Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Laitoin emännän autoon uudet micelinin kitkarenkaat, ei ole kokemusta kitkarenkaista.
Emännän vanhoissa talvirenkaissa ei nastoja juurikaan ole tai ne muutamat, niin ovat kuluneet sileiksi.
Kenellä on kokemuksia kitkarenkaiden käytöstä?
Kumpi parempi, uusi kitkarengas vaiko vanha nastarengas?
Emännän vanhoissa talvirenkaissa ei nastoja juurikaan ole tai ne muutamat, niin ovat kuluneet sileiksi.
Kenellä on kokemuksia kitkarenkaiden käytöstä?
Kumpi parempi, uusi kitkarengas vaiko vanha nastarengas?
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Itse olen takavedolla ajanut kitkoilla seitsemättä talvea. Ei voi kuin kehua, todella hyvät. Paitsi sitten kun on tie jäässä ja sataa vettä, silloin ne ovat aivan kelvottomat. Kolme-neljä kertaa on joutunut tänä aikana jättämään kitkarenkailla varustetun Ladan kotiin ja lähtemään emännän Ladalla jossa on nastarenkaat. Muutaman kerran on joutunut kieli keskellä suuta taiteilemaan noiden kitkojen kanssa märällä jäisellä pikkutiellä. Ensi talveksi on pakko jo ostaa uudet renkaat, kitkat vai nastat, todella vaikea valinta. Mutta kuten joku muukin on todennut: Kitkarenkaat ovat hyvät niin kauan kunnes on todella liukasta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Jos ajaa peilijäällä paljon, niin nastat, muilla pinnoilla kitka on parempi. Noin karkeasti.
Ittellä seuraavat on kyllä kitkat, emännän autossa on jo.
Ittellä seuraavat on kyllä kitkat, emännän autossa on jo.
Vauhdin tae - alamäki
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Viime talvena tuli ~8tkm ajettua kitkoilla. Oli ne paremmat kuin luulin. Oli pakko ostaa kun lähdin Saksassa käymään.
Yleisesti ottaen kitkoilla pärjää kelissä kuin kelissä, jos vain on järjen kanssa matkalla. Vähänkään kokemattomalle kuskille en voi niitä kyllä suositella, on ne jäällä kyllä niin arvaamattomat.
Ja sitten toinen asia mikä tulee ottaa huomioon on se, että märällä kelillä jarrutusmatka venyy todella paljon. Pari kertaa meni melko rauhallisessakin jarrutuksessa renkaat lukkoon.
Ehdoton plussa on todella hiljainen rengasmelu. Ja renkaat jolla ajoin olivat Nokian HakkapeliittaQ:t, jossa oli pintaa ~9mm ja valmistusvuosi alkuvuodesta 2004.
Itse olen nastamies henkeen ja vereen, mutta kitkat on hyvät renkaat jos voi vähän valita kelejä kun kulkee ja on maltillinen kuski.
Yleisesti ottaen kitkoilla pärjää kelissä kuin kelissä, jos vain on järjen kanssa matkalla. Vähänkään kokemattomalle kuskille en voi niitä kyllä suositella, on ne jäällä kyllä niin arvaamattomat.
Ja sitten toinen asia mikä tulee ottaa huomioon on se, että märällä kelillä jarrutusmatka venyy todella paljon. Pari kertaa meni melko rauhallisessakin jarrutuksessa renkaat lukkoon.

Ehdoton plussa on todella hiljainen rengasmelu. Ja renkaat jolla ajoin olivat Nokian HakkapeliittaQ:t, jossa oli pintaa ~9mm ja valmistusvuosi alkuvuodesta 2004.
Itse olen nastamies henkeen ja vereen, mutta kitkat on hyvät renkaat jos voi vähän valita kelejä kun kulkee ja on maltillinen kuski.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Henk.koht misukan ja nokian kitkoja tullu kokeiltua ja onhan ne sulalla tiellä mukavan äänettömät ja lumella pito todella hyvä....., mutta jos jäisillä teillä joutuu paljon ajelemaan, niin kyllä nastapyörä on ehdoton vaihtoehto....
Karkeesti vois sanoa että pohjoisen oloissa pärjää mukavasti kitkalla, mutta etelässä kun on usein nollan kelejä, niin sinne sopivampi on nastarengas.... Mutta tosiaan käytöstähän se myös on kiinni, ja mieltymyksistä jne.......
Karkeesti vois sanoa että pohjoisen oloissa pärjää mukavasti kitkalla, mutta etelässä kun on usein nollan kelejä, niin sinne sopivampi on nastarengas.... Mutta tosiaan käytöstähän se myös on kiinni, ja mieltymyksistä jne.......
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Hyvähän kitkoilla on elvistellä kun saa ajaa nastoilla karhennettua,hiekoitettua ja suolattua tietä.Mutta kun pitää lähteä kuperalle,mutkaiselle sivutielle joka on kunnolla jäässä niin jo on nastoillakin vähän orpo olo kun pintakaasullakin tahtoo nelosella sutia ja näitä sivuteitä maakunnissa riittää.Yhdet kitkat oli Taunuksessa nimeltä Vredstein ja niin sitä työnnettiin ryyppy päällä A-pilarista 45 asteen kulmassa kuin Volgan lautturit 

- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Mutta eikö kitkaa ole juuri sitävarten, että se ottaa kiinni kovaanpintaan?
Lumessahan pääsee hyvin nastattomillakin talvirenkailla.
Täällä etelässä kun laittaa nastarenkaat alle jo lokakuussa ja joutuu ajeleen viikkokaupalla asfaltilla, niin sitten kevät talvella ei nastoista juuri hyötyä ole, kun ovat kuluneet.
Niin ja kun nykyiset nastat ovat jotain alumiiniseosta, kun eivät edes ruostu.
Lumessahan pääsee hyvin nastattomillakin talvirenkailla.
Täällä etelässä kun laittaa nastarenkaat alle jo lokakuussa ja joutuu ajeleen viikkokaupalla asfaltilla, niin sitten kevät talvella ei nastoista juuri hyötyä ole, kun ovat kuluneet.
Niin ja kun nykyiset nastat ovat jotain alumiiniseosta, kun eivät edes ruostu.
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Itse asiassa ajelet varmaan pitkin talvea paljaalla asfaltilla...Niin kuin minäkin,mutta ei ne renkaat sentään talvessa kulu ellei paljon aja..Lada Scandinavia kirjoitti:Mutta eikö kitkaa ole juuri sitävarten, että se ottaa kiinni kovaanpintaan?
Lumessahan pääsee hyvin nastattomillakin talvirenkailla.
Täällä etelässä kun laittaa nastarenkaat alle jo lokakuussa ja joutuu ajeleen viikkokaupalla asfaltilla, niin sitten kevät talvella ei nastoista juuri hyötyä ole, kun ovat kuluneet.
Niin ja kun nykyiset nastat ovat jotain alumiiniseosta, kun eivät edes ruostu.
Ja nastojen tungot ovat yleensä alumiiniseosta mutta kärkihän on kovametallia mikä kyllä ruostuu..
Sitten eräs asia mikä menee renkaan valinnassa ihan mettään...
Moni kuvittelee että "ajan paljon kaupungissa, pärjään kitkoilla"...
Eipä vainkaan, nimen omaan kaupungissa on petollisia paikkoja jotka ovat usein tosi liukkaita, esim. risteysalueet ja mäet. Näissä paikoissa kun mennään lähelle nollakeliä niin ei meinaa kengilläkään pysyä pystyssä.
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Tuo on omasta mielestä totta mitä mickeykin sanoi. Useasti ollaan siinä juuri pielessä, että kyllä etelässä pärjää kitkoilla, kun homma oikeastaan on juuri toisinpäin. Pohjoisemmassa tiet ovat lumessa, etelässä kylvetään sitä suolaa siihen malliin että tiet ovat lähes aina sulat. Mutta sitten kun se suola ei enää tehoa niin tie onkin jäässä ja silloin se nasta olisi paikallaan.
Märällä asfaltilla kitkat on kyllä hauskat
Mutta pitää muistaa ne rajoitukset renkaalla kun renkaalla. Monasti uusien renkaiden tuoma pitoetu kuitataankin heti pois ajamalla vastaavasti lujempaa 
Märällä asfaltilla kitkat on kyllä hauskat


Vauhdin tae - alamäki
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Käyttiksellä (Subaru Legacy 2.2 4WD) pääsin viime talvena optimaaliseen testaustilanteeseen:
-ostin ko. auton syksyllä ja alla oli kesärenkaina misukan 195/65/15 kitkat ja talvirenkaina misukan vastaavan kokoiset nastat.
Molemmat rengaskierrokset olivat uutta vastaavat joten oli hyvä vertailla.
Aloitin lunnollisesti syksyllä kitkoilla, koska ne alla olivat. Kitkoilla pärjää mainiosti ja nelivedosta johtuen autolla ei vaan kiinni jää
Vuodenvaihteen paikkeilla vaihdoin sitten nastat alle. Tässä muutamia huomioita:
-Kitkoilla auto lähtee sivuittais luisuun normaali lumialustalla paljon myöhemmin kuin nastarengas. Mutta luisuun päästessä pito katoaa miltei kokonaan ja auto on aika vaikeasti hallittavissa
-Nastoilla auton saa kauniiseen luisuun aika helpolla... eli kaasulla vielä kakkosellakin ko. autolla ilman mitään ongelmia
Luisussa oltaessa nastoilla pysyy koko ajan hyvä tuntuma tiehen. Autolla on helpompi ajaa "äijämäisesti" kuin kitkoilla.
Lopputulos oli se, että myin kaverille samanikäiseen lekaan kitkat, koska hän niitä halusi. Annoin valita, kumman kierroksen hän haluaa ja hän otti kitkat.
Eli ko. autolla luultavasti tulen ajamaan nastoilla, koska lumikeli=subarukeli ja haluan pitää välillä hauskaa
Ladassa meillä on nastat eikä ole mitään järkeä edes kitkoja harkita kevytperäiseen takavetoon... ladankin olemassaolon tarkoitus on hartijalukon poistaminen ja hymyn tuominen omistajiensa kasvoille
-ostin ko. auton syksyllä ja alla oli kesärenkaina misukan 195/65/15 kitkat ja talvirenkaina misukan vastaavan kokoiset nastat.
Molemmat rengaskierrokset olivat uutta vastaavat joten oli hyvä vertailla.
Aloitin lunnollisesti syksyllä kitkoilla, koska ne alla olivat. Kitkoilla pärjää mainiosti ja nelivedosta johtuen autolla ei vaan kiinni jää

Vuodenvaihteen paikkeilla vaihdoin sitten nastat alle. Tässä muutamia huomioita:
-Kitkoilla auto lähtee sivuittais luisuun normaali lumialustalla paljon myöhemmin kuin nastarengas. Mutta luisuun päästessä pito katoaa miltei kokonaan ja auto on aika vaikeasti hallittavissa

-Nastoilla auton saa kauniiseen luisuun aika helpolla... eli kaasulla vielä kakkosellakin ko. autolla ilman mitään ongelmia

Luisussa oltaessa nastoilla pysyy koko ajan hyvä tuntuma tiehen. Autolla on helpompi ajaa "äijämäisesti" kuin kitkoilla.
Lopputulos oli se, että myin kaverille samanikäiseen lekaan kitkat, koska hän niitä halusi. Annoin valita, kumman kierroksen hän haluaa ja hän otti kitkat.
Eli ko. autolla luultavasti tulen ajamaan nastoilla, koska lumikeli=subarukeli ja haluan pitää välillä hauskaa

Ladassa meillä on nastat eikä ole mitään järkeä edes kitkoja harkita kevytperäiseen takavetoon... ladankin olemassaolon tarkoitus on hartijalukon poistaminen ja hymyn tuominen omistajiensa kasvoille

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Kiitoksia vastauksista.
Siis laitoin vaimon autoon uudet kitkat, mutta renkaat ovat toisesta samanlaisesta autosta.(lainassa) Elikkä otan tallista vanhat nastarenkaat ja vaihdan ne vaimon autoon ja kitkat pois.
Täällä etelässä on tosiaan usein aamuisin tiet jäässä ja päivisin sulaa.
Siis laitoin vaimon autoon uudet kitkat, mutta renkaat ovat toisesta samanlaisesta autosta.(lainassa) Elikkä otan tallista vanhat nastarenkaat ja vaihdan ne vaimon autoon ja kitkat pois.
Täällä etelässä on tosiaan usein aamuisin tiet jäässä ja päivisin sulaa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Terve!
Menee vähän aiheesta sivuun, mutta tilasin juuri Best-Grip -nastoja täydennysnastoitusta ja nastattomien renkaiden nastoitusta varten. Tyypiksi valitsin maltillisesti 1100:n.
Kertoilen joskus kokemuksia.
Best-Grip -nastoja ei ole tietääkseni Suomessa sallittu tieliikenteeseen ainakaan itse nastoitettuna, mutta off-road'issa niitä tietysti voi kayttää.
Lisätietoja asiasta http://www.best-grip.com/eng/stradale_auto.asp sekä http://www.best-grip.se/
SvS
ja 111
Menee vähän aiheesta sivuun, mutta tilasin juuri Best-Grip -nastoja täydennysnastoitusta ja nastattomien renkaiden nastoitusta varten. Tyypiksi valitsin maltillisesti 1100:n.
Kertoilen joskus kokemuksia.
Best-Grip -nastoja ei ole tietääkseni Suomessa sallittu tieliikenteeseen ainakaan itse nastoitettuna, mutta off-road'issa niitä tietysti voi kayttää.
Lisätietoja asiasta http://www.best-grip.com/eng/stradale_auto.asp sekä http://www.best-grip.se/
SvS
ja 111
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Itse ajelen lähinnä sulilla(suolatuilla) pääteillä ja lumisilla pikkuteillä, joten valintani on ja tulee tästä lähtien olemaan kitkat. Sitten jos on jäätä, ajelen rauhallisemmin tai jätän lähtemättä, jos se vain on mahdollista. Loppui kiinnijäämiset kevytperäisellä takavedolla kuin seinään laittaessani kitkat alle, tosin oli nastarenkaat kyllä vanhat ja kovettuneet eli niiden paras pito oli menetetty jo aikoja sitten. Lumella en sitten noita 2107 1300S:llä saanut irti millään, kokeiltiin vauhtia (siis lähelle satasta pikkuisella ja mutkaisella tiellä), tehot eivät riittäneet perän irroittamiseen...
Tietysti yksi syy on se että kun suht meluisalla autolla jo valmiiksi ajelee n. 30 tkm vuodessa, ei sitä lisämelua nastoista halua.
Tietysti yksi syy on se että kun suht meluisalla autolla jo valmiiksi ajelee n. 30 tkm vuodessa, ei sitä lisämelua nastoista halua.
Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
HKPL2:t meni alle kiiltävän mustassa maalissa olevin peltivantein.
Varmasti pitävät jos eivät liikaakin.
Kesärenkain oli sopivan liukasta... KLIKETI KLIK 
Varmasti pitävät jos eivät liikaakin.


Re: Kitkarenkaat vai Nastarenkaat?
Pakko sanoa, että aika hienosti kyllä pysyi lapasessa jos tosiaan kesärenkailla vetelit 

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm