Kolmen Ladan jälkeen allekirjoittanut sortui jälleen Fordin omistajaksi. Kyseessä Ford Orion 1.4 CL vm. 1987. Kaupat tehtiin 14.8.07 Salossa.

Vaikka auto on jo 20v vanha, on sisusta silti modernimman oloinen kuin 11v vanhassa 2107:ssa taikka 9v vanhassa Samarassa. Kuljettajan tilat ovat paremmat kuin 2107:ssa, mutteivät yllä Samara Sedanin tasolle, yli 190cm kuljettaja ei tässä Fordissa viihdy, allekirjoittaneelle tilat ovat juuri ja juuri riittävät. Kaupunkiajossa Ford vie voiton molemmista Ladoista, sillä ohjaus on herkempi kuin edellä mainituissa Ladoissa vaikkei ohjaustehostinta olekkaan.
Kilometrejä autolla on takana 219tkm ja täydellinen huoltokirja löytyy. Ikäisekseen suht vähistä kilometreistä huolimatta löytyi autosta jo ostohetkellä yksi paikkaamista kaipaava reikä vaikka korin yleisilme olikin yllättävän siisti. Myös jokainen kesärengas oli erilainen, talvirenkaat olivat hyvät. Tuulilasissakin on särö, muttei näkökentässä. Ensimmäisen reiän paikattuani suoritin tarkemman tutkimuksen jonka tuloksena paikkauslista olikin hieman pidempi, sillä edellä mainitun lisäksi löytyi 3 uutta reiän alkua. Noh, 240€ auto jossa leimaa 10/08 saakka ei voi olla täydellinen.
Hankookin 175/70/13 kumit joissa pintaa 6-7mm löytyi sopivasti vanteineen 50€:lla.
Fordin CVH koneille tyypillisesti myös tämä yksilö nakuttaa, hydrauliset venttiilin nostimet ovat kuluneet. Toinen CVH ”ominaisuus” vaivaa myös, eli lämpimänä starttaa hieman heikosti, kun kaasupoljinta painaa n. puoleen väliin startatessa hörähtää kone paremmin käyntiin. Kylmänä moinen ominaisuus ei vaivaa. Sinällään hassua että Fordilla on menty kehityksessä taaksepäin, kun vanhemmat 1.3l kenttiläiset koneet eivät moista lämpöhalvausta omaa.
Bensaa palaa keskimäärin 7.5l / 100km joka on varsin kohtuullinen, hepoja löytyy 75. Samaralla tosin pääsi 6l pintaan, 2107 1700i vei kuitenkin n. 9l. Autoon ilmestyi ensimmäisten kolmen viikon aikana yksi vika joka syntyi lukkojarrutuksessa kun edessä oleva auto pysähtyi keskelle risteystä ilman syytä, jatkaen siitä tyytyväisenä eteenpäin. Tällöin oikean puolen takajarrun jarrusylinteri meni jumiin. Jarru oli kokoajan hieman päällä ja bensiinin kulutus nousi 9l / 100km. Uudet jarrusylinterit, jarrukengät ja jarrukenkien asennustarvikkeet irtosivat motonetistä 35€:lla, halvemmalla kuin vastaavat Ladan osat. Uusien osien vaihto ei ollut kummoinenkaan juttu ja nyt jarrut toimivat taas normaalisti. Suureksi yllätykseksi oikean puolen takajarrussa oli toisesta jarrukengästä irronnut hihna kokonaan.
Vakuutusmaksut ovat myös mukavan halvat, ilman bonuksia:
-96 1700i:ssä oli 604€ / 12kk
-98 Samara 1500i:ssä 598€ / 12kk
Tässä 347€ / 12kk
Yhteenvetona voisi todeta että olen ollut tyytyväinen Fordiin kun ottaa hankintahinnan huomioon.