Tällänen projekti

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Gustav

Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja Gustav »

kone on 1.6, kansi on f-ryhmän ralliauton isoventtilikansi jossa on virinokka (asteista ei tietoa) ja säädettävä nokkapyörä. imupuolella on 2x40 weber ja pakopuolella joku peltipakosarja ja 2" putki.sytkä on cranen kärjetön. Noniin nyt vähän updatea.sain auton katsastettu joulukuussa, ei siinä muuta tarittu että vaihettiin kaasarit weebereihin ja sytkä cranecams fireball xr700.helmikuusa meni perä pa*kaks. hankittiin toinen perä missä 5.1 välitys,kitkalukko ja levyjarrut.Vaihdelaatikko on myös hajoamaisillaan sekin pitäis vaihtaa ja siinä samalla vaihdan kardaanin kun on vähän epätasapainossa. Nyt kesän aikana on myös tarkoitus käydä säätämässä kone, Esatekkiin varmaan.
Viimeksi muokannut Gustav, 4.6.2009 21:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Eipä sillä peränvälityksellä mitään vääntöjä paranneta selvitä ensin mitä siellä alakerrassa on mitkä on puristussuhteet jos ne on kohillaan jossain 11.5-12:1 teen niin pitäs riittää sitten nokan ajotus kohilleen ja sytkä kohilleen ja tietenkin kaasarit säätöihin,sitten vaan jarruun testaamaan niin tietää mistä lähtee parantelemaan.Moottorista ne väännöt otetaan eikä perästä,perän tiuhentaminen nopeuttaa kiihtyvyyttä mutta kulku huononee.Kyllä tuota viriosaa on vuosien varrella jäänyt mutta selvittele ensin mitä tarttet niin tulee halvemmaksi loppupeleissä,jokainen mielellään myy kaikki paskat ylijäämäosat pois jos ei ole mitään käsitystä noista hommista.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Vai syö se öljyä...Sinne kyllä tuli uudet männät ja renkaat mutta eihän siitä porarista ikinä tiedä. Puristussuhteeksi tehtiin 12:1.
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
_Roberto_

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja _Roberto_ »

Kyllä se "tiheämpi perä" lisää sitä vääntöä taka pyörälle.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

_Roberto_ kirjoitti:Kyllä se "tiheämpi perä" lisää sitä vääntöä taka pyörälle.
Niinpä niin? Kummallekko takapyörälle, jos ei ole lukkoa?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

_Roberto_ kirjoitti:Kyllä se "tiheämpi perä" lisää sitä vääntöä taka pyörälle.
Ei se kyllä tuo newtonin newtonia tuo perävälitys,lukaseppa sinäkin joku virittäjän käsikirja niin tiedät mistä se VÄÄNTÖ tulee.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Joo laittaa mahdollisimman tiuhan välityksen ja jotku 10 tuuman minin pyörät taakse niin johan väännöt paranevat :lol: :lol:
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

ladaracing pori kirjoitti:
_Roberto_ kirjoitti:Kyllä se "tiheämpi perä" lisää sitä vääntöä taka pyörälle.
Ei se kyllä tuo newtonin newtonia tuo perävälitys,lukaseppa sinäkin joku virittäjän käsikirja niin tiedät mistä se VÄÄNTÖ tulee.
juu eipä se isompi välitys suhde vääntöä lisää.. sama kun ajais ykkösellä koko ajan.. jaksaahan se mennä mutta ei se mihinkään kulje :?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
_Roberto_

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja _Roberto_ »

koulussa jouduttiin laskemaan takarenkaalla oleva vääntö eri perän välityksillä niin niistä tuloksista sai sen selville että tiheämpi välitys lisää vääntöä takapyörällä ei siis moottorissa :D

ja jos ei ole lukkoa niin se pyörä suttaa mis uupuu pito ja perän pienetrattaa huutaa armoa.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

_Roberto_ kirjoitti:koulussa jouduttiin laskemaan takarenkaalla oleva vääntö eri perän välityksillä niin niistä tuloksista sai sen selville että tiheämpi välitys lisää vääntöä takapyörällä ei siis moottorissa :D
Jep Jep,astronautti kouluako kävit? shock:
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

sen verran vielä aihesta sama moottori samat renkaat sama laatikko, 5,7 ja 4.7 välityksillä jarrutettu tehot ja väännöt pysy samoissa paitsi loppu nopeus muuttu huomattavasti.Ei meidän autossa ainakaan vaikuttanu mitään välityksen vaihto eikä kuulema pitäs vaikuttaakkaan ihmeemmin.Laskut on laskuja käytäntö on ainoa mihin minä uskon ,uskokoon toiset millä parhaat tehot ja tulokset saadaan.Että se tästä jauhamisesta.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja audiq »

elmeri racing team kirjoitti:sen verran vielä aihesta sama moottori samat renkaat sama laatikko, 5,7 ja 4.7 välityksillä jarrutettu tehot ja väännöt pysy samoissa paitsi loppu nopeus muuttu huomattavasti.
Pakkohan ne välitykset on huomioida mitatessa jotenkin.

Ja ilmeisesti sama astronauttikoulutus minullakin, voima lisääntyy välityksillä, teho ei.
Vaikuttaako se taas mitään käytännössä on eri asia. Käytännön hyötyähän tässä kuitenkin haettiin, joten sikäli rallimiehiä kannattaa kuunnella.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että tuo "teoriassa lisääntyvä voima/vääntö" tuntuu myös ajossa.
_Roberto_

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja _Roberto_ »

elmeri racing team kirjoitti:sen verran vielä aihesta sama moottori samat renkaat sama laatikko, 5,7 ja 4.7 välityksillä jarrutettu tehot ja väännöt pysy samoissa paitsi loppu nopeus muuttu huomattavasti.Ei meidän autossa ainakaan vaikuttanu mitään välityksen vaihto eikä kuulema pitäs vaikuttaakkaan ihmeemmin.Laskut on laskuja käytäntö on ainoa mihin minä uskon ,uskokoon toiset millä parhaat tehot ja tulokset saadaan.Että se tästä jauhamisesta.

Olisko vääntö laskettu siinä penkissä tehosta?? Älä sitten luota siihen penkkii koska se laskee tuloksen.

Edit: se astronautti koulutus on ihan amis :lol:
ATS 8x13

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Kyllä vääntö lisääntyy kun välitystä tihennetään silloin, kun voimaa on tarjolla rajoitetusti suhteessa välitykseen.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Re: Tällänen projekti

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Onhan tässä vääntöasiassa kaikki hiukan oikeassa mutta yhtäpaljon väärässäkin.

Se miksi tehopenkissä ei teho muutu kun peränvälityksen vaihtaa on hyvin yksinkertaista. Pyöriltä mittaavassa tehopenkissä tehdyssä mittauksessa kun halutaan yleensä tulokset moottorista ja siksipä otetaankin huomioon tuloksen laskemiseen erilaisia suureita: nopeus, häviöt(arvaus), kierrokset jne.

Mutta jos mitataankin pyörän vetovoimaa isoimmalla vaihteella ja vaihdetaan perävälitystä niin vetovoima kasvaa pyörässä moottorin käydessä samoilla kierroksilla kun käytetään tiuhempaa välitystä.

Jos yksinkertaistetaan kaavaa ja tehdään esimerkit:

1. kone:
200 Nm @ 4000 rpm (ehkä joku vakio 2l kone?), kokonaisvälitys 3 => pyörintänopeus on siis pyörällä 1333 rpm mikä vastaisi 2 m kehällä olevalla renkaalla 160 km/h

Näilla lukemilla saadaan teihen vaikuttavaksi väännöksi 200Nm x 3 = 600 Nm ja tällä vetovoimalla pitää pystyä kumoamaan ilmanvastus mikä on käytännössä ainoa asia mikä vauhdin määrä noin kovassa vauhdissa.

2. 165 Nm @ 8000 rpm (vaikkapa jokin ralliauton 1,6l 8V moottori) kokonaisvälitys 6 => pyörän pyörintänopeus sama 1333 ja vauhti 160 km/h

Tiehen vaikuttava vääntö on 165 Nm x 6 = 990 Nm

3. 200 Nm @ 9000 rpm (vaikka gt-corollan mylly rallissa) kokonaisvälitys 6,75 => samat pyörintänopeudet ja vauhdit

Tiehen vaikuttava vääntö 200 Nm x 6,75 = 1350 Nm

4. 250 Nm @ 7000 rpm (vaikkapa perus ford 2l ohc rallissa) kokonaisvälitys 5,25 => samat nopeudet

Tiehen vaikuttava vääntö 250 Nm x 5,25 => 1312,5 Nm

Millään muulla kuin tiehen vaikuttavalla vetovoimalla ei ole auton kiihtyvyyteen merkitystä (samassa autossa),

Eli jos tiedetään että tarvittava huippunopeus on 160 km/h niin pitää välitys valita niin että koneen maksimikierroksilla mennään sitä vauhtia. Esim rallissa ei nuottikisoja lukuunottamatta tarvita enempää huippuja. Vaikka jossakin pääsisi 1km ajamaan toisella 160 ja toisella 180 niin ajassa ero ei ole tuon suoran osalta kuin 2,5 sekuntia. Tuo ero yhden suoran osalta saattaa tuntua suurelta mutta tiuhempivälitteinen auto kun kiihtyy jokaisessa kiihdytyksessä huomattavasti nopeammin niin ero on yleensä maalissa päinvastainen. Ja jos tuolle suoralle lähdetään paikaltaan niin ero ei ole edes noin suuri koska tiuhempivälitteinen auto on maksimivauhdissaan aiemmin.

Rallin osaltahan noista laskelmista ei paljon tarvitse päätellä miksi corolla on vahvoilla äffässä. Vetovoima tiehen on suurempi kuin monissa isompikoneisissa ja auto saa kuitenkin olla kevyempi pienemmän kuutiotilavuuden takia.

Aivan vastaavasti vääntöjen tilalle voi laittaa sen huipputehonkin.

Mutta pääpointti on aivan selkeä, kisassa koneen pitää vetää korkealle ja välitys pitää olla tiuha että tiehen vaikuttaa suuri voima.
Vastaa Viestiin