Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Luin jo tuota "UKK" osiosta noita pikaohjeita miten ladasta puristetaan tehoja ulos sekä vaparina että ahdettuna.
Muutama tarkennuskysymys asian tiimoilta, kun ensi kertaa ajattelin ahtaa.
Eli perus aihioksi vissiin käy tuo 1600 kone, ja kestää kuulemma puolen barin ahdot mukisematta, mikä on jo ihan ok lähtökohta, mutta löytyykö ladaan valmiita pakosarjoja turboa varten, vai joutuuko rakentamaan itse?
Koska lada tulee mulle ihan vaan omaksi leluksi / työmatka autoksi olis kiva ahtaa se. Eli havitella jotain edes hieman tavallisuudesta poikkeavaa.
Mites ahtamisen kannalta, miten jarrut ja muu alusta, mistä ne kannattaa ottaa?
Eli mikä on se tehokkain malli mihin ahdettua 1600:sta ladaa konttorilla verrataan?
Tehosta olikin tuolla jo jotain juttua paljonko sai olla, ajatuksena on ajaa pienillä ahdoilla ensin ja tehdä samalla toista konetta kestämään hiukka enempi.
Onkos jossain ihan jotain päiväkirja tyypistä kertomusta ladan ahtamisesta?
En ainkaan löytänyt...
Muutama tarkennuskysymys asian tiimoilta, kun ensi kertaa ajattelin ahtaa.
Eli perus aihioksi vissiin käy tuo 1600 kone, ja kestää kuulemma puolen barin ahdot mukisematta, mikä on jo ihan ok lähtökohta, mutta löytyykö ladaan valmiita pakosarjoja turboa varten, vai joutuuko rakentamaan itse?
Koska lada tulee mulle ihan vaan omaksi leluksi / työmatka autoksi olis kiva ahtaa se. Eli havitella jotain edes hieman tavallisuudesta poikkeavaa.
Mites ahtamisen kannalta, miten jarrut ja muu alusta, mistä ne kannattaa ottaa?
Eli mikä on se tehokkain malli mihin ahdettua 1600:sta ladaa konttorilla verrataan?
Tehosta olikin tuolla jo jotain juttua paljonko sai olla, ajatuksena on ajaa pienillä ahdoilla ensin ja tehdä samalla toista konetta kestämään hiukka enempi.
Onkos jossain ihan jotain päiväkirja tyypistä kertomusta ladan ahtamisesta?
En ainkaan löytänyt...
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
kaikissa takavetoladoissa on samat jarrut eli ei tarvitse laittaa mitään uusia jarru rensseleitä
ja tehokkain takavetomalli on 1700i
ja tehokkain takavetomalli on 1700i
laaborghin on paras
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Perusaihioiksi parhaita ovat juuri 1600 ja 1700 koneet. 1700 on parempi iskutilavuutensa vuoksi ja lujemman kannen takia. Valmiina saatavista turbopakosarjoista en ole kuullut puhuttavankaan. Jarrut ja alusta kannattanee pitää alkuun aivan vakiona. Ei tarvitse ainakaan leimatessa selvitellä alustamuutoksia samaan syssyyn. Vertailumoottori on kuitenkin sama 1700i oli autossasi mikä alusta tahansa.
Lyön tässä hiukan pitempää tarinaa tiskiin.
Ahtamista varten sinun on hommattava tämäntapaisia osia:
ahdin ja oheislaitteet
*turbo
*öljyn syöttö
*öljyn paluu
*ahtoputket
-veden menot ja paluut
-hukkaportti
-dumppi/by-pass
-ahtopainemittari
ahtoilmanjäähdytin
-mieluiten iso
pakosarja
*laipat turbolle ja kannelle
*putkea ja mutkia
pakoputkisto
*äänenvaimentimet
*putkia ja mutkia
-joustopätkä
-katti
Polttoaineensyöttö ja kipinä
Jos teet kaasarilla
*paineistettu kaasari
-imusarja
-ilmanpuhdistin jos tunnet tarvitsevasi
-vakio kärjetön
Jos teet ruiskulla
*ohjainyksikkö(MegaSquirt on ladailijalle juuri sopiva)
*suuttimet
*jakotukki
*paineensäädin
*polttoaineputket
*polttoainepumppu
*kaasuläppä
*ilman ja veden lämpötila-anturit
-laajakaistalambda
-imusarja
*kärjettömän puolat/jakajat ohjattuna squirtilla.
Pakosarjan laipan voi tehdä pelkästään pakosarjan laippana (vakiotyylinen) tai imu/pakosarjan laippana(tyypillinen viritetyissä). Pakosarjan saa aikaan vaikka normi huonekaluputkesta
Downpipelle on parasta tehdä tilaa perinteiseen tapaan eli leventämällä kardaanitunnelia. Paras paikka joustolle on on vaihteiston kyljessä alas viettävässä suorassa dowenpipen osassa. Jos auto tarvitsee kataly saattorin sille paras paikka on heti pakoputken käännyttyä vaakasuoraan auton alle. Osia saa mukavasti esim. Motonetistä
Öljynsyötön saat näppäräsi haaroittamalla sen öljynpaineanturin liitoksesta. Palikat haaroitukselle saattavat löytyä motonetistäkin, mutta puolivillainenkin hydrauliikkaliike osannee valita liittimet, joilla homma onnistuu. Tulopuolen letkua löytyy myös. itse tyydyin tavalliseen bensa-/öljyletkuun, enkä hankkinut prässättyjä liittimiä ja 200bar paineen kestäviä putkia kuten joillakin on tapana.
Öljynpaluu kannattaa tehdä starttimoottorin alle moottorin kannakkeen takapuolelle siten, että paluuputki ei osu yhdenkään öljypohjan ruuvin kohdalle, jotta öljypohjan avaaminen sujuu edelleen näppärästi.
Itse haaroitin vedentulon turbolle kannesta lämmityslaitteelle lähtevästä putkesta ja veden paluun laitoin lämmityslaitteelta vesipumpulle menevään putkeen.
Itse rakensin ladaani suihkutusjärjestelmän Megasquirt II V3.0-ohjausyksiköllä, jonka tilasin Glensgaragesta. Nykyisin paras vaihtoehto on varmaankin käyttää MicroSquirtia. Polttoaineen menoputkena käytän ladan vakioputkea ja paluuputkeksi lisäsin toisen tavallisen ladan polttoaineputken. Laajakaistalambdana minulla on Innovate LC-2. Paineensäätimet, suuttimet yms. hommasin autopurkaamolta.
Ilmanpuhdistimena käytän johonkin Hiaceen alunperin tarkoitettua pötkälettä johon oli helppo asentaa imuputki.
Coolerin tein pätkäisemällä vanhasta rekan kennosta palan ja hitsailemalla siihen päädyt.
Ensimmäinen suunnitelmissa oleva alustan parannus on kaikkien puslien uusiminen. Seuraava toimenpide on 14" pyörät. Tämän jälkeen voisi katsella pystyykö koria jäykistämään, jotta tukivarsien kiinnityskohdat eivät aivan velttoina heiluisi. Vasta kun nämä on tehty kannattaa mielstäni harkita alustan madaltamista ja ehkä sitäkin ennen kannattaa muuttaa tukivarsien asentoja sopivammaksi.
Lyön tässä hiukan pitempää tarinaa tiskiin.
Ahtamista varten sinun on hommattava tämäntapaisia osia:
ahdin ja oheislaitteet
*turbo
*öljyn syöttö
*öljyn paluu
*ahtoputket
-veden menot ja paluut
-hukkaportti
-dumppi/by-pass
-ahtopainemittari
ahtoilmanjäähdytin
-mieluiten iso
pakosarja
*laipat turbolle ja kannelle
*putkea ja mutkia
pakoputkisto
*äänenvaimentimet
*putkia ja mutkia
-joustopätkä
-katti
Polttoaineensyöttö ja kipinä
Jos teet kaasarilla
*paineistettu kaasari
-imusarja
-ilmanpuhdistin jos tunnet tarvitsevasi
-vakio kärjetön
Jos teet ruiskulla
*ohjainyksikkö(MegaSquirt on ladailijalle juuri sopiva)
*suuttimet
*jakotukki
*paineensäädin
*polttoaineputket
*polttoainepumppu
*kaasuläppä
*ilman ja veden lämpötila-anturit
-laajakaistalambda
-imusarja
*kärjettömän puolat/jakajat ohjattuna squirtilla.
Pakosarjan laipan voi tehdä pelkästään pakosarjan laippana (vakiotyylinen) tai imu/pakosarjan laippana(tyypillinen viritetyissä). Pakosarjan saa aikaan vaikka normi huonekaluputkesta
Downpipelle on parasta tehdä tilaa perinteiseen tapaan eli leventämällä kardaanitunnelia. Paras paikka joustolle on on vaihteiston kyljessä alas viettävässä suorassa dowenpipen osassa. Jos auto tarvitsee kataly saattorin sille paras paikka on heti pakoputken käännyttyä vaakasuoraan auton alle. Osia saa mukavasti esim. Motonetistä
Öljynsyötön saat näppäräsi haaroittamalla sen öljynpaineanturin liitoksesta. Palikat haaroitukselle saattavat löytyä motonetistäkin, mutta puolivillainenkin hydrauliikkaliike osannee valita liittimet, joilla homma onnistuu. Tulopuolen letkua löytyy myös. itse tyydyin tavalliseen bensa-/öljyletkuun, enkä hankkinut prässättyjä liittimiä ja 200bar paineen kestäviä putkia kuten joillakin on tapana.
Öljynpaluu kannattaa tehdä starttimoottorin alle moottorin kannakkeen takapuolelle siten, että paluuputki ei osu yhdenkään öljypohjan ruuvin kohdalle, jotta öljypohjan avaaminen sujuu edelleen näppärästi.
Itse haaroitin vedentulon turbolle kannesta lämmityslaitteelle lähtevästä putkesta ja veden paluun laitoin lämmityslaitteelta vesipumpulle menevään putkeen.
Itse rakensin ladaani suihkutusjärjestelmän Megasquirt II V3.0-ohjausyksiköllä, jonka tilasin Glensgaragesta. Nykyisin paras vaihtoehto on varmaankin käyttää MicroSquirtia. Polttoaineen menoputkena käytän ladan vakioputkea ja paluuputkeksi lisäsin toisen tavallisen ladan polttoaineputken. Laajakaistalambdana minulla on Innovate LC-2. Paineensäätimet, suuttimet yms. hommasin autopurkaamolta.
Ilmanpuhdistimena käytän johonkin Hiaceen alunperin tarkoitettua pötkälettä johon oli helppo asentaa imuputki.
Coolerin tein pätkäisemällä vanhasta rekan kennosta palan ja hitsailemalla siihen päädyt.
Ensimmäinen suunnitelmissa oleva alustan parannus on kaikkien puslien uusiminen. Seuraava toimenpide on 14" pyörät. Tämän jälkeen voisi katsella pystyykö koria jäykistämään, jotta tukivarsien kiinnityskohdat eivät aivan velttoina heiluisi. Vasta kun nämä on tehty kannattaa mielstäni harkita alustan madaltamista ja ehkä sitäkin ennen kannattaa muuttaa tukivarsien asentoja sopivammaksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
joo START on ihan oikeessa... eipä tuossa mitään muuta tuu mieleen., mikä vuosimalli sulla on sit?START kirjoitti:tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
aikaa kannattaa joka tapaukseesa varata paljon.

- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Ja rahaaRuntuHerra kirjoitti:joo START on ihan oikeessa... eipä tuossa mitään muuta tuu mieleen., mikä vuosimalli sulla on sit?START kirjoitti:tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
aikaa kannattaa joka tapaukseesa varata paljon.

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
ja mahdollisimman paljonpappa- igor kirjoitti:Ja rahaaRuntuHerra kirjoitti:joo START on ihan oikeessa... eipä tuossa mitään muuta tuu mieleen., mikä vuosimalli sulla on sit?START kirjoitti:tuo ylllä mainittu on ihan hyvä perus tieto paketti mitä tarvitset
jos auto on vanhempi kuin -87 niin et tarvitse kattia
aikaa kannattaa joka tapaukseesa varata paljon.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
oonko nyt tajunnut oikein että jokaisen takavedon 1.2L 2101 nappisilmänkin vertailu moottori on juuri tuo 1700i?
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
_zheigginen_ kirjoitti:oonko nyt tajunnut oikein että jokaisen takavedon 1.2L 2101 nappisilmänkin vertailu moottori on juuri tuo 1700i?
kyllä..
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Toisinaan 1600, toisinaan 1700.
-
- Viestit: 2028
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
...ja oonko tajunnut oikein että topikin aloittaja säikähti oikein kunnolla??? 

2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Kyllä
Mitä, eikö se turbo ookkaan ihan bolt on homma
mie luulin ainakin...

Mitä, eikö se turbo ookkaan ihan bolt on homma

Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
Nää ei kyllä istu samaan lauseeseenkallekoo kirjoitti:Koska lada tulee mulle ihan vaan omaksi leluksi / työmatka autoksi olis kiva ahtaa se

Eri asia jos tekee isolla rahalla ja hyvin, mut nää parin markan turbot tunnetusti kestää ajaa pari kierrosta korttelin ympäri, mut ei sillä sit enää töihin pääse...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
No nyt on sittemahollisuuksia suuremmille suunitelmille, luulin ite aluksi että se vertailumoottori on toi 1.2-Kärki kirjoitti:_zheigginen_ kirjoitti:oonko nyt tajunnut oikein että jokaisen takavedon 1.2L 2101 nappisilmänkin vertailu moottori on juuri tuo 1700i?
kyllä..

- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ladan osto viritys / hauskanpito mielessä
sitähän tässä ollaan sanottu että vaihtaa eka se isolohkon ja sitten ahtaa
ja parin markankin ahistuksella pääsee töihin, jos työ paikka ei ole kaukana, ja kotimatkallahan se jo sitten leviääkin
ja parin markankin ahistuksella pääsee töihin, jos työ paikka ei ole kaukana, ja kotimatkallahan se jo sitten leviääkin

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti