Mistä mahtaa johtua, että lämpimällä kelillä Samara 1500i (vm. -96) päästää sisälle bensan hajua? Se tulee vain siis lämpimällä kelillä ja silloin kun sisäpuhallin on päällä. Mitään näkyvää vuotoa ei konehuoneessa ole.
Sama häikkä oli viime kesänä, enkä siihen ratkaisua keksinyt. Talvella ongelmaa ei ole.
-Riku
Bensan haju
Re: Bensan haju
Joo itselläkin vähän alko taas lämpösillä keleillä haiskahtelemaan. Epäilen, että tulee sieltä bensahöyrykerääjästä. Löytyy sieltä takapyöräkotelosta. 110:ssä on kuskinpuolella mutta olikohan Samarassa apparin puolella, ei ole joutanut itsekään tutkimaan.
eli tämä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
29- bensiinihöyryn keräin
eli tämä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
29- bensiinihöyryn keräin
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Bensan haju
Voiko tuolle höyrynkerääjälle tehdä jotain? Eli onko se rikki, pitääkö vaihtaa/korjata vai onko se vain ominaisuus, jota pitää sietää?
-Riku
-Riku
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Bensan haju
Terve!
Samarassasi lienee aktiivihiilisäiliö (musta muovilieriö konehuoneessa, päällä magneettiventtiili, säiliö on ehkä 2...3 litraa kooltaan).
Tähän aktiivihiilisäiliöön kerätään bensiinisäiliön höyryt ja magneettiventtiili syöttää sitten höyryn imusarjaan, minkä jälkeen moottori polttaa ko. höyryn.
Systeemissä on tavallisesti ylipaine. Jo jokin liitos tms. vuotaa, tulee höyry moottoritilaan ja edelleen korin sisälle.
Suorita koeajo ilman tankin korkkia. Tietysti niin vajaalla säiliöllä, ettei tule yli.
Jos bensiinin haju katoaa, olet vian jäljillä.
Bensan haju ei kuulu asiaan.
menestystä
SvS
Samarassasi lienee aktiivihiilisäiliö (musta muovilieriö konehuoneessa, päällä magneettiventtiili, säiliö on ehkä 2...3 litraa kooltaan).
Tähän aktiivihiilisäiliöön kerätään bensiinisäiliön höyryt ja magneettiventtiili syöttää sitten höyryn imusarjaan, minkä jälkeen moottori polttaa ko. höyryn.
Systeemissä on tavallisesti ylipaine. Jo jokin liitos tms. vuotaa, tulee höyry moottoritilaan ja edelleen korin sisälle.
Suorita koeajo ilman tankin korkkia. Tietysti niin vajaalla säiliöllä, ettei tule yli.
Jos bensiinin haju katoaa, olet vian jäljillä.
Bensan haju ei kuulu asiaan.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Bensan haju
Tänään vähän itse tutkiskelin sitä "takapönttöä", kun itsellä on lämpöisellä ilmalla selvästi se haju tullut sieltä täyttöaukon suunnalta. Kuivan näköinen systeemi se pönttö kyllä oli letkuineen päivineen. Siinä on kyllä vieressä sellainen ilmeisesti joku "ylipaineventtiili" tms., että en tiedä olisko sieltä sitten haissut? Tarkastuksessa ilma oli jo alle +20, eikä mitään hajuja enää ollut. Tankki on myös melkein täynnä bensaa - kyllähän se varmaan helteellä kaasuuntuu aika tavalla tankissakin, vaikka onkin "varjossa" - jotain bensakanisteriahan ei oikein uskalla edes avata kovin lämpimässä.
Täytyy ilmeisesti vaan noudattaa E.Tuomiojan mottoa "tässä vaiheessa ei kannata tehdä mitään"
Täytyy ilmeisesti vaan noudattaa E.Tuomiojan mottoa "tässä vaiheessa ei kannata tehdä mitään"

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Bensan haju
Kiitos vian jäljille johdattamisesta. Aloin käydä läpi pöntön letkuja, jotka näyttävät päälisin puolin hyviltä. Yksi kangaspäälysteinen letku oli kuitenkin päässyt alapuolelta hankautumaan puhki, joten siitä taisi löytyä selitys bensahuuruihin.
Täytyy vaihtaa samalla kaikki kangasletkut, kun sitä alkaa vaihtamaan.
Oli muutenkin menestyksellinen reissu konehuoneen syövereihin. Samalla rytkytin apinan raivolla valojen liitoksia ja vanha parkkivalo-ongelma häipyi hapettumien lentäessä huitsin nevadaan. Kyllä nyt hymyilyttää
-Riku
Täytyy vaihtaa samalla kaikki kangasletkut, kun sitä alkaa vaihtamaan.
Oli muutenkin menestyksellinen reissu konehuoneen syövereihin. Samalla rytkytin apinan raivolla valojen liitoksia ja vanha parkkivalo-ongelma häipyi hapettumien lentäessä huitsin nevadaan. Kyllä nyt hymyilyttää

-Riku
Sdelano v SSSR kirjoitti: Systeemissä on tavallisesti ylipaine. Jo jokin liitos tms. vuotaa, tulee höyry moottoritilaan ja edelleen korin sisälle.
Bensan haju ei kuulu asiaan.
menestystä
SvS