nappiksen koneen vaihto?!?!

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
onte

nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja onte »

pitäis vaihtaa vm.79 nappikseen 1600 ladan kone, miten vaihto onnistuu helpoiten? mitä muutoksia tarvii tehä kun menee konttorille? jarrupäivityksiä? kertokaa kaikki oleellinen ja epäoleellinenkin?!
Avatar
jta
Viestit: 4434
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja jta »

Tää varmaankin selventää montakin noista kysymyksistä.

Konela Todistus

Ja kokeileppas joko käyttää hakua tai sitten selata foorumia muutamia sivuja taakse päin noista teknisistä kysymyksistä tai viritys ja modifiointi osastolta. Tästä on keskusteltu aika paljonkin.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja START »

nostat vanhan pois ja heität uuden tilalle
ja jos ei ole jarru tehostinta niin sen laitat
sitten marssit konttorille ja katsatat sen
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
onte

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja onte »

onko näissä ladan koneissa (siis 1200 ja 1600) välillä muuta eroa kuin lohko? voiko siis 1600 lohkot ja männät pistää kiinni 1200 alakertaan?

vai tarviiko jotain kaasari muutoksia sun muuta sellasta? onko edes sama kaasari näissä kahdessa koneessa?
-jusu-
Viestit: 125
Liittynyt: 3.9.2006 19:58
Paikkakunta: Virrat

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

onte kirjoitti:onko näissä ladan koneissa (siis 1200 ja 1600) välillä muuta eroa kuin lohko? voiko siis 1600 lohkot ja männät pistää kiinni 1200 alakertaan?

vai tarviiko jotain kaasari muutoksia sun muuta sellasta? onko edes sama kaasari näissä kahdessa koneessa?
Kannet pitäs olla samat, siis 1200-1600, niin ainakin joku mulle kerto, mut nyt en ymmärrä tota 1600 lohko ja männät 1200:sen alakertaa? Tarkotat varmaa 1600:sen mäntiä 1200:sen alakertaan vai ? :shock:
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Kannet on ketjukoneissa samat. Imu ja pakosarjat myös. Kaasari taas on eri, ainakin suuttimet, ja mielestäni isommalla kurkulla tuo 1.6 koneen kaasari.

Männät on erit. 1500 ja 1200 männät ja lohko samat, mutta kiertokanget ja kampiakseli eri mitoissa. 1300 ja 1600 männät ja lohko samat, mut kiertari ja kampura erejä.

En ihanvarma ole,, mutta mielestäni 1500 ja 1600 kampura ja kiertokanki on samat, mutta poraus eri. Ja 1200 ja 1300 sama juttu..

Eli yhdistämällä 1200 männät ja 1600 kampuran ja kiertarit, tuloksena on 1500 kone.

Mutta nyt on pää sekasi miettimisestä, niin saattaa olla ihan huuhaata :lol:
onte

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja onte »

siis kun mulla on 1200 kone käyntikuntonen ja 1600 kone osina (ei kaikkia osia et sais käymään) niin saisiko noista kahdesta koottua yhden käyvän 1.6 koneen?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ei ainakaan 1200 lohkoon.
Pallokorva

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja Pallokorva »

IlkkaHe kirjoitti:Kannet on ketjukoneissa samat. Imu ja pakosarjat myös. Kaasari taas on eri, ainakin suuttimet, ja mielestäni isommalla kurkulla tuo 1.6 koneen kaasari.

Männät on erit. 1500 ja 1200 männät ja lohko samat, mutta kiertokanget ja kampiakseli eri mitoissa. 1300 ja 1600 männät ja lohko samat, mut kiertari ja kampura erejä.

En ihanvarma ole,, mutta mielestäni 1500 ja 1600 kampura ja kiertokanki on samat, mutta poraus eri. Ja 1200 ja 1300 sama juttu..

Eli yhdistämällä 1200 männät ja 1600 kampuran ja kiertarit, tuloksena on 1500 kone.

Mutta nyt on pää sekasi miettimisestä, niin saattaa olla ihan huuhaata :lol:
Edellä kirjoitetussa tekstissä ei oikeastaan mikään pidä paikkaansa.
-jusu-
Viestit: 125
Liittynyt: 3.9.2006 19:58
Paikkakunta: Virrat

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

1200:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1300:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm
1500:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1600:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm
onte

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja onte »

siis... mulla on porattu 1600 lohko, uudet männät, kevennetytkammet, kampura ja alakerta josta pitäis saada rakennettua ehjä kone johon tulee vielä turbo joten sille pohjalle konetta pitäis alkaa rakentaa.
alakerrasta puuttuu osia puuttuu osia joten ei saa kasaan, niin sopiiko vakio 1200 koneen alakerran osat tohon settiin? entäs sitten nokka? onko samat 1200 kuin 1600?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Siis alakertahan on käsittääkseni yleensä lohko kaikkine sisuskaluineen... :?
Jos sinulla nyt on siis 1600 lohko ja siihen männät, kammet ja kampura, niin mitä osia siitä vielä puuttuu?
Laakeripukit? Vauhtipyörä? Apuakseli? Öljypumppu? Öljypohja?

Kansihan on jo luku erikseen. Sen voi kyllä ottaa tuosta 1200:sta mutta jotain mulkkausta sillekin kannattanee tehdä jos siihen on kerran turbo tulossa.
Pallokorva

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja Pallokorva »

-jusu- kirjoitti:1200:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1300:sen Iskunpituus: 66 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm
1500:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 76 mm
1600:sen Iskunpituus: 80 mm, Sylinterin halkaisija: 79 mm

Tuohon kun vielä yhdistää lohkojen korkeuserot sekä mäntien amme vaiko venttiilikolojen erot niin aletaan jo päästä kartalle noiden koneiden erojen suhteen.

Kaikkihan sen tietää että kiertokanget on ihan samat 1.2-1.6 koneiden välillä eli jos isku jatkuu pitää lohkon kasvaa johonkin suuntaan. Mikähän tuo suunta mahtaa olla?
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Siinähän sen näki, että meikä puhu taas pelkkää p*askaa :lol:

Noh, kuitenki jostain sain päähäni kun nuissa nuo poraus ja isku on osassa sama, et ois samat vermeet, mutta ei :? :shock:
materox

Re: nappiksen koneen vaihto?!?!

Viesti Kirjoittaja materox »

ite huomasin sen että kun vaihdoin koneen 1200->1600 niin konepelti ottaa kiinni ilmanputsariin ja kolisee, mutta helppo korjata kun hakkaa vasaralla peltiä vähän läjään. 8)
Vastaa Viestiin