Sivu 1/2

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 24.6.2007 22:54
Kirjoittaja destor
Meinaatko että joku haluaa etuvetoiseen tuollaisen koneen, todella kiva ajella sellaisella vetovikaisella jonka rattia saat pitää kaksin käsin kiinni kaasua painettaessa ettei vetele pusikon puolelle ja laita nyt sitten riittävän tiukka lukko etuvetoon että saat edes puolet tehoista tiehen asti. Kääntämiseen tarvitaan lentokenttä eikä mukavuus ole kovinkaan hyvällä tasolla, pidetään nämä kauppakassit (=etuvedot) omana sarjanaan jossa ei tehosta voida juurikaan puhua.

Se on oma mielipiteeni, ehkä jonkun toisen mielestä etuveto on ainoa oikea veto ja siksi siinä pitäisi ollakin V6 kone taikka isompi.

Yhtään helpommaksi taikka vaikeammaksi tuo takavetoinen V6 ei tätä tilannetta tietenkään tee, kyseessähän ei ole mitenkään sama auto, malli, taikka tekninen rakenne. Saranan vertailumoottori on takavetoa pienempi eli vain 1.5l mikäli olen oikein ymmärtänyt suomen saranoiden tilanteen. Kovin montaa järkevää alle 2 litraista V6 konetta ei liene saatavilla, joka jotenkin edes putoaisi saranan pellin alle.

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 25.6.2007 7:21
Kirjoittaja ,_,/ukka
Järkeväpää(mielipide) olisi vaihtaa automaatti laatikko. Joko pelkästään tai koneen vaihdon yhteydessä.

,_,/ukka

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 25.6.2007 7:32
Kirjoittaja samarai
Niin ja Jukka varmaan talouselämää seuraavana muistaa miten kävi kun 90-luvun lopussa Lada koppaan laitettiin F1:sen moottori. :) Pahintahan siinä oli, että rahaa paloi taivaalle parin kanaalitunnelin verran.

Auton rakentelusta en ymmärrä mitään, mutta ei kai se etuveto nyt pelkästään ole este tehokkaalle moottorille. :roll: Onhan noita tehokkaita koneita nykyisin etuvetosissa (jenkkien etuvedot aikaisemmin) ja onhan sitä muistaakseni V8:ja laitettu Mineihinkin jo 70-luvulla.

Mitään järkeä en nää siinä, että Samaran parasta antia "Porsche Systemiä" aletaan muuttelemaan. 8)

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 25.6.2007 7:46
Kirjoittaja ,_,/ukka
Juu, mä nyt oon jo sen ikäluokan ihminen, että JOS haluan V6:lla olevan etuveto auton, niin mieluummin ostan sellaisen ku alan nykyseen sitä sovittamaan :)

,_,/ukka

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 25.6.2007 17:39
Kirjoittaja köhmä
Tuli vaan mieleen, että saattas olla helpompi rakentaa tuo kone putkirungolle ja nakata sinne keulille samalla V8. Liekköhän näitä ollu sitten yhtään kiihdytyskäytössä? Samalla työllä se kone menee varmaan myös Samaraan kuin takavetoseenkin!

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 25.6.2007 20:10
Kirjoittaja ,_,/ukka
Vielä jos ideaa kehitellään, niin laitetaan moottori taakse pystyyn ja pidetään auto etuvetoisena. V8:kin on aika yleinen, eli sen tilalle vaikka tähtimoottori ja polttoaineeksi maakaasu. Ei tuu joka nakkikopilla vastaan...

,_,/ukka

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 25.6.2007 20:35
Kirjoittaja destor
Ja klasukin on tyytyväinen kun voi käydä naapurin sikalassa tankkaamassa metaania? :)

Lähetetty: 26.6.2007 7:50
Kirjoittaja Jusu
Ei taida kovin heleposti niin pientä vinkkeliä löytyä mikä noihin samaran tehorajoihin uppoaa. :idea:
Mitäs ne nyt olikaan, n. 1,8 ja 93hp?

Re:

Lähetetty: 26.6.2007 10:01
Kirjoittaja khonkonen
Jusu kirjoitti:Ei taida kovin heleposti niin pientä vinkkeliä löytyä mikä noihin samaran tehorajoihin uppoaa. :idea:
Mitäs ne nyt olikaan, n. 1,8 ja 93hp?
fordin v4 90 hv ja 1,7 litraa. Tosin ei se oo kutonen, mut v kuitenki.

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 26.6.2007 11:20
Kirjoittaja Lada-Jussi
me ladaboardilaiset ollaan niin kädettömiä ettei me tällaiseen pystyttäisi, idea kannatttaa laittaa yv:nä vaikka Lada racing porille tai voimapesälle :lol: :wink:

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 26.6.2007 21:11
Kirjoittaja pressa
Lada-Jussi kirjoitti:me ladaboardilaiset ollaan niin kädettömiä ettei me tällaiseen pystyttäisi, idea kannatttaa laittaa yv:nä
niin tai jollekin muulle paremmalle foorumille
vaikka kyllähän kaikki käyvät silti säännöllisesti ladaboardin lukemassa

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 27.6.2007 19:28
Kirjoittaja Jaska HKI
Minä en ole koskaan tajunnut näitä virityksiä koirankoppi/suuritehoinen moottori.Jos alustarakenteet on on tarkoitettu enintään 100hv:n moottorille niin so what :shock: .Voimakkaan etuvetoisen rakentaminen tarkoittaa ymmärrystä ali/yliohjautuvuudesta eri nopeuksilla,ymmärrystä aerodynamiikasta.auton painopisteestä jarrutuksissa/kiihdytyksissä,ymmärrystä ajogeometriasta ja tuntumasta liukkaalla.Jos sen hallitsee voi siirtyä konehuoneen puolelle :lol:

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 27.6.2007 23:40
Kirjoittaja samarai
Niin Samarassa on kyllä vakionakin mielestäni sen verran tehoja, että kyllä niillä tavallinen autoilija pitäisi ainakin normaali liikenteessä pärjätä. :)

Sen havainnon olen kuitenkin tehnyt, että kun Samaralla paahtaa 150 lasissa 2-300 kilsaa putkeen, niin se venttiilikopan letku tuppaa murtumaan siitä juuresta.. 8)

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 28.6.2007 7:57
Kirjoittaja Stefa
Cadilläkeistähän saisi rouheita etuvetotekniikoita. Samarasta kunnon etuvetokiihdytintä puuhaamaan :D

Jaska turisee sikäli kyllä totta, että auton virittäminen pitäisi oikeastaan aloittaa alustasta, ei moottorista. Kukas kokeilee joskus: moottoriradan kierto vakioautolla, kellotus. Tuplataan tehot, kellotus. Alkuperäiset tehot, mutta hyvä alusta, kellotus. Millä yhdistelmällä tulee paras aika?

Erään SM-tason ratakuskin turinaa tehokkaan katuauton kokeilemisesta moottoriradalla hyvin vapaasti lainattuna: "ensin tehoa pari sataa heppaa pois, sitten kokeillaan kellottaa kierrosaikoja".

Re: Samara V6 ?

Lähetetty: 28.6.2007 8:14
Kirjoittaja ,_,/ukka
Alustojen paremmuutta on hankala verrata kahvipöydässä tai foorumeilla. Teho on yksinkertainen numeroarvo ja lapsikin ymmärtää että 100hv on enempi ku 85hv. Siksi kai sen merkitys autojen virittämisessä korostuu.

,_,/ukka