Sivu 1/1
Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 21.10.2007 11:07
Kirjoittaja kallekoo
Luin jo tuota "UKK" osiosta noita pikaohjeita miten ladasta puristetaan tehoja ulos sekä vaparina että ahdettuna.
Muutama tarkennuskysymys asian tiimoilta, kun ensi kertaa ajattelin ahtaa.
Eli perus aihioksi vissiin käy tuo 1600 kone, ja kestää kuulemma puolen barin ahdot mukisematta, mikä on jo ihan ok lähtökohta, mutta löytyykö ladaan valmiita pakosarjoja turboa varten, vai joutuuko rakentamaan itse?
Koska lada tulee mulle ihan vaan omaksi leluksi / työmatka autoksi olis kiva ahtaa se. Eli havitella jotain edes hieman tavallisuudesta poikkeavaa.
Mites ahtamisen kannalta, miten jarrut ja muu alusta, mistä ne kannattaa ottaa?
Eli mikä on se tehokkain malli mihin ahdettua 1600:sta ladaa konttorilla verrataan?
Tehosta olikin tuolla jo jotain juttua paljonko sai olla, ajatuksena on ajaa pienillä ahdoilla ensin ja tehdä samalla toista konetta kestämään hiukka enempi.
Onkos jossain ihan jotain päiväkirja tyypistä kertomusta ladan ahtamisesta?
En ainkaan löytänyt...
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 21.10.2007 12:27
Kirjoittaja säätänä
kaikissa takavetoladoissa on samat jarrut eli ei tarvitse laittaa mitään uusia jarru rensseleitä
ja tehokkain takavetomalli on 1700i
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 21.10.2007 13:24
Kirjoittaja SN
Perusaihioiksi parhaita ovat juuri 1600 ja 1700 koneet. 1700 on parempi iskutilavuutensa vuoksi ja lujemman kannen takia. Valmiina saatavista turbopakosarjoista en ole kuullut puhuttavankaan. Jarrut ja alusta kannattanee pitää alkuun aivan vakiona. Ei tarvitse ainakaan leimatessa selvitellä alustamuutoksia samaan syssyyn. Vertailumoottori on kuitenkin sama 1700i oli autossasi mikä alusta tahansa.
Lyön tässä hiukan pitempää tarinaa tiskiin.
Ahtamista varten sinun on hommattava tämäntapaisia osia:
ahdin ja oheislaitteet
*turbo
*öljyn syöttö
*öljyn paluu
*ahtoputket
-veden menot ja paluut
-hukkaportti
-dumppi/by-pass
-ahtopainemittari
ahtoilmanjäähdytin
-mieluiten iso
pakosarja
*laipat turbolle ja kannelle
*putkea ja mutkia
pakoputkisto
*äänenvaimentimet
*putkia ja mutkia
-joustopätkä
-katti
Polttoaineensyöttö ja kipinä
Jos teet kaasarilla
*paineistettu kaasari
-imusarja
-ilmanpuhdistin jos tunnet tarvitsevasi
-vakio kärjetön
Jos teet ruiskulla
*ohjainyksikkö(MegaSquirt on ladailijalle juuri sopiva)
*suuttimet
*jakotukki
*paineensäädin
*polttoaineputket
*polttoainepumppu
*kaasuläppä
*ilman ja veden lämpötila-anturit
-laajakaistalambda
-imusarja
*kärjettömän puolat/jakajat ohjattuna squirtilla.
Pakosarjan laipan voi tehdä pelkästään pakosarjan laippana (vakiotyylinen) tai imu/pakosarjan laippana(tyypillinen viritetyissä). Pakosarjan saa aikaan vaikka normi huonekaluputkesta
Downpipelle on parasta tehdä tilaa perinteiseen tapaan eli leventämällä kardaanitunnelia. Paras paikka joustolle on on vaihteiston kyljessä alas viettävässä suorassa dowenpipen osassa. Jos auto tarvitsee kataly saattorin sille paras paikka on heti pakoputken käännyttyä vaakasuoraan auton alle. Osia saa mukavasti esim. Motonetistä
Öljynsyötön saat näppäräsi haaroittamalla sen öljynpaineanturin liitoksesta. Palikat haaroitukselle saattavat löytyä motonetistäkin, mutta puolivillainenkin hydrauliikkaliike osannee valita liittimet, joilla homma onnistuu. Tulopuolen letkua löytyy myös. itse tyydyin tavalliseen bensa-/öljyletkuun, enkä hankkinut prässättyjä liittimiä ja 200bar paineen kestäviä putkia kuten joillakin on tapana.
Öljynpaluu kannattaa tehdä starttimoottorin alle moottorin kannakkeen takapuolelle siten, että paluuputki ei osu yhdenkään öljypohjan ruuvin kohdalle, jotta öljypohjan avaaminen sujuu edelleen näppärästi.
Itse haaroitin vedentulon turbolle kannesta lämmityslaitteelle lähtevästä putkesta ja veden paluun laitoin lämmityslaitteelta vesipumpulle menevään putkeen.
Itse rakensin ladaani suihkutusjärjestelmän Megasquirt II V3.0-ohjausyksiköllä, jonka tilasin Glensgaragesta. Nykyisin paras vaihtoehto on varmaankin käyttää MicroSquirtia. Polttoaineen menoputkena käytän ladan vakioputkea ja paluuputkeksi lisäsin toisen tavallisen ladan polttoaineputken. Laajakaistalambdana minulla on Innovate LC-2. Paineensäätimet, suuttimet yms. hommasin autopurkaamolta.
Ilmanpuhdistimena käytän johonkin Hiaceen alunperin tarkoitettua pötkälettä johon oli helppo asentaa imuputki.
Coolerin tein pätkäisemällä vanhasta rekan kennosta palan ja hitsailemalla siihen päädyt.
Ensimmäinen suunnitelmissa oleva alustan parannus on kaikkien puslien uusiminen. Seuraava toimenpide on 14" pyörät. Tämän jälkeen voisi katsella pystyykö koria jäykistämään, jotta tukivarsien kiinnityskohdat eivät aivan velttoina heiluisi. Vasta kun nämä on tehty kannattaa mielstäni harkita alustan madaltamista ja ehkä sitäkin ennen kannattaa muuttaa tukivarsien asentoja sopivammaksi.
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 21.10.2007 18:59
Kirjoittaja START
tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 22.10.2007 22:06
Kirjoittaja RuntuHerra
START kirjoitti:tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
joo START on ihan oikeessa... eipä tuossa mitään muuta tuu mieleen., mikä vuosimalli sulla on sit?
aikaa kannattaa joka tapaukseesa varata paljon.

Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 23.10.2007 7:25
Kirjoittaja pappa- igor
RuntuHerra kirjoitti:START kirjoitti:tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
joo START on ihan oikeessa... eipä tuossa mitään muuta tuu mieleen., mikä vuosimalli sulla on sit?
aikaa kannattaa joka tapaukseesa varata paljon.

Ja rahaa

Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 24.10.2007 16:49
Kirjoittaja START
pappa- igor kirjoitti:RuntuHerra kirjoitti:START kirjoitti:tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
joo START on ihan oikeessa... eipä tuossa mitään muuta tuu mieleen., mikä vuosimalli sulla on sit?
aikaa kannattaa joka tapaukseesa varata paljon.

Ja rahaa

ja mahdollisimman paljon
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 2.10.2008 20:03
Kirjoittaja _zheigginen_
oonko nyt tajunnut oikein että jokaisen takavedon 1.2L 2101 nappisilmänkin vertailu moottori on juuri tuo 1700i?
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 2.10.2008 20:15
Kirjoittaja -Kärki
_zheigginen_ kirjoitti:oonko nyt tajunnut oikein että jokaisen takavedon 1.2L 2101 nappisilmänkin vertailu moottori on juuri tuo 1700i?
kyllä..
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 2.10.2008 21:03
Kirjoittaja lada 1200s
Toisinaan 1600, toisinaan 1700.
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 2.10.2008 22:36
Kirjoittaja Joen musikka
...ja oonko tajunnut oikein että topikin aloittaja säikähti oikein kunnolla???

Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 3.10.2008 10:26
Kirjoittaja IlkkaHe
Kyllä
Mitä, eikö se turbo ookkaan ihan bolt on homma

mie luulin ainakin...
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 3.10.2008 10:36
Kirjoittaja Jokari
kallekoo kirjoitti:Koska lada tulee mulle ihan vaan omaksi leluksi / työmatka autoksi olis kiva ahtaa se
Nää ei kyllä istu samaan lauseeseen
Eri asia jos tekee isolla rahalla ja hyvin, mut nää parin markan turbot tunnetusti kestää ajaa pari kierrosta korttelin ympäri, mut ei sillä sit enää töihin pääse...
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 3.10.2008 15:48
Kirjoittaja _zheigginen_
-Kärki kirjoitti:_zheigginen_ kirjoitti:oonko nyt tajunnut oikein että jokaisen takavedon 1.2L 2101 nappisilmänkin vertailu moottori on juuri tuo 1700i?
kyllä..
No nyt on sittemahollisuuksia suuremmille suunitelmille, luulin ite aluksi että se vertailumoottori on toi 1.2

Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Lähetetty: 4.10.2008 6:36
Kirjoittaja START
sitähän tässä ollaan sanottu että vaihtaa eka se isolohkon ja sitten ahtaa
ja parin markankin ahistuksella pääsee töihin, jos työ paikka ei ole kaukana, ja kotimatkallahan se jo sitten leviääkin
