venttiilivarren kumit
venttiilivarren kumit
lueskelin haulla et pystyy vaihtaan kannen ollessa paikallaan laittamalla paineilmaa pyttyyn mutta milläs venttiilijouset painetaan kasaan?
ei riemulla rajaa kun ladalla ajaa!!!
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Tervehdykset toivottelen.
Tässäpä olisi vanha konsti joka on hyväksi havaittu. Männän ollessa ala-asennossa laita tulpanreiästä sylinteriin nailonnarua, 6-8 mm paksua, sylinteri täyteen ja sitten purista männällä naru venttiileitä vasten. Nyt voit irroittaa jouset ja vaihtaa kumit sekä panna jouset paikoilleen. Naru pois sylinteristä ja seuraavan kimppuun. On kokeiltu 2 tai 6 kertaa, mutta enempi kuin 5.
Tässäpä olisi vanha konsti joka on hyväksi havaittu. Männän ollessa ala-asennossa laita tulpanreiästä sylinteriin nailonnarua, 6-8 mm paksua, sylinteri täyteen ja sitten purista männällä naru venttiileitä vasten. Nyt voit irroittaa jouset ja vaihtaa kumit sekä panna jouset paikoilleen. Naru pois sylinteristä ja seuraavan kimppuun. On kokeiltu 2 tai 6 kertaa, mutta enempi kuin 5.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Kun nokka-akseli on irti, niin ei siinä tarvi ku vähä mielikuvitusta ja hitsaustaitoa niin syntyy joka jampalta jousien paino työkalu. Jos jompi kumpi puuttuu, niin sitte ei.destor kirjoitti:Olen nähnyt jonkinlaisen kuvan sellaisesta vehkeestä joka kiinnitetään nokkapukin pinnapultteihin ja sillä voi sitten painella ne jouset kasaan. Näppärä kaveri tekee tuollaisen suht nopeasti. Kestävä sen täytyy kuitenkin olla.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Mielikuvituksen puutteeseen periaatekuva:

A=paksu prikka tai joku muu metalli kappale jossa on nokka-akselin pinnapulttiin väljästi menevä reikä.
B=n.15-20mm paksuseinämäistä putkea, jonka kylkeen on sopivalle etäisyydelle hitsattu esim. M8 mutteri. Saa olla ainakin 50cm pitkä...
C=esim. 6mm betoniteräksestä taivutettu U-rauta ja päihin hitsattu niin iso prikka, että siitä mahtuu väljästi venttilin kiilat poistamaan ja asentamaan.
Vaihdettaessa osa A pujotetaan pinna pulttiin ja mutteri perään sellaiselle syvyydelle että osa C painaa venttiili lautasta kohtisuoraan. Sitten vain osasta B painamalla jousi kasaan ja kiilat pois.
Itselle olen tehnyt vähän monimutkaisemman ja tukevamman laitteen CNC-valmistetuista osista, mutta eipä sitä nyt kuvan ottamista varten löydy mistään.
,_,/ukka

A=paksu prikka tai joku muu metalli kappale jossa on nokka-akselin pinnapulttiin väljästi menevä reikä.
B=n.15-20mm paksuseinämäistä putkea, jonka kylkeen on sopivalle etäisyydelle hitsattu esim. M8 mutteri. Saa olla ainakin 50cm pitkä...
C=esim. 6mm betoniteräksestä taivutettu U-rauta ja päihin hitsattu niin iso prikka, että siitä mahtuu väljästi venttilin kiilat poistamaan ja asentamaan.
Vaihdettaessa osa A pujotetaan pinna pulttiin ja mutteri perään sellaiselle syvyydelle että osa C painaa venttiili lautasta kohtisuoraan. Sitten vain osasta B painamalla jousi kasaan ja kiilat pois.
Itselle olen tehnyt vähän monimutkaisemman ja tukevamman laitteen CNC-valmistetuista osista, mutta eipä sitä nyt kuvan ottamista varten löydy mistään.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Juuu, venttiilit saa pysyymään hyvin paikallaan paineilmalla tai tukityökalulla, Kuvia:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =571&pos=3
Tälläisellä ainakin pitäis pystyy venttiliinvarrentivisteet vaihtaa kansi paikallaan
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5203
ja pystyyhän kaikkea virittelemään...

http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =571&pos=3
Tälläisellä ainakin pitäis pystyy venttiliinvarrentivisteet vaihtaa kansi paikallaan
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5203
ja pystyyhän kaikkea virittelemään...



Re: venttiilivarren kumit
Terve,
Mistäköhän saisin bongattua omaan 1.7:aani venttiilivarren kumit? Motonetissä näytti olevan jotain, mutta vain 1200-1500 -moottoreihin. Liekö käypiä sitten isolohkoon?
-Sasu
Mistäköhän saisin bongattua omaan 1.7:aani venttiilivarren kumit? Motonetissä näytti olevan jotain, mutta vain 1200-1500 -moottoreihin. Liekö käypiä sitten isolohkoon?
-Sasu
Re: venttiilivarren kumit
Samat rinkulat ne on kaikissa takavedoissa.. 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™