Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Tupolev

Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Taas alkaa katsastus painaa päälle, ja ajattelin tarkistaa käyttöjarrut. Tiedän, että takajarrurummun sisähalkaisija on 200 mm, ja suurin sallittu kulumisvara on 201,5 mm.

Jäähdytetystä etujarrulevystä tiedän vain sen, että 13" vanteen etujarrulevyn halkaisija on 239 mm, mutta miten paksu se on uutena, ja mikä on kulumisvara (hylkäysraja)?
Tupolev

Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara

Piti nöyrtyä ja mennä Telttaan kysymään jarrulevyni kulutusraja, koska kukaan teistä ei sitä suostunut kertomaan. 13" vanteessa on halkasijaltaan 239 mm jarrulevy, jonka paksuus uutena on 20 mm, ja sen hylkyraja on 18 mm.

Ps. Teltassa oli tietokoneella kaikki autoni tiedot, ja arvot joka nippeliin. Voikun saisi sellaisen dvd levyn.
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Korjaamokäsikirjan mukaan ns. jäähdytetyn levyn hylkäysraja on 17,8 ja umpinaisen 10,8 mm.

SvS
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Tupolev

Tarkistin 106'000 km ajetun Ladani käyttöjarrut. Takajarrukengissä oli kulutuspintaa 4 mm, mutta ne olivat ruostuneet 8 vuoden aikana aika pahasti. Huomasin, että jarrukenkien kitkapäällyste oli alkanut irtaantua. Autotallissa löytyi 20 vuotta vanhat jarrukengät, jotka olin ajatellut aikoinani vaihtaa Lada 1200S alle. Nämä jarrukengät sopivat ongelmitta Lada 111, joten vaihtoin ne ruostuneiden tilalle. Samalla vaihtuivat kaikki jousetksin uusiin.

Etujarrut olivat hyvässä kunnossa. Kitkapäällisten paksuus jarrupaloissa vaihteli 5.7-6.5 mm välillä, ja jarrulevyjen paksuu oli vielä 18.9 mm, joten etujarruille ei tarvinnut tehdä mitään. Ajattein, että voisin vielä kuitenkin vaihtaa etujarruletkut, koska 8 vuotta on aika pitkä ikä jarruletkuille.
larssi21074

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Tupolev kirjoitti:Tarkistin 106'000 km ajetun Ladani käyttöjarrut. Takajarrukengissä oli kulutuspintaa 4 mm, mutta ne olivat ruostuneet 8 vuoden aikana aika pahasti. Huomasin, että jarrukenkien kitkapäällyste oli alkanut irtaantua. Autotallissa löytyi 20 vuotta vanhat jarrukengät, jotka olin ajatellut aikoinani vaihtaa Lada 1200S alle. Nämä jarrukengät sopivat ongelmitta Lada 111, joten vaihtoin ne ruostuneiden tilalle. Samalla vaihtuivat kaikki jousetksin uusiin.

Etujarrut olivat hyvässä kunnossa. Kitkapäällisten paksuus jarrupaloissa vaihteli 5.7-6.5 mm välillä, ja jarrulevyjen paksuu oli vielä 18.9 mm, joten etujarruille ei tarvinnut tehdä mitään. Ajattein, että voisin vielä kuitenkin vaihtaa etujarruletkut, koska 8 vuotta on aika pitkä ikä jarruletkuille.
Ja ois jäänykin laittamatta 1200S:n alle. :lol: Tai oishan ne voinu sinne auton alle laittaa mutta ei ne ois paikalleen käyny. :lol: Sulla on varmaan ollu jemmassa samaran kengän, ne kun ovat samanlaiset kuin 110:ssä. :wink:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Tupolev

Oikeassa on larssi21074. Kävin ostamassa Lada 111 uudet etujarruletkut. Varaosamyyjä toi ihmeellisen näköiset letkut, ja sanoi, että nämä ovat Lada 111 etujarruletkut. Minun oli pakko sanoa, että minulla on Samara, jotta sain oikeanmalliset jarruletkut.

Nyt minä uskon, että minulla on Samara, jossa on hassunnäköinen kori.
Tupolev

Vaihdoin 8 vuotta vanhat etujarruletkut uusiin. Varasin operaatioon 2 x 0.5 litran pulloa jarrunestettä, koska sitä pääsee valumaan aika reippaasti, kun irroittaa letkut. Jarruletkut lähtivät mielestäni yllättävän helposti pois, vaikka pelkäsin, että 8 vuoden aikana olisi kertynyt roskaa ja ruostetta paljon. Puhdistin etujarruletkujen ympäristön huolella, ja suihkutin ruosteeniroitusöljyä letkujien juuriin. Vanhoissa jarruletkuissa oli tarkemmassa tutkimuksessa hiushalkemia, joten vaihto ei ollut turha. Olen jopa kuullut huhuja, että joku ladamies olisi joutunut vaihtamaan vasta seitsemän vuotta vanhat etujarruletkut uusiin.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

pitkään samalla takavetoisellakin ajaneena totesin siinä letkujen kestoiän olevan 6 vuotta. Muutaman kuukauden erot kestossa johtuivat katsastus ajankohdasta. satakymppiini vaihdoin siksi letkut kuusivuotisena, ja olen valmistautunut henkisesti jo taas vuonna 2012 ne vaihtamaan. Vaihdon yhteydessä laitoin liitoksiin taas vaseliinia sen päälle vahamaista kotelonsuoja ainetta.
lada 1200s

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

5 vuotta, sen jälkeen 110 molemmat etujarruletkut vaihtoon.
jimi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jimi »

Meikäläinen joutui vaihtamaan letkut "vasta" 7 vuoden kohdalla, mutta kestää ne sentää paremmin kuin V/S70-Volvoissa
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kuva

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

jimi kirjoitti:Meikäläinen joutui vaihtamaan letkut "vasta" 7 vuoden kohdalla
toisaalta et olisi voinut niitä ennemmin vaihtaakkaan, toki jos olisi ollut mahdollista olisit ne varmaan jo kutosella vaihtanut.
Tupolev

Pelkäsin, että en saa katsastuksessa läpi jarrujani, koska olin vaihtanut uudet jarrukengät taakse. Jarrukenkien pitää sopeutua jarrurumpuihin, jotta ne pitävät hyvin. Ajattelin, että uudet kengät eivät ole ehtineet kulua vielä tarpeeksi, joten vein auton jarrudynamometriin. Jarrudynamometri paljasti armottomasti, että takajarrujen kesken oli heittoa 53%, kun katsastuksessa saa olla korkeintaan 30%. Jarrut saatiin kuntoon pelkästään hiomalla ne kunnolla karkeiksi. Katsastuksessa etujarru olivat; etu: vasen 1.5 kN ja oikea 1.8 kN, kun taas takajarrut: vasen 1.0 kN ja oikea 1.0 kN.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

jos viittii kesä ja talvirenkaitten vaihon yhteyes jarrupuhistus sprayllä tai paineilmal pyyhkästä rummut ja kengät,saattas olla prosentit ja jarrupaineet paremmat.
Vastaa Viestiin