Etuiskarien vaihto, nevoja
-
Larppis
Etuiskarien vaihto, nevoja
Eli miten onnistuu kanttilampun etuiskarien vaihto helpoiten ja nopeiten, samalla olisi jousien vaihto. Kiitos etukäteen
Näytti hieman hankalemmalta tuo etupää...
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
etu iskarien vaihto vie aikaa ehkä noin 10 min. ensin vaan tunkkaat ilmaan ja vanne irti. sitten iskarin alapäästä kaksi mutteria auki. sitten yläpäästä konehuoneen puolelta avaat sen mutterin ja iskarit pitäisi pudota pois.
jousia en olekkaan koskaan vaihtanut.
jousia en olekkaan koskaan vaihtanut.
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Varaudu sitten siihen, että kun avaat niitä iskarin alapään muttereita, niin 0-4 kpl niistä pinnapulteista katkeaa. Hyvin yleinen juttu Ladan kanssa. Vanhat pultinjämät pitää porata ja rälläköidä pois ja laittaa uudet pinnapultit hitsiliimalla kiinni.
Jousien vaihto ilman alkuperäistä jousipuristinta on sitten aika haastavaa. Jousi on pitkä ja se on puristettu pieneen pituuteen, joten siinä on kova jännitys. Iskari mäkeen ja alapalloa auki kartiostaan, muista laittaa tukivarren alle hallitunkki ja tiukalle. Sitten vaan varovasti laskee tunkilla alaspäin. Jos vaan yhtään saat jonkunlaisilla jousipuristimilla jousta puristettua kasaan, niin aina parempi.
Joku rautakanki jousen väliin tungettuna kaverin pitämänä on aika hyvä, ettei se pääse hyppäämään mihinkään. Varovainen pitää olla jokatapauksessa.
Kokoaminen sitten about niin, että irtojousi tavallisilla puristimilla niin läjään kuin mahdollista, sitten jousen niputus vahvalla rautalangalla ja puristimet pois. Jousen yläpää paikoilleen ja sitten hallitunkilla nostaa alatukivartta. Jousen ja tukivarren kulma on sitten aika jyrkkä, joten rautakankea tarvitaan jotta jousen saa kangotettua alkuun ja lopulta siihen tukivarren "kuppiin".
Ladan etutuennat on jees

Jousien vaihto ilman alkuperäistä jousipuristinta on sitten aika haastavaa. Jousi on pitkä ja se on puristettu pieneen pituuteen, joten siinä on kova jännitys. Iskari mäkeen ja alapalloa auki kartiostaan, muista laittaa tukivarren alle hallitunkki ja tiukalle. Sitten vaan varovasti laskee tunkilla alaspäin. Jos vaan yhtään saat jonkunlaisilla jousipuristimilla jousta puristettua kasaan, niin aina parempi.
Joku rautakanki jousen väliin tungettuna kaverin pitämänä on aika hyvä, ettei se pääse hyppäämään mihinkään. Varovainen pitää olla jokatapauksessa.
Kokoaminen sitten about niin, että irtojousi tavallisilla puristimilla niin läjään kuin mahdollista, sitten jousen niputus vahvalla rautalangalla ja puristimet pois. Jousen yläpää paikoilleen ja sitten hallitunkilla nostaa alatukivartta. Jousen ja tukivarren kulma on sitten aika jyrkkä, joten rautakankea tarvitaan jotta jousen saa kangotettua alkuun ja lopulta siihen tukivarren "kuppiin".
Ladan etutuennat on jees
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Ladan oma jousipuristin, Pallonivelen irroitustyökalu ja työn suoritus.
1. Irroita iskarit yläpäästään
2. Irroita alapään mutterit (olethan liottanut niitä viimeiset 2-3 vko CRC:llä) Irroita iskari
3. Ladan jousipuristin paikoilleen ja jousi kasaan
4. Alapallon mutteri pois ja Ladan irroitustyökalulla alapallo irti
5. Uusi jousi kasaan Ladan jousipuristimella
6. Jousi pakoileen ja alapallo kiinni. Irroita Lada jousipuristin
7. Kiinnitä uusi iskari
Ja puolellaan mene aikaa noin max 2 tuntia
.
1. Irroita iskarit yläpäästään
2. Irroita alapään mutterit (olethan liottanut niitä viimeiset 2-3 vko CRC:llä) Irroita iskari
3. Ladan jousipuristin paikoilleen ja jousi kasaan
4. Alapallon mutteri pois ja Ladan irroitustyökalulla alapallo irti
5. Uusi jousi kasaan Ladan jousipuristimella
6. Jousi pakoileen ja alapallo kiinni. Irroita Lada jousipuristin
7. Kiinnitä uusi iskari
Ja puolellaan mene aikaa noin max 2 tuntia
Lada rules
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Ei puutu kun toi paljonpuhuttu Ladan jousipuristin..
Jos mahollista kannattaa ne iskarin alapään mutterit hehkuttaa pillillä punaiseksi ennen niiden pulttien katkaisua..
Saattaa helpottaa huomattavasti avaamista.
Jos mahollista kannattaa ne iskarin alapään mutterit hehkuttaa pillillä punaiseksi ennen niiden pulttien katkaisua..
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
[quote="RTJN65"]Ladan oma jousipuristin, Pallonivelen irroitustyökalu.[quote]
Mistäs noita saisi?
Ja vielä jos saisi sen venttiilijousien puristimen...
Mistäs noita saisi?
Ja vielä jos saisi sen venttiilijousien puristimen...
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Minkä Näköinen on toi Ladan "oma" jousipuristin, jos vaikka jostain löytäisi sellaisen ???khonkonen kirjoitti:RTJN65 kirjoitti:Ladan oma jousipuristin, Pallonivelen irroitustyökalu.
Mistäs noita saisi?
Ja vielä jos saisi sen venttiilijousien puristimen...
Olisko kuvaa ko. puristimesta ???
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Ei ainakaan mulla ole kuvaa tiedossa, mutta se on sellainen missä on laipat molemmissa päissä ja "ruuvi" keskellä. Se työnnetään jousen sisälle iskarin paikalle ja veivataan "ruuvista" jolloin jousi puristuu läjään.
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Jousipuristin on helppo tehdä itsekin.... Sopiva pätkä lattarautaa ja pätkä riittävän isoa kierretankoa....
Lattarauta jousen väliin ja kierretanko siitä läpi ja iskarin reiästä konehuoneen puolelle ja mutteri päähän, jonka jälkeen räikkälenkillä kiristät jousen ja voit turvallisesti ottaa alatukivarren irti ja sitten löystyttää jousen alas...
Kilpuriin vaihdetaan eteen jousia reilun puoli tuntia kahteen mieheen...., normi käyttis Ladassa voipi mennä pari tuntia...., ehkä jopa koko päivä...
Lattarauta jousen väliin ja kierretanko siitä läpi ja iskarin reiästä konehuoneen puolelle ja mutteri päähän, jonka jälkeen räikkälenkillä kiristät jousen ja voit turvallisesti ottaa alatukivarren irti ja sitten löystyttää jousen alas...
Kilpuriin vaihdetaan eteen jousia reilun puoli tuntia kahteen mieheen...., normi käyttis Ladassa voipi mennä pari tuntia...., ehkä jopa koko päivä...
Aja millä ajat ja Ladalla loput
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Tarkemmin kun katselin niin löytyi itseltäni piirros kuva ko. puristimesta. Aito kuva ko. puristimesta olis parempi
TÄLLÄINEN

TÄLLÄINEN
-
Larppis
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Miten tuo ladan oma jousipuristin sitten niin eroaa muista puristimista ? Eikö pääasia ole, että saa puristimen pysymään paikallaan ja sen jousen saa myös sillä puristettua kasaan, vai mikä siinä ladan puristimessa tekee paremman ? 
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
No tietysti se, että sillä omalla pääsee puristamaan sitä jousta!
Noi tarvike/itsemurhapuristimet ei oikeen asetu mitenkään niin, että sais jousen tarpeeksi kasaan.
Noi tarvike/itsemurhapuristimet ei oikeen asetu mitenkään niin, että sais jousen tarpeeksi kasaan.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
ladan pallonivelten ulosvetäjä haluaisin kans omistaa. itte yhden ulosvetäjän ja haarukan särkeneenä kirjoitan, on ne vaan lujas.
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
Mitenkään tota järeämpää pallonivelten ulosvetäjää haukkumatta, sekin on umpijumisissa palloissa melkolailla hyödytön vehje. Tarpeeksi kun on ruutia ranteessa, niin senkin kierretangosta meni jengat (ei oo mikään kovin iso kierre). Vehjehän tulee suoraan pallojen tappien väliin ja se pallo lähtee, jonka mutteri on löysätty/irrotettu. Oli yläpallo "vähän" jumissa eräässä Ladassa, ja ton ulosvetäjän kovametallipäät upposivat hienosti pallojen tappeihin, joten eipä irronnut. Lopulta pallojen tapit ja mutterit olivat aivan muussina.
Helpoimmissa tapauksissa se on kyllä hyvä peli.
Toikin homma ratkesi sitten pillillä ja sellaisella perinteisellä, järeällä pallonivelten puristimella sekä sopivalla lekatyöskentelyllä.
Helpoimmissa tapauksissa se on kyllä hyvä peli.
Toikin homma ratkesi sitten pillillä ja sellaisella perinteisellä, järeällä pallonivelten puristimella sekä sopivalla lekatyöskentelyllä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Etuiskarien vaihto, nevoja
OT
Itse en ole tarvinnut kertaakaan pallonivelen ulosvetäjää Ladan tai minkään muunkaan auton kanssa...
Lekaa vaan siihen mötikkään ja jos vielä on rauta millä samaan aikaan vääntää tukivartta niin helposti lähtee..
Itse en ole tarvinnut kertaakaan pallonivelen ulosvetäjää Ladan tai minkään muunkaan auton kanssa...
Lekaa vaan siihen mötikkään ja jos vielä on rauta millä samaan aikaan vääntää tukivartta niin helposti lähtee..