SähköFlekti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Nipa

SähköFlekti

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kun on tuo -78 vuosimallia oleva naiva jossa on mekaaninen ropelli.

Takoituksena olisi tehdä sähköinen ponssen 35 cm varaosa sähköflektistä. eli ottaa vanha pois laittaa tilalle tämä uusi mutta sitten pari ihmetyksen aihetta!!!! :o

Idea olisi että toisin sähkön flekti-sulake-katkasia-virtalukko-maa periaatteella mutta voiko virtalukkoon lisätä tuollalailla jotain uutta esim. kakkos tai kolmos asentoon?. Tarviiko alkaa muuttaan Termostaatteja?

koska jos tekisin pelkän napin varaan niin joskus sen varmastikkin unohtaisi kytkeä :lol:

Parempia ideoita varmasti löytyy joten saa ehdottaa jos on varma toiminnasta. kiitos :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SähköFlekti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nipa kirjoitti:Idea olisi että toisin sähkön flekti-sulake-katkasia-virtalukko-maa periaatteella mutta voiko virtalukkoon lisätä tuollalailla jotain uutta esim. kakkos tai kolmos asentoon?. Tarviiko alkaa muuttaan Termostaatteja?
^^ Tätä en oikein tajunnut vaikka kuinka yritin...

No eniveis, just rakentelin alkujaan 1200S:ään sähköflektin. Vanha syyläri ja pakkoflekti mäelle. Uusi, lämpöanturilla varustettu syyläri tilalle. Rele oikeaan lokariin. Johdotus flektille sekä lämpöanturille. Flekti on 20A sulakkeen perässä, syöttö syöraan laturista (olosuhteiden pakosta). Ohjausjohdot 1,5 mm2 ja flektin virtajohdot 2,5 mm2.

Ohjauspiiri on virtalukon perässä, eli lehta toimii vain virrat päällä. Ohjauksen sai näppärästi turhaksi jääneestä saasteenalennushässäkän johdosta.

Mun mielestä nappiviritykset on aika huonoja. Mä en ainakaan muistaisi käynnistellä sitä eikä toi lämpömittarikaan tunnu aina kertovan, onko kone tosiaan lisäjäähdytyksen tarpeessa.
Toisaalta offikäytössä napista toimiva flekti vois olla ihan jees, kun kuitenkin jurnutetaan pienessä vauhdissa ja isoilla kierroksilla, eli kone käy kuumana.

Jokatapauksessa toi lämpötilaohjattu systeemi pelaa kuin junan vessa :D

Jos rupeat napista toimivaa flektiä väsäilemään, niin käytä tuulettimen ohjailuun ehdottomasti erillistä relettä, eläkä ohjaa flektiä suoraan millään katkaisimella. Sähkärin mielipide :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Nipa

Re: SähköFlekti

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Okei kiitos.. tuota onko olemassa vastaavaa Sopivaa syyläriä jossa on lämpöanturilla varustettuna? tottakai semmoinen olisi paras mutta aattelin juuri pikkasen säästää siinä hommassa.

siis mietin näin että saisin napista sen päälle ja pois päältä. lähtisi käyntiin virtalukon asennossa esim.3.

todellisuus: Nappi olisi aina päällä ellei sitä pois ota oma termo ohjaisi veden. Kurakko konepeltiä myöten suossa kuralammikossa ropelli pois päältä ettei ole joka paikka täynnä paskaa :D

ymmärrätkö nytten miltä kuulostaisi? eli

Lekti-nappi-virtalukko. onko mitään järkeä/onko mahdollista...

Ps. eikös tuo oma termo kierrätä kun vesi on oikean lämpöistä??

juu ja juuri sen takia tämä vanha olisi tarkoitus hylätä että kurakossa olisi ehkä aikas paha. sun muissa vastaavissa. tämän takia napilla.. mutta juuri sillä meinasin että nappi olisi aina on asennossa ja virtalukon kautta se lähtisi pyörimään. mutta jos en halua käyttäää lektiä niin otan napista pois... ymmärrsikö kukaan :P :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SähköFlekti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niinjuu, kun ei ole offimiehiä niin ei tule ajateltua noita kurajuttuja ollenkaan :) Eli nappiflekti on aika pakollinen juttu, ettei tule kuralinkoa :lol:

Eihän hommassa oo sitten mitään vaikeaa. Eli ei muutaku tavallinen sulkeva rele konehuoneeseen/sisälle, minne nyt ikinä haluatkaan ja flekti keulille. Virtalukolta (tai mistä tahansa muualta johon tulee jännite virrat päällä) piuha sinne katkaisijalle, katkaisijalta releen käämille (85) ja releen käämiltä (86) maihin.
Flektille oma syöttö vaikkapa juuri laturilta suoraan (sulake väliin, ja sulake flektin virran mukaan), en muista onko vanhojen Ladojen sulakerasiassa edes kunnollisia vapaita paikkoja josta ottaa syöttö. Sulakkeelta jatkat releen kärjille (30) ja nastasta 87 flektille. Ja tietty flektiltä maihin.
Flektin johdot sitten vähintään 2,5 mm2 ja mahdollisimman lyhyet johdot (jännitehäviöiden minimoimiseksi). Ohjausjohdoilla ei ole suurta merkitystä, 1 - 1,5 mm2 riittää.

Eli näin flekti toimii kuin haluat, eli virrat päällä ja kytkin on-asennossa pyörii. Kytkimestä saa sammuksiin, mutta myös virtojen katkaisu sammuttaa sen.

Toi kytkis kuulostaa kirjoitettuna vaikealta, mut ei se sitä ole :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Nipa

Re: SähköFlekti

Viesti Kirjoittaja Nipa »

ah.. kiitoksia tämä oli kuule todella selvä ja hyvä "kaavio" jotenkin näin mä sen toteutan ja iso kiitos siittä sulle :) ja juuri noin olin tämän ajatellut. kiitos.
Vastaa Viestiin