessa laatuun, perusBilt*ma-akku kesti mulla komeasti neljä vuotta, eikä väsymisen merkkiäkään ja käytetyn auton mukana tuli, kaverin vastaava sensijaan meni alle puolen vuoden sisäiseen oikariin ja kypsyi kerralla.
Exiden joku "MegaBlast"-malli oli pettymys; kerran pääsi tyhjenemään, eikä siitä toipunut enää.

Optima YellowTop saa luvan kestää vielä kauan, vaikkei tällä hetkellä käytössä olekaan, ladataan säännöllisesti.
Ajoautossa olevaa akkua ei säälitä, ekan kerran kun jättää lähtemättä, paristo olan yli ja uutta tilalle. Ei se saa puutua aktiivikäytössä ja varmasti ei enää lataamalla parane!
Niinjoo, Hiluxissa on Boschin 70Ah akut, päivämäärä näyttää olevan jotain -03, toimii toistaiseksi ja kestää hehkuttaakin. Varmaan kuitenkin jo ylittäneet keski-ikänsä.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Akkujen kesto
1/04 valmistettu berner oli parhaat päivänsä jo nähnyt helmi-maaliskuussa 2007. Pariin otteeseen sai aamulla ladata jotta 1700i starttaa yön yli seisomisen jälkeen vaikka olisi pari tuntia ollut lohkolämppäri kiinni.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Akkujen kesto
Enempikin kuin akun merkki, ratkaisee akun käyttö. Liian vähän vettä, vettä lisätessä moskaa sekaan, huonosti kiinni, paljon ajoa huonoilla teillä, liian suuri/pieni latausjännite, lyhyttä ajoa, startataan tyhjäksi ja jätetään jäätymään, paljon startteja, väärän kokoinen käyttötarkoitukseensa... Boshin henkilöauton akku kesti vuoden ja 3kk kun oli ainoana akkuna pakettiautossa.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Akkujen kesto
Ei ollut pilteeman akku vaan Exide. Akku oli mulla käytössä maaliskuusta 2001 aina kulloisessakin käyttökulkineessa. Hankinta-ajankohdan muistan kun tuli tuon -85 1600SL:n mukana jonka ostin tuolloin, siinä oli aivan uusi akku jossa Nesteen hintalappu, oli maksanut yli 300 markkaa. Kertaakaan tänä aikana se ei ollut tyhjentynyt aiemmin enkä ole sitä koskaan ladannut. Kerran meni kai hieman tyhjähköksi kun lataus ei toiminut yli 200 kilometrin matkalla. Mutta tänään laitan sen lataukseen, seisotan ladattua akkua pari päivää ja kokeilen vaikka tuolla -70:llä vieläkö pyörittää starttia, ellei niin vien sitten kierrätykseen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Akkujen kesto
Akkujen keski-ikä on nykyään maahantuojien mukaan n.4-5 vuotta... Akun ikään toki vaikuttaa monikin asia... Esim. meidän firmaan on palautettu takuuseen muutamia Hankookkeeja jotka oli muka kypsiä, mutta todellisuudessa akku oli vedetty niin tyhjäksi, että normaali pieni laturi ei lähtenyt lataamaan alkuunkaan..., vasta isolla "boosterilla" se saatiin heräämään henkiin... Myös nestepintaa kannattaa seurailla, nykyään akkuja myydään kaikkein eniten juuri kesällä, koska silloin akuista haihtuu vedet helpoimmin pois.... Myös akun kansi ja navat kannattaa pitää puhtaana....
Aja millä ajat ja Ladalla loput
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Akkujen kesto
Itsellä on Kombissa 4-5 vuotta vanha Bilteman akku ja hyvin toimii vielä, että kyllä ne Biltemankin akut ihan hyviä on 

UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: Akkujen kesto
Itsepurkautuminen:
-uusi 0,2%/vrk....noin vuosi
-vanha 1%/vrk.....2-3kk
-uusi 0,2%/vrk....noin vuosi
-vanha 1%/vrk.....2-3kk
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Akkujen kesto
Kuulemma akkua pitäisi välillä ladata akkulaturilla. Tavallinen 12v akkulaturi ei lataa akkua täyteen.
Sain lainaksi kylämme pelle pelottomalta hänen itse rakentama akkulaturin.
Sillä latasin tyhjän akun vartissa täyteen.
Tämä mies laittaa muutaman kierroksen kuparilankaa mun 12v akkulaturin muuntajaan ja sitten se lataa noin 14v ja näin pikkujutulla tulee tehokkaampi akkulaturi.
Sain lainaksi kylämme pelle pelottomalta hänen itse rakentama akkulaturin.
Sillä latasin tyhjän akun vartissa täyteen.
Tämä mies laittaa muutaman kierroksen kuparilankaa mun 12v akkulaturin muuntajaan ja sitten se lataa noin 14v ja näin pikkujutulla tulee tehokkaampi akkulaturi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Akkujen kesto
Tänään kokeilin tuota perjantaina ladattua akkua. Laitoin sen tallissa olevaan 1970 Ladaan kiinni ja starttasin. Pyöritti pari sekuntia normaalisti ja sen jälkeen hitaasti. Neljä kertaa hörähti ja viidennellä sitten jäi käymään. Eli taitaa olla valmista kierrätyskamaa tämä akku!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Akkujen kesto
Mulla on peltorassi Ladassani 60 A akku, mutta kuinka ollakaan: alle 2 kk vanha, ei tarttaa vaikka mittari näyttäs enne starttia vihreen puoltaväliä, jokin imee akun valkoselle: Auto ei käynnisty, tosin onhan siellä 300w vahvistin suoraan akulta herätevirralla soittimelta, joka sekin suoraan akussa kiinni... Heittääkkö sillä lintuja vaiko sit vaa yrittää ladata se takas iskuun, kun tuntuu, että ei toimi sitte v*tullakaan?
Voisiko nämä vaikuttaa?
Lisävalot: Akulta sulakkeen kautta releelle ja sieltä lisävaloihin (2 kpl)
Vahvistin: 300w Pioneeri, akulta sulakkeen kautta vahvarille.
Soitin: Suoraan akulta, virtajohdossa on sulake välissä.
Itse tehty letinkytkin: Akulta katkaisijan kautta letille, josta lähimmästä paikkaa runkoon.
Onko mahdollista, että jokin on mennyt vikaan?
Voisiko nämä vaikuttaa?
Lisävalot: Akulta sulakkeen kautta releelle ja sieltä lisävaloihin (2 kpl)
Vahvistin: 300w Pioneeri, akulta sulakkeen kautta vahvarille.
Soitin: Suoraan akulta, virtajohdossa on sulake välissä.
Itse tehty letinkytkin: Akulta katkaisijan kautta letille, josta lähimmästä paikkaa runkoon.
Onko mahdollista, että jokin on mennyt vikaan?
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Akkujen kesto
Valkoisella pitäisi vielä startata helposti, omassa Ladassa on aina valkoisella 12,x V jännitteellä ja hyvin starttaa, menee vasta vihreän puoliväliin latausjännitteellä(14,x V), ja näin sen pitäisikin vissiin toimia ehjänä...SuomiLada kirjoitti:Mulla on peltorassi Ladassani 60 A akku, mutta kuinka ollakaan: alle 2 kk vanha, ei tarttaa vaikka mittari näyttäs enne starttia vihreen puoltaväliä, jokin imee akun valkoselle.

Yleismittari esille ja mittailet virtoja, että mikä kuluttaa akun tyhjäksi ... Tietenkin uusikin akku voi olla rikki jo uutena ...

UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: Akkujen kesto
Tosiaan kuulostas siltä että joku imee akun tyhjäksi. En kylläkään tajua noiden poppien päälle yhtään mitään, mut kenties joku niistä on syypää. Tai sitten ei...
Yleismittari vaan vaikka 10 A mittausalueelle ja irroitetun miinuskaapelin ja rungon väliin. Ei saisi näyttää mitään isoja lukemia, muistaakseni omassa latukassa luokkaa 5-10 mA jos sitäkään. Lähinnä soittimen muistivirtaa siis...
Yleismittari vaan vaikka 10 A mittausalueelle ja irroitetun miinuskaapelin ja rungon väliin. Ei saisi näyttää mitään isoja lukemia, muistaakseni omassa latukassa luokkaa 5-10 mA jos sitäkään. Lähinnä soittimen muistivirtaa siis...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Akkujen kesto
uus blibleema tuli laitettuu tossa viikolla kiinni kun vanha jo kierrätykseen menossa ollut sano ittesän irti saaapanähä miten kestää
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Akkujen kesto
Vielä on alkuperäinen 4,5 vuotta vanha akku.Ei näköjään venäläiset akut ole huonompia kuin länsimaisetkaan.