Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ompas tuossa tullut nyt useamman takapotkun jäähdytysjärjestelmiin tutustuttua. Tuo oma TIINE odottelee sitä syylärin ylävesiliitoksen juottamista. 2104 2107 koneella tuli pestyä, vaihdeltua kuumavesiletkut kylmävesiletkujen tilalle omille paikoilleen. Yhtä 2104 1500cc rassasin ja kirjoitinkin tossa siitä. Nyt kuulemma toimii.

Tänään värkkäydyin velipojan 2107 1600 SL kanssa. Syyläri ei kuumennut. Velipoika vaan oli pitkään valitellut lehtan toimimattomuutta. No minähän (upeaa!) osasin kokeilla lehtan ihan tosta vaan. Toimi. Vika termostaatissako? Pari vuotta sitten se oli vaihdettu. Kattilakokeilu. Toimii. Missä sitten vika? Ilmalukko? Täytettiin järjestelmä alkuperäisen ohjekirjan neuvojen mukaan. Ei pelaa. Mitä ihmettä?

Velipojalle TEINI ja hänet kumppaninsa kanssa kotiin. Rauhassa käyttelemään konetta kuumaksi. Lämmityslaitteen venttiilin räpellystä. Velipoika oli jäähdytellyt konetta lämppärillä. Venttiili siis aina auki. Survoin venttiiliä kiinni ja annoin olla. Kone kävi. Lämppäri auki ja ilmanputsari talviasennolle. Johan alkoi pulputtaa vaan ei lämmöt meinanneet nousta millään. Kone rupsutti ja syyläri höyrysi. Lämppäri kiinni. No hiljalleen alkoi lämpöä tulla koneeseen. Ja kohta hurahti lehta iloisesti hetkeksi käymään. Nesteet saatiin tasattua. Lämmöt pysyivät hyvinä.

Kysymys: Onkohan noissa vapaasti imevissä koneissa korkeammat lämpötilat kuin ruiskuissa vai onko niiden moottorinlämpömittari vaan toleranssien rajoissa näytöltään erilainen kuin ruiskuissa? Kaikissa tapaamissani ruiskuissa mittari näyttää paljon vähemmän kun lehta jo lähtee käyntiin.

Toinen kysymys: Oletteko kukaan saaneet jäähdytysjärjestelmän ilmalukkoa siirtymään syyläristä lämmityslaitteen puolelle tehdessänne näitä jäähdytysremontteja? Minulle taisi tuon 1600SL kanssa käydä niin. Lämppäri toimi ennen räpellystäni, muttei sen jälkeen. Vai olisiko juuttunut hana tehnyt tepposet ja juuttunut kiinniasentoon jatkuvan aukiasennon sijaan?

Kertokaas kokemuksista ellette ole jo kyllästyneet kertomaan tuollaisista juttusista. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kysymys: Onkohan noissa vapaasti imevissä koneissa korkeammat lämpötilat kuin ruiskuissa vai onko niiden moottorinlämpömittari vaan toleranssien rajoissa näytöltään erilainen kuin ruiskuissa? Kaikissa tapaamissani ruiskuissa mittari näyttää paljon vähemmän kun lehta jo lähtee käyntiin.
Moottorin lämpömittarit ja mittarinanturit on samat sekä kaasutinkoneissa että ruiskuissa, mutta flektin ohjaus erilainen.
Kaasutinmallissahan flekti kytkeytyy jäähdyttimen alareunaan sijoitetun anturin toimesta jolloin se toimii vasta kun riittävän kuuma vesi on ehtinyt sinne asti.
Ruiskussa ohjaus taas tapahtuu sillä ylävesiletkun tunnistimen perusteella, joka haistaa kannesta tulevan veden lämpötilaa. Lämpötila kohoaa siinä kohtaa varmasti aikaisemmin kuin syylärin alakulmassa. :idea:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Toinen kysymys: Oletteko kukaan saaneet jäähdytysjärjestelmän ilmalukkoa siirtymään syyläristä lämmityslaitteen puolelle tehdessänne näitä jäähdytysremontteja?
Minä en ainakaan ole, sillä en koskaan ole onnistunut alunperinkään saamaan minkäänlaista ilmalukkoa aikaiseksi. :shock: Ilmeisesti täytän järjestelmän jotenkin "väärin"...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Oletteko onnistuneet täyttämään järjestelmän vain siten, että kaikki osat tyhjennyksen jälkeen kiinni ja normaali nesteen lisäys ensin syylärin korkin kautta ja sitten paisunta täyteen?

Naapurin MersuMies kertoi, että vanhemmissa autoissa ilmalukon estäminen oli tärkeää. Aina oli annettava järjestelmän täyttyä siten, että jostain läheltä termostaattia oli letku irti ja kun se tulvi se laitettiin kiinni ja täytettiin loput. Lämmityslaitteen kennon venttiili oli pidettävä myöskin auki. Näin LadaKorjausOpaskin neuvoo.

PS: Mersuissa on kuulemma termostaatin yläpuolella ilmausruuvi jolla homma hoituu. Uusista autoista emme keskustelleetkaan. Puhuttiin näistä oikeista autoista.

Lopulta se lämppärikin on alkanut tuossa 1600SL toimimaan. Homma siis hoitui hyvin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Oletteko onnistuneet täyttämään järjestelmän vain siten, että kaikki osat tyhjennyksen jälkeen kiinni ja normaali nesteen lisäys ensin syylärin korkin kautta ja sitten paisunta täyteen?
Juurikin näin ja lämppärinhana auki asennossa, niin kuin olikin mainittuna tekstissä. Kone lämpimäksi, että flekti pyörii ja tarkastanut, että tulee lämmintä ilmaa sisälle.... Aina on lähtenyt pelittää niin kuin pitää. :roll:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kuten yllä, tosin minulla on ollut tapana käyttää moottori lämpimäksi ilman syylärinkorkkia jolloin nestettä on hyvä lisätä lämmityskäytön aikana sitä mukaa kun sitä koneeseen vajuu ja koska järjestelmässä ei ole painetta, viimeistään termostaatin auettua loputkin ilmat ajautuu korkista pihalle. :arrow:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Korkki tosiaan oli auki. Saattoihan se ilmata myöskin järjestelmän loppujen lopuksi. Ohjekirja neuvoo: Täytä järjestelmää kunnes lämmityslaitteen paluuletkusta tulee nestettä. Kiinnitä liitos ja täytä jäähdytin sekä paisuntasäiliö 3cm ylärajan yläpuolella. Täytä niin, että järjestelmä tulvii. Jotenkin noin se meni.

PS: Aina kun VeliPojan autoa rassataan, minulta häviää jotain joksikin aikaa. Nyt katosi korjausopas. PiruVie.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re:

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Jusu kirjoitti:Kuten yllä, tosin minulla on ollut tapana käyttää moottori lämpimäksi ilman syylärinkorkkia jolloin nestettä on hyvä lisätä lämmityskäytön aikana sitä mukaa kun sitä koneeseen vajuu ja koska järjestelmässä ei ole painetta, viimeistään termostaatin auettua loputkin ilmat ajautuu korkista pihalle. :arrow:
Joo,unohdin mainita, että itsekkin olen pitänyt korkkia auki, koska hyvä lisätä nestettä sitä mukaan kun hupenee... :D
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja jta »

Mä oon yleensä järjestelmän täyttäny silleen että ylävesiletkun irrottanu ja ensin kaatanu lohkon täyteen (n.4 litraa) ja sitten letku kiinni ja jäähytin täyteen ja vielä tuon jälkiin paisuntasäiliöön ylä merkkiin. Koneen lämpimäksi käyttö ja nesteen lisäys paisuntasäiliön ylämerkkiin mikäli tarvis. Ei oo ainakaan mulla ollu koskaan tuolleen tehtynä ongelmia ilmautumisen kans. Ja lämppärin hana tottakai auki koko nesteen vaihto operaation ajan. Niin ja mulla ei oo jäähyttimen korkki auki muutakuin sen ajan kuin kaadan koneeseen nesteitä. Ne vähäiset ilmat mitä on jääny niin ovat kyllä tulleet paisuntasäiliöön lämpimäksi käytön aikana.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nestehän virtaa lohkoon ensin vaikka täyttää jäähdyttimen korkistakin. Tietenkin syyläri täyttyy ensin. Termostaattihan sulkee alavesiletkun virtauksen jäähdytysnesteen ollessa kylmä. Eli käytännössä lohko täyttyy heti jäähdyttimen jälkeen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Jäähdytysjärjestelmän uusiminen.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tulipas mieleen. Kirjoitinkin jo tuosta TIINEen jäähdytysjutusta ja sen kokoamisesta. Nyt tuli mieleen:

Mitenkähän on? Pumpun pesäpuolen ja lohkon liitos on mielenkiintoinen. Lohkossa ja pesäpuolessa on erilainen valu. Pesäpuoli on valettu vain pesän ja lohkon ulkorajoilta umpinaiseksi eli tiiviste tulee vain kehämäisesti ulkorajoihin. Pesäpuolella taas on jokin valusilta, moka jakaa pesän kahteen kammioon. Toisesta vesi tulee lohkoon ja tämän yläpuolella on joku kammio. Olisikohan jokin pyörrekammio, jossa vesi tekee pyörteen.

Kysymys: Kumpien rajojen mukaan tiiviste tehdään tiivistepaperista, pesän valusiltojen vai lohkon valurajojen mukaan? Voiko tiiviste, joka tulee valusiltaa vasten irrota, jos sillä ei ole vastinsiltaa lohkon toisellapuolella? Voiko tällainen irtoava tiivisteenkappale lähteä liikkeelle ja tukkia järjestelmän?

Alkuperäisestä tiivisteesteestä en muistanut mallia katsoa, koska se tuhoutui jonkinlaisen liimauksen takia täysin irroitettaessa pumpun pesäpuolta lohkosta. En muistanut katsoa pintoja ennenkuin raaputin liimatun tiivisteen irti.

Eli mallataanko tiiviste lohkon valusiltojen mukaan vai pesäpuolen valusiltojen mukaan?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Joo, näihin tiiveistepuolen asioihin en löytänyt muita vastauksia korjausoppaasta, näiltä sivuilta ja mitä olen kuullut kuin:

Älä käytä vanhoja tiivisteitä, jos uusia on saatavana tai tiivisteen voi tehdä.
Poistaessasi tiivisteen ota se talteen mahdollista malliksi käyttöä varten.
Poista tarkasti vanhan tiivisteen mahdolliset jäämät pinnoista.
Puhdista tarkoin mahdollinen tiivisteliima pinnoista.
Älä käytä tiivisteliimaa, ellei se ole ehdottoman välttämätöntä.

Tällaiset muistan. On varmaan muitakin tärkeitä huomioitavia asioita.

Joten jelppailkaahan, ettei minun tarvitse purkaa jäähdytyspuolta uudestaan. Hommahan on helppo, mutta aikaahan se haukkaa. Kiitos näin edeltäkäsin ja jalan perässä (jos homma ei onnistu). :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Sattuipa olemaan tuollainenkin tiiviste ehjänä irrotettuna joten skannasin sen.
Kuva KLIK
Jospas tuosta olisi jotain apuja.
Jos saisit tulostettua kuvan kokoon, jossa tuon neliöreiän leveys on 36mm, saat tiivisteen luonnollisessa koossa. :idea:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitos! Tulostukset ei onnistu. Tiivisteessä, jonka tein on tuon aukon poikittain halkaiseva kannas. Sellainen on pesäpuolen profiili. Nyt sinne siis jäi se kannas, joka nojaa vain pesän valuun. Toivottavasti se ei irtoa isoina kappaleina ja jumita johonkin. En ehkä jaksa taas purkaa kaikkea ja korjata erehdystä.

Pesäpuolessa on siis selkeästi jokin virtausta ohjaava pyörrekammio. Pumpun ropelliin nähden tuo kammio on pesäpuolen yläosassa. Pumppu pyörii edestä katsottuna vasemmalta oikealle eli moottorin pyörimissuuntaan. Tuo kammio jää silloin erikoisesti virtauksen taakse. Se on kuten lahdelma päävirran takana ja joessa sinne muodostuisi akanvirta.

Lieneekö sittenkin niin, että alempi kammio jää ns. paitsioon ja sinne muodostuu kunnollinen akanvirta eli pyörre. Onko näillä asioilla sitten mitään merkitystä ja tarvitseeko niitä tietää, se on minulle arvoitus. Tulipahan vain tämä systeemi eteen kun tein vääränlaisen tiivisteen. Onko kellään älyä tuosta pesäpuolen kaksiosaisuudesta? Mikähän sen merkitys on?

Toivottavasti selitin asian tarpeeksi ymmärrettävästi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuossa tiivistekuvassa pienempi kammio näyttäsikin olevan melkein kokonaan tiivisteen peitossa. Olin käsittänyt väärin. Pienempi kammio näkyy keskellä olevan suuremman reijäin ympärillä, kun katsoo tiivistettä tarkasti. Minulla siis onkin kenties liian suuri aukko tuossa pienemmän kammion kohdalla.

Onko tuo tiiviste tuossa kuvassa niin, että se on ns. oikein päin eli yläpuoli on tosiasiassa yläpuoli?

Ja voi hemmetti! Tarkasti katsottuna tuolla ylhäällähän on ja jotkin rajat. Etten vaan tehnyt sinnekkin aukkoa. Siellähän näyttäisi olevan myös kammionpoikanen.

Kumpaan osaan sinulta jäi tuo tiiviste kiinni. Lohkoon vai pesäpuoleen?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja lada combi »

toi vesipumpun ja lohkon välinen tiiviste on lohkonaukkojen mukaan tehty.
Vastaa Viestiin