Ajoituksen tarkastaminen?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Ajoituksen tarkastaminen?
1700i jälleen kyseessä, kuten monet jo tietänevät.
Ennen kuin alan irrottaa kampiakselin hihnapyörää oikein tosissani niin kysyisinpä muutaman "tyhmähkön kysymyksen".
Jos haluan tarkastaa koneen ajoituksen oikeellisuuden, tarvitseeko hihnapyörä ja ajoitusketjun suojakoppa irroittaa? Siellä allahan on ajoitusmerkit lohkossa ja kampiakselin rattaassa. Ovatko ne vain siellä vai onko hihnapyörässä ja suojakopassa ajoitusmerkkit?
Korjausoppaassa ei ollut ainakaan mainintaa hihnapyörän ajoitusmerkeistä. Eli ykkössylinteri yläkuolokohtaan ja ajoitusmerkit kohdalleen. Näin olen käsittänyt. Ensinhän tietysti katsotaan, että ovatko ne kohdallaan, ennen kuin nokka-akselin hammaspyörää irroitetaan.
Ennen kuin alan irrottaa kampiakselin hihnapyörää oikein tosissani niin kysyisinpä muutaman "tyhmähkön kysymyksen".
Jos haluan tarkastaa koneen ajoituksen oikeellisuuden, tarvitseeko hihnapyörä ja ajoitusketjun suojakoppa irroittaa? Siellä allahan on ajoitusmerkit lohkossa ja kampiakselin rattaassa. Ovatko ne vain siellä vai onko hihnapyörässä ja suojakopassa ajoitusmerkkit?
Korjausoppaassa ei ollut ainakaan mainintaa hihnapyörän ajoitusmerkeistä. Eli ykkössylinteri yläkuolokohtaan ja ajoitusmerkit kohdalleen. Näin olen käsittänyt. Ensinhän tietysti katsotaan, että ovatko ne kohdallaan, ennen kuin nokka-akselin hammaspyörää irroitetaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Eikös se tuolla alempana ollut oikeen kuvan kanssa??
Siis tässä alimmaisena: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 0&start=15
Siis tässä alimmaisena: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 0&start=15
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... t=#p174094
Damn, Mara on siganopee
Eli ajoituksen tarkistamista varten ei_tarvitse irroittaa hihnapyörää sekä jakopään koppaa. Jos saat merkit menemään 1:1 niin se on sillä hyvä. Ei ne merkit nyt siis mitään millintarkkoja ole, kuhan nyt sattuvat suurinpiirtein samaan linjaan ylä- ja alapäässä.
Damn, Mara on siganopee

Eli ajoituksen tarkistamista varten ei_tarvitse irroittaa hihnapyörää sekä jakopään koppaa. Jos saat merkit menemään 1:1 niin se on sillä hyvä. Ei ne merkit nyt siis mitään millintarkkoja ole, kuhan nyt sattuvat suurinpiirtein samaan linjaan ylä- ja alapäässä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Sain jo tosiaan tuolla aiemmin perusteellisen vastauksen tähän kysymykseen oikein kuvien kanssa. Täytyy muistaa lukea eikä vain lukaista nämä neuvot, joita suosiollisesti minulle annetaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Kun nokka-akselin merkit ovat kohdakkain niin hihnapyörän merkki on 16mm jäljessä. Mitäs sanotte, onko ajoitus kohdallaan?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Hampaan verran pielessä todennäköisesti...
Ketjun löysäys, nokkarattaan lukituspultti auki ja vedät rattaan ketjuineen päivineen irti akselin päästä. Sitten vaan käännät ratasta ketjuun nähden hampaan verran aikaisemmalle ja sen jälkeen kasaat kamat, kiristät ketjun ja katson ajoituksen uudelleen.
Ketjun löysäys, nokkarattaan lukituspultti auki ja vedät rattaan ketjuineen päivineen irti akselin päästä. Sitten vaan käännät ratasta ketjuun nähden hampaan verran aikaisemmalle ja sen jälkeen kasaat kamat, kiristät ketjun ja katson ajoituksen uudelleen.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Itse laittaisin alakerran merkit kohdakkain niin näkee selvästi montako hammasta yläkerta on vinossa (tässäkin pitää muistaa että nokka-akseli pyörii puolet hitaammin kuin kampiakseli, tällöin alakerran ollessa 16mm vinossa, yläkerta on vain 8mm vinossa).
Jokarihan tuossa kertoikin miten tuo hyppäys korjataan, pitää vaan ottaa se ketjunkiristin kokonaan pois paikoiltaan sieltä lohkon kyljestä eli 2kpl 10mm mutteria irti. Kun se ketju on kerran päässyt ittestään hyppäämään pykälän niin sitä voisi jopa ketjun löysäyksen jälkeen koittaa hyppäyttää oikeaan suuntaan ilman ketjupyörän irroitusta. Jos ei mene, niin sitten ratas irti ja homma kuntoon. Kiinni laitettaessa vedä pultti kunnolla kiinni ja laita se lukituslevy hyvin sekä muista hakata/puristaa lukituslevy tiukasti mutteria vasten että pitää (eikä kannata lukita ennenkuin ajoitus on tarkistettu ketju kiristettynä).
Jokarihan tuossa kertoikin miten tuo hyppäys korjataan, pitää vaan ottaa se ketjunkiristin kokonaan pois paikoiltaan sieltä lohkon kyljestä eli 2kpl 10mm mutteria irti. Kun se ketju on kerran päässyt ittestään hyppäämään pykälän niin sitä voisi jopa ketjun löysäyksen jälkeen koittaa hyppäyttää oikeaan suuntaan ilman ketjupyörän irroitusta. Jos ei mene, niin sitten ratas irti ja homma kuntoon. Kiinni laitettaessa vedä pultti kunnolla kiinni ja laita se lukituslevy hyvin sekä muista hakata/puristaa lukituslevy tiukasti mutteria vasten että pitää (eikä kannata lukita ennenkuin ajoitus on tarkistettu ketju kiristettynä).
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Justiin kirjoitin kysymyksen tuosta kiristimen postamisesta kokonaan. Onneksi se ei tullut läpi, koska vastaus oli jo valmiina tuossa seuraavassa vastauksessa.
Eiköhän se huomenna hörähdä. Toivottavasti homma hoituu ajoituksella, ettei tarvitse hyökätä hikoilemaan puolien ja ohjausyksiköiden kanssa. No, kyllä sekin tehdään tarvittaessa. Eihän tuolla pelillä mitään arvoa enää ole, mutta se on tuttu ja se laitetaan ensitalveksi kovaan ajoon Joensuuhun. Combi saa talven lepäillä ja kerätä mahdollisia kummallisia vikoja. HaHaa!
Eiköhän se huomenna hörähdä. Toivottavasti homma hoituu ajoituksella, ettei tarvitse hyökätä hikoilemaan puolien ja ohjausyksiköiden kanssa. No, kyllä sekin tehdään tarvittaessa. Eihän tuolla pelillä mitään arvoa enää ole, mutta se on tuttu ja se laitetaan ensitalveksi kovaan ajoon Joensuuhun. Combi saa talven lepäillä ja kerätä mahdollisia kummallisia vikoja. HaHaa!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Ketjunkiristin on nyt kokonaan pois. Kun alan irroittaa nokkapyörää, miten kiilaan ketjun, kampiakselin ja nokka-akselin etteivät pyörähdä taaksepäin avattaessa mutteria? Onko moisella asialla edes väliä?
Voi taas tätä tumpelointia! Kysyn näköjään jokaisen pikkuasian, vaikka minulla edelleen on korjausopas. Siinä vaan puretaan aina niin paljon kaikkea ettei siinä tunneta tällaisia pikkusäätöjä.
Niin ja etsi toiminto vielä. Täytyy vielä sillä yrittää.
Voi taas tätä tumpelointia! Kysyn näköjään jokaisen pikkuasian, vaikka minulla edelleen on korjausopas. Siinä vaan puretaan aina niin paljon kaikkea ettei siinä tunneta tällaisia pikkusäätöjä.
Niin ja etsi toiminto vielä. Täytyy vielä sillä yrittää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Iso vaihde päälle ja käsijarru tiukkaan niin pysyy tarpeeksi hyvin. Siinä ketjupyörän pultinkannan ympärillähän on se lukituslevykin, että muistat sen ensin taivuttaa pois siitä kannan päältä ennenkuin alat sitä avaamaan hylsyllä tai lenkillä.
Äläkä sitten tiputa sinne ketjun väliin jakopäähän mitään pultteja tai prikkoja, hyvä keino estää tahattomat tiputukset on tunkea riittävän iso rätti ketjupyörän alle estämään minkään osan pääsy moottorin uumeniin aina kun siinä käsittelee jotain pikkuosia. Varo myös päästämästä ketjua tippumaan sinne koska sekin on aika ikävä kalastella takaisin ylös, tämän voi ehkäistä laittamalla ketjuun kiinni niin pitkän pätkän rautalankaa tai narua että se häntä jää varmasti koneen ulkopuolelle vaikka ketju tippuisikin käsistä.
Äläkä sitten tiputa sinne ketjun väliin jakopäähän mitään pultteja tai prikkoja, hyvä keino estää tahattomat tiputukset on tunkea riittävän iso rätti ketjupyörän alle estämään minkään osan pääsy moottorin uumeniin aina kun siinä käsittelee jotain pikkuosia. Varo myös päästämästä ketjua tippumaan sinne koska sekin on aika ikävä kalastella takaisin ylös, tämän voi ehkäistä laittamalla ketjuun kiinni niin pitkän pätkän rautalankaa tai narua että se häntä jää varmasti koneen ulkopuolelle vaikka ketju tippuisikin käsistä.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Joo, mutta mitä sen hammaspyö�n�iikuttaminen auttaa jos se on irti nokka-akselista? Jos vään��ke�uineen päivine� niin auttaako se sitten eli kun ketju on löysällä�a �kk�yörää kääntää ��il�� j��ittaa kiinni kohdilleen, niin silloinko ajoitus muuttuu.
Nämä saattavat kuu�s�a käsittämättömän tyhm�tä k�y�ks�tä, mutta ku�olen ensiker�lainen ja sähläsin jo sen kiristyksen�an�a niin olen nyt todella varovainen.
Nämä saattavat kuu�s�a käsittämättömän tyhm�tä k�y�ks�tä, mutta ku�olen ensiker�lainen ja sähläsin jo sen kiristyksen�an�a niin olen nyt todella varovainen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Taisinpa nyt tajuta. Ratasta aikaisemmalle niin sitten kun kääntää merkit kohdakkain niin pitäisi olla kohdallaan. Näyttäisi olevan juuri tuo yhden hampaan heitto.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Nyt on nokan hammasratas irti ja sitä on siirretty yksi hammas aikaisempaan ketjuun nähden. Ketju on siis nyt yhtäpykälää edemällä, koska kampiakseli kulki tuon 16mm jäljessä. Eli nokkaa on vedetty yksi hammas taaksepäin. Näin kai se menee.
Nyt en saa enää hammasrattaan keskiötä, hammasrattaassa olevaa reikää ja akselin pään pientä lukitustappia menemään yhtaikaa kohdakkain eli ratasta ei saa kiinni nokka-akselin päähän. Nyt en siis tarkoita rattaan kiinnityspulttia ja lukkolevyä vaan itse rattaassa ja akselissa olevia reikiä ja tappia.
Lukkolevyn rattaaseen lukitseva korvake oli vääntynyt. Lukkolevyn pulttiin kiinnittävä lippa oli kunnolla kiinni.
HuhHuh tätä kysymysten tulvaa. Ei vain viitsisi nyt jättää kesken, kun tilanne on selkeänä päässä. Siksipä kyselen.
Nyt en saa enää hammasrattaan keskiötä, hammasrattaassa olevaa reikää ja akselin pään pientä lukitustappia menemään yhtaikaa kohdakkain eli ratasta ei saa kiinni nokka-akselin päähän. Nyt en siis tarkoita rattaan kiinnityspulttia ja lukkolevyä vaan itse rattaassa ja akselissa olevia reikiä ja tappia.
Lukkolevyn rattaaseen lukitseva korvake oli vääntynyt. Lukkolevyn pulttiin kiinnittävä lippa oli kunnolla kiinni.
HuhHuh tätä kysymysten tulvaa. Ei vain viitsisi nyt jättää kesken, kun tilanne on selkeänä päässä. Siksipä kyselen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Paras olisi jos laitat sen rattaan paikoilleen alakertaa kääntämällä, kun kampiakselia kääntää niin ketju pyörittää myös tätä ratasta ja silloinhan tuo lukitustappikin osuu omalle kohdalleen kun vaan kääntää alakertaa sopivaan suuntaan tarpeeksi. Älä kuitenkaan käännä alakertaakaan paljoa, sanotaan vaikka puoli kierrosta voi kääntää yhteen suuntaan ilman että kahden muun pytyn venttiilit ovat vaarassa.
Toinen vähän vaarallisempi keino on siirtoleukapihdeillä koittaa kääntää nokka-akselia siten että tuo hammaspyörä sopisi paikoilleen. Nyt kun alakerta on nollakohdassa eli kaksi mäntää on ylhäällä ei nokka-akselia kannata kovinkaan paljoa pyöritellä ettei mene venttiilit solmuun, jos sitä alat kääntelemään pihtien kanssa niin varo koska se pyörähtelee mieluusti kovalla voimalla kolmanneskierroksittain ja silloin voi tulla vahinkoa.
Toinen vähän vaarallisempi keino on siirtoleukapihdeillä koittaa kääntää nokka-akselia siten että tuo hammaspyörä sopisi paikoilleen. Nyt kun alakerta on nollakohdassa eli kaksi mäntää on ylhäällä ei nokka-akselia kannata kovinkaan paljoa pyöritellä ettei mene venttiilit solmuun, jos sitä alat kääntelemään pihtien kanssa niin varo koska se pyörähtelee mieluusti kovalla voimalla kolmanneskierroksittain ja silloin voi tulla vahinkoa.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Alakerran kääntäminen onnistuu. Ei tarvita kuin aivan pienoinen siirto niin palikat menee kohdalleen. Olikohan ajoituksessa edes oikeasti vikaa kun näin pienistä on kiinni? No tuleepahan opeteltua tuo toimenpide. En pidä turhaakaan puuhaa pahana ollenkaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?