Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
Samara 1.5i vm.2000
Sammuu tyhjäkäynnillä.
Tänään yhtäkkiä samarani joka on pelannut 2 vuotta aivan ok, ei meinannut millään käynnistyä puolen tunnin tauon jälkeen kun välillä kävin asioilla. Sen jälkeen kun sain sen juuri ja juuri käymään niin pääsin kotiin pitämällä "väkisin" kaasulla kierrokset tuolla 2000 pinnassa aina valoissakin seisahtuessa. Jos päästää kaasun, sammuu heti. "Check Engine" valo palaa myös. Ajossa kulkee normaalisti.
Lueskelin forumia taaksepäin ja listasin ainakin seuraavat vikaehdotukset aiemmista teksteistä.
1. Kaasuläpän asentotunnistin
2. Ilmamäärämittari (onko sama kuin "ilmamassamittari/anturi"?)
3. "...siinä on tulipellissä sellainen yksikkö joka haistelee alipainetta. Tarkasta alipaineletkut ja niiden vuotamattomuus. Vuotaa jostain ylimääräistä happea, imusarja ja sen läheisyys, alipaineletkut yms. ... "
4. "..kuulostaa liian alhaiselta bensanpaineelta"
5. Bensiinisuodin tukossa (ei tarkistettu)
6. Ilmapuhdistin tukossa (tarkistin = puhdas)
7. Tulpat huonot (vaihdettu syksyllä ja sen jälkeen ei juuri mitään ajettu, muutama tuhat km)
Että jotakin näistäkö joku viisas ehdottais?
Joku mainitsi vielä bensiinin "höyrylukosta" joka kuumana päivänä voi tulla!!!...
Sitten lueskelin vikakoodeista, milläs niitä luetaan, oliko jossain ohje vai onko delta-auto/korjaamohommia?
t.pekka
ps. taidan viedä sovinnolla korjaamoon?
Sammuu tyhjäkäynnillä.
Tänään yhtäkkiä samarani joka on pelannut 2 vuotta aivan ok, ei meinannut millään käynnistyä puolen tunnin tauon jälkeen kun välillä kävin asioilla. Sen jälkeen kun sain sen juuri ja juuri käymään niin pääsin kotiin pitämällä "väkisin" kaasulla kierrokset tuolla 2000 pinnassa aina valoissakin seisahtuessa. Jos päästää kaasun, sammuu heti. "Check Engine" valo palaa myös. Ajossa kulkee normaalisti.
Lueskelin forumia taaksepäin ja listasin ainakin seuraavat vikaehdotukset aiemmista teksteistä.
1. Kaasuläpän asentotunnistin
2. Ilmamäärämittari (onko sama kuin "ilmamassamittari/anturi"?)
3. "...siinä on tulipellissä sellainen yksikkö joka haistelee alipainetta. Tarkasta alipaineletkut ja niiden vuotamattomuus. Vuotaa jostain ylimääräistä happea, imusarja ja sen läheisyys, alipaineletkut yms. ... "
4. "..kuulostaa liian alhaiselta bensanpaineelta"
5. Bensiinisuodin tukossa (ei tarkistettu)
6. Ilmapuhdistin tukossa (tarkistin = puhdas)
7. Tulpat huonot (vaihdettu syksyllä ja sen jälkeen ei juuri mitään ajettu, muutama tuhat km)
Että jotakin näistäkö joku viisas ehdottais?
Joku mainitsi vielä bensiinin "höyrylukosta" joka kuumana päivänä voi tulla!!!...
Sitten lueskelin vikakoodeista, milläs niitä luetaan, oliko jossain ohje vai onko delta-auto/korjaamohommia?
t.pekka
ps. taidan viedä sovinnolla korjaamoon?
Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
olisiko nämä tuohon sopivat ohjeet?Pekka_tku kirjoitti: Sitten lueskelin vikakoodeista, milläs niitä luetaan, oliko jossain ohje vai onko delta-auto/korjaamohommia?
http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit.jpg
http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit2.jpg
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
noi ei käy, kun mielestäni Samaran ruiskussa on diagnoosiliittimessä koskettimet eri paikassa ku tossa takavedossa ja tää saattaa olla jo Bosch ruisku kun on 2000 malli ja rikki.pressa kirjoitti:olisiko nämä tuohon sopivat ohjeet?Pekka_tku kirjoitti: Sitten lueskelin vikakoodeista, milläs niitä luetaan, oliko jossain ohje vai onko delta-auto/korjaamohommia?
http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit.jpg
http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit2.jpg
yhtä tollasta boschilaista kateltiin vikakoodia samasta oireesta, koodia ei löytynyt, eli vian pitää olla mekaaninen. Toisaalta jos CE palaa niin jotain se herjaa (ehkä sit vaan väärää seosta, joka johtuu mekaanisesta viasta). Anturien viat selviää joko vaihtelemalla ehjiä tilalle ja kokeilemalla koska toimii tai kattomalla koodit (näin ne kai deltassakin aina tekee). vika voi olla myös sytytyskaapeleissa tai puolassa (tyypillisiä vikoja) niistä ei välttämättä tule mitään vikakoodia.

Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
anopin eurosamarassa -98 ainakin näillä eväillä sai kooditLada-Jussi kirjoitti: noi ei käy, kun mielestäni Samaran ruiskussa on diagnoosiliittimessä koskettimet eri paikassa ku tossa takavedossa ja tää saattaa olla jo Bosch ruisku kun on 2000 malli ja rikki.
mutta en tosiaankaan tiedä mikä järjestelmä kyseisessä autossa on
voisikohan omistaja kertoa??
Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
Tervet aan kaikille,
Täytyypä vaikka huomenna perehtyä asiaan tarkemmin. Mistäs sen näkee, ohjekirjasta vai pitääkö kurkkia konepellin alle? Siis ymmärtääkseni ruiskun malli olisi kyseessä? Jotta onko Bosh-merkkinen? Onko turussa ladakerhoa jonne voi mennä keskustelemaan?
t.pekka.
Täytyypä vaikka huomenna perehtyä asiaan tarkemmin. Mistäs sen näkee, ohjekirjasta vai pitääkö kurkkia konepellin alle? Siis ymmärtääkseni ruiskun malli olisi kyseessä? Jotta onko Bosh-merkkinen? Onko turussa ladakerhoa jonne voi mennä keskustelemaan?
t.pekka.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
ruisku vaihtui juuri 2000 vuonna GM -> Bosch, katso tyyppikilven alareunasta variaatio ja varustekoodit
Bosch = 020 110 tai 020 138
GM = 20 138
tai sitten ilmamassamittarin ulkonäöstä tunnistaa, jos on kokonaan musta pyöreämpi ja soikealla liiitimellä -> Bosch
osittain metallinen, kulmikkaampi ja suora liitin -> GM
voi olla että muistan noi navat väärin, enkä ehtinyt/jaksanut tarkistaa, että oliko samat kuin tossa takavedossa.
Bosch = 020 110 tai 020 138
GM = 20 138
tai sitten ilmamassamittarin ulkonäöstä tunnistaa, jos on kokonaan musta pyöreämpi ja soikealla liiitimellä -> Bosch
osittain metallinen, kulmikkaampi ja suora liitin -> GM
voi olla että muistan noi navat väärin, enkä ehtinyt/jaksanut tarkistaa, että oliko samat kuin tossa takavedossa.

Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
Jaha, kävin ihmettelemässä ruiskua. Tyyppikilvessä oli koodi 20138 eikä siis 020110 tia 020138. Eli olisi GM sitten kuitenkin? Siinä oli 2 mötikkää, ylempi ja alempi. Ylemmässä oli 3 piuhaa ja alemmassa 4. Alemmassa oli kuitenkin soikea liitin. Molemmat anturit olivat metallipohjaisia joissa on musta muovinen kuppi päällä johon liittimet liittyvät.
Mitään irrallisia piuhoja tai letkuja ei näkynyt. Letkut ovat siistin näköiset ja puhtaat, vuotoja ei näkynyt päällepäin. Kone on puhdas ja pesty. Kokeilin käymään, ei lähde. Paitsi jos pumppaa kaasua ahkerasti. Sammuu heti jos päästää kaasun. Eli sama peli kuin eilen. Kokeilin vain kun on kone viileä että jos jotain vaikuttaa. Ja kuten sanoin vika tuli aivan yllättäen.
T.pekka.
Mitään irrallisia piuhoja tai letkuja ei näkynyt. Letkut ovat siistin näköiset ja puhtaat, vuotoja ei näkynyt päällepäin. Kone on puhdas ja pesty. Kokeilin käymään, ei lähde. Paitsi jos pumppaa kaasua ahkerasti. Sammuu heti jos päästää kaasun. Eli sama peli kuin eilen. Kokeilin vain kun on kone viileä että jos jotain vaikuttaa. Ja kuten sanoin vika tuli aivan yllättäen.
T.pekka.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
GM se sit varmaan on, eli koodia voisi kattoa lada infon ohjeen mukaan, se on helpoin tehdä, mutta GM:n koodisto on aika pieni, että aina sillä ei pääse selville.

Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
Kokeile tuleeko suutintukin, siis alumiinilistan jossa polttoainesuuttimet ovat kiinni moottorin päällä, päässä olevasta liittimimestä bensaa kun painaa keskellä olevaa tappia. Pitäisi lentää kaaressa jos bensanpaineet on kunnossa.
Anturit on yksinkertaista käydä nopeasti nyppäämällä johtoliitin irti vuoron perään. Virrat kannattaa ehkä katkaista ennen kuin irroittaa mitään, ja sitten koittaa käymään.
Yksikään anturi ei estä auton käyntiä puuttuessaa, mutta rikkoutuessaan voi estää.
Tyhjäkäynnin säätömoottori on kanssa mahdollinen vikapaikka, sen vikadiagnostiikkaan en ole perehtynyt, mutta sen voi ehkä irroittaa kokonaan ja kokeilla mitä auto sitten tekee.
Mutta jos tuntee itsentä epävarmaksi eikä huvita perehtyä syvällisemmin autotekniikkaan niin korjaamoon vaan huijattavaksi. Voi kuitenkin tulla halvemmaksi kuin rikkoa mitään.
Anturit on yksinkertaista käydä nopeasti nyppäämällä johtoliitin irti vuoron perään. Virrat kannattaa ehkä katkaista ennen kuin irroittaa mitään, ja sitten koittaa käymään.
Yksikään anturi ei estä auton käyntiä puuttuessaa, mutta rikkoutuessaan voi estää.
Tyhjäkäynnin säätömoottori on kanssa mahdollinen vikapaikka, sen vikadiagnostiikkaan en ole perehtynyt, mutta sen voi ehkä irroittaa kokonaan ja kokeilla mitä auto sitten tekee.
Mutta jos tuntee itsentä epävarmaksi eikä huvita perehtyä syvällisemmin autotekniikkaan niin korjaamoon vaan huijattavaksi. Voi kuitenkin tulla halvemmaksi kuin rikkoa mitään.
Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
No hei rotsi4,
Tossa puolen kossun kumarassa kävin kokeilemassa ohjeitasi. Alumiinilistan l."suutintukin" löysin, -eli sen jossa suuttimet ovat kiinni-, mutten mitään liitintä sen päästä jota painaa. Kuitenkin siinä on edestä katsoen vasemmalla puolella muovinen kädellä väännettävä ruuvi jonka avasin ja jonka sisällä oli jokin nesteputken pää. Sieltä ei tullu mitään moottorin ollessa käymättä. Laitoin sen takaisin kiinni.
Sitten nyppäsin ilman virtaa alemman anturin (4-johtimisen) liittimen irti. Kokeilin käymään, ja lähti, mutta erittäin vaikeasti ja tyhjäkäyntikierrokset olivat noin 100- 200, eli juuri ja juuri kävi. Sitten sammutin moottorin, laitoin liittimen takaisin ja menin ja kokeilin käynnistystä uudelleen. Nyt käynnistyi aivan normaalisti, eli otti ensin noin 1200-1300 kierrosta ja jonkin ajan päästä laski noin 700 kierrokseen. Olisiko ollut kosketushäiriö liittimen nastoissa?
Ylempää liitintä en sitten enää edes kokeillut. Voiko olla mahdollista että se olisi näin helpolla tullut kuntoon? Ja jos niin niin kiitos neuvoista, suihkutan jotain crc:tä liittimiin.
t.pekka.
Tossa puolen kossun kumarassa kävin kokeilemassa ohjeitasi. Alumiinilistan l."suutintukin" löysin, -eli sen jossa suuttimet ovat kiinni-, mutten mitään liitintä sen päästä jota painaa. Kuitenkin siinä on edestä katsoen vasemmalla puolella muovinen kädellä väännettävä ruuvi jonka avasin ja jonka sisällä oli jokin nesteputken pää. Sieltä ei tullu mitään moottorin ollessa käymättä. Laitoin sen takaisin kiinni.
Sitten nyppäsin ilman virtaa alemman anturin (4-johtimisen) liittimen irti. Kokeilin käymään, ja lähti, mutta erittäin vaikeasti ja tyhjäkäyntikierrokset olivat noin 100- 200, eli juuri ja juuri kävi. Sitten sammutin moottorin, laitoin liittimen takaisin ja menin ja kokeilin käynnistystä uudelleen. Nyt käynnistyi aivan normaalisti, eli otti ensin noin 1200-1300 kierrosta ja jonkin ajan päästä laski noin 700 kierrokseen. Olisiko ollut kosketushäiriö liittimen nastoissa?
Ylempää liitintä en sitten enää edes kokeillut. Voiko olla mahdollista että se olisi näin helpolla tullut kuntoon? Ja jos niin niin kiitos neuvoista, suihkutan jotain crc:tä liittimiin.
t.pekka.
Re: Tyhjäkäynti hävisi, samara 1.5i vm2000
Lada tuntuu olevan tavallista herkempi noille kosketushäiriöille. Kannattaa muutaman kerran vuodessa nyppiä noi töpselit irti ja putsata, hyviä crc-tyyppisiä sumutteita käyttämällä. Satakympissä itsellä irrotin jonkun kerran tyhjäkäyntimoottorin, putsailin kääntelin karasta sormillani, hyvin toimi. 110:n tyhjäkäyntimoottori toisella puolella kun kaasuvaijeri, samassa karassa kiinni, parilla ruuvilla...
warre 353w sedan,