Takavedon bensankulutus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jokari

Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nyt alkaa hippasen ihmetyttämään ton topoviissatasen (vm. 90, ei-axtec) kulutus.

- renkaissa on ilmaa
- jarrut eivät laahaa
- putki ei ole tukkeessa
- kärjetön sytkä toimii, sytkäennakko ok
- kaikki koneen huolta vaativat hilut kunnossa, tulpat, putsarit jne. jne.
- kaasarina uusi Weber DGV, suuttimet about samaa luokkaa mitä porukoilla on yleensä ollut.
- ketjut on kiristelty, venttiilit säädetty ja kaikki mahdollinen ja mahdoton on huollettu
- kone ei käy alilämpöisenä
- tankki/bensaletkut eivät vuoda
- eikä kone varmasti ole karstainen/tukkeessa, vaan parhaimmassa vedossa aikoihin.

Normaalissa sekalaisessa kaupunki/taajama/maantiepyörittelyssä menee soppaa 10,3-11 l/100 km (pitemmän ajan keskiarvo) Taannoin ajelin lähemmäs 150 km maantieajoa ja loput kaupunkia ja kulutus laski vain 9,9 litraan :shock:
Talvella meni lähes aina yli 11 l/100km, oli perä irti joka mutkassa tai ei.

Samanverran tuo rähjä söi vanhalla Ozonillakin+ kaikki säädöt perseellään, joten kaasaria lienee turha syyttää.

Ei takaveto mene pienellä ruualla koskaan, mutta tossa on silti pari litraa liikaa. Mihin se häviää? Miksi? Mä en ymmärrä :evil:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Johonkin häviää...
Pääsin juuri -77 1500 2103:lla alle kahdeksan litran kulutukseen vastaavalla ajolla.

Ei tuossa ole muuta mahdollisuutta kuin kaasutin tai raskas kaasujalka.
Liian isot suuttimet kaasarissa?
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Listasta puuttuu:
- Ryyppy ei ole päällä
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Jokari

Kaasarin suuttimet;

Koodi: Valitse kaikki

polttoaine     lisäilma    tyhjäkäynti

1. kurkku                145           155           50

2. kurkku                115           110           50

Tältä foorumilta ainakin Maralla on vastaava 2.0 Ooppeliin tarkoitettu DGV ja kulutus mun muistikuvien mukaan 7-9 l/100 km.

AI kirjoitti:Listasta puuttuu:
- Ryyppy ei ole päällä
Aivan, se ei ole päällä kuin kylmäkäynnistyksissä :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

pressa

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokari kirjoitti:Samanverran tuo rähjä söi vanhalla Ozonillakin+ kaikki säädöt perseellään, joten kaasaria lienee turha syyttää.
kaasuttimessahan se vika on
kokeileppa laittaa se venäjän insinöörien sinne suunnittelema oikea kaasutin ja laita säädöt kohdilleen

en muuten ymmärrä miksi olet kaasuttimen vaihtanut kun säädöt ollut persiillään etkä niitä ensin kohdilleen laittanut
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Kumma jos ei tuolla pääse alle 10 litran kulutukseen. Kun viime kesänä pääsin omalla 1200 7,4 litran keskikulutukseen matka-ajossa. Eli täytyy siellä jotain vikaa olla. Joko kaasarissa tai kuskissa.
Jokari

pressa kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Samanverran tuo rähjä söi vanhalla Ozonillakin+ kaikki säädöt perseellään, joten kaasaria lienee turha syyttää.
kaasuttimessahan se vika on
kokeileppa laittaa se venäjän insinöörien sinne suunnittelema oikea kaasutin ja laita säädöt kohdilleen

en muuten ymmärrä miksi olet kaasuttimen vaihtanut kun säädöt ollut persiillään etkä niitä ensin kohdilleen laittanut
No jäipä nyt taas pari sanaa kirjoittamatta jotka olisivat muotoilleet lauseen niin kuin minä sen tarkoitin.

Vanha Ozon oli täysi susi. Läppäakselit väljät, pohjan laippa aivan kiero ja muuta jännää. Välistä mentiin niin rrrkeleesti, välillä ei yhtään mihinkään, välistä mentiin kengurunloikkaa ja muuta mukavaa. Lisäksi ryyppymekanismin huollosta ja vääntelystä huolimatta kylmäkäynnistykset olivat täyttä tuskaa kelistä riippumatta. Tee nyt siitä sitten toimiva kaasari.

Ja sitten se alipainetoiminen kakkoskurkku on raivostuttavan tuntuinen kaasujalkaan, ikinä ei saa tehoa silloin kuin sitä juuri kipeimmin tarvittaisiin.
En jaksanut leikkiä noiden jo alkujaan susien kaasareiden kanssa, vaan hommasin Weberin. Se toi sitten nipun hyviä ominaisuuksia, joita en tässä rupea kertaamaan, ne löytyvät jo tältä foorumilta.

Niin, en sitten tiedä kuskista. Suurimmaksi osaksi ajelen kuitenkin aika rauhallisesti ja ennakoiden enkä niinkuin useimmat ikäisistäni :)
Kokeilin ajaa yhden tankillisen niin, että ajelin kuin parhaimmatkin papat, ja toisen tankillisen tyypillisen nuoren ladan omistajan tapaan, eli eli kiihdyttelyt kaasu pohjassa ja molemmat läpät koko ajan selällään.
Kulutuksessa en havainnut mitään eroa em. ajotapojen välillä :shock:

Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mulla oli 2107 + ozon kaasutin + kärjellinen jakaja, sekavassa ajossa max 100 km/h, sytkän säätö hieman pielessä, noin 8,2 litraa/100 km

ensimmäisenä syyllisenä pitäisin tietysti Weberiä ja olisiko toinen vika kuljettajassa, joko mieletöntä hurjastelua ja tarpeetonta koneen huudattamista ja sitten lisäksi kuormittamista vitosvaihteella matalissa nopeuksissa. mikäli olen käsittänyt oikein niin taidat yleensä antaa monoa Laapottimelle kunnolla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jokari

No toi vitosen käyttö on aika kaukaa haettua. Yleensä heitän vitoselle kun nopeustaulussa seisoo 80 ja mittarissa joku 80-90 km/h.

Jussikin lukee ton mun edellisen viestin lopun kunnolla. Ajelen kyllä ripeästi mutten todellakaan lämä pohjassa koko aikaa, kaukana siitä. Kiihdytyksetkin suoritan normaalisti ykköskurkulla enkä lähde repimään molempia läppiä selälleen.

ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jokari kirjoitti: Kokeilin ajaa yhden tankillisen niin, että ajelin kuin parhaimmatkin papat, ja toisen tankillisen tyypillisen nuoren ladan omistajan tapaan, eli eli kiihdyttelyt kaasu pohjassa ja molemmat läpät koko ajan selällään.
Kulutuksessa en havainnut mitään eroa em. ajotapojen välillä :shock:
No sitten vain jäljelle jää kaasari.

Miten on venttiliensäädön laita?
Jokari

^^ Noin 1000-1500 km sitten säädetty kaikki venttiilivälykset nafteiksi. Olen tarkistanut/säätänyt välykset kolmisen kertaa tällä 15000 km yhteisellä taipaleella, joten siitä osiosta on kyllä pidetty huolta.

Pikkasenhan noissa keinuissa/nokissa on kulumaa kun ei ihan äänettömäksi saa venakoneistoa, mut olen kyllä kuullut pahempiakin säksättäjiä. Hiljainen toi kone on kyllä Ladan koneeksi.

Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jokari kirjoitti:Jussikin lukee ton mun edellisen viestin lopun kunnolla.
ei tota viestiä ollu tossa sillo ku aloin kirjoittaa omaa vastaustani, tai sit mä olen vaa näkövammanen, kaikki muut vammat musta onkin jo löytynyt :lol: mä muistelin tuon ajotavan jostain aikaisemmista kirjoituksista, mut ehkä ne on ollu enempi juttu juttuja.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
THI-900

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kyllä siinä jotain nyt on... Kuulostaa vain niin pöhköltä.

En kyllä ihan heti uskois että se sun Weber nostaa ton kulutusen noin kovalle tasolle. Omalla 1200:sella, jossa on tuplakurkku weber (tarkempaa mallia en tiedä) oon ajanu kerran matka-ajossa 6,8l/100km. En kyllä usko itekään tota lukua, mutta niin se vain on.

Yleisesti ottaen matka-ajossa toi on menny 8-8,5l/100km ja sekalaisessa on ~10l/100km aika liki.

Mielestäni mulla ei ole raskas kaasujalka, motarillakin harvoin tulee ajettua yli 110:ntä ja vaihdan yleensä viimeistään 3,5krpm:n kohdilla.

EDIT: Oma käsitykseni on, että tietyt korvauskaasuttimet pienentävät kulutusta ladan omaan kaasariin verrattuna. :?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
miksu

Viesti Kirjoittaja miksu »

Mulla vei toi combi 1500 koneella avaretulla kannella,peltisarjalla,kärjetönsytkä ja orggis kaasarilla matka-ajossa 6.5l/100km ja sekalaisessa ajossa 8-10l/100km.

Eikö kukaan huoli tollasta moottoria...
destor

Viesti Kirjoittaja destor »

Oletkos jokari katsonut minkälaista porrasta sieltä kannen ja imusarjan välistä löytyy? Entäpä kannen ja pakosarjan välistä, ja vielä pakosarjan ja downpipen välistä? En tiedä paljonko nuo kulutukseen vaikuttaa, mutta oikein huonolla tuurilla imusarjassa oleva porras sekoittaa ilman virtaukset niin hyvin että tehot tippuu reilusti ja kulutus nousee. Kaikista noista portaista on omia havaintoja, pakopuolella porrasta oli 5mm kauttaaltaan downpipen liitoksessa joten paineilmavinku sai paiskia töitä sen kanssa melko pitkään.
Vastaa Viestiin