Nokkaketjun kiristys ja siitä seuranneet ongelmat!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Nokkaketjun kiristys ja siitä seuranneet ongelmat!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko ketju löysä�ä �s siinä o�selvä so�ella tuntuva löysyy� Saako ketju liikkua nokkapyörällä�i�su�nassa? Korjausoppaassa ei ollut selkeää kuvaus��ästä. Rompp� e�ole vielä saanut ja h�lla ei oikein vastausta tähän tullut.

�t�a kiristettäessä nokkapyörää on �öräytettävä��/2 kie�o�a. On�s�u siis työntämällä autoa 4vaihteel�? �n�kö�äsille jos pyörii enemmän?�nk�väliä mihin �untaan ko� pyörii? �yn�styskampi ei oikein sov�2107 k�lille?

Kiitos mahdollisille neuvojille. :oops:
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 9.6.2007 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kyllä se sivusuunnassa saa nahkeasti liikkua ja sormella painamalla pieni jousto saa olla, muttei siis yhtään löysyyttä.
Koneen pyörimissuuntaan ainoastaan kiristetään, jos konetta pyöritetään.

Jos venakoppa on pois, voi kiristää myös nokka-akselin rattaan pultista kääntämällä löysät kiristimen puolelle ja kiristinruuvi auki vasta sen jälkeen, jolloin pitäisi selvästi näkyä kuinka kiristinkenkä "ponkasee" ja tiukkaa ketjun.
En sitte tiedä kuinka hyväksytty keino toi on, mutta ite tiukkaan noin.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

1300:n kuminauhan tiukkasin aikoinaan ottamalla kaikki sytytystulpat irti, löysäämällä kiristimen ja pyörittäen starttimoottorilla jokusen kierroksen.
Kompissa on kampi ja sillä veivaan tarvittavat kierrokset.
Ketjun kiristys on kätevää tehdä aina tulppien vaihdon yhteydessä, on köykäisempi veivata eikä moottori puristusten puutteessa pääse pyörähtämään takaisinpäin.

Ja voi sitä tosiaan nokastakin kääntää, mutta nimenomaan sitten väärään suuntaan, että löysät menee kiristimelle.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eli nyt jos käännän nokka-akselin pultista konetta niin kumpaan suuntaan? Kääntö avaimella oikealle vai vasemmalle edestä katsottuna? Voiko ketjullistakin pyöräyttää startilla ilman tulppia kun venttiilikoppa on irti? :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eli nyt jos käännän nokka-akselin pultista konetta niin kumpaan suuntaan? Kääntö avaimella oikealle vai vasemmalle edestä katsottuna? Voiko ketjullistakin pyöräyttää startilla ilman tulppia kun venttiilikoppa on irti? :oops:
Nokasta väärään suuntaan eli vastapäivään eli vasemmalle eli "aukipäin".

Itse käytin starttikonstia remmikoneeseen, enpä keksi miksei se tepsisi kettinkiversioonkin.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Joo, tuo starttikonsti ei toiminut tulppien ollessa paikallaan. Taisi pyörähdellä kone takaisin päin. En saanut käännettyä konetta vasempaan eli väärinpäin eli auki ennen kuin otin tulpat irti. Nokkapyörään mutterin lukkolevy haittasi operaatiota enkä uskaltanut sitä väännellä sivuun. Tulpitta kone kääntyi sen verran, että kiristin ponkaisi. Tosin se ponkaisi jo heti kun ensikerran löysäsin kiristimen mutteria. Välillä tuli sählättyä ja otettua koko kiristimen pää pois ja ketjuhan löystyi aivan veltoksi.

Täytynee kokeilla vähenivätkö kolinat ja rohinat. En nyt sitten tiedä tuntuuko ketju kireämmältä kuin heti aukaistaessa. Vähän epäilen, mutta toivotaan toivotaan.

Saisipa jostain jonkinlaisen analyysin koneen kolinoista jos ne vielä jatkuvat. Saisi päätettyä miten ja mitä tuon talvikäyttöpelin eli BGV-603 kanssa tekee. No jos kolinat vähenee niin päätös on helppo. Jos ei kolinoille löydy syytä tai hyvää arvausta niin ajelen varmaan koneen loppuun ja jätän varaosiksi. Kai se sitten leikkaa kiinni joskus jos siellä isompia laakerivikoja on. Vaihteistosta äänet eivät tule. :oops: :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja pressa »

olen useasta ladasta kiristänyt ketjun koneen käydessä
eli ajaa koneen lämpöiseksi ja pienentää tyhjäkäynnin niin pieneksi että vielä käy tasaisesti
sitten vain nopea kiristimen löyhdytys ja heti kiristys
samalla kuulee heti kuinka myös ääni pienenee
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kaikista paras tuloa tulee, kun hommaa kaverin avuksi.
Lada tasaiselle alustalle, nelonen tupaan ja kaveri työntää karmista. Sitä ennen ruuvaat tietenkin sen ketjunkiristimen 13mm isokantaisen mutterin KOKONAAN pois. Alta paljastuu reikä, jonka keskellä on tappi.
Kaveri työntää Ladaa ja pidät sormea sen tapin päällä. Kun tappi painuu mahdollisimman syvään, niin stop, mutteri takaisin ja kireelle. Näin ketjun saa mahdollisimman tiukalle.
Jos se tappi ei liiku edestakaisin yhtään kun autoa työntää, niin silloin se on jumissa. Kevyt herkistely vasaralla auttaa yleensä :)

Ei meinaan toimi se kiristin aina niinkuin luulis ja siksi itellänikin meni ketju pariin otteeseen vielä löysemmälle. Siksi käytän ym. keinoa :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Laittelen venttiilikoppaa kiinni. Onko tiivisteen vaihto välttämätön? Onko kellään kokemuksia (huonoja) saman tiivisteen käytöstä? Pitääkö muttereissa käyttää momentteja? Kiristysjärjestyksellä lienee väliä ainakin korjauskirjan mukaan vai tarkoitetaankohan siinä vain sylinterikannen kiristystä?

Hitto kun pitää kaikkea kysellä vaikka on korjausopas ja foorumilla on etsimistoiminto. Niin ja vielä romppua odotellaan. Vastailkaa jos jaksatte. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No mä olen aika usein käyttänyt samaa tiivistettä eikä ole koskaan vuotanut. Kattoo vaan että se asettuu hyvin ja niin poispäin.
Kiristysjärjestyksellä ei ole mitään väliä. Sylinterinkansi on sitten asia erikseen :)
Itse kiristelen venakopan mutterit tasaisesti kiertäen sieltä täältä. Ja mitään 30 cm jatkoa ei kannata käyttää, ne pinnapultit on todella pehmeää matskua. Ruuvarikahva+hylsy on pop.

Aina kannattaa kysyä, ei kukaan oo seppä syntyessään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Koppa on kiinni ja kaikki lelut paikallaan. Käynnistämään. YllätysYllätys! Ei käynnisty. Kaasua antamalla pörpötti vähän. Kolinoita ei tosin kuulunut ja nehän halusin pois. Takaisin konehuoneen kimppuun. Tunnistimien johtojen (3kpl) tarkastus. Niitä ei voinut laittaa väärin, koska eivät käyneet kuin omiin uroksiinsa.

Uusi yritys! Ei lähde. Ja konehuoneeseen. Kolmospytyn johto oli jäänyt laittamatta. Paikoilleen ja yritys. Ei onnistu. Kovalla kaasulla kävi yhdellä tai kahdella pytyllä hetken.

Kysymys: Voiko puola vaurioitua kun yritetään käynnistää tulpanjohto irti! Kyseessä on siis tietenkin suorasytytteinen 1700i. Mitä muuta olisi voinut käydä? Kaikki piuhat olin tarkastelevinani.

Kone tuntui vähän samanlaiselta kuin silloin kun suorasytytyksen ohjausyksikkö sanoi itsensä irti. Ei kuitenkaan aivan. Nyt yritti selvästi käydä vaijailla pytyillä.

Luin vikakoodeja. Ei vikakoodeja. Vilkutti vaan jatkuvasti kahtatoista (12), jota peli on aiemminkin vilkuttanut toimiessaan.

ApuaApua! :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jonsson

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Olen käynnistänyt sillai että puolan johto virranjakajan kannesta irti ja laittaa MAAHA ei kiinni vaan 1cm irti ja starttasin niin piti tulla kunnon kipinä lieska sen ja maan väliin,jos tulee puolen sentin että just näkyy sanoisin että hajalla.

Toinen on että jos koitat levittää kaikki tulpanjohtojen päät että saavat varmasti kosketuksen.

Meinaan just viittaa puolan hajalle menemiseen oli samat oireet ja pysty kyllä testaamaan...nissan synnyn puolalla toimi kyllä hyvin. :D
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Meikäläisellä kun ei ole sitä virranjakajaa. Sellanen on toi suorasytkä. Siinä on sitäpaitsi kaks puolaa. 1 ja 4 samassa, 2 ja 3 toisessa.

Tulipa mieleen. Minähän pyörittelin konetta silloin startilla ne kaasarin ja ruiskun tunnistinten, tai mitä ne ovat, johdot irti. Ei kai tuo sekoittanut systeemiä? Piruvie kun kaikkea tulee kokeiltua niin jokuhan se pamahtaa.

Onhan minulla noita puolia ja sytkäohjausyksikköjä, mutta en vielä ala kokeilemaan niitä ennenkuin saan vähän (toivottavasti) lisäviisausta. Mielenkiintoista tämä autotekniikan opettelu. Onneksi on Lada niin uskaltaa edes yrittää. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jonsson

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Jaa nii joo petskele että semmone sytkä :lol: juu en tiä oisko seonnu sillon mut en usko moiseen. Saako se verme bensaa? aattelin jos ei joku tunnistin tunnista.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nokkaketjun kireys?

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Joissain autoissa särkee puolan (tai sen ohjainlaitteen) jos pyörittää että tulpan johot ei ole maadoitettu. Itse teen sillain että kieppaan rautalankaa tulppien ympärille ja sille maatto. Sen jälkeen voi konetta pyöritellä huoletta.

Raipossa kuulin aikoinaan että tulpat ja johtimet on oltava hyvässä kunnossa 1700i:ssä tai särkyy puolia.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vastaa Viestiin