Startti ongelmia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Startti ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Mikä voisi polttaa jo toisen startin 1700i combista kuukauden sisällä? Eli ajoin tänään reilun 200 km, välillä pidettiin vessatauko ja tämän jälkeen lähti ihan normaalisti käyntiin. Mutta kun hain koiraa hoidosta ja piti viimeinen 15 kilometriä ajaa kotiin, startti taas vaan naksuu. Kokeiltu uutta relettä, uutta virtalukon pohjaa sekä näiden yhdistelmää. Solenoidi vaan naksuu. Startin kaapelia en kyllä ole vielä katsonut kun en ole auton alle itseäni vielä jaksanut vääntää.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
pressa
Viestit: 10475
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

onko akun kaapelit varmasti ehjät
itse vaihdoin joskus startin kun oli pluskaapeli kengän juuresta eristeen alta hapettunut lähes poikki
kaapeli jaksoi antaa virtaa valoille jotka paloivat kirkkaasti ja solenoidille joka veti hienosti
siinä kohtaa kun startin olisi pitänyt pyörähtää niin virran siirtokyky loppui
eli naksahti hienon terävästi mutta ei pyöräyttänyt
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Akkukaapeleiden kunnosta ei ihan varmaa tietoa.

Nyt n. tunnin levättyään hörähti käyntiin kuin palmun alta. On tämä kummallista.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Jaakkima kirjoitti:Akkukaapeleiden kunnosta ei ihan varmaa tietoa.

Nyt n. tunnin levättyään hörähti käyntiin kuin palmun alta. On tämä kummallista.
Mulla teki vastaavaa kun ei startti maadottunut kunnolla ... Öljyä ja törkyä päässyt startin ja kytkinkotelon/koneen väliin eikä saanu maita.
Pave

Viesti Kirjoittaja Pave »

Jos solenoidi vetää terävästi, niin epäilisin vian olevan solenoidin päässä. Siellä voi olla peeaskaa ja hapettumaa eikä kytke virtaa moottorille asti. Silti akun piuhatkin kannattaa tosiaan katsoa, sillä starttihan ottaa paljon enemmän virtaa kuin solenoidi.
Toinen startti kuukauden sisällä? Olisiko tuo sitten vain huonoa säkää, mikäs startin polttaisi.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tosiaan hapettuneet piuhat ovat aiheuttaneet sellaista, että jännitettä kun on mitannut, niin tulee esimerkiksi ~14V startille, mutta kun virran pitäisi kulkea niin jännite niiaa täysin. Eli todella ikäviä vikoja välillä löytää. Ja tarkastaa huolella kaikki johdot järjestelmällisesti molemmista päistä. Nimimerkillä kokemusta on...

Mutta tosiaan yleismittari kouraan ja mittailemaan. Kytkeekö solenoidi virran startille kun vetää? Startti ei ole palanut jos se välillä toimii ja välillä ei, tuo vaikuttaisi enemmänkin juuri solenoidin kytkentäkyntysten kulumiselta, tuttu vika corolloista :wink: Yleensäkin startti menettää vain pyörityskykynsä ennen täydellistä hiljenemistä, eli kieputtaa laiskasti.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kyllä noita johtovikoja täytyy nyt epäillä. Koko starttihan on vaihdettu uuteen kuukausi sitten, solenoidia myöten. Tosin voihan uudessakin olla vikaa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Vikaa tutkittu lisää, seuraus: Solenoidi ei vedä, rele vain naksuu. Kun saan kaverin avuksi, tutkin tuleeko solenoidille virtaa laisinkaan.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Solenoidin virtapiuhan päähän tulee virta. Tämä testattiin juuri. Kait sitä on lähdettävä irroittamaan startti ja vaihtaa solenoidi.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
pressa
Viestit: 10475
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jaakkima kirjoitti:Solenoidin virtapiuhan päähän tulee virta. Tämä testattiin juuri.
oliko johdon päässä riittävä kuorma että virtaa pääsitte toteamaan?
eli esim. h4 lamppu jonka molemmat langat on kytketty yhteen (n. 10Amppeeria) on riittävä
se että jännite 12volttia tulee ei kerro vielä mitään
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

No niin nyt meni mielenkiintoiseksi.

-Startti toimii niin kuin sen pitääkin, se nimittäin irroitettiin ja testattiin.
-Vaihdettu uusi piuha solenoidi, johon virtaa tulee tarpeeksi eli H4:nen palaa nätisti molemmilla langoilla.
-Maadoitus toimii ainakin yleismittarin piipparin mukaan
-Ei lähde pyörimään vaikka virrat päällä ja solenoidin piuhan lyö suoraan akun napaan.
-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kuullostaa mielenkiintoiselta, mut yleismittari ei edelleenkään kerro kaikkea..
Laita kokeeksi käynnistyskaapeli akun miinusnavasta startin kiinityspulttiin, tms. Sitten ainakin maadotus riittää.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Unohdin mainita, lisämaadoitustakin kokeiltu ilman toivottua tulosta.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jaakkima kirjoitti:-Startti toimii niin kuin sen pitääkin, se nimittäin irroitettiin ja testattiin.
Eli on ehyt. Irrallaan pyörii varmasti huonoillakin piuhoilla, kun sen ei tarvitse moottoria pyörittää.
Jaakkima kirjoitti:-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
Tuonkin paikalle voi kokeilla apukäynnistyskaapelia.
Samanlaiset oireet on, jos akku on loppu tai ei ole täysi(Valot jääny päälle tai ei ole ajossa ladannut). Kannattaa siis kokeilla myös antaa lisävirtaa toisesta autosta.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jaakkima kirjoitti: -Vaihdettu uusi piuha solenoidi, johon virtaa tulee tarpeeksi eli H4:nen palaa nätisti molemmilla langoilla.
-Maadoitus toimii ainakin yleismittarin piipparin mukaan
-Ei lähde pyörimään vaikka virrat päällä ja solenoidin piuhan lyö suoraan akun napaan.
-Akun virtakaapeli vaihtamatta, uutta kun ei hyllyssä ollut ja kaikki paikat kiinni.
-> Akulta startille tulevassa piuhassa ei kulje virta. Solenoidihan vain kytkee tuon "pyöritysvirran". Eli se solenoidille tuleva piuha (abikoliitin) käyttää vain solenoidia, startille tuleva paksu piuha (tai siis solenoidiinhan tuokin taisi tulla 8mm mutterin alle) pyörittää sitten moottoria :wink:
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin