Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Taas alkaa katsastus painaa päälle, ja ajattelin tarkistaa käyttöjarrut. Tiedän, että takajarrurummun sisähalkaisija on 200 mm, ja suurin sallittu kulumisvara on 201,5 mm.
Jäähdytetystä etujarrulevystä tiedän vain sen, että 13" vanteen etujarrulevyn halkaisija on 239 mm, mutta miten paksu se on uutena, ja mikä on kulumisvara (hylkäysraja)?
Jäähdytetystä etujarrulevystä tiedän vain sen, että 13" vanteen etujarrulevyn halkaisija on 239 mm, mutta miten paksu se on uutena, ja mikä on kulumisvara (hylkäysraja)?
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Piti nöyrtyä ja mennä Telttaan kysymään jarrulevyni kulutusraja, koska kukaan teistä ei sitä suostunut kertomaan. 13" vanteessa on halkasijaltaan 239 mm jarrulevy, jonka paksuus uutena on 20 mm, ja sen hylkyraja on 18 mm.
Ps. Teltassa oli tietokoneella kaikki autoni tiedot, ja arvot joka nippeliin. Voikun saisi sellaisen dvd levyn.
Ps. Teltassa oli tietokoneella kaikki autoni tiedot, ja arvot joka nippeliin. Voikun saisi sellaisen dvd levyn.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Terve!
Korjaamokäsikirjan mukaan ns. jäähdytetyn levyn hylkäysraja on 17,8 ja umpinaisen 10,8 mm.
SvS
Korjaamokäsikirjan mukaan ns. jäähdytetyn levyn hylkäysraja on 17,8 ja umpinaisen 10,8 mm.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Tarkistin 106'000 km ajetun Ladani käyttöjarrut. Takajarrukengissä oli kulutuspintaa 4 mm, mutta ne olivat ruostuneet 8 vuoden aikana aika pahasti. Huomasin, että jarrukenkien kitkapäällyste oli alkanut irtaantua. Autotallissa löytyi 20 vuotta vanhat jarrukengät, jotka olin ajatellut aikoinani vaihtaa Lada 1200S alle. Nämä jarrukengät sopivat ongelmitta Lada 111, joten vaihtoin ne ruostuneiden tilalle. Samalla vaihtuivat kaikki jousetksin uusiin.
Etujarrut olivat hyvässä kunnossa. Kitkapäällisten paksuus jarrupaloissa vaihteli 5.7-6.5 mm välillä, ja jarrulevyjen paksuu oli vielä 18.9 mm, joten etujarruille ei tarvinnut tehdä mitään. Ajattein, että voisin vielä kuitenkin vaihtaa etujarruletkut, koska 8 vuotta on aika pitkä ikä jarruletkuille.
Etujarrut olivat hyvässä kunnossa. Kitkapäällisten paksuus jarrupaloissa vaihteli 5.7-6.5 mm välillä, ja jarrulevyjen paksuu oli vielä 18.9 mm, joten etujarruille ei tarvinnut tehdä mitään. Ajattein, että voisin vielä kuitenkin vaihtaa etujarruletkut, koska 8 vuotta on aika pitkä ikä jarruletkuille.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Ja ois jäänykin laittamatta 1200S:n alle.Tupolev kirjoitti:Tarkistin 106'000 km ajetun Ladani käyttöjarrut. Takajarrukengissä oli kulutuspintaa 4 mm, mutta ne olivat ruostuneet 8 vuoden aikana aika pahasti. Huomasin, että jarrukenkien kitkapäällyste oli alkanut irtaantua. Autotallissa löytyi 20 vuotta vanhat jarrukengät, jotka olin ajatellut aikoinani vaihtaa Lada 1200S alle. Nämä jarrukengät sopivat ongelmitta Lada 111, joten vaihtoin ne ruostuneiden tilalle. Samalla vaihtuivat kaikki jousetksin uusiin.
Etujarrut olivat hyvässä kunnossa. Kitkapäällisten paksuus jarrupaloissa vaihteli 5.7-6.5 mm välillä, ja jarrulevyjen paksuu oli vielä 18.9 mm, joten etujarruille ei tarvinnut tehdä mitään. Ajattein, että voisin vielä kuitenkin vaihtaa etujarruletkut, koska 8 vuotta on aika pitkä ikä jarruletkuille.



Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Oikeassa on larssi21074. Kävin ostamassa Lada 111 uudet etujarruletkut. Varaosamyyjä toi ihmeellisen näköiset letkut, ja sanoi, että nämä ovat Lada 111 etujarruletkut. Minun oli pakko sanoa, että minulla on Samara, jotta sain oikeanmalliset jarruletkut.
Nyt minä uskon, että minulla on Samara, jossa on hassunnäköinen kori.
Nyt minä uskon, että minulla on Samara, jossa on hassunnäköinen kori.
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Vaihdoin 8 vuotta vanhat etujarruletkut uusiin. Varasin operaatioon 2 x 0.5 litran pulloa jarrunestettä, koska sitä pääsee valumaan aika reippaasti, kun irroittaa letkut. Jarruletkut lähtivät mielestäni yllättävän helposti pois, vaikka pelkäsin, että 8 vuoden aikana olisi kertynyt roskaa ja ruostetta paljon. Puhdistin etujarruletkujen ympäristön huolella, ja suihkutin ruosteeniroitusöljyä letkujien juuriin. Vanhoissa jarruletkuissa oli tarkemmassa tutkimuksessa hiushalkemia, joten vaihto ei ollut turha. Olen jopa kuullut huhuja, että joku ladamies olisi joutunut vaihtamaan vasta seitsemän vuotta vanhat etujarruletkut uusiin.
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
pitkään samalla takavetoisellakin ajaneena totesin siinä letkujen kestoiän olevan 6 vuotta. Muutaman kuukauden erot kestossa johtuivat katsastus ajankohdasta. satakymppiini vaihdoin siksi letkut kuusivuotisena, ja olen valmistautunut henkisesti jo taas vuonna 2012 ne vaihtamaan. Vaihdon yhteydessä laitoin liitoksiin taas vaseliinia sen päälle vahamaista kotelonsuoja ainetta.
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
5 vuotta, sen jälkeen 110 molemmat etujarruletkut vaihtoon.
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Meikäläinen joutui vaihtamaan letkut "vasta" 7 vuoden kohdalla, mutta kestää ne sentää paremmin kuin V/S70-Volvoissa
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
toisaalta et olisi voinut niitä ennemmin vaihtaakkaan, toki jos olisi ollut mahdollista olisit ne varmaan jo kutosella vaihtanut.jimi kirjoitti:Meikäläinen joutui vaihtamaan letkut "vasta" 7 vuoden kohdalla
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
Pelkäsin, että en saa katsastuksessa läpi jarrujani, koska olin vaihtanut uudet jarrukengät taakse. Jarrukenkien pitää sopeutua jarrurumpuihin, jotta ne pitävät hyvin. Ajattelin, että uudet kengät eivät ole ehtineet kulua vielä tarpeeksi, joten vein auton jarrudynamometriin. Jarrudynamometri paljasti armottomasti, että takajarrujen kesken oli heittoa 53%, kun katsastuksessa saa olla korkeintaan 30%. Jarrut saatiin kuntoon pelkästään hiomalla ne kunnolla karkeiksi. Katsastuksessa etujarru olivat; etu: vasen 1.5 kN ja oikea 1.8 kN, kun taas takajarrut: vasen 1.0 kN ja oikea 1.0 kN.
Re: Lada 111 etujarrulevyn kulumisvara
jos viittii kesä ja talvirenkaitten vaihon yhteyes jarrupuhistus sprayllä tai paineilmal pyyhkästä rummut ja kengät,saattas olla prosentit ja jarrupaineet paremmat.