Sivu 1/2
Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 19:00
Kirjoittaja rollipeikko
1200S vuodelta 1990.
Muuten hyvä mutta HC-päästöt oli tossa 1000 pinnassa. Pitäis saada laskettua 600:taan.
Kertoi että vaihtamalla virranjakajan piuhat ja sytytystulpat voisi onnistua. Muita ehdotuksia?
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 19:14
Kirjoittaja jta
Noilla voi lähteä liikkeelle. Eli sytkäpuoli ensin kuntoon. Ja myöskin jos ei ole ilmansuodatinta vaihdettu viime aikoina niin sekin kannattaa vaihtaa. Voi olla mielenkiintosia arvoja jos suodatin on tukossa. Mutta voi olla että joudut kuitenkin vielä säädättään kaasarin.
Lähetetty: 3.1.2008 19:17
Kirjoittaja Jusu
Mitä ne muut arvot oli? Itsellä oli kerran niin helevetin laihalla että tuo HC oli reilusti koholla.
Sopparuuvia avaamalla eli rikastamalla sitten meni tarpeeksi alas.
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 19:22
Kirjoittaja rollipeikko
Aluksi oli vissiin kaikki arvot korkealla. Sitten säädettiin seosta ja saatiin CO-arvot alas. Nuo HC-arvot ei kuitenkaan muuttunut. Ilmanputsari on vaihdettu tossa kuukausi sitten.
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 19:48
Kirjoittaja lada combi
rollipeikko kirjoitti:Aluksi oli vissiin kaikki arvot korkealla. Sitten säädettiin seosta ja saatiin CO-arvot alas. Nuo HC-arvot ei kuitenkaan muuttunut. Ilmanputsari on vaihdettu tossa kuukausi sitten.
Korkea HC viittaa siihen, että jotain jää palamatta esim. kun seos liian laiha tai liian rikas, sytytys katkoksia; johtuen sytkälaitteista tai moottorin mekaanisen kunnon vuoksi...

Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 22:12
Kirjoittaja samarai
Itse aloittaisin mittaamalla puristuspaineet. Jos ne on kunnossa, venttiilivika on silloin pois suljettu.
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 22:59
Kirjoittaja rollipeikko
Onko mitään helppoa/halpaa tapaa mitata puristuspaineita tai muuten tutkia venttiileitä? Moottori on kyllä vaihdettu 10 000 km sitten ja sillon se uusvanha oli kohtuullisessa kunnossa.
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 23:18
Kirjoittaja Jokari
Puristuspainemittari on kova sana...
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 23:33
Kirjoittaja Tupolev
Puristuspainemittari maksaa korkeintaan 19.90 €. Puristuspaineet on helppo mitata; sytytystulppa pois, ja mittari tilalle. Sitten vain starttimoottoria pyörittämään, jotta saa puristuspainelukemat. Polttoaineen syöttö on pysäytettävä, jos on kyseessä katalysaattori-auto, myös kaikki sytytystulppien hatut on syytä ottaa mittauksen ajaksi pois kaikista sytytystulpista.
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 3.1.2008 23:44
Kirjoittaja Mara
Siis kaikki sytytystulpat irti moottorista, vaikka varoiksi puolan johto irti jakajasta, kaasu pohjaan ja pidetään siellä, kunnes testi on tehty.
Suosittelen lämpimästi sen mallista mittaria, jossa on tulpanreikään kierrettävä liitin ja mittari letkun päässä, niillä painettavilla mittareilla voi sitten mitata esim. biokaasun paineen omasta takaa.
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 4.1.2008 10:53
Kirjoittaja rollipeikko
Täällä taitaakin olla
huumorimiehiä!

Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 4.1.2008 11:34
Kirjoittaja rollipeikko
Siis konehan ei ole ruisku, joten polttoaineen syöttöä ei tarvitse katkaista kun mittailee?
Tulpat vaan pois ja mittari kiinni. Annetaan starttimoottorin pyöriä että saadaan paineita?
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 4.1.2008 13:14
Kirjoittaja samarai
Pitäisi olla kaksi henkilöä kun tota mittausta suorittaa, niin se käy kätevästi. Eli kuten Mara selitti tossa edellä - kahdella henkilöllä suoritettuna:
- tulpat irti
- toinen henkilö kiertää puristusmittarin tulpan paikalle, antaa merkin "sahaajalle"
- toinen sahaa
kaasupoljin pohjassa niin kauan, kunnes mittaria seuraava ilmoittaa, että mittarin neula ei enää nouse.
- tulos muistiin
- ja sitten seuraava, jne..
Jos tuloksissa on selvää heittoa - esim. jossain pytyssä selvästi alempi lukema, syynä on todennäköisesti palanut pakoventtiili. Tietysti muutakin voi olla.
Ei kyllä ole noista omista ruiskuvehkeistä koskaan mitään polttoaineensyöttöä katkaistu kun puristuksia on mitattu - aivan samaan tapaan kuin kaasarivehkeissä. Mitään ihmeellistä en ainakaan itse en ole jälkeenpäin todennut. Joku "inssi" saanut taas tällaisenkin päähänsä.

Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 4.1.2008 14:41
Kirjoittaja ,_,/ukka
samarai kirjoitti:Ei kyllä ole noista omista ruiskuvehkeistä koskaan mitään polttoaineensyöttöä katkaistu kun puristuksia on mitattu - aivan samaan tapaan kuin kaasarivehkeissä. Mitään ihmeellistä en ainakaan itse en ole jälkeenpäin todennut. Joku "inssi" saanut taas tällaisenkin päähänsä.

Ei kai siinä muuta, mutta jos tuomiopäivään asti sahailee niin ei katti varmaan tykkää, kun sinnehän osa siitä bensasta kulkeutuu...
,_,/ukka
Re: Katsastussetä ei tykännyt
Lähetetty: 4.1.2008 14:43
Kirjoittaja ,_,/ukka
samarai kirjoitti:Jos tuloksissa on selvää heittoa - esim. jossain pytyssä selvästi alempi lukema, syynä on todennäköisesti palanut pakoventtiili. Tietysti muutakin voi olla.
Tai laiminlyöty venttiilin säätö ja joku venttiili kantaa. Eli ennen kuin alkaa kantta irroitteleen niin mittaa välykset, hyvällä tsäkällä ei ole vielä polttanut venttiiliä jos käy tasaisesti.
,_,/ukka