Nokan hionnan hintoja??
Nokan hionnan hintoja??
sanokaapa vielä mitä hintaa tuollaisella nokan hionnalla on eli mitä maksaa viri nokan hionta? ei mitään arvauksia vaan oikeita lukuja kehiin...
vakiosta viri nokaksi..

Lujaa Laatua Larva!
- lada 1300s
Kun nokassa on jyrkempi profiili ja enemmän nostoa ja usein myös silloin jäykemmät venajouset niin tottakai nokka kuluu nopeammin. Hyvin tehty nitrattu nokka järjellisillä seetipaineilla on kyllä hiottunakin aika ikuinen. Tehdastekoiset vielä hieman vahvempia.
Riippuu täysin nokan perusympyrästä paljon siitä saa nostoja, hitsaamalla vaikka kuinka mutta noita hieman jo vierastan, jossain jokkiskoneissa ihan ok kun ei kestää tarvi. Omassa kuplassa hiottu nokka, ehkä vajaan millin kärsisi vielä perusympyrästä ottaa, nyt nostoja noin 12,5mm. Keinuvipusuhde sen 1.1 -> venoilla n. 13,75mm nostoa.
Riippuu täysin nokan perusympyrästä paljon siitä saa nostoja, hitsaamalla vaikka kuinka mutta noita hieman jo vierastan, jossain jokkiskoneissa ihan ok kun ei kestää tarvi. Omassa kuplassa hiottu nokka, ehkä vajaan millin kärsisi vielä perusympyrästä ottaa, nyt nostoja noin 12,5mm. Keinuvipusuhde sen 1.1 -> venoilla n. 13,75mm nostoa.
Hiotussa nokassa kuten myös kaikissa virinokissa tärkein asia on kuitenkin ÖLJY. Eli kun käyttää kunnon öljyä niin nokkakin kestää erinomaisesti, ja tuollaseen käyttöön hyvä öljy ei ole mitään 0w40 mobilia vaan esimerkiksi valvoline racing 20w50.
Mulla käytössä on nyt hiottu nokka missä on nostoa reilu 13mm ja on todella pienellä perusympyrällä ja kulumaa ei ole tullut kun hyvää öljyä olen käyttänyt.
Mulla käytössä on nyt hiottu nokka missä on nostoa reilu 13mm ja on todella pienellä perusympyrällä ja kulumaa ei ole tullut kun hyvää öljyä olen käyttänyt.
Entäpä jos hionnalla pienennetään pelkästään perusympyrää, Abarthin virtitelmien tapaan? Nokan karkaisu pysyisi alkuperäisenä ja perusympyrä pienenisi vain vähän, toisin kuin asteita muuttaessa. Tehoahan se ei aivan samaan tapaan toisi, mutta kestävyyden kannalta ehkä hyvä asia.
Kesällä sitten nokkaa hiontaan minun osalta
Kesällä sitten nokkaa hiontaan minun osalta

Vaz 21051 | Pontiac Fiero GT | spad @ ircnet
Nokkiahan karkaistaan kahdella eri menetelmällä. Olikohan pintakarkaisu jolla saadaan vajaa mm kovaa kerrosta ja sitten joku syvempi karkaisu jolla taidettiin päästä n. 6mm:n syvyyteen. Tuo pelkkä perusympyrän pienentäminen antaa kyllä jonkin verran lisätehoa, kannattanee kysellä nokkien hiojilta miten tuollainen onnistuu, turbomoottoriin voisi olla todella hyväkin ratkaisu. Voi vaan olla että samalla rahalla hiottaa jo asteitakin nokkaan. Kuplassa samaan päästään keinuvipusuhdetta peukaloimalla, 1,1->1,4 eli vajaa 30% nostoa lisää antaa vakio 1600 koneeseen noin 10% tehoa. Tosin kyseessä aika huonosti hengittävä ja matalapuristeinen moottori, mutta jotain vertailukohtaa.