Sivu 1/2
Nokkaketjun kiristys ja siitä seuranneet ongelmat!
Lähetetty: 8.6.2007 15:23
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onko ketju löysä�ä �s siinä o�selvä so�ella tuntuva löysyy� Saako ketju liikkua nokkapyörällä�i�su�nassa? Korjausoppaassa ei ollut selkeää kuvaus��ästä. Rompp� e�ole vielä saanut ja h�lla ei oikein vastausta tähän tullut.
�t�a kiristettäessä nokkapyörää on �öräytettävä��/2 kie�o�a. On�s�u siis työntämällä autoa 4vaihteel�? �n�kö�äsille jos pyörii enemmän?�nk�väliä mihin �untaan ko� pyörii? �yn�styskampi ei oikein sov�2107 k�lille?
Kiitos mahdollisille neuvojille.

Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 8.6.2007 17:27
Kirjoittaja Mara
Kyllä se sivusuunnassa saa nahkeasti liikkua ja sormella painamalla pieni jousto saa olla, muttei siis yhtään löysyyttä.
Koneen pyörimissuuntaan ainoastaan kiristetään, jos konetta pyöritetään.
Jos venakoppa on pois, voi kiristää myös nokka-akselin rattaan pultista kääntämällä löysät kiristimen puolelle ja kiristinruuvi auki vasta sen jälkeen, jolloin pitäisi selvästi näkyä kuinka kiristinkenkä "ponkasee" ja tiukkaa ketjun.
En sitte tiedä kuinka hyväksytty keino toi on, mutta ite tiukkaan noin.
Lähetetty: 8.6.2007 18:29
Kirjoittaja Jusu
1300:n kuminauhan tiukkasin aikoinaan ottamalla kaikki sytytystulpat irti, löysäämällä kiristimen ja pyörittäen starttimoottorilla jokusen kierroksen.
Kompissa on kampi ja sillä veivaan tarvittavat kierrokset.
Ketjun kiristys on kätevää tehdä aina tulppien vaihdon yhteydessä, on köykäisempi veivata eikä moottori puristusten puutteessa pääse pyörähtämään takaisinpäin.
Ja voi sitä tosiaan nokastakin kääntää, mutta nimenomaan sitten väärään suuntaan, että löysät menee kiristimelle.
Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 8.6.2007 19:15
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eli nyt jos käännän nokka-akselin pultista konetta niin kumpaan suuntaan? Kääntö avaimella oikealle vai vasemmalle edestä katsottuna? Voiko ketjullistakin pyöräyttää startilla ilman tulppia kun venttiilikoppa on irti?

Lähetetty: 8.6.2007 20:08
Kirjoittaja Jusu
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eli nyt jos käännän nokka-akselin pultista konetta niin kumpaan suuntaan? Kääntö avaimella oikealle vai vasemmalle edestä katsottuna? Voiko ketjullistakin pyöräyttää startilla ilman tulppia kun venttiilikoppa on irti?

Nokasta väärään suuntaan eli vastapäivään eli vasemmalle eli "aukipäin".
Itse käytin starttikonstia remmikoneeseen, enpä keksi miksei se tepsisi kettinkiversioonkin.
Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 8.6.2007 21:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Joo, tuo starttikonsti ei toiminut tulppien ollessa paikallaan. Taisi pyörähdellä kone takaisin päin. En saanut käännettyä konetta vasempaan eli väärinpäin eli auki ennen kuin otin tulpat irti. Nokkapyörään mutterin lukkolevy haittasi operaatiota enkä uskaltanut sitä väännellä sivuun. Tulpitta kone kääntyi sen verran, että kiristin ponkaisi. Tosin se ponkaisi jo heti kun ensikerran löysäsin kiristimen mutteria. Välillä tuli sählättyä ja otettua koko kiristimen pää pois ja ketjuhan löystyi aivan veltoksi.
Täytynee kokeilla vähenivätkö kolinat ja rohinat. En nyt sitten tiedä tuntuuko ketju kireämmältä kuin heti aukaistaessa. Vähän epäilen, mutta toivotaan toivotaan.
Saisipa jostain jonkinlaisen analyysin koneen kolinoista jos ne vielä jatkuvat. Saisi päätettyä miten ja mitä tuon talvikäyttöpelin eli BGV-603 kanssa tekee. No jos kolinat vähenee niin päätös on helppo. Jos ei kolinoille löydy syytä tai hyvää arvausta niin ajelen varmaan koneen loppuun ja jätän varaosiksi. Kai se sitten leikkaa kiinni joskus jos siellä isompia laakerivikoja on. Vaihteistosta äänet eivät tule.

Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 8.6.2007 21:47
Kirjoittaja pressa
olen useasta ladasta kiristänyt ketjun koneen käydessä
eli ajaa koneen lämpöiseksi ja pienentää tyhjäkäynnin niin pieneksi että vielä käy tasaisesti
sitten vain nopea kiristimen löyhdytys ja heti kiristys
samalla kuulee heti kuinka myös ääni pienenee
Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 8.6.2007 21:55
Kirjoittaja Jokari
Kaikista paras tuloa tulee, kun hommaa kaverin avuksi.
Lada tasaiselle alustalle, nelonen tupaan ja kaveri työntää karmista. Sitä ennen ruuvaat tietenkin sen ketjunkiristimen 13mm isokantaisen mutterin KOKONAAN pois. Alta paljastuu reikä, jonka keskellä on tappi.
Kaveri työntää Ladaa ja pidät sormea sen tapin päällä. Kun tappi painuu mahdollisimman syvään, niin stop, mutteri takaisin ja kireelle. Näin ketjun saa mahdollisimman tiukalle.
Jos se tappi ei liiku edestakaisin yhtään kun autoa työntää, niin silloin se on jumissa. Kevyt herkistely vasaralla auttaa yleensä
Ei meinaan toimi se kiristin aina niinkuin luulis ja siksi itellänikin meni ketju pariin otteeseen vielä löysemmälle. Siksi käytän ym. keinoa

Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 9.6.2007 10:53
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Laittelen venttiilikoppaa kiinni. Onko tiivisteen vaihto välttämätön? Onko kellään kokemuksia (huonoja) saman tiivisteen käytöstä? Pitääkö muttereissa käyttää momentteja? Kiristysjärjestyksellä lienee väliä ainakin korjauskirjan mukaan vai tarkoitetaankohan siinä vain sylinterikannen kiristystä?
Hitto kun pitää kaikkea kysellä vaikka on korjausopas ja foorumilla on etsimistoiminto. Niin ja vielä romppua odotellaan. Vastailkaa jos jaksatte.

Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 9.6.2007 12:09
Kirjoittaja Jokari
No mä olen aika usein käyttänyt samaa tiivistettä eikä ole koskaan vuotanut. Kattoo vaan että se asettuu hyvin ja niin poispäin.
Kiristysjärjestyksellä ei ole mitään väliä. Sylinterinkansi on sitten asia erikseen

Itse kiristelen venakopan mutterit tasaisesti kiertäen sieltä täältä. Ja mitään 30 cm jatkoa ei kannata käyttää, ne pinnapultit on todella pehmeää matskua. Ruuvarikahva+hylsy on pop.
Aina kannattaa kysyä, ei kukaan oo seppä syntyessään.
Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 9.6.2007 14:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Koppa on kiinni ja kaikki lelut paikallaan. Käynnistämään. YllätysYllätys! Ei käynnisty. Kaasua antamalla pörpötti vähän. Kolinoita ei tosin kuulunut ja nehän halusin pois. Takaisin konehuoneen kimppuun. Tunnistimien johtojen (3kpl) tarkastus. Niitä ei voinut laittaa väärin, koska eivät käyneet kuin omiin uroksiinsa.
Uusi yritys! Ei lähde. Ja konehuoneeseen. Kolmospytyn johto oli jäänyt laittamatta. Paikoilleen ja yritys. Ei onnistu. Kovalla kaasulla kävi yhdellä tai kahdella pytyllä hetken.
Kysymys: Voiko puola vaurioitua kun yritetään käynnistää tulpanjohto irti! Kyseessä on siis tietenkin suorasytytteinen 1700i. Mitä muuta olisi voinut käydä? Kaikki piuhat olin tarkastelevinani.
Kone tuntui vähän samanlaiselta kuin silloin kun suorasytytyksen ohjausyksikkö sanoi itsensä irti. Ei kuitenkaan aivan. Nyt yritti selvästi käydä vaijailla pytyillä.
Luin vikakoodeja. Ei vikakoodeja. Vilkutti vaan jatkuvasti kahtatoista (12), jota peli on aiemminkin vilkuttanut toimiessaan.
ApuaApua!

Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 9.6.2007 14:38
Kirjoittaja Jonsson
Olen käynnistänyt sillai että puolan johto virranjakajan kannesta irti ja laittaa MAAHA ei kiinni vaan 1cm irti ja starttasin niin piti tulla kunnon kipinä lieska sen ja maan väliin,jos tulee puolen sentin että just näkyy sanoisin että hajalla.
Toinen on että jos koitat levittää kaikki tulpanjohtojen päät että saavat varmasti kosketuksen.
Meinaan just viittaa puolan hajalle menemiseen oli samat oireet ja pysty kyllä testaamaan...nissan synnyn puolalla toimi kyllä hyvin.

Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 9.6.2007 14:49
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Meikäläisellä kun ei ole sitä virranjakajaa. Sellanen on toi suorasytkä. Siinä on sitäpaitsi kaks puolaa. 1 ja 4 samassa, 2 ja 3 toisessa.
Tulipa mieleen. Minähän pyörittelin konetta silloin startilla ne kaasarin ja ruiskun tunnistinten, tai mitä ne ovat, johdot irti. Ei kai tuo sekoittanut systeemiä? Piruvie kun kaikkea tulee kokeiltua niin jokuhan se pamahtaa.
Onhan minulla noita puolia ja sytkäohjausyksikköjä, mutta en vielä ala kokeilemaan niitä ennenkuin saan vähän (toivottavasti) lisäviisausta. Mielenkiintoista tämä autotekniikan opettelu. Onneksi on Lada niin uskaltaa edes yrittää.

Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 9.6.2007 16:26
Kirjoittaja Jonsson
Jaa nii joo petskele että semmone sytkä

juu en tiä oisko seonnu sillon mut en usko moiseen. Saako se verme bensaa? aattelin jos ei joku tunnistin tunnista.
Re: Nokkaketjun kireys?
Lähetetty: 9.6.2007 18:25
Kirjoittaja larssi21074
Joissain autoissa särkee puolan (tai sen ohjainlaitteen) jos pyörittää että tulpan johot ei ole maadoitettu. Itse teen sillain että kieppaan rautalankaa tulppien ympärille ja sille maatto. Sen jälkeen voi konetta pyöritellä huoletta.
Raipossa kuulin aikoinaan että tulpat ja johtimet on oltava hyvässä kunnossa 1700i:ssä tai särkyy puolia.