Samara V6 ?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja destor »

Meinaatko että joku haluaa etuvetoiseen tuollaisen koneen, todella kiva ajella sellaisella vetovikaisella jonka rattia saat pitää kaksin käsin kiinni kaasua painettaessa ettei vetele pusikon puolelle ja laita nyt sitten riittävän tiukka lukko etuvetoon että saat edes puolet tehoista tiehen asti. Kääntämiseen tarvitaan lentokenttä eikä mukavuus ole kovinkaan hyvällä tasolla, pidetään nämä kauppakassit (=etuvedot) omana sarjanaan jossa ei tehosta voida juurikaan puhua.

Se on oma mielipiteeni, ehkä jonkun toisen mielestä etuveto on ainoa oikea veto ja siksi siinä pitäisi ollakin V6 kone taikka isompi.

Yhtään helpommaksi taikka vaikeammaksi tuo takavetoinen V6 ei tätä tilannetta tietenkään tee, kyseessähän ei ole mitenkään sama auto, malli, taikka tekninen rakenne. Saranan vertailumoottori on takavetoa pienempi eli vain 1.5l mikäli olen oikein ymmärtänyt suomen saranoiden tilanteen. Kovin montaa järkevää alle 2 litraista V6 konetta ei liene saatavilla, joka jotenkin edes putoaisi saranan pellin alle.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Järkeväpää(mielipide) olisi vaihtaa automaatti laatikko. Joko pelkästään tai koneen vaihdon yhteydessä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin ja Jukka varmaan talouselämää seuraavana muistaa miten kävi kun 90-luvun lopussa Lada koppaan laitettiin F1:sen moottori. :) Pahintahan siinä oli, että rahaa paloi taivaalle parin kanaalitunnelin verran.

Auton rakentelusta en ymmärrä mitään, mutta ei kai se etuveto nyt pelkästään ole este tehokkaalle moottorille. :roll: Onhan noita tehokkaita koneita nykyisin etuvetosissa (jenkkien etuvedot aikaisemmin) ja onhan sitä muistaakseni V8:ja laitettu Mineihinkin jo 70-luvulla.

Mitään järkeä en nää siinä, että Samaran parasta antia "Porsche Systemiä" aletaan muuttelemaan. 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Juu, mä nyt oon jo sen ikäluokan ihminen, että JOS haluan V6:lla olevan etuveto auton, niin mieluummin ostan sellaisen ku alan nykyseen sitä sovittamaan :)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tuli vaan mieleen, että saattas olla helpompi rakentaa tuo kone putkirungolle ja nakata sinne keulille samalla V8. Liekköhän näitä ollu sitten yhtään kiihdytyskäytössä? Samalla työllä se kone menee varmaan myös Samaraan kuin takavetoseenkin!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Vielä jos ideaa kehitellään, niin laitetaan moottori taakse pystyyn ja pidetään auto etuvetoisena. V8:kin on aika yleinen, eli sen tilalle vaikka tähtimoottori ja polttoaineeksi maakaasu. Ei tuu joka nakkikopilla vastaan...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja destor »

Ja klasukin on tyytyväinen kun voi käydä naapurin sikalassa tankkaamassa metaania? :)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ei taida kovin heleposti niin pientä vinkkeliä löytyä mikä noihin samaran tehorajoihin uppoaa. :idea:
Mitäs ne nyt olikaan, n. 1,8 ja 93hp?
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re:

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

Jusu kirjoitti:Ei taida kovin heleposti niin pientä vinkkeliä löytyä mikä noihin samaran tehorajoihin uppoaa. :idea:
Mitäs ne nyt olikaan, n. 1,8 ja 93hp?
fordin v4 90 hv ja 1,7 litraa. Tosin ei se oo kutonen, mut v kuitenki.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

me ladaboardilaiset ollaan niin kädettömiä ettei me tällaiseen pystyttäisi, idea kannatttaa laittaa yv:nä vaikka Lada racing porille tai voimapesälle :lol: :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10491
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lada-Jussi kirjoitti:me ladaboardilaiset ollaan niin kädettömiä ettei me tällaiseen pystyttäisi, idea kannatttaa laittaa yv:nä
niin tai jollekin muulle paremmalle foorumille
vaikka kyllähän kaikki käyvät silti säännöllisesti ladaboardin lukemassa
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Minä en ole koskaan tajunnut näitä virityksiä koirankoppi/suuritehoinen moottori.Jos alustarakenteet on on tarkoitettu enintään 100hv:n moottorille niin so what :shock: .Voimakkaan etuvetoisen rakentaminen tarkoittaa ymmärrystä ali/yliohjautuvuudesta eri nopeuksilla,ymmärrystä aerodynamiikasta.auton painopisteestä jarrutuksissa/kiihdytyksissä,ymmärrystä ajogeometriasta ja tuntumasta liukkaalla.Jos sen hallitsee voi siirtyä konehuoneen puolelle :lol:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin Samarassa on kyllä vakionakin mielestäni sen verran tehoja, että kyllä niillä tavallinen autoilija pitäisi ainakin normaali liikenteessä pärjätä. :)

Sen havainnon olen kuitenkin tehnyt, että kun Samaralla paahtaa 150 lasissa 2-300 kilsaa putkeen, niin se venttiilikopan letku tuppaa murtumaan siitä juuresta.. 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Cadilläkeistähän saisi rouheita etuvetotekniikoita. Samarasta kunnon etuvetokiihdytintä puuhaamaan :D

Jaska turisee sikäli kyllä totta, että auton virittäminen pitäisi oikeastaan aloittaa alustasta, ei moottorista. Kukas kokeilee joskus: moottoriradan kierto vakioautolla, kellotus. Tuplataan tehot, kellotus. Alkuperäiset tehot, mutta hyvä alusta, kellotus. Millä yhdistelmällä tulee paras aika?

Erään SM-tason ratakuskin turinaa tehokkaan katuauton kokeilemisesta moottoriradalla hyvin vapaasti lainattuna: "ensin tehoa pari sataa heppaa pois, sitten kokeillaan kellottaa kierrosaikoja".
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Samara V6 ?

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Alustojen paremmuutta on hankala verrata kahvipöydässä tai foorumeilla. Teho on yksinkertainen numeroarvo ja lapsikin ymmärtää että 100hv on enempi ku 85hv. Siksi kai sen merkitys autojen virittämisessä korostuu.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin