Samara 1500 i, vuosimalli 1996. Auto perskeles ei enää lataa kunnolla.
Tarkistin hihnan kireyden ja mittasin latausjännitteeksi 11,6V. Voiko laturille tehdä itse jotakin ja jos voi, niin miten?? Ei viitsisi viedä heti korjattavaksi. Kiitos jo etukäteen.
Samaran latausprobleemi...
Jos autolla on ajettu 100 000km voi olla,että hiilet ovat kuluneet ja niiden pintapaineet ovat niin pienet,että ne eivät päästä virtaa läpi.Käynnistämällä auto ja pikkuhiljaa kuormitusta lisäämällä (valot,takalasin lämmitin,pyyhkijät,puhallin) pitäisi jännitteen nousta 13-14 volttiin.Auton pitää käydä reippailla kierroksilla.
Liukurenkaat voivat olla likaiset ja ne voi puhdistaa jollakin cleanerillä.Samoin kannattaa tarkistaa plusvirtakaapeli,joka tulee akulle,sekä maadoitusten kunnot.
Jos jänniteen säädin(regulaattori) on nk. USSR-mallinen,niin säätimen voi tarkistaa virtalähteellä ja lampulla 1-3W,joka kytketään hiiliharjojen yli.Säätimen runkoon kytketään miinus.Erilliseen pyöreällä abikoliittimellä varustettuun johtimeen ja säätimen rungossa olevaan latta-abikoon kytketään plus.Syöttämällä 12V:n jännitettä lampun pitäisi valaista.Kun jännite nostetaan 15-16 voltiin lampun pitäisi sammua noin sekunnin sisällä.Jos lamppu valaisee molemmilla testijännitteillä pitää säädin uusia.Jos taas lamppu ei valaise kummallakaan testillä on katkos jännitteensäätimen ja hiiliharjojen välillä.Testaa kontakti ennen säätimen vaihtamista.
Liukurenkaat voivat olla likaiset ja ne voi puhdistaa jollakin cleanerillä.Samoin kannattaa tarkistaa plusvirtakaapeli,joka tulee akulle,sekä maadoitusten kunnot.
Jos jänniteen säädin(regulaattori) on nk. USSR-mallinen,niin säätimen voi tarkistaa virtalähteellä ja lampulla 1-3W,joka kytketään hiiliharjojen yli.Säätimen runkoon kytketään miinus.Erilliseen pyöreällä abikoliittimellä varustettuun johtimeen ja säätimen rungossa olevaan latta-abikoon kytketään plus.Syöttämällä 12V:n jännitettä lampun pitäisi valaista.Kun jännite nostetaan 15-16 voltiin lampun pitäisi sammua noin sekunnin sisällä.Jos lamppu valaisee molemmilla testijännitteillä pitää säädin uusia.Jos taas lamppu ei valaise kummallakaan testillä on katkos jännitteensäätimen ja hiiliharjojen välillä.Testaa kontakti ennen säätimen vaihtamista.