Jeps
Lada 110 STW vm 2000 oli 75000 km huollossa Hyvinkään AD:ssa. Asiallinen paikka. Akun varaustila huono, vaikka yleensä ajan pitkää matkaa. Uusi akkukin on. Kysymys:
-Voiko akun vaihtaa ilman haitallisia seurauksia auton sähköjärjestelmälle (Näin olen kyllä tulkinnut foorumin keskusteluita)
-Lienee vain etu että ampeerituntimäärä on hiukan isompi kuin vanhassa perusakussa (Olisiko jotain 60-75 Ah)
Onko tässä muuta huomioitavaa? Ja kiitos etukäteen.
Tapsa
Sä olet varmaan säikähtänyt, että tulee jotain vikakoodeja tms. - eiköhän niitä tule ennemmin siitä heikosta akustakin? Boxin muisti kai siinä vain nollautuu jos akun kengät ovat pitemmän aikaa irti. Tietysti esim. kello on asettava uudestaan aikaan - ei ainakaan itselle tule muuta mieleen, eikä siitä kapasiteetista kyllä haittaa pitäisi olla. Itse vaihdan akun niin, että ensin otan miinuskengän irti ja kiinnitän viimeisenä.
Aika huippu sinänsä Ladassa, jos ei uskalla enää akkua vaihtaa. Eiköhän tässä ole jo jotain hätävarjelun liiottelua.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
suuremmasta ampeeritunti määrästä on se etu että jaksaa pyörittää konetta pidempään. Haittaa voi olla sitä, että myös akun koko on isompi ja se ei välttämättä mahdu paikoilleen. akuissa on myös kylmäkäynnistys virta merkitty mitä isompi luku on, sitä kovempaa startti jaksaa pyörittää konetta, eli lähtee helpommin käyntiin.
Ladasta 110/111 en suosittelisi ottaa noin vain akkukaapeleita irti.
Jos on vikoja ollut, niin viat tulevat taas voimaan.
Akkua vaihdettaessa, olisi hyvä toisesta akusta tai toisesta autosta laittaa akkukaapelit (lisävirtakaapelit) vaihdettavan auton akun kaapeleihin.
Sitten nostaa vanhan akun pois ja laittaa uuden tilalle ja vasta akkukenkien kiristyksen jälkeen ottaa akkukaapelit (lisävirtakaapelit) pois. Näin ei pääse tapahtumaan virtapuolella katkosta.
Tässä hommassa olisi hyvä olla 4 kättä, siis vaimo, tyttöystävä yms. Missään nimessä ei kännikalaa.
Akun vaihdossa/+ navan irroituksessa ainakin kaasuläpän asentotunnistimen vikakoodi poistuu.Samoin nollautuu trippimittari.En näe mitään vaaraa akun irroituksessa jos sitä ei tee auton käydessä.Akun latauksessa olen irroittanut + navan koska ei voi tietää mitä piikkejä nuo halvat (biltema)laturit antavat.
Akku vaihdettu parikin kertaa ihan perinteisesti piuhat irroittamalla. Ei ongelmia. Antaa vikailmoituksen "katkos virtapiirissä" (tai mikä se nyt sitten suomeksi onkaan). Ja trippimittari nollautuu.
Ei kyllä akkua vaihdettaessa ole tullut mieleenikään, että siitä voisi jotain haitaa olla. Akkuhan kestää jotain 3 - 5 vuotta.
KSE 1995 kirjoitti:Akkuhan kestää jotain 3 - 5 vuotta.
Toi mun akku joka on ollut ties kuinka monessa Ladassa kiinni on kestänyt jo keväästä 2001. Merkiltään Exide. Nyt tietysti kun kehumaan pääsi niin on simahtanut...
Akut taisivat olla ennen lujempaa tavaraa.
Sedällä oli saapissa muistaaksensa vuonna -94 ostettu salama-akku.
Viime talvena piti sitten ostaa uusi, kun tahtoi jo pikkupakkasellakin apuvirtaa.
omassa satakympissäkin exide jo vuodesta 2001 ja hyvin pelaa
1200 sportissa exide ollut jo pitkästi yli 10 vuotta (auto oli ajamattomanakin 6vuotta välillä) siinä toki välillä pitää lisävirralla käynnistää mutta jos päivittäin ajaa niin toimii (mutta eipä tule päivittäin ajettua, pitäisikin ladata täyteen kun vein talvilepoon)
110 alkuperäinen akku kesti reilut 3 vuotta nyt on ollut exide akku yli 5 vuotta ja hyvin toimii.
Silloin kun vaihdoin akun ei siinä tullut mitään ongelmia,eikä varmaan pitäisikkään mitään ongelmia siitä hommasta koitua.
Tervehdykset toivottelen.
Ei tule ongelmia akun vaihdosta, kun muistaa:"Irrota ensiksi miinuskenkä ja kiinnitä viimeiseksi miinuskenkä" Sama koskee kaikissa tapauksissa jossa akunjohtoja joudutaan irroittamaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet