Yskii ilmoihin!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Jonsson

Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Juu kaikki pitäis olla kohdallaan mutta ei ole...startatessa tuuppaa kaasarin yläpuolelle hirveitä bensa suhauksia ja kaasua antaa lisää niin tulee vielä taajemmin :shock:
ja sitten 10s jälkeen pamahtaa putkessa...

Oisko ideoita?

-nokka pitäis olla monen katsomis kerran jälkeen oikeessa asennossa.
-virranjakaja pelaa tulee kipinät komeesti.
-bensaa saa kyllä.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

sytkän ajoitus ja alipainesäätö??
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mulla kävi samalla tavalla ketjurempan jälkeen, olin ottanut jakajan irti ja asensin sen lopulta 180 astetta pieleen. Irtonainen putsarinkansi halusi lentää komeassa kaaressa :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jonsson

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Sytkä on sillai että kampiakselin merkki on siinä 5asteen kohdalla ja sillon iskee 1 kipunan.

Onko joku hyvä vinkki säätään sitä yleensäkin?

mulla lentää kans kansi huisin helkuttiin siitä kun suhauttaa kunnolla.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No jos tosissaan pyörijä osoittaa edes ykkössylinterin elektrodia päin ja jakokopan merkit on kohdillaan, niin kyllä sen sitten pitäisi lähteä edes ontuen käyntiin.

Mut oletko ihan varma ettei se sytkä ole sitä 180 tjtn. astetta pielessä? Ota jakaja irti ja käännä konetta yksi täysi kierros eteenpäin ja sitten jakaja takaisin. Lähtee tai ei lähde :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Mara »

Tai helpommin: Vaihda tulpanjohdot ristiin; 1. ja 4. keskenään ja 2. ja 3. keskenään.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Eikös silloin kun kampiakselinhihnapyörän merkki osoittaa YKK:ta ja nokka-akselinketjupyörän merkki nokka-akselin laakerirungonmerkkiä, niin silloin Nelossylinterissä on puristustahti lopussa.
Viimeksi muokannut lada combi, 31.5.2007 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jonsson

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Kiitoksia Kiitoksia Jokari ja Mara siis sehän lähti käymään komeesti ei kannet lentäny...

Nyt olis enään kierrosten lasku varmaan 1500 - 2000 pyörii?

Vaikuttaako jos letkut ei ole lämmittämässä kaasaria? olisko ryyppy päällä...?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kyllähän se automaattiryyppy tarvii nesteen lämpötilatiedon, että se bimetallijousi tajuaa kääntää ryypyn pois. Voi johtua myös jostain muista jutuista noi kovat kierrokset, mutta ensin vesi kiertämään ryypylle!
2102 16V ex.
2103 -75
Jonsson

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Juu sen sain tehtyä ja rupes pelaan ihan hyvin,se on nyt ihan diisseli kun ei oo säädetty venoja vielä mutta huomenissa.

Lievä kun painaa polkimen pohjaan niin viive löytyy mutta eipä se haittaa.
Milläs laihennetaan seosta jos katsastukseen hakis paperit niin täytys saada luultavasti pinemmäks? mitäs se sinol vai masinol mitä sinne lykätään että menee helpommin läpi?
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja cassu »

lada combi kirjoitti:Eikös silloin kun kampiakselinhihnapyörän merkki osoittaa YKK:ta ja nokka-akselinketjupyörän merkki nokka-akselin laakerirungonmerkkiä, niin silloin Nelossylinterissä on puristustahti lopussa.
Juurikin näin eli jos nokan ja kampuran ajoitusmerkit on kohdallaan, paukku on nelosessa - eikä suinkaan ykkösessä.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja cassu »

Jonsson kirjoitti:Juu sen sain tehtyä ja rupes pelaan ihan hyvin,se on nyt ihan diisseli kun ei oo säädetty venoja vielä mutta huomenissa.
No olishan ne venttiilit kannattanu saman tien säätää. Kone ei kuitenkaan pelaa kunnolla jos ei venttiilien säädöt ole kohdallaan. Ja vakio nokalla takapotkussa välyksiä tarttee olla 015. Päästöjä pystyy tietysti pelaamaan jonkun verran myös venttiilin välyksillä. Hieman isompi välys = venttiili auki aavistuksen myöhemmin / kiinni aavistuksen aikaisemmin ja sitä rataa... tämä vaikuttaa tietysti hieman myös nostoihin. Ainakin kireämmällä nokalla voi tällä tavoin pelata overlap-aikaa hieman pienemmäksi.
Jonsson kirjoitti: Lievä kun painaa polkimen pohjaan niin viive löytyy mutta eipä se haittaa.
Milläs laihennetaan seosta jos katsastukseen hakis paperit niin täytys saada luultavasti pinemmäks? mitäs se sinol vai masinol mitä sinne lykätään että menee helpommin läpi?
Sytkä kannattaa säätää kohdalleen strobolla (vakikoneessa ennakko öbaut 7 astetta yleensä ollu aika passeli, kireemmässä menee ihan vaan kokeilemalla). Jos sytkä on pielessä - se näkyy heti päästöissä. Varmista myös että jakajan alipainekellolle tulee kaasarilta alipaine (letku ehjä, alipainekello kunnossa, jne). Kuluneet sytkäosat vaikuttavat merkittävästi päästöihin. Etenkin jos kynttilät (tulpat) on vanhat niin eivät välttämäti kipunoi kunnolla.

Pitää muistaa, että liian suuret saaste arvot johtuvat epätäydellisestä polttoaineseoksen palamisesta. Liika happi taasen imu- tai pakovuodosta.

Ja mitä seoksiin tulee, mikäli kyseessä on axtec, voit säätää vain tyhjäkäyntiseosta itse kaasuttimesta. Muu seoksiin liittyvä säätö tapahtuu elektronisesti, ja siihen et voi juurikaan vaikuttaa. Mikäli kuitenkin kyseessä on vanha kunnon Ladan peruskaasari, silloin seoksiin pääsee helposti käsiksi. Jos kyseessä esim Weberin DGV, silloin tyhjäkäyntiseoksiin pystyy vaikuttamaan, mutta muut seokset menevät suuttimilla. Ja säätäminen olisi helpointa silloin kun ajokki on pakokaasumittarissa kiinni. Jos ei ole mahdollista mittarin kanssa säätää, silloin menee ihan korvakuulolta ja pakokaasuja haistelemalla. Nuo masinolit tankissa tietysti laskee päästöjä jonkun verran, muttei nekään ihmeisiin pysty.

Jos moottorin säädöt on kohdallaan (sytkä, nokan ajoitus / jakoketjun kireys, seokset) ja kaasuttimessa oikean kokoiset suuttimet niin pitäisi mennä kohtuullisen helposti päästöistä läpi. Kireän nokan kanssa jossa on vähänkin overlappia on aika turha mennä lähellekkään päästömittaria. Eli kannattaa pistää leimalle kireän nokan tilalle vakio nokka...
Castrol

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Noh kuitenkin niin että jos antaa ohjeeksi sen että merkit kohillaan niin aina on kohillaan on kyllä ihan persiistä....kyllä se kipuna seikkailee silti siellä 1 ja 4 välillä.Toki onhan siinä 50/50 suhde että voipi osua vaikka joka kerta kohilleen 8) Vaikkakin kampiakseli kun kierähtää sen kierroksen niin nokka puolikkaan. Koska jos sitä konetta pyörittelee merkistä ohi niin tulee se taas merkit kohalleen mutta eipä kipuna osukkaan enää ykköseen kato kun se menee sinne neloseen... Mutta silti samapa tuo jos toimii jo :lol:
Viimeksi muokannut Castrol, 1.6.2007 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Castrol kirjoitti:Muistetaan kuitenkin että kuitenkin se nokan merkki on joka toisella kierroksella paukku ykkösessä ja joka toisella nelosessa....kampiakselin yhen kieroksen aikana kun nokka pyörähtää pariin otteeseen. Totta on se että jommassa kummassa se sytkä on joka tapauksessa kun merkit on kohillaan.
Jospas ei kuitenkaan muisteta kun sinulla näkyy männeen nokka ja kampura sekaisin :idea:
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Yskii ilmoihin!

Viesti Kirjoittaja AI »

Castrol kirjoitti:kampiakselin yhen kieroksen aikana kun nokka pyörähtää pariin otteeseen.
Eikös kuitenkin kampiakseli pyörähdä kaksi kertaa useammin kuin nokka-akseli???
Edit/Lisäys: Ehti näköjään Jusukin toteamaan...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin