pahus tuli ostettua semmoset aluvanteet latuskaan mihin tarvis vissiin pitemmät pultit että saa kunnolla vanteen kiinni pirsssiin yhestä pultista polkasin jo kierteet pois ku ei ollu tarpeeksi syvällä.
mistähän löytyis pitemmät pultit????
ja vielä vanteet oli ollu ennen ladassa kinni mutta eturenkaat ei kautta profeetan parran tahdo millään mennä paikalleen otaa siihen napaan kiinni, pitäisikö vanteen alle laittaa semmonen levityslätkä mitä oon nähny muissa latuskoissa????
Ota suosiolla ne napakupit tai koristejutut siitä pois jos ne eivät ole autoon välttämättömät. Ladan ei Samaran vanteitakin on keskireijiltään minun kokemukseni mukaa erilaisia. On vanhoja peltivanteita ja uudempia. Niitähän on soikeilla "tuuletusrijillä" ja pyöreillä. Lisäksi näistäkin molemmista on olemassa hieman erilaisia malleja. Esimerkiksi pölykapsellisiin on käsittääkseni hieman erilaiset kuin pölykapselittomiin.
Minullakin on ollut etuvanteiden asettamisessa ongelmia. Minäpä olen ne keskikuppien koristesuojukset sitten poistanut, koska eivät ole minulle välttämättömiä. Tietysti voit hioa vanteen keskireikää isommaksi. Se korjaa mahtumisongelman.
Olihan sinulla aluvanteisiin soveltuva tarpeeksi pitkä ja kapea hylsy käytössäsi? Minulla ei kiinnittäminen onnistunut pyssyllä ja tavallisella hylsyllä. Ostin soveltuvan. Tavalliset pultit kyllä kävivät. En tietysti tiedä millaiset vanteet sinulla on. Lada toki tarvitsee omanlaisensa vanteet. Jarrusatula edessä ja rumpu takana vaativat reunoiltaan tarpeeksi leveän vanteen.
Mistä tahansa rengasliikkeistä löytyy pitempiä pultteja. Hintaa on tosin paikasta riippuen 2-4€/kpl. Liian pitkiä ei pidä ostaa, muuten rupeaa kolisemaan takajarruhilppeisiin kiinni.
Millä tavalla ottaa napaan kiinni, ei saa selkoa sun selityksestä? Ahdistaako itse napa vai mikä? Noissa navoissa voi ihan hyvin olla millin heittoja, joten keskireiältään tiukat vanteet ei välttämättä sovi ihan joka ladaan ilman pientä viilailua.
Ja siinä etunavassa kuuluu olla se yksi levityspala. Se on kiinni niillä vanteen kohdistustapeilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Hyvästä varaosaliikkeestä saa kanssa pidempiä pultteja ainakin tilaamalla.
Huolehdi vaan että pulttiin tulee vannetta vastaava kartio, vaikka vanne malliksi liikkeeseen.
ei se ole työkaluista kiinni kunhan vain saisin etu renkaat kiinni teen:)
Miinoitettu! kirjoitti:Ota suosiolla ne napakupit tai koristejutut siitä pois jos ne eivät ole autoon välttämättömät. Ladan ei Samaran vanteitakin on keskireijiltään minun kokemukseni mukaa erilaisia. On vanhoja peltivanteita ja uudempia. Niitähän on soikeilla "tuuletusrijillä" ja pyöreillä. Lisäksi näistäkin molemmista on olemassa hieman erilaisia malleja. Esimerkiksi pölykapsellisiin on käsittääkseni hieman erilaiset kuin pölykapselittomiin.
Minullakin on ollut etuvanteiden asettamisessa ongelmia. Minäpä olen ne keskikuppien koristesuojukset sitten poistanut, koska eivät ole minulle välttämättömiä. Tietysti voit hioa vanteen keskireikää isommaksi. Se korjaa mahtumisongelman.
Olihan sinulla aluvanteisiin soveltuva tarpeeksi pitkä ja kapea hylsy käytössäsi? Minulla ei kiinnittäminen onnistunut pyssyllä ja tavallisella hylsyllä. Ostin soveltuvan. Tavalliset pultit kyllä kävivät. En tietysti tiedä millaiset vanteet sinulla on. Lada toki tarvitsee omanlaisensa vanteet. Jarrusatula edessä ja rumpu takana vaativat reunoiltaan tarpeeksi leveän vanteen.
se napa vai mikä se on ahdistaa vanteen keskireikää pitää siis hioa isommaksi???? mulla ei ollu levityspalaa missä lie
Jokari kirjoitti:Mistä tahansa rengasliikkeistä löytyy pitempiä pultteja. Hintaa on tosin paikasta riippuen 2-4€/kpl. Liian pitkiä ei pidä ostaa, muuten rupeaa kolisemaan takajarruhilppeisiin kiinni.
Millä tavalla ottaa napaan kiinni, ei saa selkoa sun selityksestä? Ahdistaako itse napa vai mikä? Noissa navoissa voi ihan hyvin olla millin heittoja, joten keskireiältään tiukat vanteet ei välttämättä sovi ihan joka ladaan ilman pientä viilailua.
Ja siinä etunavassa kuuluu olla se yksi levityspala. Se on kiinni niillä vanteen kohdistustapeilla.
Ota se navan suojakuppi siitä pois ellei se ole sulle kokonaisuuden takia tärkeä eli siis auton ulkonäön. Voit tietysti hioa sitä vanteen keskireikää isommaksi. Se on toinen vaihtoehto.
Mitä muuten tarkoitatte levityspalalla? Mikä ja millainen se on?
Heh, tuskimpa se kiikastaa mistään keskiökupeista, eiköhän ketjun aloittaja ole ne jo poistanut, jos sellaisia on edes ollut
Ens alkuun hiot ne ruostepaskat siitä navasta ihan vaikka tavan hiomapaperilla. Jos vielä ahdistaa, niin porakoneen/dremelin/tms päähän sopiva hiomapaperilaikka/tms. ja eikun hiomaan vanteen keskireikää vähän isommaksi. Sulla on sen vanteen keskireikä vissiin kuitenkin aika lähellä Ladan keskireikää joten ei tartte hioa paljoa?
Niin ja se levikepala näkyy tässä kuvassa jarrulevyn edessä
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Meikällä autto sen keskikupin koristepömpelin poisto. Ne oli muutenkin niin murjotut, että joutivat pois. Ne on joskus murjottu ruttuun ja silloin ottavat kiinni jos vanteen keskireijässä on sitä kuuluisaa toleranssia.
eise oo ku muutamasta pahuksen millistä kiinni eikaisitäpitää antaa rälläkkää
Jokari kirjoitti:Heh, tuskimpa se kiikastaa mistään keskiökupeista, eiköhän ketjun aloittaja ole ne jo poistanut, jos sellaisia on edes ollut
Ens alkuun hiot ne ruostepaskat siitä navasta ihan vaikka tavan hiomapaperilla. Jos vielä ahdistaa, niin porakoneen/dremelin/tms päähän sopiva hiomapaperilaikka/tms. ja eikun hiomaan vanteen keskireikää vähän isommaksi. Sulla on sen vanteen keskireikä vissiin kuitenkin aika lähellä Ladan keskireikää joten ei tartte hioa paljoa?
Niin ja se levikepala näkyy tässä kuvassa jarrulevyn edessä
sanokaas vielä miten ladasta säädetään camperia ku autopuolen taitajilta meni sormisuuhun???
laitoinmadallus jouset niin harittaa alatukivarsia hieman kieroon
Muutamasta millistä jos on kiinni niin putsaa kunnolla se keskiö kuppi tai mikä sinulla siinä sitten on. Sitten hommaat porakoneen ja laitat kiinni siihen "virsikirjan" = Hiomapakeri suikaleista tehty tarkkuushiomalieriö. Siinä on siis hiomapaperia joka muodostaa kiekon. Niitä on erilevyisiä ja halkaisijaisia. Sillä hiot vanteen keskiympyrää isommaksi sen muutaman millin.
Et ole vieläkään kertonut millainen keskiö sinulla on siinä etuakselin päässä. Vaikea antaa tarkkoja neuvoja kun ei tiedä tarkkaan millaiset lelut siellä on.
vakio roinat. puhuin siitä kohdasta mikä ottaa siihen renkaan keskireikään kiinni en tarkoita sitä kuppia van sitä missä kuppi on kiinni..
Miinoitettu! kirjoitti:Muutamasta millistä jos on kiinni niin putsaa kunnolla se keskiö kuppi tai mikä sinulla siinä sitten on. Sitten hommaat porakoneen ja laitat kiinni siihen "virsikirjan" = Hiomapakeri suikaleista tehty tarkkuushiomalieriö. Siinä on siis hiomapaperia joka muodostaa kiekon. Niitä on erilevyisiä ja halkaisijaisia. Sillä hiot vanteen keskiympyrää isommaksi sen muutaman millin.
Et ole vieläkään kertonut millainen keskiö sinulla on siinä etuakselin päässä. Vaikea antaa tarkkoja neuvoja kun ei tiedä tarkkaan millaiset lelut siellä on.
säätänä kirjoitti:sanokaas vielä miten ladasta säädetään camperia ku autopuolen taitajilta meni sormisuuhun???
laitoinmadallus jouset niin harittaa alatukivarsia hieman kieroon
Camber+caster säädetään alatukivarren akselin ja etuakselipalkin välisten säätölevyjen lukumäärää muuttamalla . Eli jos pelkkää camberia halutaan negatiivisemmaksi (niinkuin tässä tapauksessa varmaan halutaan), niin lisätään samanpaksuisia säätölevyjä molemmille puolille yhtä paljon.
Ladan pyöränkulmien säätämiseen riittää terve maalaisjärki, ei siihen autoalan koulutusta tartte, mittalaitteet kylläkin
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
säätänä kirjoitti:sanokaas vielä miten ladasta säädetään camperia ku autopuolen taitajilta meni sormisuuhun???
laitoinmadallus jouset niin harittaa alatukivarsia hieman kieroon
Camber+caster säädetään alatukivarren akselin ja etuakselipalkin välisten säätölevyjen lukumäärää muuttamalla . Eli jos pelkkää camberia halutaan negatiivisemmaksi (niinkuin tässä tapauksessa varmaan halutaan), niin lisätään samanpaksuisia säätölevyjä molemmille puolille yhtä paljon.
Ladan pyöränkulmien säätämiseen riittää terve maalaisjärki, ei siihen autoalan koulutusta tartte, mittalaitteet kylläkin
hyvä tietää säätäminen ladan osalta...
Mitä tulee mittalaitteisiin, niin auraus- ja camperkulman säätämiseen riittää 2 tunkkia ja vatupassi + jonkin verran tervettä järkeä
Auto tunkilla etupäästä ilmaan ja tunkeilla haetaan auto passiin, sitten säädetään camperkulmat samaksi molemmin puolin. Se, että millaisia kulmia haetaan, pitää vaan sitten koittaa
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm