kytkinakselin välys

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
ladasape
Viestit: 138
Liittynyt: 29.2.2004 15:50
Paikkakunta: Espoo

kytkinakselin välys

Viesti Kirjoittaja ladasape »

olen vaihtamassa vaihteistoa 2102 ladaani. Uusi laatikko on 5vaihteinen ja kysymys kuuluu, saako kytkin akselissa olla ylös-alas-sivulle välystä (ei ole paljoa, pituus suunnassa ei ole lainkaan välystä). onko kytkin akselin irroitus vaikeaa? miten tehdään? mistä olette löytäneet neula laakerin sen akselin päähän, saako niitä ihan normaaleista varaosaliikkeistä, vai joutuuko hakemaan venäjältä/virosta?
Lada, lähtee kuin viina rannasta
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

PAINE-/IRROITINLAAKERI LADA TAKAVETOISET
Vinkuva laakeri on usein vaihtorajassa
Lada 1,2-1,7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-4141 13.12 ???


--------------------------------------------------------------------------------

SILMÄLAAKERI VAUHTIPYÖRÄÄN LADA TAKAVETOISET
Vauhtipyörässä oleva laakeri, joka tukee vaihdelaatikosta tulevaa akselia
Takavetoiset (ei Samara). . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-1311 15.81 ???

tuommoiset näyttää löytyvän motonetistä.
21013 2300tic
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

ralli lada kirjoitti:PAINE-/IRROITINLAAKERI LADA TAKAVETOISET
Vinkuva laakeri on usein vaihtorajassa
Lada 1,2-1,7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-4141 13.12 ???


--------------------------------------------------------------------------------

SILMÄLAAKERI VAUHTIPYÖRÄÄN LADA TAKAVETOISET
Vauhtipyörässä oleva laakeri, joka tukee vaihdelaatikosta tulevaa akselia
Takavetoiset (ei Samara). . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-1311 15.81 ???

tuommoiset näyttää löytyvän motonetistä.
Joo tuleehan nämäkin kilkkeet kytkinakselille, mutta eivät tule sinne mistä tuo heiluminen johtuu. Välys kuuluisi olla se verran pieni ettei sitä käsikopelolla helposti havaitse, ei siis mitään varsinaista lonksumista laidasta toiseen. Ajossa tuollainen loota pitänee jonkinlaista rahinaa, ainakin tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä se pitäisi kuulua.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

mulla heitti 5-vaihteisen kytkin akseli noin 1cm ylös- alas, hyvin kulki mutta piti mahotonta meteliä :roll: kaverin isä teki remontin laakereiden hinnalla (20€), mustaakseni oli käynyt laakerin hakemassa joskus venäjältä :?: :!: tai sitten haki sen jostain laakeri firmasta mittojen mukaan :lol:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

pappa- igor kirjoitti:mulla heitti 5-vaihteisen kytkin akseli noin 1cm ylös- alas, hyvin kulki mutta piti mahotonta meteliä :roll: kaverin isä teki remontin laakereiden hinnalla (20€), mustaakseni oli käynyt laakerin hakemassa joskus venäjältä :?: :!: tai sitten haki sen jostain laakeri firmasta mittojen mukaan :lol:
Saahan niitä laakereita suomestakin, ihan mittojen mukaan. Jos ei ota mitten japanilaista Inaa niin ei edes maksa maltaita.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Silmälaakerista pitäs olla juttua myös toisaalla. Älkää tässä säästäkö eli kannattaa ostaa se 14mm leveä "erikoislaakeri" (SKF 62202) eikä sitä normi kaposta (6202) laakeria.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ight=62202
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

köhmä kirjoitti:Silmälaakerista pitäs olla juttua myös toisaalla. Älkää tässä säästäkö eli kannattaa ostaa se 14mm leveä "erikoislaakeri" (SKF 62202) eikä sitä normi kaposta (6202) laakeria.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ight=62202
Edelleen puhut laakerista joka ei varsinaisesti ole vaihdelaatikon puolella kytkinakselia, vaan tukee akselin "vapaana" olevaa päätä vauhtipyörän päässä. Alkupäeräisestä viestistä ymmärsin että kyseessä olisi kuitenkin ihan vaihdelaatikosta tuleva akseli jossa sitä välystä sitten on. Tässäkään ei auta vaika vaihtelisi niitä paine- tai silmälaakereita kuinka. Tietysti jos sen silmälaakerin vaihtaa niin ei pidä missään tapauksessa tyytyä 10mm leveään laakeriin joka ei keskitä kanpiaskelia ja vauhtipyrää toisiinsa vaan loppuu juuri ennen vauhtipyörää ja jättää siten sen limpun oman onnensa nojaan pelkkien pulttien varaan. Kertomattakin lienee selvä ettei sellaisella epätasapainoisella viritelmällä tarvitse ottaa paljonkaan kierroksia ennekuin kampiakselin värinät ovat sitä luokkaa että runkolaakerit ovat kärsimässä viimeistä päivää ja kampiakselikin huutaa hoosiannaa. Älkää siis ostako sitä alikapeata tarvikelaakeria vaan vaatikaa täisymittainen 14mm leveä laakeri. Niitä on kyllä saatavilla, ehkä ei sieltä omasta lähiputiikista, mutta lähes mikä vain teollisuusmyymälä myy SKF:än laakereitä joista moinen lyötyy helposti.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Totta. En lukenut viestiketjua ajatuksella läpi, vaan vastasin melko hätäsesti. Jospa siitä on mennyt sitten se iso kytkinakselin laakeri?

Se kytkinakseli ei ole muistaakseni kovinkaan vaikea irroittaa. Ite purin turhaan koko laatikon ja sitten lopuksi huomasin, että sehän lähtee irti tyyliin vetäsemällä. Tais siinä olla joku lukitussokkakin. Eikö tähän muuten löydy keneltäkään räjäytyskuvaa??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
ladasape
Viestit: 138
Liittynyt: 29.2.2004 15:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ladasape »

joo räjäytyskuva olis hyvä. Ja kyse oli siis siitä laakerista, joka tulee kytkinakselin sisään, vaihteiston puolelle. Siis neulalaakeri(käsittääkseni)
Lada, lähtee kuin viina rannasta
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

destor kirjoitti:
pappa- igor kirjoitti:mulla heitti 5-vaihteisen kytkin akseli noin 1cm ylös- alas, hyvin kulki mutta piti mahotonta meteliä :roll: kaverin isä teki remontin laakereiden hinnalla (20€), mustaakseni oli käynyt laakerin hakemassa joskus venäjältä :?: :!: tai sitten haki sen jostain laakeri firmasta mittojen mukaan :lol:
Saahan niitä laakereita suomestakin, ihan mittojen mukaan. Jos ei ota mitten japanilaista Inaa niin ei edes maksa maltaita.
saa saa, mutta kun tämä kyseinen heppu rakenteli joskus ralli autojen laatikoita niin hänelle oli jäänyt lada-ralli kaudelta (80-90 luvulta) nurkkiin venakko laakereita :wink:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Vaihteiston laakerien välykset: säteisvälys Max. 0,05mm ja aksiaalivälys 0,50mm :roll:

Tässä jonkinlainen räjäytyskuva:

http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =571&pos=2
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

destor kirjoitti: Saahan niitä laakereita suomestakin, ihan mittojen mukaan. Jos ei ota mitten japanilaista Inaa niin ei edes maksa maltaita.
Niin mistä löytyy kytkinakselinlaakereita?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Vastaa Viestiin