Sivu 1/1

Nokan hionnan hintoja??

Lähetetty: 4.4.2004 15:28
Kirjoittaja mika
sanokaapa vielä mitä hintaa tuollaisella nokan hionnalla on eli mitä maksaa viri nokan hionta? ei mitään arvauksia vaan oikeita lukuja kehiin... 8) vakiosta viri nokaksi..

Lähetetty: 4.4.2004 16:54
Kirjoittaja Stefa
80-100e nokkapukin hionta mukana ei heittäne paljoa.

Lähetetty: 4.4.2004 21:57
Kirjoittaja arpati
Virtasella makso vielä syksyllä sen 90 eukkaa SOHC nokka ja mää vein nokkapukin sinne kans ja siitä lähti alta saman verran pois mitä perusympyrältä eikä tehny ekstraa....

Puh numeron olen johki tänne laittanutkin jo eli hakua vaan niin pitäis löytyä :wink:

Lähetetty: 13.5.2004 8:59
Kirjoittaja lada 1300s
Mitenkä vanhasta nokasta hiottu nokka kestää ihan ajuautossa eikös se kulu vähän nopeammin kuin ihan valmiit virinokat. paljonko muuten vakio nokasta saa nostoja? jos saan kysyä.

Lähetetty: 15.5.2004 10:32
Kirjoittaja Stefa
Kun nokassa on jyrkempi profiili ja enemmän nostoa ja usein myös silloin jäykemmät venajouset niin tottakai nokka kuluu nopeammin. Hyvin tehty nitrattu nokka järjellisillä seetipaineilla on kyllä hiottunakin aika ikuinen. Tehdastekoiset vielä hieman vahvempia.

Riippuu täysin nokan perusympyrästä paljon siitä saa nostoja, hitsaamalla vaikka kuinka mutta noita hieman jo vierastan, jossain jokkiskoneissa ihan ok kun ei kestää tarvi. Omassa kuplassa hiottu nokka, ehkä vajaan millin kärsisi vielä perusympyrästä ottaa, nyt nostoja noin 12,5mm. Keinuvipusuhde sen 1.1 -> venoilla n. 13,75mm nostoa.

Lähetetty: 15.5.2004 10:50
Kirjoittaja Jankos
Hiotussa nokassa kuten myös kaikissa virinokissa tärkein asia on kuitenkin ÖLJY. Eli kun käyttää kunnon öljyä niin nokkakin kestää erinomaisesti, ja tuollaseen käyttöön hyvä öljy ei ole mitään 0w40 mobilia vaan esimerkiksi valvoline racing 20w50.

Mulla käytössä on nyt hiottu nokka missä on nostoa reilu 13mm ja on todella pienellä perusympyrällä ja kulumaa ei ole tullut kun hyvää öljyä olen käyttänyt.

Lähetetty: 15.5.2004 11:11
Kirjoittaja Stefa
Eikös guru-virtanen muistaakseni fosfatoi nokkansa ja lupaa niille HYVILLÄ ÖLJYILLÄ saman keston kun vakionokallekkin? Toki nuohan voi vielä nitrauttaa...

Juurikin öljynä ollut tuo valvoline, nyt vaan kuplan kone levällään kun kampiakseli poikki :(

Lähetetty: 15.5.2004 19:11
Kirjoittaja Teppo
Entäpä jos hionnalla pienennetään pelkästään perusympyrää, Abarthin virtitelmien tapaan? Nokan karkaisu pysyisi alkuperäisenä ja perusympyrä pienenisi vain vähän, toisin kuin asteita muuttaessa. Tehoahan se ei aivan samaan tapaan toisi, mutta kestävyyden kannalta ehkä hyvä asia.

Kesällä sitten nokkaa hiontaan minun osalta ;)

Lähetetty: 17.5.2004 10:28
Kirjoittaja Stefa
Nokkiahan karkaistaan kahdella eri menetelmällä. Olikohan pintakarkaisu jolla saadaan vajaa mm kovaa kerrosta ja sitten joku syvempi karkaisu jolla taidettiin päästä n. 6mm:n syvyyteen. Tuo pelkkä perusympyrän pienentäminen antaa kyllä jonkin verran lisätehoa, kannattanee kysellä nokkien hiojilta miten tuollainen onnistuu, turbomoottoriin voisi olla todella hyväkin ratkaisu. Voi vaan olla että samalla rahalla hiottaa jo asteitakin nokkaan. Kuplassa samaan päästään keinuvipusuhdetta peukaloimalla, 1,1->1,4 eli vajaa 30% nostoa lisää antaa vakio 1600 koneeseen noin 10% tehoa. Tosin kyseessä aika huonosti hengittävä ja matalapuristeinen moottori, mutta jotain vertailukohtaa.

nokka

Lähetetty: 13.10.2004 21:10
Kirjoittaja lujaalaatua
mitä järkee on hiotuttaa ko ei kumminkaa tuu riittävästi heppoja!ostat suoraa nokan mikä on n.300 asteinen ja nostoo joku 11-12 millii ni kylä lähtee!!!!!

Lähetetty: 13.10.2004 21:26
Kirjoittaja Jankos
Tai sit hiottaa nokan missä on asteita n. 310 ja nostoo 13mm.

Lähetetty: 24.10.2004 13:50
Kirjoittaja kettu
Millasta nokkaa suosittelisitte 1500cc käyttöautoon, jossa ei ole muita virityksiä kuin Weber 32/36 DGV. Tarkoitus olisi päästä katsastuksesta läpi ja tyhjäkäyntiäkin pitäisi olla. Onko kokemuksia?

Lähetetty: 24.10.2004 14:57
Kirjoittaja Jankos
Kyllä nuo nokan hiojat kertoo että minkälainen sopii sinulle parhaiten.