Tänään värkkäydyin velipojan 2107 1600 SL kanssa. Syyläri ei kuumennut. Velipoika vaan oli pitkään valitellut lehtan toimimattomuutta. No minähän (upeaa!) osasin kokeilla lehtan ihan tosta vaan. Toimi. Vika termostaatissako? Pari vuotta sitten se oli vaihdettu. Kattilakokeilu. Toimii. Missä sitten vika? Ilmalukko? Täytettiin järjestelmä alkuperäisen ohjekirjan neuvojen mukaan. Ei pelaa. Mitä ihmettä?
Velipojalle TEINI ja hänet kumppaninsa kanssa kotiin. Rauhassa käyttelemään konetta kuumaksi. Lämmityslaitteen venttiilin räpellystä. Velipoika oli jäähdytellyt konetta lämppärillä. Venttiili siis aina auki. Survoin venttiiliä kiinni ja annoin olla. Kone kävi. Lämppäri auki ja ilmanputsari talviasennolle. Johan alkoi pulputtaa vaan ei lämmöt meinanneet nousta millään. Kone rupsutti ja syyläri höyrysi. Lämppäri kiinni. No hiljalleen alkoi lämpöä tulla koneeseen. Ja kohta hurahti lehta iloisesti hetkeksi käymään. Nesteet saatiin tasattua. Lämmöt pysyivät hyvinä.
Kysymys: Onkohan noissa vapaasti imevissä koneissa korkeammat lämpötilat kuin ruiskuissa vai onko niiden moottorinlämpömittari vaan toleranssien rajoissa näytöltään erilainen kuin ruiskuissa? Kaikissa tapaamissani ruiskuissa mittari näyttää paljon vähemmän kun lehta jo lähtee käyntiin.
Toinen kysymys: Oletteko kukaan saaneet jäähdytysjärjestelmän ilmalukkoa siirtymään syyläristä lämmityslaitteen puolelle tehdessänne näitä jäähdytysremontteja? Minulle taisi tuon 1600SL kanssa käydä niin. Lämppäri toimi ennen räpellystäni, muttei sen jälkeen. Vai olisiko juuttunut hana tehnyt tepposet ja juuttunut kiinniasentoon jatkuvan aukiasennon sijaan?
Kertokaas kokemuksista ellette ole jo kyllästyneet kertomaan tuollaisista juttusista.
