Startti ongelmia
Startti ongelmia
Mikä voisi polttaa jo toisen startin 1700i combista kuukauden sisällä? Eli ajoin tänään reilun 200 km, välillä pidettiin vessatauko ja tämän jälkeen lähti ihan normaalisti käyntiin. Mutta kun hain koiraa hoidosta ja piti viimeinen 15 kilometriä ajaa kotiin, startti taas vaan naksuu. Kokeiltu uutta relettä, uutta virtalukon pohjaa sekä näiden yhdistelmää. Solenoidi vaan naksuu. Startin kaapelia en kyllä ole vielä katsonut kun en ole auton alle itseäni vielä jaksanut vääntää.
onko akun kaapelit varmasti ehjät
itse vaihdoin joskus startin kun oli pluskaapeli kengän juuresta eristeen alta hapettunut lähes poikki
kaapeli jaksoi antaa virtaa valoille jotka paloivat kirkkaasti ja solenoidille joka veti hienosti
siinä kohtaa kun startin olisi pitänyt pyörähtää niin virran siirtokyky loppui
eli naksahti hienon terävästi mutta ei pyöräyttänyt
itse vaihdoin joskus startin kun oli pluskaapeli kengän juuresta eristeen alta hapettunut lähes poikki
kaapeli jaksoi antaa virtaa valoille jotka paloivat kirkkaasti ja solenoidille joka veti hienosti
siinä kohtaa kun startin olisi pitänyt pyörähtää niin virran siirtokyky loppui
eli naksahti hienon terävästi mutta ei pyöräyttänyt
Jos solenoidi vetää terävästi, niin epäilisin vian olevan solenoidin päässä. Siellä voi olla peeaskaa ja hapettumaa eikä kytke virtaa moottorille asti. Silti akun piuhatkin kannattaa tosiaan katsoa, sillä starttihan ottaa paljon enemmän virtaa kuin solenoidi.
Toinen startti kuukauden sisällä? Olisiko tuo sitten vain huonoa säkää, mikäs startin polttaisi.
Toinen startti kuukauden sisällä? Olisiko tuo sitten vain huonoa säkää, mikäs startin polttaisi.
Tosiaan hapettuneet piuhat ovat aiheuttaneet sellaista, että jännitettä kun on mitannut, niin tulee esimerkiksi ~14V startille, mutta kun virran pitäisi kulkea niin jännite niiaa täysin. Eli todella ikäviä vikoja välillä löytää. Ja tarkastaa huolella kaikki johdot järjestelmällisesti molemmista päistä. Nimimerkillä kokemusta on...
Mutta tosiaan yleismittari kouraan ja mittailemaan. Kytkeekö solenoidi virran startille kun vetää? Startti ei ole palanut jos se välillä toimii ja välillä ei, tuo vaikuttaisi enemmänkin juuri solenoidin kytkentäkyntysten kulumiselta, tuttu vika corolloista
Yleensäkin startti menettää vain pyörityskykynsä ennen täydellistä hiljenemistä, eli kieputtaa laiskasti.
Mutta tosiaan yleismittari kouraan ja mittailemaan. Kytkeekö solenoidi virran startille kun vetää? Startti ei ole palanut jos se välillä toimii ja välillä ei, tuo vaikuttaisi enemmänkin juuri solenoidin kytkentäkyntysten kulumiselta, tuttu vika corolloista

Vauhdin tae - alamäki
No niin nyt meni mielenkiintoiseksi.
-Startti toimii niin kuin sen pitääkin, se nimittäin irroitettiin ja testattiin.
-Vaihdettu uusi piuha solenoidi, johon virtaa tulee tarpeeksi eli H4:nen palaa nätisti molemmilla langoilla.
-Maadoitus toimii ainakin yleismittarin piipparin mukaan
-Ei lähde pyörimään vaikka virrat päällä ja solenoidin piuhan lyö suoraan akun napaan.
-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
-Startti toimii niin kuin sen pitääkin, se nimittäin irroitettiin ja testattiin.
-Vaihdettu uusi piuha solenoidi, johon virtaa tulee tarpeeksi eli H4:nen palaa nätisti molemmilla langoilla.
-Maadoitus toimii ainakin yleismittarin piipparin mukaan
-Ei lähde pyörimään vaikka virrat päällä ja solenoidin piuhan lyö suoraan akun napaan.
-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
Eli on ehyt. Irrallaan pyörii varmasti huonoillakin piuhoilla, kun sen ei tarvitse moottoria pyörittää.Jaakkima kirjoitti:-Startti toimii niin kuin sen pitääkin, se nimittäin irroitettiin ja testattiin.
Tuonkin paikalle voi kokeilla apukäynnistyskaapelia.Jaakkima kirjoitti:-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
Samanlaiset oireet on, jos akku on loppu tai ei ole täysi(Valot jääny päälle tai ei ole ajossa ladannut). Kannattaa siis kokeilla myös antaa lisävirtaa toisesta autosta.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
-> Akulta startille tulevassa piuhassa ei kulje virta. Solenoidihan vain kytkee tuon "pyöritysvirran". Eli se solenoidille tuleva piuha (abikoliitin) käyttää vain solenoidia, startille tuleva paksu piuha (tai siis solenoidiinhan tuokin taisi tulla 8mm mutterin alle) pyörittää sitten moottoriaJaakkima kirjoitti: -Vaihdettu uusi piuha solenoidi, johon virtaa tulee tarpeeksi eli H4:nen palaa nätisti molemmilla langoilla.
-Maadoitus toimii ainakin yleismittarin piipparin mukaan
-Ei lähde pyörimään vaikka virrat päällä ja solenoidin piuhan lyö suoraan akun napaan.
-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.

Vauhdin tae - alamäki