Sivu 1/2

nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 4.9.2007 18:20
Kirjoittaja onte
pitäis vaihtaa vm.79 nappikseen 1600 ladan kone, miten vaihto onnistuu helpoiten? mitä muutoksia tarvii tehä kun menee konttorille? jarrupäivityksiä? kertokaa kaikki oleellinen ja epäoleellinenkin?!

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 4.9.2007 18:44
Kirjoittaja jta
Tää varmaankin selventää montakin noista kysymyksistä.

Konela Todistus

Ja kokeileppas joko käyttää hakua tai sitten selata foorumia muutamia sivuja taakse päin noista teknisistä kysymyksistä tai viritys ja modifiointi osastolta. Tästä on keskusteltu aika paljonkin.

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 4.9.2007 20:47
Kirjoittaja START
nostat vanhan pois ja heität uuden tilalle
ja jos ei ole jarru tehostinta niin sen laitat
sitten marssit konttorille ja katsatat sen

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 20:16
Kirjoittaja onte
onko näissä ladan koneissa (siis 1200 ja 1600) välillä muuta eroa kuin lohko? voiko siis 1600 lohkot ja männät pistää kiinni 1200 alakertaan?

vai tarviiko jotain kaasari muutoksia sun muuta sellasta? onko edes sama kaasari näissä kahdessa koneessa?

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 20:32
Kirjoittaja -jusu-
onte kirjoitti:onko näissä ladan koneissa (siis 1200 ja 1600) välillä muuta eroa kuin lohko? voiko siis 1600 lohkot ja männät pistää kiinni 1200 alakertaan?

vai tarviiko jotain kaasari muutoksia sun muuta sellasta? onko edes sama kaasari näissä kahdessa koneessa?
Kannet pitäs olla samat, siis 1200-1600, niin ainakin joku mulle kerto, mut nyt en ymmärrä tota 1600 lohko ja männät 1200:sen alakertaa? Tarkotat varmaa 1600:sen mäntiä 1200:sen alakertaan vai ? :shock:

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 20:52
Kirjoittaja IlkkaHe
Kannet on ketjukoneissa samat. Imu ja pakosarjat myös. Kaasari taas on eri, ainakin suuttimet, ja mielestäni isommalla kurkulla tuo 1.6 koneen kaasari.

Männät on erit. 1500 ja 1200 männät ja lohko samat, mutta kiertokanget ja kampiakseli eri mitoissa. 1300 ja 1600 männät ja lohko samat, mut kiertari ja kampura erejä.

En ihanvarma ole,, mutta mielestäni 1500 ja 1600 kampura ja kiertokanki on samat, mutta poraus eri. Ja 1200 ja 1300 sama juttu..

Eli yhdistämällä 1200 männät ja 1600 kampuran ja kiertarit, tuloksena on 1500 kone.

Mutta nyt on pää sekasi miettimisestä, niin saattaa olla ihan huuhaata :lol:

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 21:25
Kirjoittaja onte
siis kun mulla on 1200 kone käyntikuntonen ja 1600 kone osina (ei kaikkia osia et sais käymään) niin saisiko noista kahdesta koottua yhden käyvän 1.6 koneen?

Lähetetty: 9.9.2007 21:26
Kirjoittaja Jusu
Ei ainakaan 1200 lohkoon.

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 21:31
Kirjoittaja Pallokorva
IlkkaHe kirjoitti:Kannet on ketjukoneissa samat. Imu ja pakosarjat myös. Kaasari taas on eri, ainakin suuttimet, ja mielestäni isommalla kurkulla tuo 1.6 koneen kaasari.

Männät on erit. 1500 ja 1200 männät ja lohko samat, mutta kiertokanget ja kampiakseli eri mitoissa. 1300 ja 1600 männät ja lohko samat, mut kiertari ja kampura erejä.

En ihanvarma ole,, mutta mielestäni 1500 ja 1600 kampura ja kiertokanki on samat, mutta poraus eri. Ja 1200 ja 1300 sama juttu..

Eli yhdistämällä 1200 männät ja 1600 kampuran ja kiertarit, tuloksena on 1500 kone.

Mutta nyt on pää sekasi miettimisestä, niin saattaa olla ihan huuhaata :lol:
Edellä kirjoitetussa tekstissä ei oikeastaan mikään pidä paikkaansa.

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 21:43
Kirjoittaja -jusu-
1200:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1300:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm
1500:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1600:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 22:10
Kirjoittaja onte
siis... mulla on porattu 1600 lohko, uudet männät, kevennetytkammet, kampura ja alakerta josta pitäis saada rakennettua ehjä kone johon tulee vielä turbo joten sille pohjalle konetta pitäis alkaa rakentaa.
alakerrasta puuttuu osia puuttuu osia joten ei saa kasaan, niin sopiiko vakio 1200 koneen alakerran osat tohon settiin? entäs sitten nokka? onko samat 1200 kuin 1600?

Lähetetty: 9.9.2007 22:26
Kirjoittaja Jusu
Siis alakertahan on käsittääkseni yleensä lohko kaikkine sisuskaluineen... :?
Jos sinulla nyt on siis 1600 lohko ja siihen männät, kammet ja kampura, niin mitä osia siitä vielä puuttuu?
Laakeripukit? Vauhtipyörä? Apuakseli? Öljypumppu? Öljypohja?

Kansihan on jo luku erikseen. Sen voi kyllä ottaa tuosta 1200:sta mutta jotain mulkkausta sillekin kannattanee tehdä jos siihen on kerran turbo tulossa.

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 9.9.2007 22:36
Kirjoittaja Pallokorva
-jusu- kirjoitti:1200:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1300:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm
1500:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1600:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm

Tuohon kun vielä yhdistää lohkojen korkeuserot sekä mäntien amme vaiko venttiilikolojen erot niin aletaan jo päästä kartalle noiden koneiden erojen suhteen.

Kaikkihan sen tietää että kiertokanget on ihan samat 1.2-1.6 koneiden välillä eli jos isku jatkuu pitää lohkon kasvaa johonkin suuntaan. Mikähän tuo suunta mahtaa olla?

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 10.9.2007 11:24
Kirjoittaja IlkkaHe
Siinähän sen näki, että meikä puhu taas pelkkää p*askaa :lol:

Noh, kuitenki jostain sain päähäni kun nuissa nuo poraus ja isku on osassa sama, et ois samat vermeet, mutta ei :? :shock:

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Lähetetty: 24.9.2007 23:13
Kirjoittaja materox
ite huomasin sen että kun vaihdoin koneen 1200->1600 niin konepelti ottaa kiinni ilmanputsariin ja kolisee, mutta helppo korjata kun hakkaa vasaralla peltiä vähän läjään. 8)