Jännitteensäätimen mallin metsästystä salapoliisityönä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Jonir

Jännitteensäätimen mallin metsästystä salapoliisityönä

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Jep jep... eli edellisen omistajan purkama ja modifioima jännitteensäädin on ilmeisesti sanonut sopimuksen irti. Mikäs siinä, ostetaan uusi, mutta... Minkäs helvetin mallinen säädin tollaseen mahtais kuulua? Siitä osittain itsekolvaillusta piirilevyn palasesta minkä sieltä autosta olin irrotellut ei ollut malliksi. Nyt siis pitäisi tietää minkälainen säädin tohon vehkeeseen mahtaa kuulua. Tarvikevaraosaliikkeen kataloogeissa ei ollut kuin yksi malli joka tulee kiinni laturin perään, missä tän rakennelman oikeasti kuuluisi olla, mutta merkkiliikkeellä onkin kuusi vaihtoehtoa! Mahdollisimman tarkat specsit autosta tässä:

Kanttilamppu takapotku
1300S, tosin rekisteriotteessa ja takakontin kannessa lukee 2107, mutta ilmeisesti vaan kontin kansi vaihdettu, sillä kyseessä on 1.3L kone.
Laturin malli käyttöohjeessa G222
Vuosimalli -85
Kone siis 1.3-litrainen
Enpä tosta juuri sen enempää osaa kertoa

Jos joku tietää niin auta!! En viitsisi kokeilla kaikkia malleja ja todeta että se oli se viimeinen, kun hinnat nousivat jopa toiselle sadalle per kappale! Ja olisi hyvä saada auto taas liikenteeseenkin! Sääli hienoa ruplahymyä seisottaa pihassa.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Kuva

Tuollainen siinä tulisi olla.

Mallimerkinnöistä; Ladasi on siis 2107-korinen, josta tuo lätkä kertoo. 1300S oli vain Konelan keksimä myyntinimi. Lueppa Lada Infosta lisää, kohdasta 2107 :wink:
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Luulisin että se tarvikeliikkeen malli on juuri sopiva kun se on kerran laturin perään tulevaa mallia. Tosin en ole koskaan joutunut vaihtamaan sellaista säädintä niin varmaa tietoa ei ole. Joku voinee sanoa oman mielipiteensä että sopisiko se yhden mallin säädin sinne melko varmasti vaiko ei.
Jonir

Kiitos tuhannesti... Vielä...

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Kyllä olen ylpeä kuuluessani Ladistien joukkoon, jossa apua saa näin nopeasti ja hyvin! Kunpa joskus olisin itsekin niin viisas, että voisin jakaa viisauttani! Mutta.. kun tosiaan ei ton säätimen asennuksesta mallia, kun paikallaan ollut oli patentti, niin mitenkäs noi liitännät sitten menee? Mihinkäs toi herätevirta pitäis kytkeä? Tarkat specsit olis tarpeen. Ei viitsisi kytkeä väärin...
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tossa ylemmässä kuvassahan se kytkentä oikeastaan onkin. Se säädinhän on sellainen pieni lituska jossa oli kait 4 kosketuspintaa näkyvillä ja se tulee tuonne laturin perässä olevan kupin sisään. Siellä taisi olla jokin haitta tai ruuvinreiät tms. jotka määrittää miten päin se sinne kuuluu. Sen jälkeen kytket ne autosta tulevat johdot vaan ton kuvan mukaan niin eiköhän se ole siinä. Varmista vielä mittaamalla tai jotenkin että tiedät mikä johto sieltä autosta tulee ja antaa sen herätteen laturille. Siinä patentissa on varmasti pari ylimääräistä johtoa jos se säädin on tuotu sieltä laturin perästä pois, tällöin ne omatekoiset johdot voi poistaa ja silloin jäljelle pitäisi jäädä alkuperäiset johdot.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mahtaako se autossa paikallaan oleva laturi olla tuo G-222 ensinkään, meinaan jos se säädin on sieltä pois otettu. Eikös tuosta laturista nimittäin tule hiiletkin pihalle kun säätimen ruuvaa irti?

Ettei sinne olisi vanhan mallista laturia laitettu, ja sen tähden pitänyt erillinen säädinpatentti laittaa...
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tuleehan ne hiilet sieltä pihalle, mutta sen säätimen saa sieltä välistä pois siten että hiilet saa vielä takaisin kiinni ja säädin jää käteen. Jos se laturi on ton kuvan mukainen eli siinä on tollanen rasia siellä laturin perässä niin sitten se on ihan oikea laturi.
Jonir

Vääntäkääs vielä rautakangesta...

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Miten mittaan mikä piuha on heräte?
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Siihen piuhaan tulee virtalukolta jännite kun käännät virrat päälle. Eikä siellä laturin takana ole kai kuin 2 autosta vakiona tulevaa johtoa joissa on abiko päässä. Onhan ne latauksen päävirtajohdot mutta ne on rengasliittimillä.
Vastaa Viestiin