110 etupyöränlaakerin vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

110 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Olisko jollain vinkkejä ko hommaan, tuntuu olevan aika reippaasti
välystä laakerissa. Tarvitaanko laakerin painamisessa esim prässiä?
Käykö sama laakeri mikä on samarassa?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Laakeri sama kuin Samarassa. Prässistä suuri hyöty, muuten kova moskatyö. Lämmön käyttö auttaa varsinkin uuden laakerin asennuksessa (laakeripesän lämmitys ennen asennusta).

Laakerin molemmin puolin lukkorengas. Laakeri irtoaa muistaakseni vain toiseen suuntaan (ulospäin).

Merkitse pyörän sivukallistuman säätöruuvin asento ennen irrotusta. Siten saat sivukallistuman helposti samaksi kuin ennen.

(Sivukallistuma säädetään olka-akselin ylemmän kiinnitysruuvin epäkeskolla.)

Oma kokemukseni on, että pyöränlaakeri kestää normaalisti koko auton käyttöiän, jollei mitään erikoista satu.

Itselläni menivät kerran Samaran etupyöränlaakerit jarrujen laahaamisen aiheuttaman kuumenemisen vuoksi.

Menestystä

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 22.8.2007 11:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: 110 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Joo, kiitos tiedoista. Saattaa tuo prässi kuitenkin jostain
löytyä käyttöön.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos ei ole omaa prässiä, voi homman tietysti hoitaa "pajalla" viemällä irrotetut pyörännavat ja laakerit mukana. Reiluilla "kahvirahoilla" luulisi laakereiden irrottuvan ja kiinnittyvän.

Irto-osat eivät kauan "prässissä tuhise", jos vielä löytyy sopivat välipalat heti. Irrotus/kiinnitysvoimakaan ei ole kovin suuri, mutta tukevallakaan ruuvipenkillä en hommaan ryhtyisi kuin pakosta.

Huomaa, että täydensin edellistä viestiäni tässä välissä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: 110 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Hydrostaattisen prässin voi myös tilapäisesti improvisoida pullotunkista, romuista ja sopivankokoisista isoista hylsyistä

Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pätevä systeemi, joskus aikoinaan veljen kanssa rakenneltiin aika vastaava laite (hieman leveämpi), jolla puristettu myös mm. paljon renkaita vanteilta alas.

Biltema muuten myy tällaista 5T tunkkipuristinta, siitä joutuu kyllä jo maksamaan lähes wanhan tonnin (149e).
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/15_834iso.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: 110 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Bilteman vehje olis varmaan ihan ok peli jos löytyis myöhempääkin
käyttöä
Vastaa Viestiin