Sivu 1/1

venttiilivarren kumit

Lähetetty: 8.5.2007 22:13
Kirjoittaja ^pena^
lueskelin haulla et pystyy vaihtaan kannen ollessa paikallaan laittamalla paineilmaa pyttyyn mutta milläs venttiilijouset painetaan kasaan?

Lähetetty: 8.5.2007 23:09
Kirjoittaja pappa- igor
nii-i... varmaan hampailla, käsin tai pirun isolla puristimella jonka toinen puoli menee öljypohjan alle :lol:

Lähetetty: 9.5.2007 0:13
Kirjoittaja destor
Olen nähnyt jonkinlaisen kuvan sellaisesta vehkeestä joka kiinnitetään nokkapukin pinnapultteihin ja sillä voi sitten painella ne jouset kasaan. Näppärä kaveri tekee tuollaisen suht nopeasti. Kestävä sen täytyy kuitenkin olla.

Lähetetty: 9.5.2007 7:50
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Tässäpä olisi vanha konsti joka on hyväksi havaittu. Männän ollessa ala-asennossa laita tulpanreiästä sylinteriin nailonnarua, 6-8 mm paksua, sylinteri täyteen ja sitten purista männällä naru venttiileitä vasten. Nyt voit irroittaa jouset ja vaihtaa kumit sekä panna jouset paikoilleen. Naru pois sylinteristä ja seuraavan kimppuun. On kokeiltu 2 tai 6 kertaa, mutta enempi kuin 5.

Lähetetty: 9.5.2007 8:52
Kirjoittaja ,_,/ukka
destor kirjoitti:Olen nähnyt jonkinlaisen kuvan sellaisesta vehkeestä joka kiinnitetään nokkapukin pinnapultteihin ja sillä voi sitten painella ne jouset kasaan. Näppärä kaveri tekee tuollaisen suht nopeasti. Kestävä sen täytyy kuitenkin olla.
Kun nokka-akseli on irti, niin ei siinä tarvi ku vähä mielikuvitusta ja hitsaustaitoa niin syntyy joka jampalta jousien paino työkalu. Jos jompi kumpi puuttuu, niin sitte ei.

,_,/ukka

Lähetetty: 9.5.2007 9:20
Kirjoittaja ,_,/ukka
Mielikuvituksen puutteeseen periaatekuva:
Kuva
A=paksu prikka tai joku muu metalli kappale jossa on nokka-akselin pinnapulttiin väljästi menevä reikä.
B=n.15-20mm paksuseinämäistä putkea, jonka kylkeen on sopivalle etäisyydelle hitsattu esim. M8 mutteri. Saa olla ainakin 50cm pitkä...
C=esim. 6mm betoniteräksestä taivutettu U-rauta ja päihin hitsattu niin iso prikka, että siitä mahtuu väljästi venttilin kiilat poistamaan ja asentamaan.
Vaihdettaessa osa A pujotetaan pinna pulttiin ja mutteri perään sellaiselle syvyydelle että osa C painaa venttiili lautasta kohtisuoraan. Sitten vain osasta B painamalla jousi kasaan ja kiilat pois.

Itselle olen tehnyt vähän monimutkaisemman ja tukevamman laitteen CNC-valmistetuista osista, mutta eipä sitä nyt kuvan ottamista varten löydy mistään.

,_,/ukka

Lähetetty: 9.5.2007 15:48
Kirjoittaja lada combi
Juuu, venttiilit saa pysyymään hyvin paikallaan paineilmalla tai tukityökalulla, Kuvia:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =571&pos=3
Tälläisellä ainakin pitäis pystyy venttiliinvarrentivisteet vaihtaa kansi paikallaan
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5203

ja pystyyhän kaikkea virittelemään... :roll: :) 8)

Lähetetty: 24.5.2007 22:32
Kirjoittaja ^pena^
Sattukskohan kukaan tietään onko 16v 110 ladas samat ohjurinkumit, meinaan kun sellaset löytyis kotoo

Lähetetty: 26.5.2007 8:20
Kirjoittaja ,_,/ukka
Monesti 16v moottoreissa on ohuemmat ja kevyemmät venttiilit. Olettasin että näin on myös Ladassa. Takavedon venavarret on 8mm paksut, veikkaisin että 16v venttiilit on 6-7mm, samoin niiden kumeissa olevat reiät.

,_,/ukka

Re: venttiilivarren kumit

Lähetetty: 26.12.2008 1:48
Kirjoittaja sasu
Terve,

Mistäköhän saisin bongattua omaan 1.7:aani venttiilivarren kumit? Motonetissä näytti olevan jotain, mutta vain 1200-1500 -moottoreihin. Liekö käypiä sitten isolohkoon?

-Sasu

Re: venttiilivarren kumit

Lähetetty: 26.12.2008 3:20
Kirjoittaja Jokari
Samat rinkulat ne on kaikissa takavedoissa.. :?