
Päästöt tulee vaikuttamaan veroon....
joo ja eikös Lada 119 ollut myös reilu 180 tai siinä rajoilla kyllä, maastureilta voikin odottaa veronnousua, mitenkähän ökymastureissa, niissä nousu on Nivaakin tuntuvampi, eli ei välttämättä vaikuta Nivan kilpailukykyyn110HB kirjoitti:Mites uus niva? CO2 Päästöt 233g Eli siinä olisi nousua autoverossa
95 samara taidetaan kuitenkin verottaa painon mukaan, ei kai niissä ole päästötietoa rekisteriotteessa?Lada-Jussi kirjoitti:takaveto, Samara ja 110 ei siis juurikaan vaikutusta. 2001 käyttöön otettuja ja uudempia hiilaripäästöt on alle tuon 180 ja vanhemmissa kokonaispainot jää karvan alle tuon keskimääräisen tason, joten taitaa peräti 95 vuoden ruiskusamarassa pienentyä ajoneuvovero.
aivan juuri siksi vero putoaakin, kokonaispaino jää alle tuon keskitason, jossa vero olisi 110 euroa, nyt autosta menee ajoneuvoveroa 124 euroa/vuosi, joten etu vähintään 14 euroa vuosi, paljonko sitten 100 kg keskiarvoa pienempi kokonaispaino laskee veroa, toivottavasti vielä parikymppiä lisäänoose01 kirjoitti:95 samara taidetaan kuitenkin verottaa painon mukaan, ei kai niissä ole päästötietoa rekisteriotteessa?Lada-Jussi kirjoitti:takaveto, Samara ja 110 ei siis juurikaan vaikutusta. 2001 käyttöön otettuja ja uudempia hiilaripäästöt on alle tuon 180 ja vanhemmissa kokonaispainot jää karvan alle tuon keskimääräisen tason, joten taitaa peräti 95 vuoden ruiskusamarassa pienentyä ajoneuvovero.
Hiilidioksidi, CO2, on kaasu, jota syntyy palamisen lopputuotteena. Se on siis aivan eri aine kuin hiili, C, yksinään. Esimerkiksi ihmisen uloshengitysilmasta suurin osa on hiilidioksidia. 1 kuutiometri hiilidioksidia painaa noin 1,8 kg normaali-ilmanpaineessa ja 20 Celsiuksen lämpötilassa.Pavlovits kirjoitti:Selttäisikö joku tuon hiilidioksiidipäästön. Siis 180g kilometriä kohden ?
Sieltä pakoputkestahan täytyy tulla musta grillihiilivana koko ajan.
Miten painavaa hiilidioksiidi on ?
tossa nuo 110HB:n esimerkit vielä uudestaan, jos -95 Samaraan sovellettaisiin arvioitua hiilaripäästöverotusta, niin oletettavasti kulutuksen mukaan Samara olisi 110:n tasoa, ehkä vähän allekin, eli jos nykytasosta hinta nousee 180 gramman kohdalla, niin Samarassa oltaisiin vielä parikymmentä grammaa alapuolella, joten veropienenisi (tarkottaakohan nykytaso tuota 94 vai 124 euron veroa nykysysteemissä)110HB kirjoitti:Hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron määrä vaihtelisi 20 euron vuotuisesta tasosta 605,90 euron vuotuiseen tasoon. Nykyiseen verrattuna verotaso lähtisi nousuun 180 gramman kohdalla, mikä on nykyinen uusien bensiinikäyttöisten henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästöjen määrä kilometriä kohden. 180 gramman päästöt syntyvät bensiiniautolla, joka kuluttaa polttoainetta 7,7 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka kulutus on 6,9 litraa. Ominaispäästöiltään tätä pienemmät autot saisivat verotuksellista etua nykyiseen verrattuna. Dieselkäyttöiset henkilöautot hyötyisivät veromallista vastaavaan bensiinimalliin verrattuna.
Henkilöauton kokonaismassaan perustuvan veron määrä vaihtelisi 75,92 euron vuotuisesta tasosta 485,45 euron vuotuiseen tasoon. Yleisimpään painoluokkaan 1501-1600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa.
Eihän näissä ökymaastureissa(hummer, escadale...) ole mitään ajoneuvo/autoveroja kun ovat kuorma-autoiksi rekisteröityjä. Tämän verouudistuksen jälkeen ei ole mitään järkeä ostaa isoa japsimaasturia, kun samalla rahalla ja pienemmillä käyttömaksuilla saa tommosen "kevytpanssarivaunun"...Lada-Jussi kirjoitti:maastureilta voikin odottaa veronnousua, mitenkähän ökymastureissa, niissä nousu on Nivaakin tuntuvampi, eli ei välttämättä vaikuta Nivan kilpailukykyyn
erittäin hyvä huomio.Lada-Jussi kirjoitti: Ladojen tuotekehittelyssä ei myöskään ole uhrattu liiallisesti luonnonvaroja.