Vilkuiltiinpa Ladojenikin rengastuksia. Naapuri viisasi minua vanteiden kokojen ja muiden teknisten tietojen lukemisessa. Huomattiin: Melberin ovaaleihin eivät 155levyiset kumit sovikaan. Minulla oli tuossa TEINIssä ovaalit ja todella kalliit Nokialaiset 155kumit ostettaessa. Olin niistä hyvin ylpeä.
Kun tarkemmin ajattelin, ne tuntuvat välillä vähän nuljakkeilta. Epäilin rengaspaineita. Rengastus olikin väärä vannekokoon nähden.
Kysymyksiä:
Onko olemassa Ladan peltivanteita, jotka ovat eri kokoisia?
Mihin velivenäläinen on piilottanut vanteiden tekniset koodit? Onko niitä ollenkaan?
Onko vanhoissa 1200Ladoissa kapeammille renkaille tarkoitetut peltivanteet kuin uudemmissa?
Olen nähnyt Ladan peltivanteita niin soikeilla kuin pyöreilläkin aukoilla. Joissakin näyttäisi olevan ulokkeet pienen pölykapselin kiinnittämiseen tai niiden kiiltävien pölykapselien yleensä.
Voiko noista jäähdytysaukoista tai noista kiinnikevaluista päätellä vanteen kokoa?
Huomaa kyllä miten mukavalta nuo NEITIn 175 tuntuvat niissä MelbergOvaaleissa mukavilta. Ne on pehmeät ajaa. NEITI taas on terävä kuten kerroin. Rengastin taannoin peltivanteille 155, mutten muista niiden tuntumaa.
Kertokaas joku Tietäjä näistä hommista. Olen tosiaan nähnyt ja minulla itsellänikin taitaa olla ainakin 3 eri näköisiä peltivanteita. 2 erilaista pyöreäaukkoista ja 1 soikea-aukkoista.