Sivu 1/2
Startti ongelmia
Lähetetty: 10.5.2007 20:01
Kirjoittaja Jaakkima
Mikä voisi polttaa jo toisen startin 1700i combista kuukauden sisällä? Eli ajoin tänään reilun 200 km, välillä pidettiin vessatauko ja tämän jälkeen lähti ihan normaalisti käyntiin. Mutta kun hain koiraa hoidosta ja piti viimeinen 15 kilometriä ajaa kotiin, startti taas vaan naksuu. Kokeiltu uutta relettä, uutta virtalukon pohjaa sekä näiden yhdistelmää. Solenoidi vaan naksuu. Startin kaapelia en kyllä ole vielä katsonut kun en ole auton alle itseäni vielä jaksanut vääntää.
Lähetetty: 10.5.2007 20:29
Kirjoittaja pressa
onko akun kaapelit varmasti ehjät
itse vaihdoin joskus startin kun oli pluskaapeli kengän juuresta eristeen alta hapettunut lähes poikki
kaapeli jaksoi antaa virtaa valoille jotka paloivat kirkkaasti ja solenoidille joka veti hienosti
siinä kohtaa kun startin olisi pitänyt pyörähtää niin virran siirtokyky loppui
eli naksahti hienon terävästi mutta ei pyöräyttänyt
Lähetetty: 10.5.2007 20:33
Kirjoittaja Jaakkima
Akkukaapeleiden kunnosta ei ihan varmaa tietoa.
Nyt n. tunnin levättyään hörähti käyntiin kuin palmun alta. On tämä kummallista.
Lähetetty: 10.5.2007 22:47
Kirjoittaja cassu
Jaakkima kirjoitti:Akkukaapeleiden kunnosta ei ihan varmaa tietoa.
Nyt n. tunnin levättyään hörähti käyntiin kuin palmun alta. On tämä kummallista.
Mulla teki vastaavaa kun ei startti maadottunut kunnolla ... Öljyä ja törkyä päässyt startin ja kytkinkotelon/koneen väliin eikä saanu maita.
Lähetetty: 10.5.2007 22:58
Kirjoittaja Pave
Jos solenoidi vetää terävästi, niin epäilisin vian olevan solenoidin päässä. Siellä voi olla peeaskaa ja hapettumaa eikä kytke virtaa moottorille asti. Silti akun piuhatkin kannattaa tosiaan katsoa, sillä starttihan ottaa paljon enemmän virtaa kuin solenoidi.
Toinen startti kuukauden sisällä? Olisiko tuo sitten vain huonoa säkää, mikäs startin polttaisi.
Lähetetty: 11.5.2007 9:37
Kirjoittaja Stefa
Tosiaan hapettuneet piuhat ovat aiheuttaneet sellaista, että jännitettä kun on mitannut, niin tulee esimerkiksi ~14V startille, mutta kun virran pitäisi kulkea niin jännite niiaa täysin. Eli todella ikäviä vikoja välillä löytää. Ja tarkastaa huolella kaikki johdot järjestelmällisesti
molemmista päistä. Nimimerkillä kokemusta on...
Mutta tosiaan yleismittari kouraan ja mittailemaan. Kytkeekö solenoidi virran startille kun vetää? Startti ei ole palanut jos se välillä toimii ja välillä ei, tuo vaikuttaisi enemmänkin juuri solenoidin kytkentäkyntysten kulumiselta, tuttu vika corolloista

Yleensäkin startti menettää vain pyörityskykynsä ennen täydellistä hiljenemistä, eli kieputtaa laiskasti.
Lähetetty: 11.5.2007 9:51
Kirjoittaja Jaakkima
Kyllä noita johtovikoja täytyy nyt epäillä. Koko starttihan on vaihdettu uuteen kuukausi sitten, solenoidia myöten. Tosin voihan uudessakin olla vikaa.
Lähetetty: 11.5.2007 12:28
Kirjoittaja Jaakkima
Vikaa tutkittu lisää, seuraus: Solenoidi ei vedä, rele vain naksuu. Kun saan kaverin avuksi, tutkin tuleeko solenoidille virtaa laisinkaan.
Lähetetty: 11.5.2007 14:36
Kirjoittaja Jaakkima
Solenoidin virtapiuhan päähän tulee virta. Tämä testattiin juuri. Kait sitä on lähdettävä irroittamaan startti ja vaihtaa solenoidi.
Lähetetty: 11.5.2007 17:50
Kirjoittaja pressa
Jaakkima kirjoitti:Solenoidin virtapiuhan päähän tulee virta. Tämä testattiin juuri.
oliko johdon päässä riittävä kuorma että virtaa pääsitte toteamaan?
eli esim. h4 lamppu jonka molemmat langat on kytketty yhteen (n. 10Amppeeria) on riittävä
se että jännite 12volttia tulee ei kerro vielä mitään
Lähetetty: 12.5.2007 1:31
Kirjoittaja Jaakkima
No niin nyt meni mielenkiintoiseksi.
-Startti toimii niin kuin sen pitääkin, se nimittäin irroitettiin ja testattiin.
-Vaihdettu uusi piuha solenoidi, johon virtaa tulee tarpeeksi eli H4:nen palaa nätisti molemmilla langoilla.
-Maadoitus toimii ainakin yleismittarin piipparin mukaan
-Ei lähde pyörimään vaikka virrat päällä ja solenoidin piuhan lyö suoraan akun napaan.
-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
Lähetetty: 12.5.2007 2:04
Kirjoittaja Mara
Kuullostaa mielenkiintoiselta, mut yleismittari ei edelleenkään kerro kaikkea..
Laita kokeeksi käynnistyskaapeli akun miinusnavasta startin kiinityspulttiin, tms. Sitten ainakin maadotus riittää.
Lähetetty: 12.5.2007 2:09
Kirjoittaja Jaakkima
Unohdin mainita, lisämaadoitustakin kokeiltu ilman toivottua tulosta.
Lähetetty: 12.5.2007 5:45
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jaakkima kirjoitti:-Startti toimii niin kuin sen pitääkin, se nimittäin irroitettiin ja testattiin.
Eli on ehyt. Irrallaan pyörii varmasti huonoillakin piuhoilla, kun sen ei tarvitse moottoria pyörittää.
Jaakkima kirjoitti:-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
Tuonkin paikalle voi kokeilla apukäynnistyskaapelia.
Samanlaiset oireet on, jos akku on loppu tai ei ole täysi(Valot jääny päälle tai ei ole ajossa ladannut). Kannattaa siis kokeilla myös antaa lisävirtaa toisesta autosta.
,_,/ukka
Lähetetty: 13.5.2007 10:17
Kirjoittaja Stefa
Jaakkima kirjoitti:
-Vaihdettu uusi piuha solenoidi, johon virtaa tulee tarpeeksi eli H4:nen palaa nätisti molemmilla langoilla.
-Maadoitus toimii ainakin yleismittarin piipparin mukaan
-Ei lähde pyörimään vaikka virrat päällä ja solenoidin piuhan lyö suoraan akun napaan.
-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
-> Akulta startille tulevassa piuhassa ei kulje virta. Solenoidihan vain kytkee tuon "pyöritysvirran". Eli se solenoidille tuleva piuha (abikoliitin) käyttää vain solenoidia, startille tuleva paksu piuha (tai siis solenoidiinhan tuokin taisi tulla 8mm mutterin alle) pyörittää sitten moottoria
