Katsastussetä ei tykännyt

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
rollipeikko

Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

1200S vuodelta 1990.

Muuten hyvä mutta HC-päästöt oli tossa 1000 pinnassa. Pitäis saada laskettua 600:taan.
Kertoi että vaihtamalla virranjakajan piuhat ja sytytystulpat voisi onnistua. Muita ehdotuksia?
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja jta »

Noilla voi lähteä liikkeelle. Eli sytkäpuoli ensin kuntoon. Ja myöskin jos ei ole ilmansuodatinta vaihdettu viime aikoina niin sekin kannattaa vaihtaa. Voi olla mielenkiintosia arvoja jos suodatin on tukossa. Mutta voi olla että joudut kuitenkin vielä säädättään kaasarin.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mitä ne muut arvot oli? Itsellä oli kerran niin helevetin laihalla että tuo HC oli reilusti koholla.
Sopparuuvia avaamalla eli rikastamalla sitten meni tarpeeksi alas.
rollipeikko

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Aluksi oli vissiin kaikki arvot korkealla. Sitten säädettiin seosta ja saatiin CO-arvot alas. Nuo HC-arvot ei kuitenkaan muuttunut. Ilmanputsari on vaihdettu tossa kuukausi sitten.
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja lada combi »

rollipeikko kirjoitti:Aluksi oli vissiin kaikki arvot korkealla. Sitten säädettiin seosta ja saatiin CO-arvot alas. Nuo HC-arvot ei kuitenkaan muuttunut. Ilmanputsari on vaihdettu tossa kuukausi sitten.
Korkea HC viittaa siihen, että jotain jää palamatta esim. kun seos liian laiha tai liian rikas, sytytys katkoksia; johtuen sytkälaitteista tai moottorin mekaanisen kunnon vuoksi... :?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse aloittaisin mittaamalla puristuspaineet. Jos ne on kunnossa, venttiilivika on silloin pois suljettu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rollipeikko

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Onko mitään helppoa/halpaa tapaa mitata puristuspaineita tai muuten tutkia venttiileitä? Moottori on kyllä vaihdettu 10 000 km sitten ja sillon se uusvanha oli kohtuullisessa kunnossa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Puristuspainemittari on kova sana...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Puristuspainemittari maksaa korkeintaan 19.90 €. Puristuspaineet on helppo mitata; sytytystulppa pois, ja mittari tilalle. Sitten vain starttimoottoria pyörittämään, jotta saa puristuspainelukemat. Polttoaineen syöttö on pysäytettävä, jos on kyseessä katalysaattori-auto, myös kaikki sytytystulppien hatut on syytä ottaa mittauksen ajaksi pois kaikista sytytystulpista.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja Mara »

Siis kaikki sytytystulpat irti moottorista, vaikka varoiksi puolan johto irti jakajasta, kaasu pohjaan ja pidetään siellä, kunnes testi on tehty.
Suosittelen lämpimästi sen mallista mittaria, jossa on tulpanreikään kierrettävä liitin ja mittari letkun päässä, niillä painettavilla mittareilla voi sitten mitata esim. biokaasun paineen omasta takaa.
2102 16V ex.
2103 -75
rollipeikko

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Täällä taitaakin olla huumorimiehiä!

:shock:
rollipeikko

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Siis konehan ei ole ruisku, joten polttoaineen syöttöä ei tarvitse katkaista kun mittailee?

Tulpat vaan pois ja mittari kiinni. Annetaan starttimoottorin pyöriä että saadaan paineita?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pitäisi olla kaksi henkilöä kun tota mittausta suorittaa, niin se käy kätevästi. Eli kuten Mara selitti tossa edellä - kahdella henkilöllä suoritettuna:

- tulpat irti
- toinen henkilö kiertää puristusmittarin tulpan paikalle, antaa merkin "sahaajalle"
- toinen sahaa kaasupoljin pohjassa niin kauan, kunnes mittaria seuraava ilmoittaa, että mittarin neula ei enää nouse.
- tulos muistiin
- ja sitten seuraava, jne..

Jos tuloksissa on selvää heittoa - esim. jossain pytyssä selvästi alempi lukema, syynä on todennäköisesti palanut pakoventtiili. Tietysti muutakin voi olla.

Ei kyllä ole noista omista ruiskuvehkeistä koskaan mitään polttoaineensyöttöä katkaistu kun puristuksia on mitattu - aivan samaan tapaan kuin kaasarivehkeissä. Mitään ihmeellistä en ainakaan itse en ole jälkeenpäin todennut. Joku "inssi" saanut taas tällaisenkin päähänsä. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

samarai kirjoitti:Ei kyllä ole noista omista ruiskuvehkeistä koskaan mitään polttoaineensyöttöä katkaistu kun puristuksia on mitattu - aivan samaan tapaan kuin kaasarivehkeissä. Mitään ihmeellistä en ainakaan itse en ole jälkeenpäin todennut. Joku "inssi" saanut taas tällaisenkin päähänsä. :)
Ei kai siinä muuta, mutta jos tuomiopäivään asti sahailee niin ei katti varmaan tykkää, kun sinnehän osa siitä bensasta kulkeutuu...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Katsastussetä ei tykännyt

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

samarai kirjoitti:Jos tuloksissa on selvää heittoa - esim. jossain pytyssä selvästi alempi lukema, syynä on todennäköisesti palanut pakoventtiili. Tietysti muutakin voi olla.
Tai laiminlyöty venttiilin säätö ja joku venttiili kantaa. Eli ennen kuin alkaa kantta irroitteleen niin mittaa välykset, hyvällä tsäkällä ei ole vielä polttanut venttiiliä jos käy tasaisesti.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin