Sivu 1/1

Pitääkö nappiksessa käyttää lyijynkorviketta?

Lähetetty: 15.4.2007 19:34
Kirjoittaja Kesälada
Kuulin tänään, että nappisessa pitäisi käyttää bensan seassa tarvikeliikkeistä saatavaa lyijyn korvaavaa lisäainetta. Pitääkö paikkansa? Itse olen ollut koko ajan siinä uskossa, että bensoissa on jo valmiina lyijyn korvaavat lisäaineet ja ajanut pelkällä 95E:llä...

Lähetetty: 15.4.2007 19:44
Kirjoittaja Jokari
Ei todellakaan tarvitse käyttää mitään lisäaineita.

Eli ysifemmaa vaan tankkiin ja kovaa ajoa :D

Lähetetty: 15.4.2007 19:51
Kirjoittaja Kesälada
Jokari kirjoitti:Ei todellakaan tarvitse käyttää mitään lisäaineita.

Eli ysifemmaa vaan tankkiin ja kovaa ajoa :D
Hyvä homma :D

Lähetetty: 15.4.2007 21:02
Kirjoittaja jta
Ei se sitä lisäainetta erikseen kaipaile. On kuitenkin sen verran hyvät lisäaineistukset sun muut aineet jo noissa bensoissa valmiina.

Lähetetty: 15.4.2007 22:07
Kirjoittaja Lada-Jussi
nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin

Lähetetty: 15.4.2007 22:27
Kirjoittaja Jokari
Lada-Jussi kirjoitti:nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin
En allekirjoita kaikkia, mutta kyllä tuo Weberillä varustettu kottero kulkee ysikasilla paljon pirteämmin ja käy siistimmin. Ysifemmalla tuppaa käymään jälkikäyntiä, ysikasilla ei koskaan.

Ja Lada on kyllä kunnossa :wink:

Lähetetty: 15.4.2007 22:43
Kirjoittaja pressa
jussin viitaukseen totean taas että:
ehjä lada ei ysikasia kaipaa,viritetyt ja rauskat erikseen

Lähetetty: 15.4.2007 23:16
Kirjoittaja Lada-Jussi
Idän Ihme 1 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin
En allekirjoita kaikkia, mutta kyllä tuo Weberillä varustettu kottero kulkee ysikasilla paljon pirteämmin ja käy siistimmin. Ysifemmalla tuppaa käymään jälkikäyntiä, ysikasilla ei koskaan.

Ja Lada on kyllä kunnossa :wink:

No tuskin on kunnossa jos 95 oktaanisella käy jälkikäyntiä. Käytetäänhän tuota 10:1 puristeisissakin moottoreissa.. Vai ootko laskenut kantta tms.?
eihän se kunnossa olekaan, kun siiihen on laitettu Weberi :wink: :wink: :lol: omassa orkkisklassikossa on myös tehty sellainen tuninki, että alkuperäisen kaasuttimen tilalla on 2107-1107010-20 jossa ei alipainesysteemi katkaise tyhjäkäyntiä kun kone sammutetaan, lisäksi myös jälkikäynninestävä sähkömagneetti venttiili on toimimattomana poistettu ja korvattu sähköttömällä. Jälkikäyntiä ilmeni 95:llä mutta ei 98:lla. Nämä tuningithan tietysti tarkoittaa sitä, että Ladani ei ole täysin kunnossa, siksi se tarvii 98:a.

Lähetetty: 15.4.2007 23:17
Kirjoittaja Jokari
Idän Ihme 1 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:nykyinen 95 on sellasta kuraa, että kannattaa käyttää 98:a, lisää tehoa, lisää suorituskykyä, pienempi kulutus, ei nikottelua eikä jälkikäyntiä, vaikka Lada olisi kunnossakin
En allekirjoita kaikkia, mutta kyllä tuo Weberillä varustettu kottero kulkee ysikasilla paljon pirteämmin ja käy siistimmin. Ysifemmalla tuppaa käymään jälkikäyntiä, ysikasilla ei koskaan.

Ja Lada on kyllä kunnossa :wink:

No tuskin on kunnossa jos 95 oktaanisella käy jälkikäyntiä. Käytetäänhän tuota 10:1 puristeisissakin moottoreissa.. Vai ootko laskenut kantta tms.?
Joo tiedetään että koneessa traktorin puristukset 8,5.

Ihan vakio on, lukuunottamatta kärjetöntä sytkää ja Weberiä. Samoja huomioita myös vakiohilppeillä (kärjellinen sytkä+ Ozon)
Enkä muuten ole ainoa Ladisti joka sanoo samaa.

Voin sanoa että kone EI ole karstainen minun ajojen jälkeen. Ysivitosella ei vaan tunnu koskaan pääsevän eroon jälkikäynnistä. Ei se sillä nyt tietenkään joka sammutuksen jälkeen jälkikäyntiä käy. Ysikasilla ei_koskaan.

Tähän saakka olen ysivitosella ajanut, nyt vaan tuli kokeiltua pari kymppilitrasta ihan huvin vuoksi.

Lähetetty: 16.4.2007 19:50
Kirjoittaja jta
Mäkin voin allekirjoittaa tuon jälkikäynnin. Kone ei varmasti oo karstoittumaan päässy ja säädötkin on kohillaan. Silti aina saattaa pitemmän ajon jälkiin hörähdellä auto kun sammuttaa moottorin. 98 ei koskaan jälkikäyntiä esiintyny mutta 95 säännöllisen epäsäännöllisesti.

Re: Pitääkö nappiksessa käyttää lyijynkorviketta?

Lähetetty: 12.6.2007 19:05
Kirjoittaja XXX
Eikös lyijyä ole käytetty bensiinissä nostamaan oktaanilukua? Ladan suhteellisen matalapuristeinen moottori taas toimii hyvin matalaoktaanisemmallakin bensiinillä. Itse olen käyttänyt Venäjällä käydessäni 92-oktaanista bensaa, jota paikalliset ladailijat lähinnä käyttävät. Hyvin on Lada sillä toiminut. Koskaan ei ole nakutusta ollut havaittavissa, joskus harvoin on yrittänyt käydä jälkikäyntiä.


Kerran katsoin, kun vanha pappa lorotteli Ladansa tankkiin 76-oktaanista. Sitä en kyllä enää tohtisi käyttää ainakaan yksinään, mutta ehkä pieninä määrinä ysikakkosen seassa voisi vielä mennä.


Nuo viritetyt koneet onkin sitten oma lukunsa.

Re: Pitääkö nappiksessa käyttää lyijynkorviketta?

Lähetetty: 12.6.2007 20:41
Kirjoittaja Joen musikka
Muistelen jonkun Nesteen jalostamotyypin sanoneen,että prosessissa saadaan perusbensaa,siis periaatteessa puhtainta kamaa.Lisäaineita mätetään sitten nakutuskestävyyden mukaan.Lyijy ei paljaaltaan lisää nakutuskestävyyttä(oktaanilukua).